Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Cyan 04-02-14 21:28

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ja altså, jeg vet jo ikke helt da, har aldri hatt det før. Det kjennes ut som jeg har noe på øyet som irriterer, men det er ikke noe der. Og så er det verk på morningen (det er begge øynene), og litt rødt, renner litt utover dagen men ikke direkte verk, mer sånn tårer man får når det blåser mye. Sønnen min har jo nettopp hatt det, så jeg bare antar jeg har fått smitte derfra. Mannen min tror ikke det er det fordi det ikke ser så ille ut.

Kanutten 04-02-14 21:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1476748)
Jeg er som sagt nøye med hygienen og er ikke mer plaget enn at øyet kjennes litt tørt ut og er litt rødt, og siden det ikke har gått 2 uker enda venter jeg litt med å male fanden på veggen, og prøver saltvann først ;) Det har i og for seg ikke blitt rødt og kløete før de siste dagene, først var det bare at det var litt klistrete på morningen, så jeg tenkte ikke øyekatarr før det ble rødt.

Prøv med kunstig tårevæske i tillegg. Hvis dere har hatt tørt vær kan det som Carisma sier fort påvirke øynene og hvis du da tilsetter saltvann vil det bare tørke ut enda mer. Ekte tårevæske er mer enn saltvann. Kjøp kunstig tårevæske på apoteket i påvente av ev legetime.

nellie 04-02-14 21:34

Ja, vi lærer feil på sykepleien også.:) Sånn kan det gå.

Anne 04-02-14 23:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1476751)
Ja altså, jeg vet jo ikke helt da, har aldri hatt det før. Det kjennes ut som jeg har noe på øyet som irriterer, men det er ikke noe der. Og så er det verk på morningen (det er begge øynene), og litt rødt, renner litt utover dagen men ikke direkte verk, mer sånn tårer man får når det blåser mye. Sønnen min har jo nettopp hatt det, så jeg bare antar jeg har fått smitte derfra. Mannen min tror ikke det er det fordi det ikke ser så ille ut.

Husker jeg feil eller har Trym nettopp hatt øyekatar? Veldig smittsomt.

Carisma 05-02-14 00:56

Hva er forskjellen på hvitkål og hodekål?

Cyan 05-02-14 05:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1476774)
Husker jeg feil eller har Trym nettopp hatt øyekatar? Veldig smittsomt.

Ja, han har nettopp hatt det, derfor jeg antok at det er det. Og når jeg våknetvi dag var det så ille at det ikke er noe tvil lengre ;)

Anne 05-02-14 06:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1476788)
Ja, han har nettopp hatt det, derfor jeg antok at det er det. Og når jeg våknetvi dag var det så ille at det ikke er noe tvil lengre ;)

Kom deg til lege og bli ferdig med det...:klem: Går ihvertfall Fortere over med øyekrem/-dråper:klem:

blåbær 05-02-14 08:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1476779)
Hva er forskjellen på hvitkål og hodekål?

Ingenting :)
http://www.frukt.no/leksikon/gronnsa...dekal-hvitkal/

Carisma 05-02-14 09:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 1476795)

Men i Eurodiet-lista over tillate grønnsaker står det at man kan spise så mye hvitkål man vil, men at hodekål skal regnes med i max 250g om dagen? :confused:

Pearl 05-02-14 10:11

Hvilken liste ser du på Carisma? I listen på eurodiett sin hjemmeside står hodekål på listen du kan ha ubegrenset av. Jeg sjekket i eurodiettboken til Lindberg. Der står både hodekål og hvitkål på liste 1, ubegrenset. Har du fått listen på klinikken?
Hvis det er uenighet i de forskjellige listene, bør vi kontakte eurodiett og spørre.

Carisma 05-02-14 10:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 1476802)
Hvilken liste ser du på Carisma? I listen på eurodiett sin hjemmeside står hodekål på listen du kan ha ubegrenset av. Jeg sjekket i eurodiettboken til Lindberg. Der står både hodekål og hvitkål på liste 1, ubegrenset. Har du fått listen på klinikken?
Hvis det er uenighet i de forskjellige listene, bør vi kontakte eurodiett og spørre.

jeg ser på lista i det heftet jeg fikk utlevert på første konsultasjonen. Men om den er ubegrenset er det jo en kjempenyhet :) Tenkte uansett at jeg kunne velge spisskål på ubegrenset siden den har veldig lite karbo.
Skal på første kurssamling neste uke så da tar jeg det opp da :ja:

Lemen 05-02-14 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1476788)

Smittsom øyekatarr går over av seg selv ja, må ikke bruke antibiotika for å få det bort, men det går fortere over dersom man bruker antibiotika, så det er jo opp til hver enkelt om man gidder å gå til legen for salve/ dråper. :) God bedring!

