Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lava 08-04-14 21:52

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Og så lurer jeg på om noen har vært der hvor hormonspiralen begynner å miste virkning, og hvordan det forløp seg. Merker verk i mage/rygg som ved mens, og små spotter..

vet den er på vei til å ikke virke, og har planlagt å ta den ut for å ha kontroll på menopause osv.

Men, hvor lang tid tar det før mens er i gang igjen? :confused:

Kanutten 08-04-14 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1483294)
Er ikke det bare å skrive på papirene før giftermålet da? Hvor man skriver hva den enkelte skal hete etterpå? Tror det var slik da jeg giftet meg for mange år siden..

Det var ikke noe navnendreskjema med da vi var hos presten. Det var kun bosted etter vielsen som måtte skrives.

nellie 08-04-14 21:54

Noen students som kan fortelle meg hvordan jeg refererer (altså skriver referanse i teksten) ifra et kapittel med FLERE forfattere, i ei bok med FLERE redaktører? Da snakker vi 4 forfattere og 3 redaktører. http://hiof.no/nor/biblioteket/hvord...anseveiledning

Lava 08-04-14 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483295)
Alt av bankkort må endres, sertifikat, pass ++ :o

Ja det tenkte jeg ikke på.. men det må til om du ønsker hans navn,. Jeg tok hans navn, og byttet tilbake til pikenavn etter skilsmissen. Går så greit så :p

Jeg mener vi skrev på ett papir hos presten, men er ikke helt sikker..

TrillTrall 08-04-14 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483297)
Det var ikke noe navnendreskjema med da vi var hos presten. Det var kun bosted etter vielsen som måtte skrives.

Nå er det 16 år siden jeg giftet meg, men mener bestemt at det på ett av papirene fra presten (eller var det fylkesmannen?) var et punkt med "Navn etter giftermålet" eller noe sånt, der man kunne fylle inn dersom man ønsket å ta partnerens etternavn. Men alt annet måtte man gjøre selv da - bankkort, bibliotekkort, pass, førerkort osv.

Det første jeg gjorde da vi ble enige om å skilles var å fjerne hans navn fra mitt igjen. Om jeg skal gifte meg på nytt (og det håper jeg!) blir det ikke aktuelt å endre navn en gang til for min del, jeg er TrillTrall Xelsen og sånn er det med den saken. :)

vaskeklut 08-04-14 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1483298)
Noen students som kan fortelle meg hvordan jeg refererer (altså skriver referanse i teksten) ifra et kapittel med FLERE forfattere, i ei bok med FLERE redaktører? Da snakker vi 4 forfattere og 3 redaktører. http://hiof.no/nor/biblioteket/hvord...anseveiledning

kommer an på hvilken stil du skriver i. sjekk her om du finner noe matnyttig!

TrillTrall 08-04-14 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1483296)

Jeg fjernet spiralen etter ett år eller noe sånt (for å steriliseres) og et par dager etter fjerning fikk jeg det jeg i ettertid bare kaller "alle mensers mor", trodde ikke det var mulig å blø så mye! Varte vel en liten uke og 3 uker etter det gikk jeg rett inn i normal syklus.

nellie 08-04-14 22:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1483302)
kommer an på hvilken stil du skriver i. sjekk her om du finner noe matnyttig!

Tror jeg linker til stilen?

vaskeklut 08-04-14 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1483307)
Tror jeg linker til stilen?

