Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 15-01-14 15:17

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1473832)
Noen som er kjent i Oslo? Jeg skal fra Gardermoen og til Majorstuen. Er det da best å ta taxi eller buss?
Så på kart på google at det tar ca 10 min med bil. Søkte opp busspris og det kostet 205 kr? Syntes det var en voldsom pris for så kort tur....

I såfall tar google fryktelig feil! Det er rundt 6 mil... Så taxi koster fort en tusenlapp vil jeg tro.
Det går flybuss direkte fra Gardermoen. Eller ta flytog og trikk eller t-bane som Kitt sier.

Kitt 15-01-14 15:36

Sitat:

Noen som er kjent i Oslo? Jeg skal fra Gardermoen og til Majorstuen. Er det da best å ta taxi eller buss?
Så på kart på google at det tar ca 10 min med bil. Søkte opp busspris og det kostet 205 kr? Syntes det var en voldsom pris for så kort tur....

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1473837)
I såfall tar google fryktelig feil! Det er rundt 6 mil... Så taxi koster fort en tusenlapp vil jeg tro.
Det går flybuss direkte fra Gardermoen. Eller ta flytog og trikk eller t-bane som Kitt sier.

Ja, Carisma her helt rett. Tenkte ikke på å kommentere det, men det er ca 40min med Flytoget fra Gardemoen til Oslo og det toget går fort. :)

Photobscura 15-01-14 16:20

Jeg ville tatt flytoget til Nasjonalteateret, og banen videre derfra til Majorstua.

Lemen 15-01-14 16:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1473850)
Jeg ville tatt flytoget til Nasjonalteateret, og banen videre derfra til Majorstua.

Det ville jeg også gjort. Flytoget tar i følge rutetabellen 27 minutt fra Gardermoen til Nasjonaltheateret, og er helt supert for oss som har lett for å bli bilsyke. Blir aldri bilsyk på flytoget, på buss derimot...

kennygirl 15-01-14 20:40

Tusen takk for svar alle sammen :)

Carisma 15-01-14 22:49

De siste par dagene har jeg vært hoven og liksom stiv på venstre side av ansiktet. Begynte i et punkt ved øret som føltes som en kvise på vei, men den kom aldri. Det gjorde derimot hovenheten. Noen tips på hva det kan skyldes? Jeg har også vært ekstremt tungpustet de siste dagene, kan det ha noen sammenheng?

Hedda:) 15-01-14 22:52

Taxi fra Gardermoen pleier å koste kr. 800. Jeg ville gjort det enkelt og tatt bussen direkte fra Gardermoen til Majorstua, men det tar nok lenger tid enn å ta toget. Men tar du toget må du bytte til bane eller trikk i sentrum.

Spinnerette 16-01-14 00:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1473892)
De siste par dagene har jeg vært hoven og liksom stiv på venstre side av ansiktet. Begynte i et punkt ved øret som føltes som en kvise på vei, men den kom aldri. Det gjorde derimot hovenheten. Noen tips på hva det kan skyldes? Jeg har også vært ekstremt tungpustet de siste dagene, kan det ha noen sammenheng?

Jeg ble sånn da jeg fikk kyssesyken for et år siden, var hovne lymfekjertler som viste seg først, bak kjevebeinet og underr øreflippen. Ble veldig stiv og hoven i nakken og rundt ved kjeven, vondt å vri på hodet, tygge, etc. Etterhvert ble det sånt press i kjevebeinet at jeg trodde tennene skulle sprette ut av hodet mitt. Altså meget mulig å få kyssesyken i voksen alder, så om du googler symptomene og syns det stemmer, så ta en tur til legen fort som eff. For så vondt som det gjorde på slutta der, unner jeg ingen..:o

Carisma 16-01-14 01:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1473903)
Jeg ble sånn da jeg fikk kyssesyken for et år siden, var hovne lymfekjertler som viste seg først, bak kjevebeinet og underr øreflippen. Ble veldig stiv og hoven i nakken og rundt ved kjeven, vondt å vri på hodet, tygge, etc. Etterhvert ble det sånt press i kjevebeinet at jeg trodde tennene skulle sprette ut av hodet mitt. Altså meget mulig å få kyssesyken i voksen alder, så om du googler symptomene og syns det stemmer, så ta en tur til legen fort som eff. For så vondt som det gjorde på slutta der, unner jeg ingen..:o

