Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Marella77 06-03-14 11:24

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1479592)
Å bruke briller er gjerne en tilvenningssak. Jeg har en del mer minus enn deg, men også skjeve hornhinner. Slet mye med svimmelhet og hodepine i starten, men ble oppfordret til å holde ut, og etter et par uker var verden som ny! Nå klarer jeg meg faktisk ikke uten. Det gjorde jeg vel strengt tatt ikke før heller, har egentlig brukt briller siden jeg var ni, men økonomien har stått i veien i flere år. :o Så da gikk jeg rundt og så verden i tåke og overså kjentfolk på avstand, og lata som om det var greit. :p Etter jeg var tilvent brillene skaffet jeg meg linser, og bruker det litt om hverandre. Helt supert!

Så fint at alt ordnet seg! Må smile litt, ser det for meg at du går rundt og overså kjentfolk... hehe...

Jeg vil egentlig ikke bli avhengig av de til vanlig. Jeg tok en laseroperasjon for noen år siden, som kostet 40 000 (!!!) og ble nesten bra. Jeg hadde - 5 i styrke, og nå er det 0,25 på ene øyet, og 0.75 på det andre. Men pga mye hodepine i det siste (som nevt tidligere) så prøver jeg nå briller. Men blir sliten i øya. MEN jeg skal gi det noen uker til, så får vi se... Tusen takk Photo for svar! Og lykke til videre med synet, og hils folka på gata, hehe ;) Ha en fin dag!

Photobscura 06-03-14 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1479642)
Så fint at alt ordnet seg! Må smile litt, ser det for meg at du går rundt og overså kjentfolk... hehe...

Jeg vil egentlig ikke bli avhengig av de til vanlig. Jeg tok en laseroperasjon for noen år siden, som kostet 40 000 (!!!) og ble nesten bra. Jeg hadde - 5 i styrke, og nå er det 0,25 på ene øyet, og 0.75 på det andre. Men pga mye hodepine i det siste (som nevt tidligere) så prøver jeg nå briller. Men blir sliten i øya. MEN jeg skal gi det noen uker til, så får vi se... Tusen takk Photo for svar! Og lykke til videre med synet, og hils folka på gata, hehe ;) Ha en fin dag!

Ah, ser den. Jeg kunne godt ha tenkt meg operasjon, men kan ikke på grunn av hornhinnene og litt sånn ... :o
Ja, nå har jeg ingen unnskyldning for å overse folk lenger. :p Hadde et visst rykte på meg for å være overlegen, faktisk. Haha!
Men er det mulig at det er andre ting som gjør at du får hodepine? Nå vet jeg at det er vanlig i en sånn situasjon, men jeg for mitt vedkommende opplevde jeg aldri andre bivirkninger enn at jeg så himla dårlig, og slet veldig med fokus. Hadde aldri problemer med hodepine eller slitenhet i øye før jeg begynte med synskorreksjon igjen (men opplevde det som sagt under tilvenningen).
Jeg fikk for øvrig streng beskjed om å bruke brillene absolutt hele min våkne tid i fjorten dager, men fikk også tips om å etterhvert ta av meg brillene når jeg bruker pc og leser bøker, men førstnevnte går ikke. Selv om jeg sitter knappe halvmeter fra pc-en så går øye helt i kryss og tvers. Å lese på senga uten briller går derimot finfint. Skal visst bidra til at man opprettholder muskler i øynene. (Men dette vet sikkert f.eks. Lemen mer om enn meg).

TrillTrall 06-03-14 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1479641)
Jeg har en fettkul på skuldra som bare vokser og vokser. Nå har den passert seks cm i diameter, og jeg ble i fjor høst henvist til operasjon på Lovisenberg. Fikk brev i november/desember en gang om at jeg er godkjent for operasjon, men at jeg ikke er prioritert. Det skjønner jeg jo. :p Ikke livsfarlig, men mektig irriterende, både fordi den synes gjennom gensere, og fordi bh-stroppen gnager veldig på den. Men. Hva er egentlig vanlig ventetid? Kan jeg ringe og spørre om det er mulig å bli oppringt dersom det er en avbestilling?

Ring og mas! :) Det hjelper gjerne - særlig hvis du kan stille på kort varsel. Jeg fikk tilfeldigvis gastroskopi-time dagen etter da jeg ringte og avbestilte en time som ikke passet, de hadde nettopp fått inn en avbestilling og hun var lykkelig over å slippe en telefonrunde for å få tak i noen til dagen etter. :)

Photobscura 06-03-14 11:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1479644)
Ring og mas! :) Det hjelper gjerne - særlig hvis du kan stille på kort varsel. Jeg fikk tilfeldigvis gastroskopi-time dagen etter da jeg ringte og avbestilte en time som ikke passet, de hadde nettopp fått inn en avbestilling og hun var lykkelig over å slippe en telefonrunde for å få tak i noen til dagen etter. :)

Supert, takk! Da ringer jeg ... nuh!

