Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 07-02-14 13:48

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1477110)
Notert - takk for nøttetips! :)

NP! Lykke til!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1477111)
Jeg innrømmet for min nye fastlege at jeg ikke hadde tatt glukosebelastning etter graviditeten, og da svarte hun: "Hvorfor ska du det? Det er langtidsblodsukkeret som sier noe om hvordan det står til". Så det er tydeligvis veldig forskjellig hvor mye vekt man legger på de belastningene.

Har inntrykket av at dette er kunnskap med litt forsinkning hos legekontorene, for nå er jo legen min veldig klar på at det ikke trenges lenger. Visstnok mener de (som jeg har forstått) at man må ta én glukosebelastning ifm. diagnostisering, men er det gjort en gang holder det med hBac1 og ev. c-peptid i tillegg. Om det stemmer, aner jeg ikke, men når man tar glukosebelastning måler man jo flere ganger over lang tid.

BenteR 07-02-14 14:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1477111)
Jeg innrømmet for min nye fastlege at jeg ikke hadde tatt glukosebelastning etter graviditeten, og da svarte hun: "Hvorfor ska du det? Det er langtidsblodsukkeret som sier noe om hvordan det står til". Så det er tydeligvis veldig forskjellig hvor mye vekt man legger på de belastningene.

Anbefaler forøvrig veldig å ta det hos Furst fremfor på legekontontoret. De har en behagelig avdeling (hvettfall på Furuset) med lenestoler man kan slappe av i mens man venter. Selv sov jeg to timer og ble vekket veldig forsiktig da undersøkelsen var over :)

Mitt blodsukker svinger fra LOW (under 1,1) til 18, men langtidsblodsukkeret mitt er bare 6,3.
Utifra langtidsblodsukkeret er diabetesen min greit regulert. Ut ifra svingningene er den ikke velregulert. Enhver føling dreper like mye hjerneceller som ei fylle, og hver gang blodsukkeret stiger over 7 begynner man og slite på innvendige organ som hjerte, nyrer, etc.
Heldigvis begynner flere og flere leger og gå vekk i fra og stole blindt på langtidsblodsukkeret.

Carisma 07-02-14 15:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1477113)
Visstnok mener de (som jeg har forstått) at man må ta én glukosebelastning ifm. diagnostisering, men er det gjort en gang holder det med hBac1 og ev. c-peptid i tillegg.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1477117)
Heldigvis begynner flere og flere leger og gå vekk i fra og stole blindt på langtidsblodsukkeret.

Fortsatt ganske forskjell mao...

Photobscura 07-02-14 15:29

Mitt inntrykk er fra egen lege og sånn. Aner ikke hvordan f.eks. BenteRs situasjon kan bedres iht dette, men tenker jo også at en glukosebelastning er innmari belastende (!) for oss som har spesielt lav toleranse for rent sukker ... :o

BenteR 07-02-14 17:15

Jeg har aldri, og kommer aldri til og ta en glukosebelastning, siden jeg allerede vet at jeg har type 1 (påvist anti-GAD og IA-2) og i tillegg har insulinresistens ( legne sier det virker som jeg har både type 1 og type 2) noe som gjør det tilnærmet umulig og få blodsukkeret ned ved hjelp av insulin, siden jeg aldri vet om insulinen vil slå inn, når den gjør det eller hvor hardt den slår inn.
Min diabetes er en irriterende møkkavariant, og heldigvis ikke vanlig.
Poenget mitt er at de legene som kun stoler på langtidsblodsukker og ikke ser på hvordan blodsukkeret svinger, overser skadene disse svingningene gjør på kroppen.
En glukosebelastning er helt garantert ikke behagelig når ikke kroppen virker optimalt, og derfor kan et alternativ være og måle blodsukkeret hyppig (jeg måler hvert 15. minutt ved nye matvarer, nye medisiner, etc) for dermed og finne ut hvor stor resistens det er snakk om.
Men de fleste leger foreslår ikke dette og de fleste som mistenker insulinresistens/type 2 ønsker heller ikke og sjekke blodsukkeret så ofte. Og da vil en glukosebelastning være et bedre alternativ i stedet for og vente til langtidsblodsukkeret er helt ute og kjøre.

vaskeklut 08-02-14 02:37

Okei. Hva bruker jeg når jeg skal skrubbvaske et dusjgolv bestående av masse fuger og sånne små avrundede natursteiner som har noe belegg som ikke går vekk med vanlig vask? Help! I need somebody!