Ser ut som det er APA - det jeg linker til lister opp bl.a APA-stil og referanser der :)

Lava 08-04-14 22:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1483304)
Jeg fjernet spiralen etter ett år eller noe sånt (for å steriliseres) og et par dager etter fjerning fikk jeg det jeg i ettertid bare kaller "alle mensers mor", trodde ikke det var mulig å blø så mye! Varte vel en liten uke og 3 uker etter det gikk jeg rett inn i normal syklus.

ok, takk. Men da ventet du ikke til spiralen var "helt oppbrukt" ? Jeg planlegger å vente til høsten, minst med å ta den ut. Trenger ikke å hindre graviditet, men syns det er fint å slippe ha mens :)

Ziltoidia 08-04-14 22:19

Jeg snakker nesten flytende APA nå :p Men pleier allikevel å "jukse" ved å søke på boka/artikkelen/referansen, finne den på google scholar og sitere den der. :D

Kanutten 08-04-14 22:25

Sitat:

Og så lurer jeg på om noen har vært der hvor hormonspiralen begynner å miste virkning, og hvordan det forløp seg. Merker verk i mage/rygg som ved mens, og små spotter..

vet den er på vei til å ikke virke, og har planlagt å ta den ut for å ha kontroll på menopause osv.

Jeg kuttet ut hormonspiralen og ble sterilisert. Mensen kom ikke før etter ca 2.5 måned. Det psykiske var borte sier de rundt meg, men alle vondter jeg pleide ha før mens før jeg ble gravid kom tilbake. Skikkelig tannverk i hele kroppen.... Men det er verdt det!!

Marella77 08-04-14 22:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1483060)
HYPNOSE

Er det noen som har prøvd Hypnose for å bli kvitt søtsuget? Og virket det eventuelt?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483063)
Jeg har snakka med en del folk som har prøvd hypnose for å slutte å røyke, og de sier det funker veldig bra. Likheten er jo at både sukker og nikotin kan føre til en form for avhengighet, og noe man forbinder med kos og avslapning. Det er noe jeg selv vurderer den dagen jeg skal slutte, ettersom jeg vet jeg er mer emosjonelt enn fysisk avhengig av røyk. Dog er det jeg har hørt at den psykiske/følelsesmessige avhengigheten forsvinner, men at det fysiske behovet fortsatt kan være der. Om det er overførbart med sukker på det punktet, vet jeg ikke. Du kan jo ringe en som driver med hypnoseterapi og spørre om dette er en ting vedkommende kan hjelpe deg med?!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1483073)
jeg sluttet å røyke med homeopati faktisk. Tok noen pille for noe helt annet, trettehet tror jeg (og det hjap ikke mot tretteheten da, siden årsaken var insulinresistens og PCOS ;)), med den kosekvensen at neste gang jeg tok en røy, smakte det som å spise tørr aske. Helt forjævlig. Jeg røykte ikke så mye, ca 10 stykk i uka, men merket godt dette at suget var der i lang tid. Men det frister jo ikke å spise aske. Jeg prøvde tre ganger.

Tusen takk for svar!! Jeg tenker at om det funker, burde vel alle være slanke? Skeptisk men fristet til å prøve det!

Lava 08-04-14 22:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483312)
Jeg kuttet ut hormonspiralen og ble sterilisert. Mensen kom ikke før etter ca 2.5 måned. Det psykiske var borte sier de rundt meg, men alle vondter jeg pleide ha før mens før jeg ble gravid kom tilbake. Skikkelig tannverk i hele kroppen.... Men det er verdt det!!

Takk for svar!
Jeg er for gammel til å få ny hormonspiral, og skal derfor ta den ut etterhvert. Sterilisering er nok ikke nødvendig, da jeg blir 50 neste år :eek: lol

Jeg får se hvordan det går i sommer. Vet at jeg kan ha den så lenge jeg vil, men har liksom lyst å få mens igjen for å se når det stopper opp naturlig. Min mor var 53, da hun stoppet, og dette er noe jeg kanskje kan ha nytte av å vite både for egen del, og mine døtre.

