Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Rin 28-01-14 06:50

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1475697)
Noen med IPhone 5 her som vet hvordan jeg får låst skjermen på den måten at den ikke snur seg når jeg snur telefonen?

Sveip opp fra bunnen av skjermen så du får dradd opp den menyen som bor der, og klikk på hengelåsen i sirkelen helt til høyre øverst.

mereo 28-01-14 09:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1475671)
Paracet bare, og det var greit sa tannlegen

Beste tipset er å ta paracet og bare gå å legge seg.
Det gjorde jeg, opplevde samme som deg. (Nå var jeg vel dobbelt dopa også! smertestillende og beroligende før de trakk tanna.)

kennygirl 28-01-14 10:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1475707)
Beste tipset er å ta paracet og bare gå å legge seg.
Det gjorde jeg, opplevde samme som deg. (Nå var jeg vel dobbelt dopa også! smertestillende og beroligende før de trakk tanna.)

Begynte å lure på om det var noe galt, men siden det er flere som har opplevd det samme kan jeg ta det med ro :)

mereo 28-01-14 10:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1475727)
Begynte å lure på om det var noe galt, men siden det er flere som har opplevd det samme kan jeg ta det med ro :)

Vel og merke jeg var så dust da jeg trakk de to første at jeg glemte å ta smertestillende før jeg sovna.. Jeg ville vel helst dø når da våkna.

Carisma 28-01-14 15:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1475415)
Ironisk nok har jeg fått testet dette i løpet av dagen og kan konstatere at slv om de er vant til å ta medisiner så går ikke nye medisiner helt glatt inn... Spesielt ikke med 40 i feber. Og jeg kan også bekrefte at penicillin som kommer ut er minst dobbelt så mye som det som går inn. :rolleyes: og at arvingen "liker ikke medisin!" Sitat slutt. så for de som får toåringer til å sitte pent og svelge penicillin uten smakstilsetning (jeg grøsser ved tanken selv) 4 ganger daglig vil jeg gjerne ha noen tips?

Kan rapportere at easy tran letter jobben noe, er hvertfall bedre enn sprøyte.

kennygirl 28-01-14 15:37

Har nytt spørsmål i dag:

Jeg skal pusse opp badet og lurer på om jeg må søke? Vanskelig å finne ut av det på nett syns jeg. Fant noe fra 2012 om at en ikke trenger å søke, men gjelder det fortsatt?
Er andelsleilighet i borettslag, er det egne regler for det?

annex 28-01-14 15:55

Hvordan går det med putten til Kanutten?

Kitt 28-01-14 17:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1475788)
Har nytt spørsmål i dag:

Jeg skal pusse opp badet og lurer på om jeg må søke? Vanskelig å finne ut av det på nett syns jeg. Fant noe fra 2012 om at en ikke trenger å søke, men gjelder det fortsatt?

Kontakt styret i borettslaget. Ofte pusses alle badene opp samtidig på anbud. Kanskje det foreligger noen slike planer? Eller de har regler som må følges?

Kanutten 28-01-14 19:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1475794)
Hvordan går det med putten til Kanutten?

Jeg kunne kutte ut putten ca 3 uker etter at jeg begynte på denne adrenalinsenkende medisinen. Jeg har ikke vært hos ham på 3/4 år! Før det gikk jeg jo to ganger i uka i over to år....

Marella77 28-01-14 19:33

Hvor mye av lønnen sin får på på AAP?
Er det 60%?

Kanutten 28-01-14 19:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1475814)
Er det 60%?

Jepp!

mereo 28-01-14 19:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1475815)
Jepp!

*klaske panna* jeg leste AFP! Å det jeg tenkte var "ere ikke slutt på sånt a?"

Kanutten 28-01-14 19:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1475817)
*klaske panna* jeg leste AFP! Å det jeg tenkte var "ere ikke slutt på sånt a?"

:lol:

Kanutten 28-01-14 20:18

Når kan jeg fjerne stingene i navlen etter 1-port kikkhullssak? Jeg ble operert på onsdag forrige uke og fikk ikke helt med meg når jeg kunne fjerne stingene. Vet at seks dager er normalt for overflatesuturer så da er det vel greit at jeg tar dem bort i morgen?

Kitt 28-01-14 20:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1475820)
Når kan jeg fjerne stingene i navlen etter 1-port kikkhullssak? Jeg ble operert på onsdag forrige uke og fikk ikke helt med meg når jeg kunne fjerne stingene. Vet at seks dager er normalt for overflatesuturer så da er det vel greit at jeg tar dem bort i morgen?

De har gått tilbake til 10- 14 dager de fleste steder, har jeg skjønt. Så om de ikke er forferdelig irriterende ville jeg latt dem sitte litt til. :)

Marella77 28-01-14 23:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1475701)
Sveip opp fra bunnen av skjermen så du får dradd opp den menyen som bor der, og klikk på hengelåsen i sirkelen helt til høyre øverst.

Ahaaaa!! Genialt! Tusen takk!!! :-)

Marella77 28-01-14 23:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1475814)
Er det 60%?

Sitat:

Jepp!

Tusen takk! Og ufør? Prosent av AAP?