Vibeke-67 08-02-14 02:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1477188)
Okei. Hva bruker jeg når jeg skal skrubbvaske et dusjgolv bestående av masse fuger og sånne små avrundede natursteiner som har noe belegg som ikke går vekk med vanlig vask? Help! I need somebody!

Jif har en badeskrubb som er helt genial til sånt. Ser ut som et strykejern du fester en skrubb på. Alt går av og enkel å bruke;)

vaskeklut 08-02-14 03:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1477189)
Jif har en badeskrubb som er helt genial til sånt. Ser ut som et strykejern du fester en skrubb på. Alt går av og enkel å bruke;)

Det går strykende? :cool:

Vibeke-67 08-02-14 09:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1477190)
Det går strykende? :cool:

jepps :ja: :D

langaard 08-02-14 10:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1477189)

Jeg har også en sånn, strør natron på gjenstridige flekker :)

Gerd 08-02-14 10:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1477195)
Jeg har også en sånn, strør natron på gjenstridige flekker :)

Jeg har også en slik, og jeg bruker enten eddik eller sitron på gjenstridige flekker :ja.

vaskeklut 08-02-14 13:15

Det er ganske mye og også i fugemassen. Eddik bør helst ikke brukes på fuger fordi det kan gjøre at de går i oppløsning.. :) men skal kjøpe sånn jif-strykejern!

Kanutten 08-02-14 18:18

Nå er det snart tre uker siden jeg gjennomgikk en operasjon som blant annet inkluderte fjerning sv hormonspiral og sterilisering. Som jeg nevnte tidligere så følte jeg fraværet av hormonspiralen, på en positiv måte, ganske kjapt. Gyn sa at mange opplever det. Men det jeg IKKE var forberedt på er at "ungdomspms'en" kom tilbake! Jeg venter mensen nå, burugledemonen er fullstendig fraværende :heia:, men ungdomspms med tannverk i begge beina samt underlivet er tilbake. Flere som har opplevd det??

Kanutten 08-02-14 18:19

Nå er det snart tre uker siden jeg gjennomgikk en operasjon som blant annet inkluderte fjerning av hormonspiral og sterilisering. Som jeg nevnte tidligere så følte jeg fraværet av hormonspiralen, på en positiv måte, ganske kjapt. Gyn sa at mange opplever det. Men det jeg IKKE var forberedt på var at "ungdomspms'en" kom tilbake! Jeg venter mensen nå, burugledemonen er fullstendig fraværende :heia:, men ungdomspms med tannverk i begge beina samt underlivet er tilbake. Flere som har opplevd det??

TrillTrall 08-02-14 21:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1477229)
Nå er det snart tre uker siden jeg gjennomgikk en operasjon som blant annet inkluderte fjerning sv hormonspiral og sterilisering. Som jeg nevnte tidligere så følte jeg fraværet av hormonspiralen, på en positiv måte, ganske kjapt. Gyn sa at mange opplever det. Men det jeg IKKE var forberedt på er at "ungdomspms'en" kom tilbake! Jeg venter mensen nå, burugledemonen er fullstendig fraværende :heia:, men ungdomspms med tannverk i begge beina samt underlivet er tilbake. Flere som har opplevd det??

Nå er det 11 år siden jeg ble sterilisert og fjernet hormonspiralen samtidig og det jeg husker er jeg at fikk "alle mensers mor" en uke etterpå - tror aldri jeg har blødd så mye noen gang. Man går jo tilbake til kroppens normale hormonsyklus når spiralen er borte, men jeg kan ikke huske noen voldsom økning i pms-plager nei. Ikke at jeg noen gang har vært så veldig plaget med det heller forsåvidt.

Carisma 08-02-14 23:18

Ungdomspms? Da holder jeg meg evig ung, for jeg har alltid sånn jeg. :p. (Og på EL også, men da ti ganger verre... Kjennes ut som noen forsøker å dytte en stolpe opp mellom beina og står på magen samtidig.... Bare å ligge i fosterstilling og prøve å puste til det går over. Greit å ikke ha det hver mnd for å si det sånn!)