Så får jeg heller styre med diverse utstyr noen år. :cool:

nellie 08-04-14 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1483308)
Ser ut som det er APA - det jeg linker til lister opp bl.a APA-stil og referanser der :)

Saken er at jeg har sjekket hvordan det skal gjøres. Men da fått beskjed om at jeg har gjort feil. Derfor hadde det vært kjekt med et litt mer konkret svar.:)

TrillTrall 08-04-14 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1483309)
ok, takk. Men da ventet du ikke til spiralen var "helt oppbrukt" ? Jeg planlegger å vente til høsten, minst med å ta den ut. Trenger ikke å hindre graviditet, men syns det er fint å slippe ha mens :)

Nei, jeg fikk ikke lov av legene å få flere barn (var såpass sammenlappet etter to fødsler med blærefremfall og greier at jeg kunne risikere å revne fra A til Å bare ved et nytt svangerskap, selv med keisersnitt...) så da var sterilisering bedre enn å stappe kroppen full av kunstige hormoner. Har ikke angret ett sekund! :) Jeg var 34 år da.

vaskeklut 08-04-14 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1483319)
Saken er at jeg har sjekket hvordan det skal gjøres. Men da fått beskjed om at jeg har gjort feil. Derfor hadde det vært kjekt med et litt mer konkret svar.:)

Om du har sjekket hvordan det skal gjøres og skolen din sier det er feil så må du gå til de og spørre om hvordan det skal gjøres i følge de. Dersom ikke retningslinjene som finnes stemmer eller hva det nå er de mener. Beklager at jeg ikke kunne gi deg et konkret svar. Jeg har alltid fulgt retningslinjene jeg linka til og aldri fått korreksjon.

Lava 08-04-14 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1483321)
Nei, jeg fikk ikke lov av legene å få flere barn (var såpass sammenlappet etter to fødsler med blærefremfall og greier at jeg kunne risikere å revne fra A til Å bare ved et nytt svangerskap, selv med keisersnitt...) så da var sterilisering bedre enn å stappe kroppen full av kunstige hormoner. Har ikke angret ett sekund! :) Jeg var 34 år da.

Ok, jeg har hatt 3 keisersnitt, og spurte dem om å sjekke etter 3. mann, hvordan det stod til :D De sa jeg kunne få èn til.

Dèt var mest for å sikre meg mot evt å måtte ta det bort.. revnet godt med første, og hvis jeg hadde født etter det, kunne vi dødd begge to.
Jeg skal ikke ha flere barn, men vil ha litt kontroll, som du ser jeg skrev tidligere.

Klokt valg fra din side! Synd det skjedde, men slik er livet noen ganger :klem:

nellie 08-04-14 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1483324)
Om du har sjekket hvordan det skal gjøres og skolen din sier det er feil så må du gå til de og spørre om hvordan det skal gjøres i følge de. Dersom ikke retningslinjene som finnes stemmer i følge de. Beklager at jeg ikke kunne gi deg et konkret svar.

Jeg har tydeligvis misforstått da, trur eg.:)

Vibeke-67 08-04-14 23:02

Sitat:

Sjekk her Nellie, her finner du svaret på alt om referering.

http://sokogskriv.no/kildebruk-og-referanser/

Vibeke-67 08-04-14 23:09

Sitat:

Litt mer utfyllende svar fra meg, leste de andre sine svar nå.
Du må tenke todelt her, først må du tenke hvordan referer med flere forfattere i et kapittel, så tenker du flere redaktører.
Om jeg husker rett skal alle forfatterne (ikke redaktørene) refereres FØRSTE gangen i teksen. Etter dette skriver du bare første etternavn et. Al. I teksten.
Bak i referanselisten skriver du fullt etternavn pluss initialene på alle forfatterne av kapittelet. Redaktørene skriver du med initialene først, før etternavnene.
Hvis du fortsatt lurer er du hjertelig velkommen til å sende meg selve referansen på PM så skal jeg hjelpe deg.

nellie 08-04-14 23:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1483327)
Sjekk her Nellie, her finner du svaret på alt om referering.

http://sokogskriv.no/kildebruk-og-referanser/

Ja, jeg har gjort det som står der serru..
Sitat:

Dersom kilden har 3-5 forfattere, skal alle oppgis ved første henvisning. Senere oppgir du kun førsteforfatter etterfulgt av et al.
Men fått kommentar på at det er feil..