Kyssesyken er overstått for 20 år siden. :o. Man slipper vel unna med en runde av den? Er ikke vondt noe annet sted egentlig. Jeg pleier å få allergianfall hvor jeg hovner opp på venstre side av ansiktet, men da er det mer tydelig og går over ila en halvtimes tid. I tillegg har jeg ikke vært borti noe jeg vet jeg burde reagere på. :confused:

Lillemy71 16-01-14 08:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1473906)
Kyssesyken er overstått for 20 år siden. :o. Man slipper vel unna med en runde av den? Er ikke vondt noe annet sted egentlig. Jeg pleier å få allergianfall hvor jeg hovner opp på venstre side av ansiktet, men da er det mer tydelig og går over ila en halvtimes tid. I tillegg har jeg ikke vært borti noe jeg vet jeg burde reagere på. :confused:

Tja jeg har hatt kyssesyke 3 ganger :eek: Det er ikke vanlig men kan forekomme. Er vel bedre du tar deg en tur til lege og får sjekket hva det er.

Lillemy71 16-01-14 08:36

Bare sånn til info når det gjelder priser på taxi fra Gardermoen, så varierer det veldig (500-800 kr) etter hvilket selskap du velger og hvordan du bestiller taxien. Se denne artikkelen for info på hvordan booke billig taxi :)

Rin 16-01-14 09:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1473910)
Bare sånn til info når det gjelder priser på taxi fra Gardermoen, så varierer det veldig (500-800 kr) etter hvilket selskap du velger og hvordan du bestiller taxien. Se denne artikkelen for info på hvordan booke billig taxi :)

Jepp - for en knapp måned siden tok vi 0-taxi fra gardemoen til grunerløkka til ca 500 kr. Sammenlignet med prisen for to flytogbilletter + kaving med masse bagasje på trikk var det ikke et dårlig alternativ i det hele tatt. (Det er best å forhåndsbestille for fastpris, men om det ikke går så er det ikke noe problem å etterspørre et spesifikt selskap i luka på flyplassen)

TrillTrall 16-01-14 11:34

Sitat:

Visdomstann som vil krangle litt?

Carisma 16-01-14 12:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1473932)
Visdomstann som vil krangle litt?

Har visstnok ingen visdomstenner i følge tannlegen... (Velger å ikke tolke det i nioen retning.... :D)

index 16-01-14 12:37

Du har ikke vært en tur i skauen og hilst på flåtten vel?

Spinnerette 16-01-14 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1473906)

Som hun Lillemy sa, så er det ikke bestandig man blir immun etter en runde, selv om det liksom er "regelen". :( Om hevelsen ikke har gått ned noe som helst, hadde jeg nok tatt turen til legen, hadde jeg vært deg. :o

Anne 16-01-14 14:35

Sitat:

Bare til info.Det går flere tog enn flytoget og det går like fort. Både flytog og det nye ordinære toget bruker 23-25 min. Forskjellen er at flytoget går oftere og at det ordinære toget kostet kr 90,- en vei.

Gå inn på ruter og sjekk tider.

Begge tog går til Nationalteateret og det er enkelt å bytte til bane der eller ta taxi videre.

God tur.

kennygirl 16-01-14 22:57

Takk for alle råd og tips! Ikke så lett å finne fram i Oslo alene når man ikke er kjent, men med hjelp fra dere fantastiske lavkarbere skal det gå bra :)

Har enda et spørsmål i dag: noen som vet hva "non sanded grout" er på norsk?
Lurer på om det kan være fugemasse eller noe...

Hedda:) 16-01-14 23:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1474032)

Har enda et spørsmål i dag: noen som vet hva "non sanded grout" er på norsk?
Lurer på om det kan være fugemasse eller noe...

Etter hva jeg kan se er det fugemasse. Det finnes "sanded grout" og, og etter hva jeg forstår er den ekstra fin og passer bra rundt speilfliser og sånt.

Men jeg har null peiling på dette, bare googlet det. :)

kennygirl 16-01-14 23:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hedda:) (Innlegg 1474035)
Etter hva jeg kan se er det fugemasse. Det finnes "sanded grout" og, og etter hva jeg forstår er den ekstra fin og passer bra rundt speilfliser og sånt.

Men jeg har null peiling på dette, bare googlet det. :)

Det jeg trodde også.

Fant oppskrift på tavlemaling på engelsk.
1 kopp maling og 2 ss fugemasse - må prøves :)

Carisma 17-01-14 01:34

Noen ganger blir de blå blodårene mine ekstremt synlige. Tidligere har det være en spesiell åre over brystet og noen på underarter som innimellom har vært knallblå, kn i dagn er det over alt! Armene mine ser ut som blå spindelvev, og selv sambo som er veldig jordnær ble sjokka. Hva kommer det av?

