Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 28-02-10 00:56

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shayla (Innlegg 839182)
Carisma: bruker du kontaktlinser?

:nei:

Kanutten 28-02-10 00:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 838091)
Ehm... Jeg har noen rare opplevelser med synet om dagen, folk får skikkelig gulskjær i huden innimellom! Ikke helt som å være med i the simpsons, men definitivt ikke sunn og frisk farge... :rolleyes: Altså, de har det nok ikke, men for meg ser det sånn ut. Noen som vet hva det kan komme av?

For en tid tilbake var alle loddrette linjer megaskjeve når jeg så på dem..
Det gikk over etter to tre dager.. Fikk da beskjed om at hvis synsfeltet forsvant var det på sin plass å søke hjelp..

Carisma 28-02-10 01:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 839213)
For en tid tilbake var alle loddrette linjer megaskjeve når jeg så på dem..

Det er vel det mest kjente symptomet på skjeve hornhinner?

Kanutten 28-02-10 01:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 839214)
Det er vel det mest kjente symptomet på skjeve hornhinner?

Neida, skjeve hornhinner har jeg hatt siden jeg var 7 år gammel, så dem er jeg vel kjent med :p

Kanutten 28-02-10 01:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 838091)
Ehm... Jeg har noen rare opplevelser med synet om dagen, folk får skikkelig gulskjær i huden innimellom! Ikke helt som å være med i the simpsons, men definitivt ikke sunn og frisk farge... :rolleyes: Altså, de har det nok ikke, men for meg ser det sånn ut. Noen som vet hva det kan komme av?

Jeg kan spørre på jobb på mandag jeg. Jeg jobber på et stort legesenter og der er det bla en øyelege.

Jeg vet at de som har gjennomgått angiografi kan få rød/gul/orangefarge på synet.

Vettel 28-02-10 14:14

Carisma: Spurte mannen som er lege om å se gult. Kom deg til lege, det kan være leveren. Ofte kan personer med gulsott se gult... Så lærte jeg noe nytt idag også.

:)

Carisma 28-02-10 14:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 839380)
Carisma: Spurte mannen som er lege om å se gult. Kom deg til lege, det kan være leveren. Ofte kan personer med gulsott se gult... Så lærte jeg noe nytt idag også.

:)

Hmm, jeg har hatt høye leververdier i snart ti år, vært til ultralyd pga smerter i mellomgulvet to ganger (sjekket kun for gallestein), fikk uforklarlige blåmerker i sommer (alle artikler på nett pekte mot leveren), og nå dette. Så det kan jo være noe i det... Men legen mente leveren min bare var tjukk sist.... :rolleyes:

Vettel 28-02-10 14:49

Aner ikke jeg, hva "leveren er tjukk" innebærer vet jeg heller ikke. :) Men kanskje ta det opp med legen? Aaaner ikke om det er farlig eller ei.

Gulsott på Lommelegen: http://www.lommelegen.no/321081/guls...aarsaken-vaere

Kanutten 28-02-10 16:01

Jeg vet at det hvite i øyet kan bli gult hvis man har gulsott, har du det?? Men du "SER" jo gult??

Vettel 28-02-10 17:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 839428)
Jeg vet at det hvite i øyet kan bli gult hvis man har gulsott, har du det?? Men du "SER" jo gult??

Var det gubben sa... at man SER gult også bed leverproblemer, gulsott. Det gjør beibier med gulsott også - uten at jeg vet hvordan de har funnet det ut! ;)

tina therese 28-02-10 17:26

Et nytt spørsmål:
Har ei venninne som har fjernet galle blæren som har lyst å prøve LCHF..
kan hun det eller er det en dårlig ide?

Kitt 28-02-10 17:42

Mange her, meg selv, inkludert som ikke har galleblæren i behold!
Ikke noe problem for de fleste!:D

Men hun bør nok starte med litt lite fett og øke forsiktig så kroppen hennes venner seg til fettmengden!:ja:

Carisma 28-02-10 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 839428)

Ikke noe gult i øynene nei. Men i sommer, da blåmerkene dukket opp syns jeg det røde i kantene var litt gulaktig.

For å forklare litt bedre gulfarge-synet mitt (som dukker opp veldig sjelden da, er ikke der hele tida. Kanskje en gang i mnd i snitt): Jeg kan se ned på fingrene mine og tenke at Oj, jeg har skikkelig nikotinfingre! De er sånn som hos eldre menn som røyker rullings liksom. Så ser jeg rundt meg og plutselig har de samme farge i ansiktet også. Forsvinner igjen innen 5-10 min vil jeg tro. Så det er jo egentlig ikke plagsomt, bare veldig...rart!... :rolleyes:

Carisma 28-02-10 20:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 839399)
Aner ikke jeg, hva "leveren er tjukk" innebærer vet jeg heller ikke. :)

Det er vel omtrent det samme som at om jeg hadde vært en and hadde leveren min vært en delikatese! http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras :lol:

Lava 28-02-10 20:27

Carisma; det hender jeg ser nesten slik, men da har det den grunn at jeg feks
har sett på noe over lang tid. Som at man ser på tv/dataskjerm osv mot en mørk bakgrunn, og får derfor litt annet syn på ting. Vanskelig å forklare, men om jeg sier at når man blir blendet av solen eller en blitz, så sitter det lyste igjen på netthinnen
en stund, og slik opplever jeg noen ganger om lyset er rett/feil.. :p