Carisma 06-03-14 12:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1479641)
Jeg har en fettkul på skuldra som bare vokser og vokser. Nå har den passert seks cm i diameter, og jeg ble i fjor høst henvist til operasjon på Lovisenberg. Fikk brev i november/desember en gang om at jeg er godkjent for operasjon, men at jeg ikke er prioritert. Det skjønner jeg jo. :p Ikke livsfarlig, men mektig irriterende, både fordi den synes gjennom gensere, og fordi bh-stroppen gnager veldig på den. Men. Hva er egentlig vanlig ventetid? Kan jeg ringe og spørre om det er mulig å bli oppringt dersom det er en avbestilling?

Ofte man ringe... Mange plasser har så mange pasienter at de bare har tid til å prioritere de mest ivrige som tar initiativ selv. Eller så har man "falt ut av lista".
Evt kan du sjekke på fritt sykehusvalg om noen andre plasser har bedre kapasitet.

Photobscura 06-03-14 12:37

Hah! Det VAR en avbestilling, og jeg fikk time alt den 3. april! Supert! Da rekker det å gro ganske bra før sommeren! :D

TrillTrall 06-03-14 13:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1479649)
Hah! Det VAR en avbestilling, og jeg fikk time alt den 3. april! Supert! Da rekker det å gro ganske bra før sommeren! :D

Se der! :) Det er jo bare 4,5 uke til! Topp! :)

Photobscura 06-03-14 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1479652)
Se der! :) Det er jo bare 4,5 uke til! Topp! :)

Ja, absolutt! Er jo gjerne ikke sånn man tenker på, med mindre det nærmest står om livet. :o

Marella77 06-03-14 16:45

Takk for svar igjen Photo!! :))))

Je har et nytt spørsmål; jeg har en HP laptop 17 tommers skjerm fra 2007. Den bruker jeg ikke mer, så jeg tenker å slette all data og sende dem til en venn i Uganda. Hva gjør jeg da? Kan jeg formatere alt selv, utenom programmene?

TrillTrall 06-03-14 16:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1479678)
Takk for svar igjen Photo!! :))))

Je har et nytt spørsmål; jeg har en HP laptop 17 tommers skjerm fra 2007. Den bruker jeg ikke mer, så jeg tenker å slette all data og sende dem til en venn i Uganda. Hva gjør jeg da? Kan jeg formatere alt selv, utenom programmene?

Er den i det hele tatt brukbar i dag? Og vil den ha den minste sjanse til å komme frem til mottager i god behold?

Kanutten 06-03-14 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1479643)
Ah, ser den. Jeg kunne godt ha tenkt meg operasjon, men kan ikke på grunn av hornhinnene og litt sånn ... :o

Du kan utmerket godt ta laseroperasjon selv om du har skjeve hornhinner. Laseren korrigerer det også og/eller du kan få utført noe som kalles LRI i tillegg til selve operasjonen.

Marella77 07-03-14 01:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1479681)
Er den i det hele tatt brukbar i dag? Og vil den ha den minste sjanse til å komme frem til mottager i god behold?

Brukbar ja! Tror du posten herper den? Hadde ikke tenkt på det...

TrillTrall 07-03-14 12:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1479733)
Brukbar ja! Tror du posten herper den? Hadde ikke tenkt på det...

Pakker får jo real medfart, har mottatt postpakker fra utlandet (Nederland mest) som har vært sprukket og revnet og alt mulig. Dessuten er vel faren stor for at den "forsvinner" underveis dersom det på noen måte kan mistenkes å være en pc inni?

Carisma 07-03-14 12:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1479779)
Pakker får jo real medfart, har mottatt postpakker fra utlandet (Nederland mest) som har vært sprukket og revnet og alt mulig. Dessuten er vel faren stor for at den "forsvinner" underveis dersom det på noen måte kan mistenkes å være en pc inni?

Jobben min innebærer en del håndtering av postsendt IT utstyr og jeg kan i høyeste grad bekrefte det! Det er helt utrolig hva de mister på veien, har til og med opplevd at et sending på flere tonn og 3m høyde forsvant sporløst på en direktebil :rolleyes:

Marella77: Om du skal sende den så pakk den ekstra godt og IKKE på noen måte la det være tydelig hva den inneholder.
Men det må da koste ganske mye å sende en såpass tung maskin ned dit? Betaler det seg virkelig ift hva de må betale for en tilsvarende (evt nyere) der nede?