De kunne latt være å skifte referansestil det siste året, synes jeg.:o

nellie 08-04-14 23:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1483329)
Litt mer utfyllende svar fra meg, leste de andre sine svar nå.
Du må tenke todelt her, først må du tenke hvordan referer med flere forfattere i et kapittel, så tenker du flere redaktører.
Om jeg husker rett skal alle forfatterne (ikke redaktørene) refereres FØRSTE gangen i teksen. Etter dette skriver du bare første etternavn et. Al. I teksten.
Bak i referanselisten skriver du fullt etternavn pluss initialene på alle forfatterne av kapittelet. Redaktørene skriver du med initialene først, før etternavnene.
Hvis du fortsatt lurer er du hjertelig velkommen til å sende meg selve referansen på PM så skal jeg hjelpe deg.

Tusen takk.:klem: Sender deg i morgen.:)

Vibeke-67 08-04-14 23:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1483330)
Ja, jeg har gjort det som står der serru..

Men fått kommentar på at det er feil..

De kunne latt være å skifte referansestil det siste året, synes jeg.:o

Hvis de har sin egen mal, må de henvise til en oversikt over den malen. Det er ikke uvanlig i ulike tidsskrift eller bøker, med da er det alltid en detaljert forfatterveiledning. Så da hadde jeg bedt skolen om det da. Men kanskje de har tatt feil? Er lett å blande og glemme hvis man aktivt ikke skriver selv tenker jeg?

Vibeke-67 08-04-14 23:14

Sitat:

Jeg opplevde det akkurat som dette da hirmonspiralenen hadde vært der i litt over fem år. Var deilig å få den ut da, mensen kom kjapt etterpå (og datter ett år etter det igjen da....:))
Nå har min vært nye vært i i nesten fem år, men merker ikke noe til dette enda, så jeg venter til jeg merker disse symptomene igjen.

Lava 08-04-14 23:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1483333)
Jeg opplevde det akkurat som dette da hirmonspiralenen hadde vært der i litt over fem år. Var deilig å få den ut da, mensen kom kjapt etterpå (og datter ett år etter det igjen da....:))
Nå har min vært nye vært i i nesten fem år, men merker ikke noe til dette enda, så jeg venter til jeg merker disse symptomene igjen.

Ok takk! Du er litt yngre enn meg, men du får kanskje ikke satt inn ny du heller? Mine har vart lenge, syns jeg, dette er 3. og siste på 18 år.. :cool:

Vibeke-67 08-04-14 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1483335)
Ok takk! Du er litt yngre enn meg, men du får kanskje ikke satt inn ny du heller? Mine har vart lenge, syns jeg, dette er 3. og siste på 18 år.. :cool:

Nei jeg skal ikke ha noen ny inn, legen trodde i alle fall ikke at det var nødvendig. Men man tar vel noen hormonprøver for å se om man er fruktbar? Jeg mener, man menstruerer vel lenge etter at man ikke kan lage barn? :eek:

TrillTrall 09-04-14 07:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1483325)
Klokt valg fra din side! Synd det skjedde, men slik er livet noen ganger :klem:

Det går helt fint - har to flotte unger (ungdommer) og det holder i lange baner! Så slipper jeg at noen presser på for at Lille Gubben og jeg skal få et eller flere fellesbarn også - jeg hadde rett og slett ikke orket å begynne på nytt igjen!

