Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 04-04-14 19:50

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1482762)
Det er blodet som gjør at det skummer :)

Aha.

Marella77 04-04-14 20:32

Igjen, tusen takk for alle innspill om hunder og katter! Setter veldig pris på dere og denne tråden her! Jeg har 1000 spørsmål som jeg får svar på av dere!! Ha en fin helg!! :)

Cyan 05-04-14 15:24

Spør igjen, jeg. Er det snøfritt rundt Sognsvann nå? Og såpass lite gjørmete at man kan ta seg en joggetur rundt uten å måtte vaske skoa etterpå?

Cyan 05-04-14 18:24

Mannen kom hjem med en sånn stor hushållsost fra Sverige. Sånt bruker jeg nesten bare til tacoen, så da er spørsmålet om jeg kan fryse den ned ferdigrevet (eller vil det bare bli en stor klump når den tines?), eller er det best å fryse den ned i hele stykker?

elien 05-04-14 18:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1482876)
Mannen kom hjem med en sånn stor hushållsost fra Sverige. Sånt bruker jeg nesten bare til tacoen, så da er spørsmålet om jeg kan fryse den ned ferdigrevet (eller vil det bare bli en stor klump når den tines?), eller er det best å fryse den ned i hele stykker?

Jeg kjøper alltid revet ost i 5 kg esker, fryser det ned i mindre poser. Fungere
helt utmerket

Cyan 05-04-14 18:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1482877)
Jeg kjøper alltid revet ost i 5 kg esker, fryser det ned i mindre poser. Fungere
helt utmerket

Men bruker ikke ferdigrevet ost man kjøper å være tilsatt antiklumpemiddel? Eller det er kanskje bare liksomosten..? Men ok, da satser jeg på å rive osten før jeg fryser den :)

langaard 05-04-14 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1482878)
Men bruker ikke ferdigrevet ost man kjøper å være tilsatt antiklumpemiddel? Eller det er kanskje bare liksomosten..? Men ok, da satser jeg på å rive osten før jeg fryser den :)

Frys i flatpakka plastposer ;)

elien 05-04-14 20:59

Sitat:

Tror ikke det er det i, ligger det for lenge i kjøleskapet så blir det en stor klump. Klue er å ikke fryse i for stor porsjoner. Men har også revet selv og fryst ikke problem

Rin 06-04-14 09:09

Sitat:

Hei, jeg har pleid å rive de hushållsostene og fryse ned i 200g-porsjoner (i litt utflatede ziplock-poser) - de tiner helt fint!

Lava 06-04-14 22:17

Jeg finner ikke igjen tråden som kanskje heter "ordet fritt"... ikke ser jeg den i listen over mine innlegg heller..

Kitt 06-04-14 22:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1482987)
Jeg finner ikke igjen tråden som kanskje heter "ordet fritt"... ikke ser jeg den i listen over mine innlegg heller..

Ordet fritt- tråden

Lava 06-04-14 22:31

Supert Kitt! Smask på deg! :suss:

Kom ikke på å lete under småprat...

kristine89 07-04-14 00:39

Om du fryser den i hele stykker smuldrer den når du prøver å skjære osteskiver. Pr;vde det en gang, og det ble bare småbiter. Å fryse revet fungerer utmerket :)
Ekstra bra blir det om du fryser osten revet utover et brett først, og så har den.i poser.

Photobscura 07-04-14 09:25

Hva skjer hvis jeg vasker en t-skjorte i 100% viskose på 90 grader ...?

TrillTrall 07-04-14 09:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483044)
Hva skjer hvis jeg vasker en t-skjorte i 100% viskose på 90 grader ...?

Hvis den er hvit kan den bli grå og stygg. Den kan sikkert miste litt fasong også, den har vel anbefalt temp på 40?

Carisma 07-04-14 09:57

Hvis poenget er få den ren ville jeg heller kjørt på 40, maks 60 med f.eks vanish i vaskepulveret. Eller biotex rett på flekker.

Photobscura 07-04-14 10:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1483048)
Hvis den er hvit kan den bli grå og stygg. Den kan sikkert miste litt fasong også, den har vel anbefalt temp på 40?

Den er svart med hvitt mønster av en svær hodeskalle (tror ikke det er trykk, ettersom den er like hvit på innsiden.)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483050)
Hvis poenget er få den ren ville jeg heller kjørt på 40, maks 60 med f.eks vanish i vaskepulveret. Eller biotex rett på flekker.

Nå lurte jeg på hva som ville skje, da. :p

Greia er at jeg kjøpte en herre-t-skjorte på H&M i xs, men den er veeeldig stor i størrelsen, og det hvite er ... litt for hvitt og dominerende. Så om den krymper, og det hvite blir grått og litt stygt, er i så fall målet på en måte nådd. :D Den er ganske billig, og det er ikke krise om det går til helvete.