Pearl 05-02-14 11:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1476804)
jeg ser på lista i det heftet jeg fikk utlevert på første konsultasjonen. Men om den er ubegrenset er det jo en kjempenyhet :) Tenkte uansett at jeg kunne velge spisskål på ubegrenset siden den har veldig lite karbo.
Skal på første kurssamling neste uke så da tar jeg det opp da :ja:

Gi en tilbakemelding da er du snill. :)

Supera 06-02-14 04:18

Etter jeg begynte på lavkarbo blir jeg fortere frisk av sykdommer. Pleier bare å være forkjølet en dag. Og lungebetennelse varte bare en dag.

Da jeg våknet på lørdag gjorde det vondt å svelge og jeg regnet med at det bare var en halsbetennelse siden jeg ikke hadde feber. Men jeg ble ca frisk i løpet av noen timer og så holdt det seg der til i dag da jeg våknet i dag. Da var jeg kortpustet og hvesende på innpust. Hostet masse og hostet opp gult slim. Jeg tror ikke jeg hadde feber. Etter som jeg kunne lese meg til virket det som at det var bronkitt. Har vært småforkjølet disse dagene (hostet litt, tørr hals og bittelitt snørr) og leste at man kunne få bronkitt på slutten av en forkjølelse.

Men noen timer senere er jeg helt fin, bortsett fra nesa som er pottetett. Huh? Kan bronkitt gå over på noen timer? Det høres så usannsynlig ut. Noen annen idé om hva det kan ha vært? Ingen allergier som jeg vet om (og ingen i familien heller), har ikke astma (og vi har ikke astma i familien heller).

Hedda:) 06-02-14 07:59

Tror ikke det er mulig å ha lungebetennelse én dag, det tar tid å bli kvitt det. Jeg har de samme symptomene du nevner på morgenen; vanskeligheter med å puste, hoster opp gult slim mm, men midt på dagen er jeg ok igjen, før jeg blir tettere når jeg skal legge meg. Dette er etterslep etter lungebetennelse jeg fikk for ca to måneder siden.

Lillemy71 06-02-14 10:08

For en god stund tilbake (kanskje så mye som et par år) kom jeg over et bilde av en tegneserierute på facebook som illustrerer noen barn som bygger lego. Alle har hjelm utenom en og en av de med hjelm roper " Pappa ! Odin bygger lego uten hjelm!". Prøver desperat å finne denne igjen men klarer det ikke. Har fått såpass med meg at det er en tegneserierute som var i en avis. Hadde satt pris på om noen som har dett bildet deler med meg eller vet hvor jeg kan finne det.

Carisma 06-02-14 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1476916)
Etter jeg begynte på lavkarbo blir jeg fortere frisk av sykdommer. Pleier bare å være forkjølet en dag. Og lungebetennelse varte bare en dag.

Da jeg våknet på lørdag gjorde det vondt å svelge og jeg regnet med at det bare var en halsbetennelse siden jeg ikke hadde feber. Men jeg ble ca frisk i løpet av noen timer og så holdt det seg der til i dag da jeg våknet i dag. Da var jeg kortpustet og hvesende på innpust. Hostet masse og hostet opp gult slim. Jeg tror ikke jeg hadde feber. Etter som jeg kunne lese meg til virket det som at det var bronkitt. Har vært småforkjølet disse dagene (hostet litt, tørr hals og bittelitt snørr) og leste at man kunne få bronkitt på slutten av en forkjølelse.

Men noen timer senere er jeg helt fin, bortsett fra nesa som er pottetett. Huh? Kan bronkitt gå over på noen timer? Det høres så usannsynlig ut. Noen annen idé om hva det kan ha vært? Ingen allergier som jeg vet om (og ingen i familien heller), har ikke astma (og vi har ikke astma i familien heller).

Jeg ville tatt en tur og sjekket for mykoplasma-lungebetennelse. (hilsen hun som tydeligvis har gått med det siden i sommer)

milena 06-02-14 11:46

Lurer på hva som kan være grunnen til at jeg plutselig svetter som en gris på hendene. Har ikke hatt dette problemet siden tenårene utenom kanskje når jeg er veldig nervøs. Nå har jeg gått rundt i to dager med konstant våte (ikke fuktige) hender.