TrillTrall 07-03-14 12:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1479780)
Men det må da koste ganske mye å sende en såpass tung maskin ned dit? Betaler det seg virkelig ift hva de må betale for en tilsvarende (evt nyere) der nede?

7 år gamle laptoper får man jo slengt etter seg... Jeg kan nesten ikke se for meg at den er brukbar til noe omtrent. Om pakken veier 5 kg koster det 490,- å sende den og det blir fort dyrere.

Photobscura 07-03-14 15:09

Om det blir for mye styr og for dyrt å sende, så tar ungdomshuset Riverside på Grønland imot brukte pc-er, dersom du skulle ta turen til Oslo i det nærmeste (ser du bor på Østlandet).
Se her! Veldig bra tiltak for mange ungdommer som ellers har det utfordrende.

Photobscura 07-03-14 16:08

Jeg har fått beskjed av en salmaker/skredder, som fiksa ei gammal skinnjakke jeg har, om å smøre den inn med spenol for å myke opp skinnet. Men, er det viktig at det er akkurat spenol? Jeg har en tube Helosan som har gått ut på dato, kan jeg f.eks. bruke den?

Carisma 07-03-14 16:29

Test litt f.eks på innsida av mansjetten.

Carisma 07-03-14 16:30

Noen som har erfaring med Doro sine senior-mobiler?

index 07-03-14 17:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1479798)
Jeg har fått beskjed av en salmaker/skredder, som fiksa ei gammal skinnjakke jeg har, om å smøre den inn med spenol for å myke opp skinnet. Men, er det viktig at det er akkurat spenol? Jeg har en tube Helosan som har gått ut på dato, kan jeg f.eks. bruke den?

Helosan går sikkert minst like godt hvis du ikke vil bruke den på tatoveringene. Grunnen til at han anbefaler Spenol er nok kun prisen. Mye fett for pengene...

Photobscura 07-03-14 17:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1479810)
Helosan går sikkert minst like godt hvis du ikke vil bruke den på tatoveringene. Grunnen til at han anbefaler Spenol er nok kun prisen. Mye fett for pengene...

Ettersom den har gått ut på dato, så er jeg usikker på hvor antiseptisk den er nå. ;) (Dessuten har jeg gått over til å bruke Bephanten på tattiser. Mye mer effektivt! :D)
Men, takk! Da prøver jeg! Dumt å kaste en halvfull, dyr krem!

Photobscura 07-03-14 18:10

Jah! Da har jeg smørt og direkte massert inn nesten hele resten av tuben, og jeg tror virkelig den jakka trengte det! Det ble absorbert superfort! Jakka er råfin, og antagelig fra syttitallet en gang ut fra snittet og stilen, men den var stiv og nesten umulig å kneppe, så nå er jeg spent på hvordan den blir. Idioten som eide den før meg har sprettet av lommene både de til å ha hendene i og brystlommene, så jeg fikk sydd på et par lommer i hoftehøyde, så selv om jeg fikk den gratis fra en byttefest, har jeg kostet på den noen kroner.
Hvor lenge bør den henge etter smøring, mon tro?

Kanutten 07-03-14 20:08

Sambo kjøpte i dag ei vinflaske fra Margaret River i Australia siden det er dit vi reiser på mandag. :heia: Men hvorfor begynner magen produsere magesyre bare jeg ser på glasset? Jeg ble kvalm og trasig, men etter et par titralac ble magen mottakelig.:D

index 07-03-14 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1479812)

Jeg smurte inn en Stressless i skinn med hudkrem en gang, og neste dag var den i alle fall myk og smidig og ikke klissete. Om den er klebrig i morgen kan du jo tørke av den med en godt oppvridd klut og la den henge en dag til;)

Carisma 07-03-14 22:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1479812)

Det kommer an på skinnet.
Jeg smurte en skinnjakke 3 runder med spenol, men den er like tørr neste dag, så denne r tydeligvis umettelig...

Photobscura 07-03-14 22:26

Den var nesten tørr allerede! :D Dette trengte den tydeligvis. :)

TrillTrall 07-03-14 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1479830)
Jeg smurte en skinnblakke 3 runder med spenol, men den er like tørr neste dag, så denne r tydeligvis umettelig...

Skinnblakke?

Kanutten 07-03-14 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1479830)
Jeg smurte en skinnblakke 3 runder med spenol, men den er like tørr neste dag, så denne r tydeligvis umettelig...

