Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

nellie 06-01-14 23:52

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1472325)
Aha, takk. Jeg har vel hatt det i mer eller mindre 10 år tenker jeg, på og av, men har liksom aldri tenkt så mye over det. Gjør vondt når jeg går lange turer og så er jo den kneppinga litt ubehagelig, men har jo ikke vært så veldig plaget. Men har merket den veldig nå etter at jeg begynte med slyngetrening, når jeg gjør "reka". Men en sånn roller, er det bare å legge hofta oppå og rulle? Ser de har en slik med "pigger" på elixia.

Jeg ville ALDRI I LIVET startet med den med pigger.:) Mulig jeg er ekstremt pinglete, men. Eller egentlig vet jeg at jeg ikke er det.;) jeg bruker en foamroller på steder jeg har vondt og rumbleroller (den med pigger) på andre steder. Ville ihvertfall startet med den uten og gått vidre med pigger etterhvert,

sonim 07-01-14 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1472352)
Jeg ville ALDRI I LIVET startet med den med pigger.:) Mulig jeg er ekstremt pinglete, men. Eller egentlig vet jeg at jeg ikke er det.;) jeg bruker en foamroller på steder jeg har vondt og rumbleroller (den med pigger) på andre steder. Ville ihvertfall startet med den uten og gått vidre med pigger etterhvert,

Nja, skal du nå ha triggerpunktsmassasje på soas muskelen, så nås den ikke med en vanlig foam roller. Et annet alternativ er jo å kjøpe deg en vanlig foam roller og så heller bruke en tennisball som trykkpunkt inn mot soas muskelen som er svært tett knyttet til "snapping hip".

Å kjøre en rumble roller, eller den piggete foam rulleren over resten av kroppen som første gangs bruker kan vel karakteriseres som ren tortur ja. Men for triggerpunktsmassasje, så er den genial. Evt en tennisball, golfball tilsvarende hard liten dings.

wirow_84 07-01-14 12:43

Å, dette må samles og skrives ned! Har vært sterk plaget med hofta de siste fire åra, og siden mr ikke viste noe galt, sa siste lege jeg var hos at tung styrketrening var veien å gå... Har vært hos kiropraktor, 2 fysioterapeuter, fastlege og idrettslege, og Ingen har gjort en klinisk test på om det kunne være snapping hip! (Tok jo to sekunder å teste om kneppelyden var der) hmfr... Har begynte med rulle og tøying mer aktivt de siste ukene, godt å høre at dette er det som er med å gi effekt:-))))

silje21 07-01-14 18:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1472300)
Har ikke noen tips selv, men jeg pleier å google (og så kan det være lurt å google på engelsk: det kommer ofte opp flere resultater da enn om du søker på norsk). :)

Fant for så vidt denne - kanskje finner du noe der som kan hjelpe?

God bedring! :klem:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1472312)
Grønnsåpevann på klut liggende på området hjelper kanskje?

Takk dere :) fikk, ved et mirakel eller noe, ut pillene (valtrex) idag, så har fått begynt kuren hvertfall. Med en krone eller noe til overs på konto. planlegging jah >.<
Skal prøve grønnsåpevann og klut nå, håper det kan hjelpe litt.
Takk igjen :)

sonim 08-01-14 00:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av wirow_84 (Innlegg 1472435)
Å, dette må samles og skrives ned! Har vært sterk plaget med hofta de siste fire åra, og siden mr ikke viste noe galt, sa siste lege jeg var hos at tung styrketrening var veien å gå... Har vært hos kiropraktor, 2 fysioterapeuter, fastlege og idrettslege, og Ingen har gjort en klinisk test på om det kunne være snapping hip! (Tok jo to sekunder å teste om kneppelyden var der) hmfr... Har begynte med rulle og tøying mer aktivt de siste ukene, godt å høre at dette er det som er med å gi effekt:-))))

Jøje meg. Hvis kiropraktor, 2 fysioterapeuter, fastlege (ikke noen bombe) eller IDRETTSLEGE i det hele tatt har nevnt snapping hip som årsak, så må jeg si at de må ha hatt en dårlig dag.

Jeg har vært hos 2 fysioterapeuter, 2 leger (hvorav 1 spesialist), akupunktør og kiropraktor og alle kom fram til at snapping hip hadde jeg ihvertfall som "diagnose" (så nærme som mulig uten MR) basert på det jeg fortalte, øvelser som fremprovoserte og enkel undersøkelse av indre/ytre hofteleddsbøyere, samt innfesting i korsrygg av disse.

De kom alle uavhengig av hverandre frem til samme behandlingsmetode med unntak av legene da. De ville selvsagt medisinere med smertestillende og betennelsesdempende i tillegg til tøyningsøvelser.

Men tøyning, triggerpunktsmassasje og aktiv bevegelighetstrening med ulike hjelpemidler var eneste behandling.

sonim 08-01-14 01:12

Jeg har vel skrevet en del om det allerede, men her er en hel tråd om fenomenet snapping hip og hvordan det best kan behandles om man vil unngå smertestillende og evt en operasjon:

Snapping hip behandling

Lava 08-01-14 02:58

Jeg har en katt jeg vurderer å selge. Ikke gi bort.

Hvor mye kan man ta for en katt som er kastrert, chippet, vaksinert osv?

Ønsker ikke masse penger, men vil utelukke dem som bare tar en katt og ikke bryr seg. Hvis de må betale 1-200.-kr så vil de tenke seg om to ganger.

Men, hva pris tar man? vanlig huskatt, snill og grei og snart ett år

(sikkert ingen som vil ha en så "gammel" katt heller..)

TrillTrall 08-01-14 08:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1472598)
Jeg har en katt jeg vurderer å selge. Ikke gi bort.

Hvor mye kan man ta for en katt som er kastrert, chippet, vaksinert osv?

Ønsker ikke masse penger, men vil utelukke dem som bare tar en katt og ikke bryr seg. Hvis de må betale 1-200.-kr så vil de tenke seg om to ganger.

Men, hva pris tar man? vanlig huskatt, snill og grei og snart ett år

(sikkert ingen som vil ha en så "gammel" katt heller..)

Ettersom man får gratis katter slengt etter seg så mange man vil ha så tror jeg muligens du skal få problemer med å selge en vanlig huskatt. Men jeg skjønner argumentet ditt altså. Lykke til! :)

Photobscura 08-01-14 08:45

Kanskje det er mulig å ta det gjennom FOD? (Foreninga for omplassering av dyr). De er veldig nøye på hvem som skal ta over dyr. At den har fått gjort unna alt det "obligatoriske" sparer uansett en ny eier for tusenlapper, selv om chippen jo må omregistreres.

Lava 08-01-14 09:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1472608)
Kanskje det er mulig å ta det gjennom FOD? (Foreninga for omplassering av dyr). De er veldig nøye på hvem som skal ta over dyr. At den har fått gjort unna alt det "obligatoriske" sparer uansett en ny eier for tusenlapper, selv om chippen jo må omregistreres.

Ja kanskje det. Det er jo derfor jeg syns jeg kan forsvare å ta ett par hundre for den, fordi den har fått utført en del som mange ikke ville gjort. :ja:

Lava 08-01-14 09:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1472606)
Ettersom man får gratis katter slengt etter seg så mange man vil ha så tror jeg muligens du skal få problemer med å selge en vanlig huskatt. Men jeg skjønner argumentet ditt altså. Lykke til! :)

Som Photo sier, så sparer neste eier penger, så jeg syns det er ok å be om noen kroner. Men ellers enig, mange har ikke respekt nok for dyrene.

kennygirl 08-01-14 16:02

Noen som har tips mot tette, vonde bihuler?

Har prøvd nesespray, men det skal man ikke bruke over lang tid.
Skylling med saltvann hjelper veldig lite.

Sanney 08-01-14 17:04

fenumax hjalp veldig på meg. men den er svindyr da, på helsekosten...

kennygirl 08-01-14 17:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1472717)
fenumax hjalp veldig på meg. men den er svindyr da, på helsekosten...

Har vært og kjøpt den nå, men syns ikke den hjelper så mye, litt kanskje...
Skal fortsette å bruke den i alle fall, for som du sier så var den svindyr. Det værste er vel egentlig at jeg ikke får sove om natten, håper den hjelper såpas at jeg sover i natt...

Men takk for svar :)

Photobscura 08-01-14 17:49

Kennyrgirl: Dette er et kanskje marginalt tips, men ettersom jeg har hatt en del problemer med bihulene, så er dette i alle fall noe som avhjelper litt i starten. Hold for ett nesebor og dra inn pusten gjennom det andre så fort og hardt og dypt du kan, gjenta på andre siden. Det kan lette trykket noe. Men du må ta SKIKKELIG i!