Mitt spørsmål:
Jeg leter etter en nettsiden jeg var inne på for lenge lenge siden, som hadde bla diverse buddha figurer, hvor man kunne se betydningen av de forskjellige.
Jeg fikk en i syden nå sist, og lurer på "hvem av dem det er"
Husker ikke nettsiden, så om noen har tips, helst på norsk. Takk! :D

tina therese 28-02-10 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 839459)
Mange her, meg selv, inkludert som ikke har galleblæren i behold!
Ikke noe problem for de fleste!:D

Men hun bør nok starte med litt lite fett og øke forsiktig så kroppen hennes venner seg til fettmengden!:ja:

Så flott!!! Da skal jeg si fra det til henne:)

agurken 28-02-10 21:25

Noen som har tips til dåpsgave til to gutter? Jeg skal være fadder, og har virkelig INGEN gode ideer til gave... Forslag mottas med takk! :)

Vettel 28-02-10 21:47

Vil det være noe poeng for meg å ta en ketolysekur? Så tilbake til dagens kosthold?
Går jo ned, som regel. Men burde kanskje heller droppe utskeielser på lørdagene....?

Går jo så tregt! Dessuten opp litt i vekt inn i mellom. *sukk* Hjelp meg med å bli tålmodig! ;)
Har lest klistret-tråden om platåer ja....

Kanutten 28-02-10 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 839535)
Det er vel omtrent det samme som at om jeg hadde vært en and hadde leveren min vært en delikatese! http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras :lol:

:lol:

Gerd 01-03-10 08:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 839607)
Vil det være noe poeng for meg å ta en ketolysekur? Så tilbake til dagens kosthold?
Går jo ned, som regel. Men burde kanskje heller droppe utskeielser på lørdagene....?

Går jo så tregt! Dessuten opp litt i vekt inn i mellom. *sukk* Hjelp meg med å bli tålmodig! ;)
Har lest klistret-tråden om platåer ja....

Start med å droppe utskeielser du, så får du nok mer lønn for strevet ;) ( for de må du uansett kutte ut på ketolysekuren ;))
Lykke til :D

Vettel 01-03-10 10:43

Gerd: Takk for svar! Var jo egentlig det jeg visste, men man kan jo håpe, hahaha!

Det som er flott i dette forum, her får man svar uten dill!

Lure meg selv er jeg veldig flink til. (leste på lenabeatrice.net sin side om de utskeielsene som man lurer seg selv og TROR ikke spiller noen rolle... "små uplanlagte utskeielser")

Kanutten 01-03-10 12:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 839498)
Ikke noe gult i øynene nei. Men i sommer, da blåmerkene dukket opp syns jeg det røde i kantene var litt gulaktig.

For å forklare litt bedre gulfarge-synet mitt (som dukker opp veldig sjelden da, er ikke der hele tida. Kanskje en gang i mnd i snitt): Jeg kan se ned på fingrene mine og tenke at Oj, jeg har skikkelig nikotinfingre! De er sånn som hos eldre menn som røyker rullings liksom. Så ser jeg rundt meg og plutselig har de samme farge i ansiktet også. Forsvinner igjen innen 5-10 min vil jeg tro. Så det er jo egentlig ikke plagsomt, bare veldig...rart!... :rolleyes:

Snakket med to av øyelegene her. De mente at gulsott IKKE gir gult visus, men de kunne heller ikke avkrefte det før de hadde undersøkt deg. Du burde ha blitt gul på hvitøyet hvis det var snakk om øye og gulsott.
Men derimot så kan et tidlig stadie av grå stær gi gult visus, men da skal det være konstant gul og liksom ikke komme og gå. Kom deg til lege uansett.

Kitt 01-03-10 12:59

Atte, dersom man ikke har noe sted å bo og ikke noe sted gjøre av seg og ingen penger, hva gjør man da???
Når man ikke har noe sted å legge seg i kveld!:eek:

(Ikke meg altså, men en tidligere narkoman venninne)

Vettel 01-03-10 13:44

Da henvender man seg til nærmeste sosialkontor. Pronto. Med så mye dokumentasjon på at man er arbeidsledig, etc.

Edit: Da har man rett på noe som heter nødhjelp (mat fortrinnsvis), og eventuel henvisning til hospits eller lignende. Ulikt fra kommune til kommune sikkert. Lykke til!

Kitt 01-03-10 13:58

Tror ikke hun trenger noe dokumentasjon, hun har vært i systemet i årevis og har vel ikke hatt en jobb på 5 år.

Hun kunne kanskje ha vært her et par netter til, men gubben min vil ikke ha henne i nærheten, særlig ikke i nærheten av ungene våre, etter div hendelser opp igjennom, og blir nok ikke blid om hun er her når han kommer hjem.
Jeg sliter bigtime, for jeg kan jo ikke kaste henne ut i kulden og snøen, men vil ikke havne i bråk med han som også eier huset.
Hun har utnyttet meg/oss i over 20 år og jeg er så redd for å bli lurt/brukt og kastet nok en gang!
Men det er jo så kaldt ute........

Blir nok jeg som må snakke med sosialkontoret!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.