![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Fikk tatt en undersøkelse av beintettheten i venstre hånd i dag (privatlege); vil en slik test være god nok, eller er den av hele kroppen på sykehus sikrere?
Scoret 56,57 hvilket betydde at jeg iallefall ikke er benskjør enda, fikk jeg beskjed om. Lurer fordi ernæringsfysiologen mente jeg skulle be fastlegen henvise meg til en sjekk av bentettheten, og så sjekket privatlegen hånden min i dag..... |
Har lært at det er fem -itter som er tegn på betennelse (- itt bare fordi de ender på det på latin / medisinsk språk). Kan bare huske fire, og kan noen hjelpe meg med den femte?
opphovnet rødlig varmt væsker - og nr fem er? (verker???) |
Sitat:
Tumor, calor, rubor, dolor, functio laesa. Itter vet jeg ikke noe om.:) |
Ang ta sting
Har fått seks sting under foten. Når må disse tas, kan de sitte i 4 uker til jeg skal til fastlegen neste gang, eller må jeg ta de før det? |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Ring legesekretæren og avtal at du bare kan komme innom en dag og få dem plukket ut. Er jo gjort på 2 min! Tidligere sa man 5- 10 dager på sting, nå ser jeg de mange steder vil vente opp mot 2 uker og til og med litt lengre på utsatte steder. Jeg tok sting på ryggen til svigermor som hadde sittet 19 dager og jeg må si jeg slet skikkelig for å få dem ut. De hadde rett og slett begynt å gro fast!:eek: |
Jeg har tidligere mottatt sms på en simkortfri mobil, riktignok Iphone, men han jeg fikk sms fra fikk mobiltelefonnummeret mitt for at han skulle sende en sms dit, men det kom jo på den simkortfrie Iphonen. Og da jeg ringte fyren i forkant av smsen var det via noen andres telefon?? Skjønn det den som kan. Men det som er problemet nå er at jeg via min mobil kan se hva andre i nærheten gjør på sin mobil. Jeg regner derfor med at de kan se hva jeg gjør på min. Liker ikke dette jeg. Hvordan slår man av dette? Eller er det noe som følger med smarttelefoner?
|
I vår forrige barnehage hadde vi en lukket facebookgruppe for foreldrene hvor barnehagen la ut beskjeder og bilder o.l fra dagens løp. Jeg foreslo dette i vår nye barnehage, en gruppe bare for avdelingen, men det var ikke lov i følge dem å legge ut bilder da det kunne være folk som ville holde seg skjult osv. Jeg ser jo den. MEN, i dag fikk vi en liste over navn, føedeslsår, foreldre, adresse og telefonnr til samtlig 120 barn i barnehagen på mail! Det kan da umulig være bedre?
|
Noen som vet hvordan potte-roser skal vannes? Min plante har fuktig jord, tørre blader og døde roser! Skal jorden tørke ut?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Men om noen faktisk har hemmelig adresse eller telefon, så vet vel barnehagen om det, og da hadde ikke de stått på denne listen? Trodde det var ganske vanlig å dele kontaktopplysninger til barna i en barnehage.
Har vært bort i noen med hemmelig adresse og telefonnummer via jobb, og da informerte vedkommende meg om det, og sa at vi aldri måtte gi ut opplysninger om h*n. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg ser poenget innad på avdelingen, men ikke for hele barnehagen på over 100 barn. De er fordelt på flere hus, så avdelingene har lite med hverandre å gjøre.
|
Noen som vet hvordan potte-roser skal vannes? Min plante har fuktig jord, tørre blader og døde roser! Skal jorden tørke ut?
|
Sitat:
|
Har lastet ned emoji på telefonen... Hvordan få den inn i melding?
|
Sitat:
|
Hva kan magesmertene mine komme av?
Jeg pleier alltid å kjenne ubehag av å drikke på tom mage om morgenen. (F eks om jeg pusser tennene før frokost må jeg passe på å ikke drikke vannet) Men det som skjedde i morges kan ikke sammenlignes med noe. Jeg drakk en slurk lettbrus rett fra flaska. Mulig det ble litt for brått, for jeg ble helt overveldet av magesmerter slik at føltes som om jeg måtte spy og svime av på en og samme tid. Det gikk heldigvis over på relativt kort tid, jeg drakk vann og har siden spist frokost. Men en viss variant av denne smerten har vedvart gjennom hele dagen så langt. Stakk akkurat over til matbutikken over gata for paracet som foreløpig godgjør seg i magen. Men selv om de skulle klare å døyve smertene hadde det jo vært greit å vite hva det kan skyldes. |
Har Kiwi sluttet med Go helg tilbud?
|
Sitat:
|
Da er det vel bare jeg som er sent ute da. Har ikke sett det på min lokale kiwi dette året.
|
Sitat:
|
Noen her som har prøvd diamox??
|
Sitat:
Ja og dersom du holder liv i den til våren så skal den klippes ned da. Roser skal alltid beskjæres på våren. |
Sitat:
|
Jeg fant nettopp en flaske fond i kjøleskapet på jobben, den gikk ut på dato for noen mnd siden *kremt*, må den kastes? Er ikke slike ting jevnt over så salte at de har ubegrenset holdbarhet? Borggårdens fond for kötträtter står det på den, fra Mat Kompaniet.
|
Sitat:
|
Best før datoer er kun veiledende. Du kjenner på lukten om noe er tvilsomt...
|
Jeg har null peiling på planter, men nå har en av de jeg stolt nok har klart å holde liv i over lenger tid begynt å henge tungt nedover. Kan jeg stive den opp med blomsterpinner eller noe sånt, og i så fall - hvordan gjør jeg egentlig det?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Beklager, men har et ganske ekkelt spørsmål i dag:
De siste dagene har jeg hatt gul avføring, hva kan dette komme av? Googla litt og fant noe med galle pga høyt fettinntak, men har ikke høyere fettinntak nå. Har kutta alle mel og melkeprodukter dersom det kan ha noe å si? |
Jeg har fått halvannen kilo prima hvalkjøtt og tenker å bruke dette som "proteinmåltid" etter trening sammen med litt ost, paprika, cherrytomater og agurk - har god erfaring med annet kjøtt på denne måten. :)
Men hva slags krydder passer til hval? Tenkte å steke det, dele i mindre biter og putte i fryseren og ta opp etter behov. Prøvde meg med salt og pepper bare nå i vinterferien, men følte at det trenger ganske mye krydder for å få smak. Men det var godt da! :sikle: Lille Gubben var ikke videre begeistret så hele herligheten er bare mitt! :D Jeg er veldig glad i chili, hvordan passer chili-krydder til hval tro? Er usikker på fiskekrydder, det er jo mer som storfe i konsistens og også i smak synes jeg. |
Sitat:
|
Noe av det beste jeg spiste i gamle dager var hval i terninger, poteter i terninger, masse løk og et raust dryss med nykvernet pepper også salt over.
Det lukta deilig da det ble stekt i smør og smakte enda bedre. Chili har jeg faktisk ikke forsøkt, men som du sier så kan hval minne mye om storfe, eller også kanskje lever? så alt som passer der, bør passe på hvalen. |
Ja, lever også. Esken var fra Lofoten, og mora hans lagde det som levergryte; stekt med løk og fløtesaus.
|
Sitat:
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |