![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
God bedring Kanutten :klem:
|
Hvordan i alle dager får man dryppet øynene til en autistisk treåring som nekter plent og får fullstendig meltdown ved det aller minste forsøk og som begynner å bli skummelt sterk? Hjertesukk! :rolleyes:
|
Sitat:
Om problemet er at han får det nedover i nesen/ svelget og han synes det er ubehagelig å kjenne smaken, så kan en forklare at ved å trykke lett i øyekroken i ca 30-60 sek etter drypping så får ikke dråpen passasje nedover tårekanalen og holder seg dermed på øyet. |
Jeg var et lite helvete å få til sånne ting på da jeg var liten for jeg hadde panikk fra alt fra stikk til tabletter.... Men jeg var mye syk, så jeg måtte gjennom endel slikt. De løste det ved at to personer holdt og en dryppet eller ga medisin. (Mens jeg hylte som en stukket gris). Jeg ble absolutt ikke traumatiserte av det, og jeg ble jo bedre. Så noen ganger må man bare gjøre det man må....
|
Sitat:
|
Jeg fikk fjernet hormonspiralen i går. I dag føler jeg meg som et helt annet menneske. Jeg har fått en stor ro i kroppen jeg ikke hadde forleden dag. Gynnisen sa at jeg kunne komme til å oppleve positiv endring når hun fjernet spiralen, men jeg trodde ikke det skulle komme så fort? Andre som har opplevd det? Hormonspiralen gjorde meg amper, derfor jeg fikk den fjernet.
|
Tror jeg danset allerede på vei ut av legekontoret! :w00t:
Slet skikkelig med den og var så lettet og lykkelig på alle måter da den var ute igjen!:D |
Jeg er så stygg at når dyr eller barn trenger medisinering, så er det ingen diskusjon; jeg holder dem fast og gir medisinen.
Som mor til 3 ADHD fikk jeg god erfaring siden de også var mye syke som barn. Ingen av mine har fått noen som helst problemer av denne behandlingen og de er alle godt voksne nå. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg prøver helst andre metoder før tvang, men må man så må man :rolleyes:
|
Sitat:
Gjorde det samme med guttungen også, men han var heldigvis alltid mye greiere, han har tatt en del hjertemedisiner som liten gutt. |
Han har fått dråpene sine nå altså ;) Gubben holdt fast mens jeg dryppet.
|
Vondt skal vondt fordrive sa oldemora mi, og det hadde hun jo helt rett i. :)
|
Sitat:
Her har det nok blitt brukt litt tvang og ingen ser ut til å ha tatt skade av det heller. Når det gjelder øyekatarr/betennelse etc, har vi til stor grad unngått det med å sørge for at de aldri fikk gå med tette neser. Storforbruker av nesespray til barn i perioder, men så slapp vi unna mye annet, som øyedråper og øretull. :) Blir verken øyekatarr eller ørebetennelse om nesa er åpen! :D |
Sitat:
Skjønner godt at du vil unngå tvang om du ikke må, Cyan. Ble selv tvunget til å drikke en helt jævlig antibiotika som barn, kan fortsatt kjenne den ekle smaken og følelsen hver gang det blir snakk om antibiotika. |
Sitat:
|
Sitat:
Nei? Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at jeg skjønner at hun vil prøve unngå tvang om det er mulig. Jeg har i disse dager ganske nøyaktig 10-års erfaring med medisinering av et kronisk sykt barn i nær familie (der jeg er den eneste som har full kontroll på medisiner i tillegg til foreldrene, og som bl.a innebærer å sette en intramuskulær sprøyte hver dag, og andre medisiner 3 ganger daglig). Må være mye bedre å finne en metode som ikke innebærer tvang, om det er mulig. |
Sitat:
|
Ellers klarer jeg ikke helt å se problemet med at man prøver å få det til med andre metoder før man tyr til tvang? Det er jo ikke som om vi lar være å gi ham medisin om vi ikke får den i ham uten hyl og skrik, men det er jo litt hyggeligere for alle om man får det til uten.
|
Herlighet.. Så klart man skal prøve så godt man kan å finne andre metoder. Tvang er siste utvei.