Photobscura 17-01-14 01:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1474050)
Noen ganger blir de blå blodårene mine ekstremt synlige. Tidligere har det være en spesiell åre over brystet og noen på underarter som innimellom har vært knallblå, kn i dagn er det over alt! Armene mine ser ut som blå spindelvev, og selv sambo som er veldig jordnær ble sjokka. Hva kommer det av?

Om det er hva jeg tror, så har jeg sånn, jeg også. Det heter visst toasted skin syndrome, og er en reaksjon på enten varme eller kulde. Får det som regel bare på lårene. Om det er varmereaksjon hender det huden blir litt sensitiv, men ellers lite plagsomt.

Hedda:) 17-01-14 01:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1474036)
Det jeg trodde også.

Fant oppskrift på tavlemaling på engelsk.
1 kopp maling og 2 ss fugemasse - må prøves :)

Du kan kjøpe tavlemaling og, det er jo enklere. :) Jeg har selv malt en vegg på kjøkkenet med både magnetmaling og tavlemaling. Du kan se bilde av det her: http://houseofbulldogs.blogspot.no/2...tavlevegg.html

annex 17-01-14 07:24

Hjelp med NAV?
Har noen tips til noen som kan hjelpe i forhold til NAV? Har søkt uføre, men får mye tull og tøys tilbake fra NAV, bl a sier de i et brev at jeg har jobbet mye, i neste at jeg aldri har jobbet (!). Og det er ny saksbehandler hver gang. Og de spekulerer om at jeg ikke var sykemeldt for 14 år siden, noe som er lite relevant for dagens situasjon.

Siden jeg søker uføre, er det NAV forvaltning som skal håndtere saken, og der får man ingen fast saksbehandler, og får mange forskjellige svar når man ringer og treffer på forskjellige personer.
Blir helt utslitt av dette, bor i Oslo og lurer bare på om det fins noen hjelpe med NAV-søknad (noen som kan systemet), så søknaden blir god nok. Har ikke så mye energi til å følge opp egen sak, så jeg trenger noen som kan hjelpe meg på veien.
NAV forholder seg ikke til innsendte erklæringer, og forholder seg ikke til diagnoser, men stiller med en egen rådgivende lege som sier dette er livsstilssykdommer! Det er akkurat som NAV behandlere aldri vil forholde seg til dagens diagnoser.
Og - er det noen som vet hvilken hjelp man kan forvente seg fra NAV i denne prosessen? Kan jeg få hjelp av noen der til å utforme søknaden?
Min erfaring med NAV er at de helst vil avvise deg, men har de ikke en plikt til å hjelpe også? Er ikke i NAV systemet pr i dag, da jeg gikk på aap for noen år siden, sa saksbehandler at jeg ikke kunne være sykemeldt mens jeg gikk på aap (hadde et stygt beinbrudd), fikk nei til noe som helst kurs, siden jeg en gang har gått på skole. Det eneste de tilbyr er å pakke kaffe eller telle spiker på arbeidsmarkedstiltak, noe jeg ikke orker mer av i min situasjon.
Sorry litt utblåsning, men jeg sliter veldig med den negative responsen fra NAV.

Carisma 17-01-14 10:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1474051)
Om det er hva jeg tror, så har jeg sånn, jeg også. Det heter visst toasted skin syndrome, og er en reaksjon på enten varme eller kulde. Får det som regel bare på lårene. Om det er varmereaksjon hender det huden blir litt sensitiv, men ellers lite plagsomt.

Hmm, ser ikke sånn ut etter bildene på google å dømme. :nei:
Det er mer som om huden plutselig blir gjennomsiktig og man ser hver eneste blodåre veldig godt, og den blir mørk mørk blå. Noen av dem nestensvarte.
Det varer bare noen få minutter, for innen jeg fikk hentet mobilen for å fotografere de var det borte. :rolleyes: Men det har skjedd endel ganger.
Ser ut til å kanskje være hormonrelatert fra hva jeg kan finne.