Lille Gubben var selvfølgelig godt informert om at dersom han slo seg sammen med meg så betydde det at han ikke ville få egne barn og han ville heller ha meg, han var tross alt nærmere 40 enn 35 den gangen. :)

TrillTrall 09-04-14 07:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1483338)
Nei jeg skal ikke ha noen ny inn, legen trodde i alle fall ikke at det var nødvendig. Men man tar vel noen hormonprøver for å se om man er fruktbar? Jeg mener, man menstruerer vel lenge etter at man ikke kan lage barn? :eek:

Vanligvis, men man regner vel 12 blødningsfrie mnd før man kan si at man ikke er fruktbar lenger. Det kan plutselig komme ett egg så lenge man har mensen. :) Sjansen blir jo mindre og mindre med årene, men man leser jo innimellom om kvinner som trodde det var overgangsalderen, men så viste det seg å være en attpåklatt. :)

smgj 09-04-14 09:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483282)
Tar man mannens etternavn eller ei ved giftemål? Jeg vil gjerne ta sambos navn, men det blir jo så sabla mye arbeide! :eek:

Fritt valg etter hva du/dere ønsker... skjer på det papiret hvor du på tro og ære skriver at du ikke er gift fra før etc, om jeg ikke husker helt feil.
Jeg nektet å ta hans (utenlandsk, og jeg er tett knyttet til navnet mitt) dengang for 11 år siden og resultatet nå er at min fraseparerte har mitt navn (og "vi" er bare 300 stk fordelt på to alternative stavemåter).
Et innslag i serien "uventede konsekvenser" :p

Carisma 09-04-14 09:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483282)
Tar man mannens etternavn eller ei ved giftemål?

Ja, det gjør man! :) Hva er ellers vitsen?

TrillTrall 09-04-14 09:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483366)
Ja, det gjør man! :) Hva er ellers vitsen?

Hvis vitsen med å gifte seg er å bytte navn så har vi veldig ulike meninger om hva som er vitsen med et ekteskap...

Carisma 09-04-14 09:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1483367)
Hvis vitsen med å gifte seg er å bytte navn så har vi veldig ulike meninger om hva som er vitsen med et ekteskap...

Å gifte seg er vel å bekrefte samhørighet, og et løfte om å dedikere seg fullt og helt til deres samliv. Ekteskapet er en bekreftelse på dette, og å bytte navn til mannens er beviset på at man har forpliktet seg til dette.

TrillTrall 09-04-14 09:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483369)
Å gifte seg er vel å bekrefte samhørighet, og et løfte om å dedikere seg fullt og helt til deres samliv. Ekteskapet er en bekreftelse på dette, og å bytte navn til mannens er beviset på at man har forpliktet seg til dette.

Jeg er like knyttet til Lille Gubben som de som har valgt å ta sin manns etternavn. :) For meg har det ingenting med saken å gjøre. At jeg ikke skulle være like dedikert til vårt samliv bare fordi jeg ikke vil ha hans etternavn er - etter min mening - en idiotisk ting å antyde.

Da jeg var nygift for 16 år siden hadde jeg også det synet - romantisk og fint at hele familien hadde samme navn og greier - nå bryr det meg fint lite. :)

Ziltoidia 09-04-14 10:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483369)

Da forstår jeg ikke hvorfor mannen ikke tar damas etternavn. Mannen skal da vel forplikte og dedikere seg like mye..?

Carisma 09-04-14 10:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1483372)
Da forstår jeg ikke hvorfor mannen ikke tar damas etternavn. Mannen skal da vel forplikte og dedikere seg like mye..?

For meg er menn som tar konas etternavn tøfler... :rolleyes: Men fra spøk til alvor, om man får barn er det naturlig at disse har farslektas navn som hovednavn. Det er tradisjon, og det er oversiktlig.
Det finnes noen unntak, det er hvis kona har et veldig spesielt navn som bør bevares av historiske grunner.
Jeg er oppvokst på gård, der er arv og tradisjon ganske mye viktigere enn for mange ellers som ikke har noen forhold til f.eks odel. Det har svært lite med romantikk å gjøre.