Kanutten 28-01-14 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1475843)

Har ikke peiling! Lurer på det selv for jeg har to poder som begge har fått beskjed om å søke på ung ufør.

Marella77 28-01-14 23:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1475845)
Har ikke peiling! Lurer på det selv for jeg har to poder som begge har fått beskjed om å søke på ung ufør.

Tror ung ufør har en minstesats på 2,44G om man ikke har tjent mer før... Lykke til ;)

sonim 28-01-14 23:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1475163)
Jeg prøver helst andre metoder før tvang, men må man så må man :rolleyes:

Bruker spørre meg selv om hva alternativets konsekvenser er. Er konsekvensene fysisk varig skade som kan gi mèn i livet er valget lett.

sonim 28-01-14 23:56

Sitat:

Jepp!

Trodde det var 66% jeg? Jaja, uansett en meget god pensjon for de som kan velge dette.
Tilsvarende privatpensjon med like gode vilkår koster skjorta....kanskje derfor veldig få har privat pensjon som er like bra som AFP utbetaling og er like billig... (finnes vel ikke)

Kitt 29-01-14 03:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1475843)

Uføre pensjon regnes ut som alderspensjon. Den beregnes ut i fra det du har tjent så langt i livet, pensjonspoengene dine.
Så legger de til evnt tilleggspensjon og trekker deg 15% om du er gift eller registrert samboer.
Så får du særfradrag og lav skatt pga redusert skatteevne. Jeg har nå 10% skatt mot 27% tidligere.

Ung ufør har en noe høyere grunnpensjon, men er svært vanskelig å få, da du må bevise at du var svært syk og totalt ute av stand til å tjene noe som helst før fylte 26år.

Er du heldig, har du en elller annen forsikring enten privat eller gjennom jobben. Vi har blitt lurt av et forsikringsselskap og fikk desverre ikke slettet gjelden vår da jeg ble ufør, men jeg hadde en god ordning gjennom jobben og får nesten 9000,- ekstra i måneden, inkl barnetillegg, gjennom dem.

Ja, og så har de halvert studielånet mitt, så den kvartalsvise summen jeg skal betale er mye mindre enn før og det er nedbetalt om få år.

Tror jeg har fått med det meste nå. *trøtt i trynet av sykt barn midt på natten* :p

Vibeke-67 29-01-14 11:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1475788)
Har nytt spørsmål i dag:

I vårt borettslag må man kontakte styret og få godtkjent oppussingsplanen for å forsikre at man kan gjøre det man har planlagt. Hos oss er mange ventilasjonskanaler ødelagt på grunn av oppussing som ikke er godtkjent og som sperrer kanalene.

Supera 01-02-14 09:44

Hvis man har en hals som gjør det vondt å svelge, men har verken slim eller (tørr)hoste, hva skal man da ta? Føler ikke at det hjelper så mye med halsdrops. Jeg har ikke feber, så det er nok bare en halsbetennelse. Jeg hadde slimløsende hostesaft og det hjalp ikke. Vil det hjelpe med hostesaft for tørrhoste kanskje?

mereo 01-02-14 13:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1476258)
Hvis man har en hals som gjør det vondt å svelge, men har verken slim eller (tørr)hoste, hva skal man da ta? Føler ikke at det hjelper så mye med halsdrops. Jeg har ikke feber, så det er nok bare en halsbetennelse. Jeg hadde slimløsende hostesaft og det hjalp ikke. Vil det hjelpe med hostesaft for tørrhoste kanskje?

Is og kalde ting.
Har du halsbetennelse kan varme gjøre det verre.

Supera 01-02-14 16:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1476298)
Is og kalde ting.
Har du halsbetennelse kan varme gjøre det verre.

Jeg trodde det var motsatt? At varme drikker var anbefalt? Jeg foretrekker kalde drikker, så det hadde passet meg helt fint hvis jeg bør drikke kaldt.

Jeg kan svelge tilnærmet normalt nå, så jeg har blitt mye bedre allerede. Hostesaften hjalp litt likevel, måtte bare gi det litt mer tid. Det var som om den la seg som en hinne over halsen der det var sårt.

TrillTrall 01-02-14 16:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1476320)
Jeg trodde det var motsatt? At varme drikker var anbefalt? Jeg foretrekker kalde drikker, så det hadde passet meg helt fint hvis jeg bør drikke kaldt.

Siden bakterier trives godt i kroppstemperatur og litt over det så er det vel anbefalt at det er lurt med kald drikke. Jeg spurte en gang en sykepleiervenninne om jeg heller burde bruke kalde omslag enn varmeflaske da jeg hadde uvi og smerter og fikk ganske enkelt til svar - "Bruk det du selv synes lindrer mest". :)

mereo 01-02-14 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1476322)
Siden bakterier trives godt i kroppstemperatur og litt over det så er det vel anbefalt at det er lurt med kald drikke. Jeg spurte en gang en sykepleiervenninne om jeg heller burde bruke kalde omslag enn varmeflaske da jeg hadde uvi og smerter og fikk ganske enkelt til svar - "Bruk det du selv synes lindrer mest". :)

Da jeg hadde kronisk halsbetennelse før jeg tok mandlene, fikk jeg beskjed fra legen om å holde meg unna varm drikke.

mereo 01-02-14 19:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1476320)

Jeg kan svelge tilnærmet normalt nå, så jeg har blitt mye bedre allerede. Hostesaften hjalp litt likevel, måtte bare gi det litt mer tid. Det var som om den la seg som en hinne over halsen der det var sårt.