Carisma 06-02-14 12:49

Vi har hatt omstruktureringer på jobben, og I den forbindelse har vår avd. fått spørsmål om vi kan hjelpe en annen avd som er underbemannet. Jeg tok litt mailer for disse i sommer, og vet at det er mye jobb og det er en del å sette seg inn ang avtaler og kunder osv. Derfor har vi, siden vi også er mer enn overarbeidet fra før, vært skeptiske. Nå fra 1. februar har sjefen min tydeligvis koblet meg inn på telefonsløyfa til den avdelingen uten å gi meg beskjed, og det gjelder også bare meg og ikke de andre på avdelingen. Er dette ok, ekller bør jeg spørre hva som skjer her? Burde jeg ikke fått beskjed? Og bør jeg i så fall ta det på mail eller ansikt til ansikt?

(Kan ta med at stillingen min i utgangspunktet skulle være en backoffice stilling med minimalt med telefonforstyrrelser, noe som var en stor grunn til at jeg takket ja....)

TrillTrall 06-02-14 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1476948)
Vi har hatt omstruktureringer på jobben, og I den forbindelse har vår avd. fått spørsmål om vi kan hjelpe en annen avd som er underbemannet. Jeg tok litt mailer for disse i sommer, og vet at det er mye jobb og det er en del å sette seg inn ang avtaler og kunder osv. Derfor har vi, siden vi også er mer enn overarbeidet fra før, vært skeptiske. Nå fra 1. februar har sjefen min tydeligvis koblet meg inn på telefonsløyfa til den avdelingen uten å gi meg beskjed, og det gjelder også bare meg og ikke de andre på avdelingen. Er dette ok, ekller bør jeg spørre hva som skjer her? Burde jeg ikke fått beskjed? Og bør jeg i så fall ta det på mail eller ansikt til ansikt?

(Kan ta med at stillingen min i utgangspunktet skulle være en backoffice stilling med minimalt med telefonforstyrrelser, noe som var en stor grunn til at jeg takket ja....)

Ta det ansikt til ansikt og få også med at stillingen din skulle være en stilling med minst mulig telefoner.

Carisma 06-02-14 12:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1476950)
få også med at stillingen din skulle være en stilling med minst mulig telefoner.

Det har jeg klaget en god del på siden vi ble snikflyttet til 1. linje etter sommeren, så det toget har gått... Det er litt derfor jeg er redd for å fremstå som veldig sutrete når jeg klager på dette også? Men det kan fda umulig være en OK måte å drive business på?
Jeg skjønner at de må gjøre endringer, men problemet her er jo at de ikke informerer (noe som er gjennomført i alt her) I tillegg har jeg autoritetsangst, så tanken på å måtte klage på slikt enda en gang gjør meg kvalm og skjelven... :o

Bønna200 06-02-14 14:54

Jeg har 12 dollar i bonus på iherb. Kan jeg da handle for de dollarene i tillegg til de 200 kronene som er grensa, eller merker de pakken med verdi og ikke hva jeg har betalt?

j88 06-02-14 14:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1476962)
Jeg har 12 dollar i bonus på iherb. Kan jeg da handle for de dollarene i tillegg til de 200 kronene som er grensa, eller merker de pakken med verdi og ikke hva jeg har betalt?

Om det er rewards så merker de pakken med verdien, bestiller du gjennom posten har jeg erfaring med at det går bra allikevel, da sender du bare bekreftelse på va du har bestalt, men med dhl så går ikke det, da ender du opp med å måtte betalte toll og moms om verdien er mere enn 200 selvom du har betalt mindre

Bønna200 06-02-14 15:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1476963)
Om det er rewards så merker de pakken med verdien, bestiller du gjennom posten har jeg erfaring med at det går bra allikevel, da sender du bare bekreftelse på va du har bestalt, men med dhl så går ikke det, da ender du opp med å måtte betalte toll og moms om verdien er mere enn 200 selvom du har betalt mindre

Takk. :)

Supera 06-02-14 15:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hedda:) (Innlegg 1476919)
Tror ikke det er mulig å ha lungebetennelse én dag, det tar tid å bli kvitt det. Jeg har de samme symptomene du nevner på morgenen; vanskeligheter med å puste, hoster opp gult slim mm, men midt på dagen er jeg ok igjen, før jeg blir tettere når jeg skal legge meg. Dette er etterslep etter lungebetennelse jeg fikk for ca to måneder siden.

