Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lava 05-06-10 12:14

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ok, takk for svar! :D

Bonitta 05-06-10 22:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 886480)
En IP adresse er din identifikasjon i et nettverk. Den gjør at de f.eks internettsidene du besøker vet hvor de skal sende informasjonen slik at du kan se de på din maskin. Eller at e-post kommer riktig frem. Hvis to maskiner har samme adresse vil den ene ikke ikke kunne komme på nett. IP-adressen kan sammenlignes med et telefonnummer, tenk deg hva som skjer hvis to personer har samme telefonnummer?
På samme måte som man kan se hvor man ringer fra kan man også se hvilken adresse en datamaskin som "snakker" med en annen datamaskin har. Men hvorvidt NAV bruker dette til å spore sine brukere er jeg usikker på. Det vil være en enorm jobb å sitte og gå gjennom hvor all trafikken kommer fra... Men om det skulle oppstå en konflikt hvor de f.eks mistenker at du har vært i utlandet kan det brukes som bevis hos de. Også kan det kanskje hende de tar stikkprøver.

Og dette stemmer slettes ikke!
Har selv drevet et forum hvor man kan se personers Ip-adr. Om man har en eller ti pc'er som er tilkoblet samme nettverk så vil samme Ip komme opp, uanvhengig av hvilken av pc'ene man taster fra ;)
Pc'er som går på samme linje vil få lik IP. Hvorfor noen har variabel IP fra gang til gang er meg fremdeles like ubekjent.
Men det er i allefall sikkert at flere pc'er har samme Ip når de kommer fra samme nettverk (f.eks en stasjonær pc i et hjem, og en laptop som er trådløst tilknyttet i samme hjem).

manne 05-06-10 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 886444)
Og, jeg syns egentlig det er rart at feks Nav skal sitte og sjekke IP-adressen til
hvert innsendt meldekort?...

De har høyst sannsynlig en sjekk på innenlands- og utenlandsIP... man fanger lett opp IP'er som ikke er fra Norge... bare se f.eks på hvor lett det er å "fange" opp trafikken på ulike blogger... mange har en liste over HVOR surferne kommer fra... ;)

manne 05-06-10 23:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bonitta (Innlegg 886637)
Har selv drevet et forum hvor man kan se personers Ip-adr. Om man har en eller ti pc'er som er tilkoblet samme nettverk så vil samme Ip komme opp, uanvhengig av hvilken av pc'ene man taster fra ;)
Pc'er som går på samme linje vil få lik IP. Hvorfor noen har variabel IP fra gang til gang er meg fremdeles like ubekjent.
Men det er i allefall sikkert at flere pc'er har samme Ip når de kommer fra samme nettverk (f.eks en stasjonær pc i et hjem, og en laptop som er trådløst tilknyttet i samme hjem).

Det er routeren som har IP'en...og så tildeler den bredde til resten av maskinene i huset... *røft forklart*

Cherry 06-06-10 00:27

Sitat:

Det er ingen som i utgangspunktet kan se andres IP'er. Men det finnes programmer som fanger opp ip'er og som gir anledning til å sjekke IPer. Derav har man moderatorer på f.eks chattesteder, som kan se ip'en og dermed sperre den for bruk. Problemet oppstår i det at mange av oss har noe som heter flytende ip, dsv at ipen skifter hver gang vi logger på nettet. Dermed kan det se ut som vi har naboens ip, for kanskje vi har den han hadde forrige gang. De av oss som er middels gode i databruk kan fint bruke ett IP-program, men IP er ikke offentlig tilgjengelig for alle uten å måtte arbeide for det.

Vi har enten statisk eller dynamisk/flytende IP. De som har statisk IP har den samme hele tiden, de andre med dynamisk IP skifter altså hver gang de logger på nett.

Flere pc'er har heller ikke samme IP. Jeg sjekket nettopp og med mine tre pcer har jeg tre forskjellige iper. Ip skifter også når du bytter nettverksleverandør, f.eks om du bruker laptopen og lenker deg på ett annet trådløst nettverk. F.eks kan jeg snike på naboens nettverk og derav skifte IP.

Det finnes også programmer som "scrambler" IPen, dvs at du router ip'en din dit du vil. Dersom jeg vil kan jeg nå route ipen min med å bruke ett spesielt program og det vil komme opp dersom man søker opp lokasjonen på min IP at jeg er i Vietnam eller på Hawaii. I virkeligheten er jeg i grisegrendte strøk i Nordnorge:D. Man kan også skjule ip'en sin, dvs at den blir umulig å se.

MEN, fordi om man kan skjule sin IP, scramble den eller gjøre ditt og datt, så betyr ikke det at man kan oppføre seg som en kødd og misbruke internettet grovt. For hver nettside man er på legger man igjen noe som heter ISP. ISP er den tingen som står med liten skrift fra nettleverandøren og er unik for bare deg. Er du en kødd og misbruker internett, så finner de deg og så klipper de nettilgangen din, og da kan du bare sitte der og glo i veggen;)

Kanutten 06-06-10 00:55

Sitat:

Detty er overhodet ikke fakta. Man kan aldri ha samme ip!
Enig med carisma.