Kanutten 09-02-14 04:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1477250)
Ungdomspms? Da holder jeg meg evig ung, for jeg har alltid sånn jeg. :p. (Og på EL også, men da ti ganger verre... Kjennes ut som noen forsøker å dytte en stolpe opp mellom beina og står på magen samtidig.... Bare å ligge i fosterstilling og prøve å puste til det går over. Greit å ikke ha det hver mnd for å si det sånn!)

Det er ikke i magen/underlivet det er værst, men fra rumpeballene og nedover begge beina, helt til under føttene... Konstant "tannverk".... :(

Kanutten 09-02-14 12:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1477267)
Det er ikke i magen/underlivet det er værst, men fra rumpeballene og nedover begge beina, helt til under føttene... Konstant "tannverk".... :(

Har vært hos legen... Det er dobbelsidig isjias... Da er det bare å kontakte besteste manuellputt igjen. :ja:

senka 09-02-14 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1477276)
Har vært hos legen... Det er dobbelsidig isjias... Da er det bare å kontakte besteste manuellputt igjen. :ja:

God bedring til deg Kanutten :klem:

Kanutten 09-02-14 21:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1477321)
God bedring til deg Kanutten :klem:

:klem: Tusen takk! :love: Alt ordner seg! Isjias er tannverkvondt, det er fullstendig overkommelig, men de vondtene jeg hadde tidligere som lignet på me var uholdbare. Har all sympati med de som sliter med me! :klem:

Marella77 10-02-14 14:11

New York;

Vi planlegger tur til new York med cruise og Disney world i sept/oktober. Noen som vet om dette er en fin tid å reise dit på? Hørt at det er så varmt på sommeren...

Lemen 10-02-14 15:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1477381)
New York;

Vi planlegger tur til new York med cruise og Disney world i sept/oktober. Noen som vet om dette er en fin tid å reise dit på? Hørt at det er så varmt på sommeren...

http://www.yr.no/sted/USA/New_York/N...tatistikk.html

Beste er vel å gå inn på statestikk og sjekke.

Anne 10-02-14 17:58

Sitat:

New York;

September/oktober er en fin tid. Vi har hus i Orlando og har prøvd forskjellige tider. Selvfølgelig noen garanti, for været er veldig varierende, men i utgangspunktet ideelt:) Nettopp vært der i fire uker...og nå var det relativt kjølig. Tidlig høst fint:)

Anne 10-02-14 17:59

Sitat:

New York;

September/oktober er en fin tid. Vi har hus i Orlando og har prøvd forskjellige tider. Selvfølgelig ingen garanti, for været er veldig varierende, men i utgangspunktet ideelt:) Nettopp vært der i fire uker...og nå var det relativt kjølig. Tidlig høst fint:)

Pearl 10-02-14 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1477400)
September/oktober er en fin tid. Vi har hus i Orlando og har prøvd forskjellige tider. Selvfølgelig ingen garanti, for været er veldig varierende, men i utgangspunktet ideelt:) Nettopp vært der i fire uker...og nå var det relativt kjølig. Tidlig høst fint:)

Så fantastisk da, å ha hus i Orlando :)

Kanutten 10-02-14 23:22

Noen her som har vært gjennom koronar angiografi? Jeg ligger nå mutters alene på et hotelrom i Tromsø og gleder meg ikke akkurat til seansen i morgen tidlig....:o

TrillTrall 11-02-14 12:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1477419)
Noen her som har vært gjennom koronar angiografi? Jeg ligger nå mutters alene på et hotelrom i Tromsø og gleder meg ikke akkurat til seansen i morgen tidlig....:o

:klem:

Kanutten 11-02-14 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1477498)
:klem:

:klem: Tusen takk!
Jeg overlevde!! Det gikk mye bedre enn forventet. :heia:

TrillTrall 11-02-14 13:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1477507)
:klem: Tusen takk!
Jeg overlevde!! Det gikk mye bedre enn forventet. :heia:

Så bra! Håper jeg kan si det samme om et par timer, jeg skal på gastroskopi i dag... (Nei - jeg vil ikke høre noen skrekkhistorier, jeg vet at det ikke er behagelig! ;) )

Må faste i dag, det er ikke noe problem med sulten, men herremin så tørst jeg er!!! :(