Og nei, jeg er ikke gift ;)

Ziltoidia 09-04-14 10:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483373)
For meg er menn som tar konas etternavn tøfler... :rolleyes: Men fra spøk til alvor, om man får barn er det naturlig at disse har farslektas navn som hovednavn. Det er tradisjon, og det er oversiktlig.
Det finnes noen unntak, det er hvis kona har et veldig spesielt navn som bør bevares av historiske grunner.
Jeg er oppvokst på gård, der er arv og tradisjon ganske mye viktigere enn for mange ellers som ikke har noen forhold til f.eks odel. Det har svært lite med romantikk å gjøre.

Og nei, jeg er ikke gift ;)

Vel jeg synes det er en teit tradisjon som belager seg på en (heldigvis) utdødd skikk hvor kvinnen overføres fra far til mann som en slags eiendom. Men jeg ser helt klart det praktiske ved å ha same etternavn.

Men skulle jeg ha giftet meg hadde jeg nok ikke tatt mannens navn (med mindre han het noe skikkelig kult). Er nemlig ikke noen tøffel jeg heller. :)
Så, jeg hadde nok heller foreslått at vi begge skaffet oss et nytt felles etternavn. Det synes jeg faktisk er mer romantisk (i den grad jeg finner noe romantisk da :p).

TrillTrall 09-04-14 10:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483373)

Så farsslekta er mer verdt en morsslekta??? Jøjje meg. Da har jeg mer sansen for de som gjør det slik at barn1 får fars etternavn og barn2 får mors. :)

Photobscura 09-04-14 10:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1483375)
Vel jeg synes det er en teit tradisjon som belager seg på en (heldigvis) utdødd skikk hvor kvinnen overføres fra far til mann som en slags eiendom. Men jeg ser helt klart det praktiske ved å ha same etternavn.

Men skulle jeg ha giftet meg hadde jeg nok ikke tatt mannens navn (med mindre han het noe skikkelig kult). Er nemlig ikke noen tøffel jeg heller. :)
Så, jeg hadde nok heller foreslått at vi begge skaffet oss et nytt felles etternavn. Det synes jeg faktisk er mer romantisk (i den grad jeg finner noe romantisk da :p).

Helt enig! Folk må jo gjøre som de vil, og ingen valg er gale. Men at det skal være alfa omega å ta ektemannens navn er virkelig helt på bærtur i 2014. Ellers er jeg helt enig med deg, om jeg skulle finne på å gifte meg, finner vi på et navn sammen, og slenger det inn på slutten. Det har vi faktisk blitt enige om, ettersom ingen av oss har særlig spennende etternavn vi er veldig interessert i å bytte om på. Han mer enn meg. Det er på linje med Hansen, liksom. (No offence, altså! :))

Min søster med mann har gjort det interessant. De har beholdt sine respektive etternavn, og har to barn, et av hvert kjønn. De har gått langt tilbake i tradisjonen og ungene heter da Xxxxxson og Xxxxxdatter. Ikke fordi han er mann, men fordi han hadde mest lyst på unger. :p

Carisma 09-04-14 10:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1483376)
Så farsslekta er mer verdt en morsslekta??? Jøjje meg. Da har jeg mer sansen for de som gjør det slik at barn1 får fars etternavn og barn2 får mors. :)

Ja, oppskrifta på hvordan skape splid blandt barna.. Jeg har sett dette på veldig nært hold, og det er ikke pent for å si det sånn.

(For egen del hadde jeg lurt på hvorfor den ene eide meg mer enn den andre, og om det betydde at den ene ikke likte meg?)
Det har vel ingenting med hvem som er mer verdt å gjøre?! Det har med hvordan skape et oversiktlig system som fungerer!
Enhver som har en smule kjennskap til systemering vet at man trenger sorteringsnøkler.
Å nekte å innrette seg er i mine øyne barnslig, egoistisk og oppmerksomhetstrang. (Inni mitt hode hører jeg "se meg, se meg, jeg skal hvertfall ikke la noen bestemme over meg! Blæda!")

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.