Vel, jeg var hos legen dag to (det kom selvfølgelig på feriedager, så da ville jeg få igjen feriedagene :P) og fikk konstatert lungebetennelse. Var nesten helt frisk. CRP var for høy så legen ville likevel sette meg på penicillinkur i tilfelle det kom tilbake. Og dette var for ett år siden og har ikke hatt problemer med det siden.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1476940)
Jeg ville tatt en tur og sjekket for mykoplasma-lungebetennelse. (hilsen hun som tydeligvis har gått med det siden i sommer)

Hm, kanskje. Det var mye som stemmet der i alle fall. Men er ikke så plaget med hoste, det kommer bare i perioder.

Jeg føler meg litt hypokondrisk nå siden jeg gikk til legen for muligens brukket fot i Januar og ble nesten ledd av og så trodde jeg da jeg våknet i går at jeg hadde bronkitt. Jeg var så sikker på det at jeg sa at jeg trodde jeg hadde bronkitt til sjefen og så sa jeg også til venninne mine at jeg trodde jeg hadde bronkitt og ikke kom på foreningskveld og så ble jeg god igjen innen foreningen og møtte opp ca hostefri.

Supera 06-02-14 15:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1476948)

Jeg vet ikke om det er lov eller ikke, men det er ufint gjort i alle fall. En arbeidsgiver burde ha mer respekt for sine arbeidstakere. Står stillingsbeskrivelsen din i kontrakten din?

Carisma 06-02-14 16:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1476968)
Hm, kanskje. Det var mye som stemmet der i alle fall. Men er ikke så plaget med hoste, det kommer bare i perioder.

Jeg hostet ikke i det hele tatt, bare følte som om noen satt på brystkassa mi, og hadde til og fra vond hals o.l. problemet med mykoplasmaen er visstnok at den kan ha veldig forskjellige symptomer.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1476969)
Står stillingsbeskrivelsen din i kontrakten din?

Enenste som står i kontrakten er stillingstittel, og at arbeidsgiver står fritt til å endre innholdet i stillingen. Stillingsbeskrivelse finnes ikke. Har sjekker med ei veninne som er master i HR og det gjør kontrakten ulovlig. :rolleyes: Så jeg har ganske mye å gå på om jeg vil, men prøver å ikke blåse hele greia enda.

Cyan 07-02-14 11:04

Hvis jeg bare skal kjøpe en kettlebell, er middels sterk og skal bruke den til øvelser som typ sumo knebøy med sving og sånn (dvs fokusere på de store muskelgruppene), hvilken vekt bør jeg satse på?

j88 07-02-14 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1477087)
Hvis jeg bare skal kjøpe en kettlebell, er middels sterk og skal bruke den til øvelser som typ sumo knebøy med sving og sånn (dvs fokusere på de store muskelgruppene), hvilken vekt bør jeg satse på?

det kommer helt ann på ditt utagngspunkt. jeg er middels godt trent å bruker nå 22 kg, kanskje 12 eller 16 kg er en grei vekt å starte på? jeg ville eventuelt testa det ut på et treningssenter med hantler om de ikke har kettlebells der.

Carisma 07-02-14 12:40

Noen som har noe av disse Zumba-dvd'ene fra TV shop de vil kvitte seg med billig?

Cyan 07-02-14 12:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1477099)
Noen som har noe av disse Zumba-dvd'ene fra TV shop de vil kvitte seg med billig?

Jeg har dem, aldri brukt dem, så kanskje :)

nellie 07-02-14 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1477088)
det kommer helt ann på ditt utagngspunkt. jeg er middels godt trent å bruker nå 22 kg, kanskje 12 eller 16 kg er en grei vekt å starte på? jeg ville eventuelt testa det ut på et treningssenter med hantler om de ikke har kettlebells der.

:ja: Jeg synes det gikk veldig fort fra 8 kg til 12 kg, så ihvertfall etter 12 kg et sted.:)

Cyan 07-02-14 13:05

Ok, da tenker jeg at jeg tar 12 kg. Jeg er relativt sterk, men sliter med ustabilitet i hoftene, så kanskje greit å ikke starte for tungt tenker jeg?

Rin 07-02-14 13:23

Bør man justere kosthold litt i forkant av en glukosebelastning om man ellers spiser ketogent? (Ser for meg at det ellers blir en ren sjokkrespons-måling...?)