Hedda:) 17-01-14 10:20

Annex: Skjønner godt det føles håpløst å forholde seg til Nav. Når det gjelder hjelp til å fylle ut søknaden, så kan du få hjelp av Nav til det, ja. Da tror jeg du må møte opp der, og stille deg i kø for å komme inn til en som jobber der. Men var jeg deg, ville jeg nok heller satt meg ned med en god venninne, som kan hjelpe deg med å få alt på plass, holde tunga rett i munnen. Ellers skal jo også legen din, og eventuelt arbeidsgiver også bidra. Det viktige her er jo å fylle ut og svare på alt de ber om, samt dokumentere alt, slik at ikke saksbehandlingen tar unødvendig lang tid. Så er det jo opp til Nav om de synes du kvalifiserer. Jeg ønsker deg lykke til.

Carisma 17-01-14 10:22

Sitat:

Det ser ut til å være bihulene

Kitt 17-01-14 11:17

Annex, jeg skjønner ikke helt, ser jeg. Har du sendt inn en søknad eller er du i ferd med å gjøre det?

Dersom du ikke er i nav- systemet, får du jo "ikke lov til" å søke uføre. Alt skal være prøvd først om det da ikke er totalt utelukket at du kan gjennomgå et eneste tiltak. De er veldig strenge på dette med at restarbeidsevnevurdering skal være utprøvd.

Du skal kunne få hjelp av nav til å fylle ut søknaden. Det skal din saksbehandler på ditt lokale nav- kontor hjelpe deg med. Men det skjer nok ikke før du har "fått lov til" å søke.

Legen din skal fylle ut sitt eget skjema og det er jo ikke sikkert du vil at noen andre(venninne/familie) skal se alt du er nødt til å skrive i denne søknaden.

Jeg hadde lagt ved alle legeattester jeg hadde, fra alt fra tannlege til øyelege, reumatolog, hudlege og nevrolog. I tillegg la jeg ved et brev der jeg beskrev hvilke plager og utfordringer jeg hadde i det daglige relatert til mine sykdommer og skavanker.
Attføringsbedriften jeg hadde vært i de siste årene la ved sin restarbeidsevnevurdering og rapport.

Etter 8 måneders venting og et par skremmende(!) brev fra nav, fikk jeg innvilget 100% uføre.

Marella77 17-01-14 15:05

Er det gammeldags av meg å bli skuffa over at mannen ikke orker å måke snø før det er absolutt nødvendig? Nabomennene måker hver dag, mens min mann kun når vi ikke klarer å komme oss ut med bilen lengre. Bilen står i garasjen. Jeg ønsker ikke å kjøre meg fast, dvs at jeg "må" gjøre det, og jeg har dårlig rygg... Han sier "slapp av, gjør det o morra"... Er jeg kravstor? Jeg blir så irritert og skuffa...

Carisma 17-01-14 15:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1474086)
Er det gammeldags av meg å bli skuffa over at mannen ikke orker å måke snø før det er absolutt nødvendig? Nabomennene måker hver dag, mens min mann kun når vi ikke klarer å komme oss ut med bilen lengre. Bilen står i garasjen. Jeg ønsker ikke å kjøre meg fast, dvs at jeg "må" gjøre det, og jeg har dårlig rygg... Han sier "slapp av, gjør det o morra"... Er jeg kravstor? Jeg blir så irritert og skuffa...

Lei snømåker og la han ta regninga :)

kennygirl 17-01-14 15:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hedda:) (Innlegg 1474052)
Du kan kjøpe tavlemaling og, det er jo enklere. :) Jeg har selv malt en vegg på kjøkkenet med både magnetmaling og tavlemaling. Du kan se bilde av det her: http://houseofbulldogs.blogspot.no/2...tavlevegg.html

Ved å lage tavlemalingen selv kan jeg bruke den fargen jeg vil, ikke bare sort.
Kjempefin tavlevegg du har laget :)

annex 17-01-14 15:36

Takk snille Kitt for ditt svar og PM.

Det ga meg styrke til å ringe NAV i dag.
De sier jeg vil bli kontaktet av NAV lokalt, men det ser ut til at jeg må starte hele prosessen på nytt. Men da får jeg forhåpentligvis en saksbehandler som kan veilede meg.

Har tidligere sendt inn søknad om uføre, fått avslag og anket, fikk avslag igjen. Har spurt NAV om de trenger flere opplysninger for å utrede saken, og hjelpe meg med søknaden, men det eneste NAV har lurt på er om jeg har bodd i utlandet (!) siden jeg ikke har hatt registrert arbeidsinntekt. Har levd på pengene etter vi solgte huset til mine foreldre, men jeg kan ikke klare meg på det i all tid.
Takk Kitt, jeg skal svare deg litt bedre senere, men du har fått meg i gang!