Carisma 07-04-14 10:15

Til krymping bruker jeg alltid tørketrommel. Da krymper det minst 5%

Photobscura 07-04-14 10:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483052)
Til krymping bruker jeg alltid tørketrommel. Da krymper det minst 5%

Kool. Takk for tips! Da blir det 90 graders vask pluss tromling. :D Jeg må vaska håndklær uansett i dag. :) T-skjorta er egentlig kul, men latterlig romslig.

Carisma 07-04-14 10:21

Noen som vet hvor man får tak i slikt magebelte som folk med brokk bruker?

Photobscura 07-04-14 10:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483054)
Noen som vet hvor man får tak i slikt magebelte som folk med brokk bruker?

Her, f.eks?

TrillTrall 07-04-14 10:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483051)
Den er svart med hvitt mønster av en svær hodeskalle (tror ikke det er trykk, ettersom den er like hvit på innsiden.)

Nå lurte jeg på hva som ville skje, da. :p

Greia er at jeg kjøpte en herre-t-skjorte på H&M i xs, men den er veeeldig stor i størrelsen, og det hvite er ... litt for hvitt og dominerende. Så om den krymper, og det hvite blir grått og litt stygt, er i så fall målet på en måte nådd. :D Den er ganske billig, og det er ikke krise om det går til helvete.

Men vil viskose krympe på samme måte som bomull??? Leste nettopp at viskose egentlig skal tørr-renses (!) og at dersom det vaskes så vil det krympe i hver eneste vask.

Photobscura 07-04-14 10:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1483058)
Men vil viskose krympe på samme måte som bomull??? Leste nettopp at viskose egentlig skal tørr-renses (!) og at dersom det vaskes så vil det krympe i hver eneste vask.

Vet ikke det. Jeg har masse klær i viskose, både nye kleskjedeklær og 2. hand-klær som sikkert er 30-40 år gamle, og har alltid vasket det på 40%. Opplever ikke at det krymper. Kanskje strammer seg litt inn, ettersom særlig uelastisk viskose har en tendens til å vide seg litt ut.

Marella77 07-04-14 10:53

HYPNOSE

Er det noen som har prøvd Hypnose for å bli kvitt søtsuget? Og virket det eventuelt?

Photobscura 07-04-14 11:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1483060)
HYPNOSE

Er det noen som har prøvd Hypnose for å bli kvitt søtsuget? Og virket det eventuelt?

Jeg har snakka med en del folk som har prøvd hypnose for å slutte å røyke, og de sier det funker veldig bra. Likheten er jo at både sukker og nikotin kan føre til en form for avhengighet, og noe man forbinder med kos og avslapning. Det er noe jeg selv vurderer den dagen jeg skal slutte, ettersom jeg vet jeg er mer emosjonelt enn fysisk avhengig av røyk. Dog er det jeg har hørt at den psykiske/følelsesmessige avhengigheten forsvinner, men at det fysiske behovet fortsatt kan være der. Om det er overførbart med sukker på det punktet, vet jeg ikke. Du kan jo ringe en som driver med hypnoseterapi og spørre om dette er en ting vedkommende kan hjelpe deg med?!

Vibeke-67 07-04-14 12:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483063)
Jeg har snakka med en del folk som har prøvd hypnose for å slutte å røyke, og de sier det funker veldig bra. Likheten er jo at både sukker og nikotin kan føre til en form for avhengighet, og noe man forbinder med kos og avslapning. Det er noe jeg selv vurderer den dagen jeg skal slutte, ettersom jeg vet jeg er mer emosjonelt enn fysisk avhengig av røyk. Dog er det jeg har hørt at den psykiske/følelsesmessige avhengigheten forsvinner, men at det fysiske behovet fortsatt kan være der. Om det er overførbart med sukker på det punktet, vet jeg ikke. Du kan jo ringe en som driver med hypnoseterapi og spørre om dette er en ting vedkommende kan hjelpe deg med?!

jeg sluttet å røyke med homeopati faktisk. Tok noen pille for noe helt annet, trettehet tror jeg (og det hjap ikke mot tretteheten da, siden årsaken var insulinresistens og PCOS ;)), med den kosekvensen at neste gang jeg tok en røy, smakte det som å spise tørr aske. Helt forjævlig. Jeg røykte ikke så mye, ca 10 stykk i uka, men merket godt dette at suget var der i lang tid. Men det frister jo ikke å spise aske. Jeg prøvde tre ganger.