Og hva lurer jeg på? Jo, jeg lurer på om noen kan fortelle meg sin aller beste måte å koke mandelpoteter på! Ikke til meg, men jeg skal ha folk over på rakfisk! :D

Kanutten 08-01-14 18:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1472704)

Snorkeplaster hjelper meg når jeg er tett i bihulene. Det åpner i allefall luftveiene litt. Eller ta deg en dykkertur. :rolleyes: Jeg kom ofte opp til overflaten igjen med maska full av gørr... :eek: Men gjett hvem som hadde mange gode dager derpå før det tettet til igjen? :cool:

Kitt 08-01-14 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1472704)

Du kan bruke nesespray så lenge du er tett i nesen på ordentlig. Det er slett ikke misbruk, sa legen min.
Jeg har alltid Rinexin- tabletter liggende hjemme. Får på resept fordi at dersom jeg begynner å ta dem i det jeg blir forkjølet, slipper jeg unna tette bihuler og antibiotika.
Man kan også lage saltvann selv. En spiseskje til 2.5dl kokende vann blir sterkt og gjett om det svir, men det hjelper kjempegodt på å få dratt gørra ut av slimhinnene. Og det svir veldig kort tid, så det er fullt levelig.
Tigerbalsam smurt under nesen ved leggetid hjelper også mot at nesen tetter seg igjen alt for fort mens man sover.

God bedring! :)

Carisma 08-01-14 23:51

Ja, få respekt på rinexin eller annet type slimhinneavsvellende av legen. :ja:

kennygirl 08-01-14 23:54

Takk for råd alle sammen :) begynner å bli bedre, så rådene deres hjelper :)

Lava 09-01-14 09:58

Noen som har en idè om hva som har skjedd når flere ord på diverse fora er understreket og skrevet i blått? Holder musepeker over og det kommer opp en "reklame" noe ala "mom makes" og litt forkjellig i forhold til hva slags ord som er merket.

Regner med jeg har fått noe "virus" på dataen, men skjønner ikke fra hvor. Har kun vært på mine vanlige sider og ikke sett noe galt. I går kveld var det ikke slik..

Hedda:) 09-01-14 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1472818)
Noen som har en idè om hva som har skjedd når flere ord på diverse fora er understreket og skrevet i blått? Holder musepeker over og det kommer opp en "reklame" noe ala "mom makes" og litt forkjellig i forhold til hva slags ord som er merket.

Regner med jeg har fått noe "virus" på dataen, men skjønner ikke fra hvor. Har kun vært på mine vanlige sider og ikke sett noe galt. I går kveld var det ikke slik..

Det er virus, ja. Kjør virusprogram!

Lava 09-01-14 11:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hedda:) (Innlegg 1472822)
Det er virus, ja. Kjør virusprogram!

Kjørte Ccleaner, og nå er det helt på trynet! :O

Kommer fra noe freetwittube... kan være google crome som driver med noe, får se hva jeg finner ut.

Lemen 09-01-14 11:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1472818)

Sjekk ut hva du har lastet ned i det siste. Slikt tull "henger" ofte med om man glemmer å krysse ut man ikke vil ha med, når man laster ned diverse. (Jeg fikk det f.eks da jeg lastet ned en utvidelse til Chrome en gang). Om du vet hva det heter, så går du inn på legg til/ fjerne programmer på pc'en, og avinstallerer.

Gracella 09-01-14 12:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1472722)

Og hva lurer jeg på? Jo, jeg lurer på om noen kan fortelle meg sin aller beste måte å koke mandelpoteter på! Ikke til meg, men jeg skal ha folk over på rakfisk! :D

Mandelpoteter må passes på, de blir ihjelkokt på et øyeblikk.
Jeg har også hørt at man skal ha en dl (!) salt pr liter vann, da blir det veldig god smak på mandelpoteten (NB:kokes med skallet på!). Jeg har ikke prøvd dette, så her håper jeg at noen andre vet...

Kanutten 09-01-14 12:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1472839)
Jeg har også hørt at man skal ha en dl (!) salt pr liter vann, da blir det veldig god smak på mandelpoteten (NB:kokes med skallet på!). Jeg har ikke prøvd dette, så her håper jeg at noen andre vet...