Kanutten 11-02-14 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1477509)
Så bra! Håper jeg kan si det samme om et par timer, jeg skal på gastroskopi i dag... (Nei - jeg vil ikke høre noen skrekkhistorier, jeg vet at det ikke er behagelig! ;) )

Må faste i dag, det er ikke noe problem med sulten, men herremin så tørst jeg er!!! :(

:klem: Det går så bra så! Etterpå dan du drikke iskaldt vann som om det skulle være den beste champagne. :ja:

TrillTrall 11-02-14 13:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1477512)
:klem: Det går så bra så! Etterpå dan du drikke iskaldt vann som om det skulle være den beste champagne. :ja:

Har vannflaske i sekken! :D Nå skal jeg straks rusle til bussen og om halvannen time er jeg ferdig. :ja:

Carisma 11-02-14 13:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1477526)
Har vannflaske i sekken! :D Nå skal jeg straks rusle til bussen og om halvannen time er jeg ferdig. :ja:

Jeg syns ikke det var noe fælt i det hele tatt. Bare få nok bedøvelsesspray, så merker du nesten ikke slangen :)

Kanutten 11-02-14 14:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1477529)
Jeg syns ikke det var noe fælt i det hele tatt. Bare få nok bedøvelsesspray, så merker du nesten ikke slangen :)

Helt enig :ja: Du kan jo be om likegladmedisin. Lykke til! Det går kjempebra!

Marella77 11-02-14 15:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1477388)
http://www.yr.no/sted/USA/New_York/N...tatistikk.html

Beste er vel å gå inn på statestikk og sjekke.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1477399)
September/oktober er en fin tid. Vi har hus i Orlando og har prøvd forskjellige tider. Selvfølgelig noen garanti, for været er veldig varierende, men i utgangspunktet ideelt:) Nettopp vært der i fire uker...og nå var det relativt kjølig. Tidlig høst fint:)

Tusen takk!! Heldig du da med hus der ja ;)

TrillTrall 11-02-14 16:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1477529)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1477549)
Helt enig :ja: Du kan jo be om likegladmedisin. Lykke til! Det går kjempebra!

Det gikk kjempefint. :) Legen var veldig rolig og tydelig på hva han skulle gjøre, fikk en sprut bedøvelse i svelget med beskjed om "Svelg det ned!" og så en ring jeg skulle bite i, uten den hadde det ikke gått tror jeg. Det ble litt brekninger underveis selvfølgelig, men det var ikke sååå ille. Prøvde å konsentrere meg om å slappe av og puste og da gikk det greit. Det tok jo ikke mer enn 2-3 minutter heller.

Og heldigvis fant de ikke annet enn en litt slapp lukkemuskel. :)

Carisma 11-02-14 16:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1477580)
fikk en sprut bedøvelse i svelget

En sprut? Jeg fikk 5 doble jeg, hadde ikke følesle i halsen før 2 timer etter på :eek: Men det funket da :) (bare litt slit å ikke kunne drikke vann før lenge etterpå siden jeg var sykt tørst og hadde skikkelig drittsmak i munnen)

TrillTrall 11-02-14 17:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1477583)
En sprut? Jeg fikk 5 doble jeg, hadde ikke følesle i halsen før 2 timer etter på :eek: Men det funket da :) (bare litt slit å ikke kunne drikke vann før lenge etterpå siden jeg var sykt tørst og hadde skikkelig drittsmak i munnen)

Nei, 2-3 spruter var det kanskje, det tok vel en halvtimes tid før bedøvelsen var borte og jeg kunne drikke igjen. Det var ingen ekkel smak, men veldig rart å svelge spytt uten at jeg kjente noe liksom - en pussig følelse...

Kanutten 11-02-14 17:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1477595)
Nei, 2-3 spruter var det kanskje, det tok vel en halvtimes tid før bedøvelsen var borte og jeg kunne drikke igjen. Det var ingen ekkel smak, men veldig rart å svelge spytt uten at jeg kjente noe liksom - en pussig følelse...

I dag har vi vært tøffe!! :heia: Gruinga er ofte det værste.

TrillTrall 11-02-14 17:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1477596)
I dag har vi vært tøffe!! :heia: Gruinga er ofte det værste.

Vi har vært kjempetøffe! :heia: High five! :heia:

Kanutten 11-02-14 17:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1477598)
Vi har vært kjempetøffe! :heia: High five! :heia:

:cool:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.