Photobscura 07-04-14 13:15

Noen som kan potetmeltrikset i forhold til det å fjerne flekker, og i så fall vet hvor lenge jeg bør vente med å støvsuge bort potetmelet? Ettersom flekken var tørr, så spraya jeg godt med vann på, og lurer da på om jeg skal vente til vannet har tørket vekk.

Pearl 07-04-14 17:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483053)
Kool. Takk for tips! Da blir det 90 graders vask pluss tromling. :D Jeg må vaska håndklær uansett i dag. :) T-skjorta er egentlig kul, men latterlig romslig.

Jeg skulle ønske at jeg hadde flere latterlig romslige klær. :D

Photobscura 07-04-14 17:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 1483099)
Jeg skulle ønske at jeg hadde flere latterlig romslige klær. :D

Er bare å kjøpe klær som alt er for store, det. :p Oversize-moten har tydeligvis nådd herreavdelingene også. ;)

Kanutten 07-04-14 17:43

Noen som vet om dette fotballaget Ken Hallstensen orger med fremdeles spiser lavkarbo??

langaard 07-04-14 17:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483104)
Noen som vet om dette fotballaget Ken Hallstensen orger med fremdeles spiser lavkarbo??

Ja :)

nellie 07-04-14 18:14

Ja, han holder på med Strømsgodset og Odd. De spiser lavkarbo, IKKE i nærheten av ketogent.

Kanutten 07-04-14 18:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1483107)
Ja :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1483111)
Ja, han holder på med Strømsgodset og Odd. De spiser lavkarbo, IKKE i nærheten av ketogent.

Tusen takk!! Lavkarbo uten ketogent er helt greitt, med da under 150 karber??

nellie 07-04-14 18:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483113)
Tusen takk!! Lavkarbo uten ketogent er helt greitt, med da under 150 karber??

Ja, under 150.

Kanutten 07-04-14 18:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1483116)
Ja, under 150.

Takker!!

Photobscura 07-04-14 19:16

Jah ... Da har jeg prøvd å fjerne gammel rødvinsflekk med potetmel, som sagt. Det er på bunadsvesten min, som er i rød ull (og åtti år gammel ...). Mye ble borte, men det er en skygge igjen. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å få vekk resten ...? Har lest tips om både hvitvin, hvitvinsedikk og sitron, men redd det vil bleke stoffet.

smgj 07-04-14 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483121)
Jah ... Da har jeg prøvd å fjerne gammel rødvinsflekk med potetmel, som sagt. Det er på bunadsvesten min, som er i rød ull (og åtti år gammel ...). Mye ble borte, men det er en skygge igjen. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å få vekk resten ...? Har lest tips om både hvitvin, hvitvinsedikk og sitron, men redd det vil bleke stoffet.

Sitron er skånsomt.

Det som er til felles med hvitvin, hvitvinseddik, eddik og sitron er syre... Det er syre og enzymer som fungerer best til fruktflekker, og rødvin regnes som en frukt(-syre).

Jeg har hatt god erfaring (på heklet bomullsduk) med syre for å fjerne rødvin, men de siste restene tok jeg med BioShout flekkfjerner. Den har virket VELDIG bra på fruktflekker (inklusive kirsebærsprut på hvit twill) for meg. Men den er vankskelig å finne nå, vet ikke om den er på det norske markedet lenger (sist kjøpte jeg i Sverige).
http://www.scjohnson.se/nqcontent.cfm?a_id=8040

Photobscura 07-04-14 19:57

Så det vil ikke virke blekende på rød ull, mener du? Og sitron vil være beste av disse tre alternativene?
Jeg vet svigermor har en flekkfjerner spesielt til rødvinsflekker, men er skeptisk med tanke på eventuell bleking.

smgj 07-04-14 20:20

Jeg tør ikke mene der ... For det kommer veldig an på hva som er brukt for å farge den røde ulla ...

Photobscura 07-04-14 20:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1483133)
Jeg tør ikke mene der ... For det kommer veldig an på hva som er brukt for å farge den røde ulla ...

Ser den, og jeg aner ikke. Bunaden er sydd en gang i siste halvdel av 30-tallet, så det er ikke så godt å si.
Nå sier en venninne at jeg skal gni det inn med zalo, og la det ligge over natten før jeg går forsiktig over med fuktig klut. Kan vel ikke skade å prøve? (Mener forresten jeg har fått tips om det før, hvorfor jeg ikke har kommet så langt som til å prøve å fjerne denne flekken før nå, er jo et mysterium i seg selv ...)

Mens jeg først er her i tråden, så lurer jeg på om det finnes fisketråd som er tynn nok til å kunne brukes som sytråd? Har sydd på perlepynt med nylontråd på brystkluten, men det er altså alltid noen som ryker ...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.