Men man kan ha samme begynneradresse.

Det skiller alltid mellom et tall eller to, fordi at BÅDE nettverket til huset lager en adresse som sammen med nettverkskortet i maskinen lager en fullstendig ipadresse. Skal man unngå at ipadressa blir oppdaget må man gå via en proxyserver, eller gjerne tre-fem av dem.

Kanutten 06-06-10 00:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 886643)
Det er routeren som har IP'en...og så tildeler den bredde til resten av maskinene i huset... *røft forklart*

:ja:

Carisma 06-06-10 10:57

Sitat:

Absolutt ALLE elementer som snakker med hverandre over et standard datanattverk må ha en IP adresse, og den MÅ være forskjellig fra de andre. Men siden det finnes så ekstremt mange datamaskiner, printere, brannmurer, rutere osv rundt omkring så måtte man finne på en løsning for å få nok adresser. Derfor er det delt opp i et hierarki hvor endel adresser er faste og aldri endres. Disse er tildelt fra et eget råd, og kalles (gjorde hvertfall da jeg jobbet med det) ofisielle IP adresser. Bredbandsleverandørene har f.eks en slik adresse som identifiserer dem ut i verden. Under seg igjen kan de ha en masse forhandlere. Disse får sine egne adresser fra leverandøren. Deres kunder igjen får andre adresser. Men som regel år hver kunde bare en adresse, så hvis man har flere pc'er man vil på nett med må man igjen lage et nett av egne adresser. Disse kan man "finne på" selv om man kan litt om IP, eller man får en range av sin leverandør. Hvis man setter opp en såkalt DHCP server (kan enten legges i ruteren, eller på egen server) så får man tildelt en vilkårlig adresse i rangen når man logger på. Eller man kan sette opp alle elementene med faste adresser. Grunnen til at man trenger det er at når alle maskinene er på nett må ruteren vite hvor den skal sende de forskjellige datapakkene. Men når den sender pakkene videre ut i verden fjerner den maskinens adresse, og legger inn si egen, slik at neste ruter sender pakken tilbake til den. Osv.

Når det gjelder å spore en IP adresse.... I all hovedsak skal man kunne spore en IP adresse. Men endel som driver litt shady business har leverandører i land hvor byråkratiet er såpass komplisert at man ikke gidder ta tak i det. Men for de fleste vanlige adresser kan man bruke tjenester som denne for å se hvem som eier adressen. Man vil da som regel få opp en leverandør av typen Telenor, Nextgentel e.l. De sitter igjen på lister over hvem som eier den spesifike adressen på innsiden av deres nett. Det er såvidt meg bekjent bare politiet som kan kreve disse listene utlevert, men firmaer bruker ofte politiet når de har datainnbrudd eller blri misbrukt i spamkampanjer o.l. Så det er ikke veldig vanskelig i praksis å få ut informasjonen.

Det er noen år siden jeg jobbet med dette, så jeg regner med Chunky eller andre nettverksguruer arresterer meg om jeg er litt for rusten og lite oppdatert :o

Lava 06-06-10 10:59

wow! Takker så mye, flotte svar fra alle sammen! :heia:
Skjønte faktisk alt sammen :p

Furine 06-06-10 11:58

Nokon som kjenner til ein grei Apple butikk i Oslo sentrum?
Har Apple forresten "world warranty"?

Photobscura 06-06-10 13:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 886720)
Nokon som kjenner til ein grei Apple butikk i Oslo sentrum?
Har Apple forresten "world warranty"?

Du har Eplehuset i Operapassasjen, ut mot Storgata. Det siste aner jeg ikke ;).

Furine 06-06-10 13:20

Takk!

Mill 06-06-10 13:42

Er det noen her som vet hvorfor jeg får utslag på proteiner på mine urinstix?
Ketoner og alt annet som det skal være, men hvorfor proteiner?

manne 06-06-10 14:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mill (Innlegg 886747)
Er det noen her som vet hvorfor jeg får utslag på proteiner på mine urinstix?
Ketoner og alt annet som det skal være, men hvorfor proteiner?

Da man var gravid... (begynner å bli noen år siden nå :p ) ... ble det vel utslag på proteiner om man hadde fått litt "grums" i urinprøven...om jeg ikke husker feil...

Det kunne altså bli utslag om man hadde fått litt utflod eller sædrester osv oppi glasset... :)

Mill 06-06-10 15:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 886756)
Da man var gravid... (begynner å bli noen år siden nå :p ) ... ble det vel utslag på proteiner om man hadde fått litt "grums" i urinprøven...om jeg ikke husker feil...