:ja: Jeg pleier koke/dampe dem mye salt. De blir nesten saltbakte og smaker nydelig! Skallet blir litt "tykkere" jo lenger man koker/damper dem så følg litt med. :ja:

Photobscura 09-01-14 13:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1472839)

Litt sent nå, men de ble nok en smule ihjelkokte, men i følge potetspiserne var de mer enn gode nok. Hadde noen teskjeer salt i vannet, men det har jeg alltid når jeg koker grønnsaker. :)

Gracella 09-01-14 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1472851)
Litt sent nå, men de ble nok en smule ihjelkokte, men i følge potetspiserne var de mer enn gode nok. Hadde noen teskjeer salt i vannet, men det har jeg alltid når jeg koker grønnsaker. :)

I warned you ;)

annex 09-01-14 23:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1472851)

Mandelpoteter: Kok i 7 minutter, trekk i 7 minutter, det blir bra

Kitsu 09-01-14 23:34

Er det vanlig å ha problemer med salat? Da tenker jeg både ren grønn salat og blandet salat med kuttede grønnsaker. Hver gang jeg spiser det blir jeg dårlig i magen. Lurer på om det henger sammen med at jeg blir dårlig av linfrø og?

vaskeklut 09-01-14 23:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1472949)
Er det vanlig å ha problemer med salat? Da tenker jeg både ren grønn salat og blandet salat med kuttede grønnsaker. Hver gang jeg spiser det blir jeg dårlig i magen. Lurer på om det henger sammen med at jeg blir dårlig av linfrø og?

det er ikke helt uvanlig å bli dårlig i magen av rå grønnsaker :)

Photobscura 09-01-14 23:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1472938)
I warned you ;)

Haha, ikke før dagen etter, dessverre. ;) (Det vil si at jeg rakk å koke potetene på lykke og fromme og google selv før tida rant ut.)

Photobscura 09-01-14 23:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1472944)

Tvilsomt. Jeg kokte dem i tjue minutter før de så vidt slapp gaffelen. Men det er mulig at all gaffelstikkingen min årsaket sprukne poteter. :p

Lava 10-01-14 00:08

Photo, stikk med en tynn skarp kniv :)

Fant ut av trøbbelet med de blå strekene, ikke virus, kun noe pop-opp reklame greier som sønn tok knekken på i kveld. Sikkert noe som innstalleres automatisk om man glemmer å se etter, og bare trykker "neste". Har gjort det før... :p
Fant forsåvidt det programmet selv på listen, men var ikke sikker på om det var dèt, så ventet på eksperten.

Så lurer jeg på lyspærer med hvitt lys. Ei dame sa hun måtte skaffe seg det for å se mørkt strikketøy bedre om kveldene.
Jeg har mor/barn lampe, men det lyset er mer gult. Hvilke pærer har hvitt lys, og hvorfor er det bedre?

annex 10-01-14 07:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1472954)
Tvilsomt. Jeg kokte dem i tjue minutter før de så vidt slapp gaffelen. Men det er mulig at all gaffelstikkingen min årsaket sprukne poteter. :p

Gamelt råd fra farmor som alltid funker - nettopp fordi de ikke skal bli overkokte/sprekke. Om det tar litt tid til servering, så klarer de seg.

Gracella 10-01-14 09:10

Sitat:

Noen ganger reagerer jeg skikkelig på løk.

Carisma 10-01-14 12:14

Sitat:

Det er hvertfall ikke uvanlig. Min mor tåler nesten ingen typer salat/rå grønnsaker.

Lava 10-01-14 22:43

Kjøpte kjøttdeig på Kiwi, storfe 14 % fett. Lagde kjøttkaker, og når jeg la dem i panna var den full, når de var ferdige var panna halvfull...

Hvorfor krympet de slik?

Hadde i løk, krydder, ett egg og fløte

vaskeklut 10-01-14 23:07

Fordi det er mye vann i.

Lava 10-01-14 23:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1473093)
Fordi det er mye vann i.

I kjøttdeigen? Det kan stemme, var masse "dritt" i panna. Ikke kjøpt den før, holder meg til den vanlige.

Takk skal du ha! :ja:

Lillemy71 12-01-14 15:44

Noen som vet hvor man kan få tak i dresspose/klespose/garderobepose i aller helst ren bomull, ca 60-100 cm lang, som ikke koster en formue.

Og nei jeg gidder ikke og sy selv :D Er heller ikke interessert i plæstikk (pvc, nylon osv). Har så langt bare funnet på Nytt & Nyttig sine sider, men har ikke akkurat god erfaring med kvaliteten der. Har prøvd utenlandske sider men det er stort sett syntetisk eller så blir det alt for dyrt med frakt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.