Jeg vil anbefale deg kald drikke. For meg så fungerer Voltarol (forsåvidt det eneste som funker av medisin).

Rin 02-02-14 12:40

Positive/negative erfaringer med SpecSavers? Er de flinke, eller er de like kjipe som billigkjeden som en gang påførte meg progressive briller jeg på ingen måte trengte? :rolleyes:

Sanney 02-02-14 12:45

er på mitt andre brillepar hos specsavers, har ingenting å utsette på det. på de siste paret valgte jeg å bare ta en brille isteden for to, og det gikk helt fint.

Photobscura 02-02-14 12:54

Har bare erfaring med SpecSavers på linser, og der var de den gangen helt elendige. Fullstendig uinteresserte i å hjelpe meg til å finne linser som passet mine øyne, men bare prakket på meg det de hadde uten noen oppfølging. Endte opp med å gå i blinde i tre år til før jeg byttet til Sees optikk, som er absolutt fantastiske. :)

Rin 02-02-14 14:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1476405)
Har bare erfaring med SpecSavers på linser, og der var de den gangen helt elendige. Fullstendig uinteresserte i å hjelpe meg til å finne linser som passet mine øyne, men bare prakket på meg det de hadde uten noen oppfølging. Endte opp med å gå i blinde i tre år til før jeg byttet til Sees optikk, som er absolutt fantastiske. :)

Ja, det er Ses jeg bruker, og er glad i - men de har bytta til en trykkmåle-prosedyre som involverer dråper, og jeg takler ikke noe i øyet på den måten. (Det blir aldri linsebruker av meg, altså) Så jeg ønsker meg noen som fortsatt bruker sånn blåsepåøyet-dings, som er ille nok, men i alle fall håndterbart for ikketapåøyetmitt-angsten. :p

index 02-02-14 15:17

Jeg har brukt Specsavers siden de åpnet her i byen, og er veldig fornøyd med dem. Aldri problemer av noe slag. Men det avhenger vel mye av personellet da, jeg gikk samme sted før de gikk inn i Specsavers kjeden og opplever samme gode service som alltid før...

blåbær 02-02-14 16:14

Jeg er også fornøyd med SpecSavers, og jeg bruker også bare til briller. De ved Stortinget er hvertfall hyggelige.

Kanutten 02-02-14 17:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1476416)
Ja, det er Ses jeg bruker, og er glad i - men de har bytta til en trykkmåle-prosedyre som involverer dråper, og jeg takler ikke noe i øyet på den måten. (Det blir aldri linsebruker av meg, altså) Så jeg ønsker meg noen som fortsatt bruker sånn blåsepåøyet-dings, som er ille nok, men i alle fall håndterbart for ikketapåøyetmitt-angsten. :p

Finnes en enda bedre trykkmåler uten både dråper og blåsing. Den kalles Icare. Det er et tonometer som ikke merkes i det hele tatt!

Kanutten 02-02-14 17:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1476402)
Positive/negative erfaringer med SpecSavers? Er de flinke, eller er de like kjipe som billigkjeden som en gang påførte meg progressive briller jeg på ingen måte trengte? :rolleyes:

SpecSavers burde ha vært anmeldt for villedende reklame. "Kjøp en og få en på kjøpet". Man skal spørre mye og vite endel om egne øyne for å unngå DEN regninga pga skjeve hornhinner og nærsynhet.... :mad:

Sanney 02-02-14 18:41

eh, eneste jeg måtte betale for brille 2 var overflatebehandlinga... og jeg har skjeve hornhinner og såvidt nærsynt... jeg var langsynt for 6 år siden.

Kanutten 02-02-14 18:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1476435)
eh, eneste jeg måtte betale for brille 2 var overflatebehandlinga... og jeg har skjeve hornhinner og såvidt nærsynt... jeg var langsynt for 6 år siden.

Jeg ligger på -8,5 og -2,5 i skjeve hornhinner. Så optimistisk som jeg var grunnet reklamen troppet jeg opp på SpecSavers. Fikk tvert nei. Bare en brille med billigste innfatning kom på ca 6500 kr. Gikk da til en kjede kalt coptikk.no og fikk briller til ca 3500 kr inkl dyrere innfatning enn det specSavers kunne tilby, samt vissheten om bedre undersøkelse.

Sanney 02-02-14 18:56

hm, betalte 2300 kr for brilla mi jeg da, og da var det innfatninga som kostet. nå er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg leser brilleseddelen min fra 2011, men jeg tror det er -1.00 og -0.25. var tilbake i høst og da var det forandring, uten at jeg vet hvor mye.
spiller liten trille uansett, specsavers funker for meg hvertfall, og da gidder jeg ikke betale mer enn jeg må og allikevel få briller jeg trives med :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.