![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Vin+Øl blir krøll
Øl+Vin blir formen fin Vin+Sprit blir fint Sprit+Vin blir formen fin Sprit+Vin+Øl gir krøll Vin+Øl+Sprit+sprit+øl gir uhyggelig mye krøll |
Sitat:
|
Vellagret skotsk høyfjellsvann mine damer. Drikken for guder :)
|
Er vel ikke akkurat så mange av oss lavkarbere som trenger og bekymre oss for at øl skal lage trøbbel for oss.
Øl = flytende brød:rolleyes: |
Sitat:
Nei, i Lavkarboland er det viktig med rene varer. Skottene lager endel av meget akseptabel industrikvalitet. Så har man jo muligheten til å lage sin drikk fra grunnen av. Slipper helt unna kunstige tilsettingsstoffer da. |
Nå er det vel akkurat det og få blodsukkeret opp i skyene vi vil unngå da, tilsetningstoffer eller ikke
|
Sitat:
Påstår overhode ikke at øl passer i lavkarbo. |
Jeg har alltid lært at:
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer; you should fear!" Og så hørte jeg på radioen her om dagen at det er kullsyren i ølet som reagerer uheldig når det etterfylles med vin! Hvis man drakk (kullsyreholdig) øl etter vinsmakingen, ville ikke komboen bli så uheldig. Nå sa de ikke spesifikt hvilke uheldige omstendigheter som man kan oppleve - eventuellt unngå -, men det er sikkert et par andre faktorer som også spiller inn her...:rolleyes: |
Så tilbake til:
Hvorfor blir noen mer "full" av rødvin enn av hvitvin. Du blir like full av like mengder alkohol over lik tidsperiode.' MEN, Rødvin innholder en hel del andre stoffer som kroppen din kan reagere på. Kjøper du industrielt fremstilt rødvin, kan den f.eks innholde endel Glykol (kjøleveske til bil) samt andre direkte utrivelige tilsettinger. Fuselinnholdet i rødvin er også generelt høyere enn i hvitvin. Så får vi variabelen med i hvilken setting drikker man rød eller hvit vin. Drikker man like raskt? Spiser man mer eller mindre ved siden av? osv. osv. Ganske komplisert dette, og vil kreve en hel del forskning for å kartlegge en persons opplevelser rundt rød/hvitvin. MEN, det som avgjør hvor full du blir, er hvor lite blod du har i alkoholomløpet ditt. Å ta utgangspunkt i hvor mange liter av aktuelle veske du har inntatt, og dermed tenke at likt inntak i liter burde gi lik rus, er like feil som å påstå at når kroppen din kan slankes med å senke kaloriinntaket, og øke mosjonsmengden. Termodynamikkens lover gjelder for oss også, men den gjelder bare på cellenivå. Rune |
Jeg kan iallfall love at for min del forsvinner hvitvin raskere ut av glasset enn rødvina gjør... Rødvin går som regel til mat, sjelden ellers. Hvitt kan jeg ha i glasset uten selskap av mat...
Holder en knapp på fusel-teorien... |
En annen pussighet, er at jeg drikker hvitvinen mye raskere enn jeg drikker rødvinen. det burde jo tilsi at jeg burde bli fortere påvirket??
Er alkoholprosenten i hvitvin generelt svakere enn i rødvin f.eks?? |
Hehe, nå ble jeg litt fandenivolsk og tenkte jeg skulle si at jeg er ikke noe særlig beruset hvis jeg drikker en flaske hvitvin. Men når jeg fyller på med en flaske rødvin etterpå, så er jeg temmelig påseilet. Så, joda, jeg blir myyyye fullere av rødvin :D:D
(Nei, jeg drikker ikke to flasker vin i slengen!!! ;)) |
Sitat:
Når det gjelder mengde ved inntak: I utgangspunktet er dette ikke nøyaktig nok, men om du drikker 0,75 l av alkoholholdig drikk med 7vol % alkohol, og du drikker like mye med 14vol % alkohol, så forutsatt alt annet likt, blir du en smule mer beruset av drikken med høyest vol % alkohol. Så hvis problemet fremkommer fordi man drikker hvitvin med 7 vol % alkohol, og rødvin med 14 vol % alkohol, så sier det seg selv at man bør tåle mindre av rødvinen enn av hvitvinen. |
Jeg så på "Du er hva du spiser" en gang og der sa de at lyse væsker som vodka og hvitvin forbrennes lettere enn mørke som rødvin og wiskey. :)
|
Jeg er helt motsatt. Kan drikke en flaske rødvin og bare bli litt varm i kinnene, men hvitvin blir jeg snøvlete av et par glass. Musserende skal vi ikke nevne engang.... :_plystre:
Er det forresten slemt av meg å godte meg litt over at junior er mye lenger i utviklinga enn den jevnglame sønnen til ei som er spesialpedagog? Siden jeg ikke har snøring på hva jeg driver med?..... :o |
Sitat:
|
Sitat:
Bjørkvold ( Søk etter det musiske mennesket) åpnet et svært foredrag jeg var å¨med flg. utsagn "Ingen har gjort så mye galt i den norske skolen som spesialpedagogene" Spes. Ped er slettes ikke noe bra utgangspunkt til å oppdra egne barn. Noen pedagogiske prinsipper er aldeles udmerkede, og kan brukes, men man må ikke teoretisere dette ihjel. "SuperNanny" har satt oppdragelse i system. Hun følger faktisk sunne pedagogiske prinsipper, uten å påberope seg spes.ped. Generelt vil der være stor varians i utviklingen av små barn, også innenfor en gruppe med rimelig like forhold. Hormoner etc. spiller en ganske stor rolle i å trigge utviklinga. Modenhet for utvikling+riktig stimulans=utvikling. For et lite barn, er det å få lov å utforske verden, uten paniske foreldre, gull verd. |
Sitat:
Det var selvfølgelig den dyreste, og beste, selebuksa som ble traninfisert, så nå er jeg superhappy! Men, om det er vanilinen som tar lukta burde man jo kunne legge det i vann med vaniljeessens? *Notetoself: teste!* |
Sitat:
Det er så typisk at det er de beste plaggene som blir ødelagt av spy, tran/fett etc. Nå skal jeg i hvert fall ikke kaste vaniljesukkeret selv om det går av dato, det er helt sikkert. |
Sitat:
|
Lukt og flekker:
Amerikanere og Canadiere tyr stort sett til "Bacing Soda" til flekkfjerning og luktfjerning. Bacing soda er enten Natron eller bakepulver. |
Sitat:
|
Baking Soda har et hovedinnhold av Natriumbikarbonat.
|
Sitat:
|
Har da aldri påstått at jeg ikke har gått ordentlig på snørra. Jeg bare oppfordrer dere damer til å omgås vin med litt mere stil. Er det fyll som er tingen, så velg heller renere alkoholer. Vodka av høy kvalitet blir man snurrig av, Skotsk høyfjellsvann er til for rolig nytelse.
Franskmennene lager jo også mye rart av druer. Druer=glucose=lavkarbouvennlig. :) Så moralen er, stammer tilblivelsen eller metoden fra Frankrike, så styr unna. Man blir pusken av det. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54. |