Jeg pleier smøre skinnjakkene mine med fett som er ment for sko. Smører det på og lar det trekke inn. Funker som fy og jakkene tåler både regn og fuktighet.

Carisma 07-03-14 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1479832)
Skinnblakke?

Autocorrect. :o. Skinnjakke.

Marella77 09-03-14 00:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1479779)

Jeg har erfaringer med at verdifulle pakker til Uganda forsvinner ja... desverre...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1479780)
Jobben min innebærer en del håndtering av postsendt IT utstyr og jeg kan i høyeste grad bekrefte det! Det er helt utrolig hva de mister på veien, har til og med opplevd at et sending på flere tonn og 3m høyde forsvant sporløst på en direktebil :rolleyes:

Helt uttrolig egentlig ;)

Marella77: Om du skal sende den så pakk den ekstra godt og IKKE på noen måte la det være tydelig hva den inneholder.

Ja, jeg tenker også at det kanskje er lurere å sende penger til å kjøpe en brukt pc der. Men min erfaring er at når jeg sender penger til et formål, så brukes de heller på andre nødvendigheter, som mat og husleie, som er forståelig.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1479782)
7 år gamle laptoper får man jo slengt etter seg... Jeg kan nesten ikke se for meg at den er brukbar til noe omtrent. Om pakken veier 5 kg koster det 490,- å sende den og det blir fort dyrere.

I Norge får man det kanskje slengt etter seg, men ikke i Uganda...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1479790)
Om det blir for mye styr og for dyrt å sende, så tar ungdomshuset Riverside på Grønland imot brukte pc-er, dersom du skulle ta turen til Oslo i det nærmeste (ser du bor på Østlandet).
Se her! Veldig bra tiltak for mange ungdommer som ellers har det utfordrende.

Jeg trenger egentlig pc´n selv, så om jeg ikke sender den til Uganda, blir den nok hjemme her. Men jeg skjønner at de på ungdomshuset også trenger den ja, takk for tipset uansett :)

Takk for svar alle sammen! Får se hva jeg gjør...

Carisma 09-03-14 15:05

Noen som har prøvd nettyoga.no? Er den verdt 79 kr mnd?

Yrla 09-03-14 23:44

Er det sunnest for kroppen å ha minst mulig vann under huden som man får ved lavkarbokosthold, eller er det bra å ha litt mer? Eller har det lite å si siden det kun er under huden?

nellie 10-03-14 12:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1479980)
Er det sunnest for kroppen å ha minst mulig vann under huden som man får ved lavkarbokosthold, eller er det bra å ha litt mer? Eller har det lite å si siden det kun er under huden?

Så lenge man har en normal balanse, så er det et fett. :)

Cyan 11-03-14 11:27

Erfaringer med Løplabbet Majorstuen kontra Grensen? Og hvilket av dem kan jeg forvente meg lengst ventetid på rett etter arbeidstid (for løpstest + kjøp av sko)?

smgj 11-03-14 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1480110)
Erfaringer med Løplabbet Majorstuen kontra Grensen? Og hvilket av dem kan jeg forvente meg lengst ventetid på rett etter arbeidstid (for løpstest + kjøp av sko)?

Grensen er jeg iallfall veldig fornøyd med. Når det gjelder venting for løpetest så ring bort og spør. De ansatte har mest koll på når det er travelt i butikken eller ikke.

Cyan 11-03-14 17:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1480115)
Grensen er jeg iallfall veldig fornøyd med. Når det gjelder venting for løpetest så ring bort og spør. De ansatte har mest koll på når det er travelt i butikken eller ikke.

Takk. Da falt valget på Grensen. Super service og masse gode tips til nybegynneren meg :) Jeg dro litt tidligere fra jobb så jeg var der før kl 16, og da måtte jeg ikke vente så lenge. Rushet kom ikke lenge etterpå ;)

Yrla 11-03-14 17:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1479993)
Så lenge man har en normal balanse, så er det et fett. :)

Høres fornuftig ut, at kroppen styrer det der og ikke vi. Puh!

vaskeklut 12-03-14 18:15

Noen som vet hva det koster sånn ca. for en flaske (boks?) Tragant på apoteket?

TrillTrall 12-03-14 18:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1480261)
Noen som vet hva det koster sånn ca. for en flaske (boks?) Tragant på apoteket?

http://www.apotek1.no/produkter/indi...er-20g-328617p

129,90 for 20 g.

vaskeklut 12-03-14 19:33

Aah, se der! takk!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.