Marella77 17-01-14 15:51

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1474090)
Lei snømåker og la han ta regninga :)

Hehe ;) bare synd at vi har felles økonomi da ;)

Kitt 17-01-14 15:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1474092)
Takk snille Kitt for ditt svar og PM.

Takk Kitt, jeg skal svare deg litt bedre senere, men du har fått meg i gang!

Bare hyggelig å kunne hjelpe! Ta kontakt når du er klar, så skal vi få til dette! :klem:

Marella77 17-01-14 16:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1474070)
Annex, jeg skjønner ikke helt, ser jeg. Har du sendt inn en søknad eller er du i ferd med å gjøre det?

Dersom du ikke er i nav- systemet, får du jo "ikke lov til" å søke uføre. Alt skal være prøvd først om det da ikke er totalt utelukket at du kan gjennomgå et eneste tiltak. De er veldig strenge på dette med at restarbeidsevnevurdering skal være utprøvd.

Du skal kunne få hjelp av nav til å fylle ut søknaden. Det skal din saksbehandler på ditt lokale nav- kontor hjelpe deg med. Men det skjer nok ikke før du har "fått lov til" å søke.

Legen din skal fylle ut sitt eget skjema og det er jo ikke sikkert du vil at noen andre(venninne/familie) skal se alt du er nødt til å skrive i denne søknaden.

Jeg hadde lagt ved alle legeattester jeg hadde, fra alt fra tannlege til øyelege, reumatolog, hudlege og nevrolog. I tillegg la jeg ved et brev der jeg beskrev hvilke plager og utfordringer jeg hadde i det daglige relatert til mine sykdommer og skavanker.
Attføringsbedriften jeg hadde vært i de siste årene la ved sin restarbeidsevnevurdering og rapport.

Etter 8 måneders venting og et par skremmende(!) brev fra nav, fikk jeg innvilget 100% uføre.

Hei Kitt! Så "bra" at du fikk 100%! Jeg skal ogs søke, må bare utprøves litt til først...kan jeg spørre... Er det viktig å sende med tannlege og hudlegeattester?

BenteR 17-01-14 16:01

Sitat:

Måk selv, det pleier kjapt og få de fleste menn til og ta ansvar :)

Marella77 17-01-14 16:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1474097)
Måk selv, det pleier kjapt og få de fleste menn til og ta ansvar :)

Jeg gjør det, men problemet er at jeg blir værre i ryggen av det! Han er frisk...

Kitt 17-01-14 16:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1474096)
Hei Kitt! Så "bra" at du fikk 100%! Jeg skal ogs søke, må bare utprøves litt til først...kan jeg spørre... Er det viktig å sende med tannlege og hudlegeattester?

Vet du, jeg sendte med alt som kunne bevis det jeg sliter med i hverdagen.
Det er jo en kjent sak at nav prøver seg med at ting ikke er alvorlig nok, inngripende nok, osv.
Tannlegen kunne feks bevise at jeg hadde ødelagt tennene mine fordi jeg som mange andre med fibromyalgi ikke en gang om natten klarer å slappe av i blant annet kjeven.
Jeg har opptil flere hudlidelser som blant annet påvirkes av stress, noe som ikke akkurat er lett å unngå i en jobb som sykepleier.
Osv osv osv.

Lykke til! :klem:
Tok med absolutt ALT som kunne gi nav et innblikk i hvordan mine sykdommer og skavanker påvirket livskvaliteten min, rett og slett.

Supera 17-01-14 17:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1474064)
Hmm, ser ikke sånn ut etter bildene på google å dømme. :nei:
Det er mer som om huden plutselig blir gjennomsiktig og man ser hver eneste blodåre veldig godt, og den blir mørk mørk blå. Noen av dem nestensvarte.
Det varer bare noen få minutter, for innen jeg fikk hentet mobilen for å fotografere de var det borte. :rolleyes: Men det har skjedd endel ganger.
Ser ut til å kanskje være hormonrelatert fra hva jeg kan finne.

Jeg skjønner hva du mener. Jeg har det selv av og til (bare grønne siden jeg har varm hudtone). Aner ikke hva det kommer av da. Men det ser absolutt ikke ut som de bildene man finner når man søker på toasted skin syndrome.

Mer som dette:
http://media.onsugar.com/files/ons1/...e29a2_vein.jpg

Ikke knudrete vener, ikke oppstikkende. Bare at man plutselig ser dem kjempegodt gjennom huden.

TrillTrall 17-01-14 19:46

Sitat:

Kjøp en snøfreser og belast hans konto.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.