Photobscura 07-02-14 13:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1477104)
Bør man justere kosthold litt i forkant av en glukosebelastning om man ellers spiser ketogent? (Ser for meg at det ellers blir en ren sjokkrespons-måling...?)

Derom strides de lærde, men det var hva jeg fikk råd om i hin tid. Jeg turte ikke å ta den "helt ut", så jeg kjørte på med frukt, nøtter, belgefrukt og fiberhusk i tre fire dager før, selv om det forsåvidt også var innenfor lavkarbo, så var det langt fra det strenge ketogene jeg har levd på ellers, og jeg lå vel sånn på +/- hundre gr kh. Noen vil si at du skal kjøre helt vanlig høykarbokosthold med brødskiver og poteter og melk og what not, jeg ville hørt med legen, kanskje.
Nå mere nekter jeg plent å ta flere glukosebelastninger, og slipper unna med langtidsblodsukker og c-peptid når jeg måler. Takk og pris, sugar hangover er verre enn alle hangovere til sammen ...

index 07-02-14 13:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1477103)
Ok, da tenker jeg at jeg tar 12 kg. Jeg er relativt sterk, men sliter med ustabilitet i hoftene, så kanskje greit å ikke starte for tungt tenker jeg?

12 kg burde bli bra ja. 16 kg er tungt å begynne med.

Rin 07-02-14 13:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1477105)
Derom strides de lærde, men det var hva jeg fikk råd om i hin tid. Jeg turte ikke å ta den "helt ut", så jeg kjørte på med frukt, nøtter, belgefrukt og fiberhusk i tre fire dager før, selv om det forsåvidt også var innenfor lavkarbo, så var det langt fra det strenge ketogene jeg har levd på ellers, og jeg lå vel sånn på +/- hundre. Noen vil si at du skal kjøre helt vanlig høykarbokosthold med brødskiver og poteter og melk og what not, jeg ville hørt med legen, kanskje.
Nå mere nekter jeg plent å ta flere glukosebelastninger, og slipper unna med langtidsblodsukker og c-peptid når jeg måler. Takk og pris, sugar hangover er verre enn alle hangovere til sammen ...

Ah, ja. Jeg tror ikke jeg slipper unna en sånn belastning i pågående utredning, men jeg tenker i så fall å gjøre det omtrent som deg. Skal spørre lege i alle tilfelle, men greit å høre fra noen som har vært gjennom det. :cool:

Photobscura 07-02-14 13:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1477107)
Ah, ja. Jeg tror ikke jeg slipper unna en sånn belastning i pågående utredning, men jeg tenker i så fall å gjøre det omtrent som deg. Skal spørre lege i alle tilfelle, men greit å høre fra noen som har vært gjennom det. :cool:

Tre ganger, og aldri mer. :o Jeg sa bare at - ok, vi har diagnose, MÅ vi gjøre dette igjen? Jeg brukte ofte et par dager på komme meg. Ikke for å skremme deg, men kroppen min reagerte sterkt. Jeg vet jo du tåler noe sukker. Uansett vil jeg tipse deg om å ha med en pose nøtter eller noe annet kjapt med godt med fett i, og slenge i deg så fort undersøkelsen er over. Det demper reaksjonen litt.

Rin 07-02-14 13:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1477109)
Tre ganger, og aldri mer. :o Jeg sa bare at - ok, vi har diagnose, MÅ vi gjøre dette igjen? Jeg brukte ofte et par dager på komme meg. Ikke for å skremme deg, men kroppen min reagerte sterkt. Jeg vet jo du tåler noe sukker. Uansett vil jeg tipse deg om å ha med en pose nøtter eller noe annet kjapt med godt med fett i, og slenge i deg så fort undersøkelsen er over. Det demper reaksjonen litt.

Notert - takk for nøttetips! :)

Carisma 07-02-14 13:42

Jeg innrømmet for min nye fastlege at jeg ikke hadde tatt glukosebelastning etter graviditeten, og da svarte hun: "Hvorfor ska du det? Det er langtidsblodsukkeret som sier noe om hvordan det står til". Så det er tydeligvis veldig forskjellig hvor mye vekt man legger på de belastningene.

Anbefaler forøvrig veldig å ta det hos Furst fremfor på legekontontoret. De har en behagelig avdeling (hvettfall på Furuset) med lenestoler man kan slappe av i mens man venter. Selv sov jeg to timer og ble vekket veldig forsiktig da undersøkelsen var over :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.