|
Sitat:
Og selvfølgelig er det stor forskjell på ting man må gi over lang tid, kanskje i årevis hvor man har mulighet til å finne en rutine og barnet forstår hva som skjer, mot ting man må gi to-tre ganger og gjerne til en sur og grinete syk unge fra før. |
Sitat:
Dersom barnet hoster, vil nesen automatisk tettes og selv om ikke det er synlig snørr, kan det være tett i bihuler og kanaler. Dette er ikke noe jeg finner på, men noe jeg lærte av en professor i barnemedisin da jeg gikk på sykepleierskolen. Jeg protesterte heftig og sa bla at nabogutten fikk øyekatarr av en sykkeltur. Men hva skjer når det blåser mot ansiktet? Jo, man lukker automatisk igjen så det er vanskelig å puste, i hvert fall for små barn og noen voksne med refleksene i orden! Noen ganger skal det ikke mer til før betennelsen er et faktum! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Nå er det heldigvis ingen som kan tvinge noen til å gjøre noe som helst med sine barn, tvang eller ikke. Barn reagerer da også forskjellig, og en forelder kjenner sitt barn best. Jeg takker uansett for forslaget om å dryppe mens guttungen sover, og det fungerer helt utmerket uten tvang :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Hvordan få dryppet øynene til en autistisk treåring. Kanskje han reagerer ekstra sterkt på tvang. Kanskje blir mye forebyggende arbeid ødelagt ved å dryppe øynene ved å bruke tvang. Dere har så enkle løsninger at jeg er nesten målløs her jeg sitter. Tvang eller kronisk sykdom? Selvfølgelig finnes det andre metoder enn å tvinge i barna medisin. Og selv om dere påstår at deres barn ikke har lidd under dette, så er det deres påstand. Hva sier barna? Jeg er 46 år og husker fortsatt de gangene jeg ble medisinert gjennom tvang. Nei, jeg er ikke traumatisert, og jeg trenger ikke gå til psykolog. Jeg fungerer helt fint i hverdagen. Men jeg husker det veldig godt, og det er ikke et hyggelig minne. Jeg husker også virkningen av den medisinen jeg ble tvunget til å ta. Jeg ble helt ruset av den, kroppen min sovnet, mens jeg var lys våken. Det var utrolig skremmende, derfor protesterte jeg vilt på å ta den medisinen. Men nei, den skulle inn. Cyan, jeg kjenner deg jo litt og vet at du prøver alt og er flink med din sønn. Mitt råd er kanskje å ikke søke råd om barneoppdragelse her inne. Ved flere anledninger har jo tvang vært diskutert som den beste metoden, og barna har jo aldri tatt skade av det. Mens bruker man ikke tvang, vil f eks tenna falle ut i en alder av fire fordi man ikke tvang tannbørsten inn i munne på to-åringen. |
Sitat:
Min jente har aldri blitt utsatt for tvang. Likevel spiser hun fisken sin, tar medisiner når hun skal det, er smart, klok og hyggelig å ha med å gjøre. Naver? Er det det hun skal bli? Jaja. |
Sitat:
Så foreslår jeg at vi legger barneoppdragelsesdiskusjonen død nå. Det er tross alt ikke det denne tråden skal handle om (selv om jeg er like skyldig i å la den diskusjonen utarte). |
Sitat:
Endel av oss andre har vokst på den motstanden vi fikk, og for egen del er jeg glad for at jeg ble tvunget til ting. Det finnes nok av dem som ikke gidder pushe ungene sine, og det er hvertfall omsorgssvikt. |
Sitat:
|
Anywaaaays.
Noen som vet hvor man får kjøpt Plamil-sjokoladene? |
På den lokale Rimi-butikker her har de dem på samme hylle som glutenfrie varer.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
I de fleste tilfeller er det jo helt unødvendig å utøve tvang på unger. Kommunikasjon løser mye. Sønnen min var mye syk da han var liten, inn og ut av sykehuset. Ved å forklare om og om igjen at medisin, sprøyter og leger gjorde han friskere forstå han det og tok imot behandling frivillig. Selvsagt må man tvinge hvis ikke noe annet går, for barnet må jo bli friskt, men jeg synes det er mye smartere å prøve andre metoder først, samtidig som man er bestemt. Blir jo bare verre hvis de føler seg presset.
Jeg er uenig i påstanden om at hvis barn ikke opplever tvang så blir de navere. ;) Men det er forskjell på tvang/press. For eksempel: Sønnen min trenger ikke spise ting han ikke liker her hjemme, men jeg har sagt at avtalen må være at når han er på besøk hos andre så skal han spise det han får servert, da dette har med høflighet å gjøre. Det funker veldig bra. Han må smake på ting hjemme, men trenger ikke spise opp. Er han på besøk klarer han å spise en champignonbit selv om han ikke liker det. Poenget mitt er at det går an å sette krav uten at det er direkte tvang og snakk om å dytte ting ned i halsen deres. |
Sitat:
|
Sitat:
Ditt eksempel er som du sier ren høflighet. Men dessverre finnes det mange foreldre som er så redd for å ta avgjørelser på barns vegne fordi de for enhver pris skal unngå tvang at barnets trass alltid trumfer høflighet. |
Ja, det jeg skriver må for all del ikke forstås slik at jeg mener at barnet skal bestemme selv om de skal ta medisin eller ikke. :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30. |