Det kunne altså bli utslag om man hadde fått litt utflod eller sædrester osv oppi glasset... :)

Jeg føler meg helt fin og jeg er ikke gravid, så det er nok ikke noe galt, jeg blir bare nysgjerrig...
Men takk for svar :) Er nok bare sånn som du foreslår, at prøven har blitt forurenset... ;)

Grolla 06-06-10 23:28

Kordan stix e det dokker bruke da? Æ har bare nån ketose stix som gir utslag vesst man e i ketose trur æ....:confused:

Cherry 06-06-10 23:31

Hvor er fjernkontrollen til tven min? Lett oooooveralt jo *sukk*:D

Photobscura 06-06-10 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 886916)
Kordan stix e det dokker bruke da? Æ har bare nån ketose stix som gir utslag vesst man e i ketose trur æ....:confused:

Det er noen keto diabur sticks man får kjøpt på apoteket. De tester både ketoner og proteiner i urinen. Ellers er de like :).

Men, jeg må bare få lov til å si, det hadde vært fint om du skrev på et av våre to skriftspråk i stedet for dialekt. Det er det mange (meg selv inkludert ;)) som synes kan være tungt å lese.

Grolla 06-06-10 23:39

Sorry. Er bare så vant til å skrive på dialekt at jeg ikke tenker meg om. Skal huske det til neste gang :) Men tusen takk for svar :)

Kan jo spørre om en ting til siden du svarte meg. Den ånden som alle sier er så grusom, hvor grusom er den hvis det går an å forklare?

Photobscura 06-06-10 23:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 886923)
Sorry. Er bare så vant til å skrive på dialekt at jeg ikke tenker meg om. Skal huske det til neste gang :) Men tusen takk for svar :)

Kan jo spørre om en ting til siden du svarte meg. Den ånden som alle sier er så grusom, hvor grusom er den hvis det går an å forklare?

Jeg tror det er veldig individuelt hvor ''grusom'' den er :p. Men jeg har ikke kjent den på andre, og heller ikke hatt så store problemer med den selv heller. Den var ikke sterk, mer en svak eim av aceton, og en slags metallisk smak i munnen. Det gikk over etter en uke eller to etter jeg kom i ketose, så det er nok veldig individuelt. Jeg syntes det hjalp å tygge på persilleblader, noen tyr til store Ifa, tyggis etc, men jeg liker ikke det, så da ble det persille :).

Grolla 06-06-10 23:58

Jeg er nybegynner jeg, bare gått på kuren i vel 1 mnd. Fikk raskt utslag på stix men den ånden og smaken i munnen ble aldri så forferdelig ille, å da tenkte jo jeg at noe var galt. Men når jeg hører du sier det du sier så skjønner jeg jo at det ikke trenger å være npe galt, å bra er det :D Tusen takk for svar igjen:)

Photobscura 07-06-10 00:00

Ikke noe problem! Ånden kommer av overskuddsketoner, noe går ut gjennom urinen, noe gjennom svette, og noe gjennom utånding.
Bare anse deg selv som heldig, det er mange som er veldig plaget av det.

Carisma 07-06-10 00:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 886918)

Under sofaputene? :D

Mill 07-06-10 00:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 886918)

Sjekket kjøleskapet?
Eventuelt brødboksen, der min elskede klarte å glemme den en dag, sammen med gulosten...
Ellers er sprekkene i sofaen et klassisk gjemmested.

Og apropos stix:
Stixene mine måler pH, leucocytter, ketoner, nitritter, proteiner, hB og blod. I ca den rekkefølgen.
Kjør hardt, kjør stil :cool:

Kitt 07-06-10 10:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mill (Innlegg 886932)
Og apropos stix:
Stixene mine måler pH, leucocytter, ketoner, nitritter, proteiner, hB og blod. I ca den rekkefølgen.
Kjør hardt, kjør stil :cool:

Er du sykepleier- eller medisinstudent?;):rolleyes::p

Flippy 07-06-10 10:47

Noen som vet hvorfor det iser så infernalsk i tennene etter ei fyllekule?

Mill 07-06-10 12:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 887083)
Er du sykepleier- eller medisinstudent?;):rolleyes::p

Hvordan KUNNE du vite det?
mvh
Spl. Mill ;)

Kitt 07-06-10 12:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mill (Innlegg 887124)
Hvordan KUNNE du vite det?
mvh
Spl. Mill ;)

Takes one to know one!;):D:helsesjek

Mill 07-06-10 13:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 887145)
Takes one to know one!;):D:helsesjek

:cool: :D

Grolla 07-06-10 16:15

Er dette noe man burde måle og følge med på?

Hilsen Vernepleier Grolla :)

Photobscura 07-06-10 16:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 887246)

De aller fleste greier seg helt fint med å bare måle ketoner, altså ;).

Kitt 07-06-10 16:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 887246)

Nemlig ikke!:p:D;)
Var derfor jeg ante en kollega i emningen! Er ikke så mange som skjønner hva det er snakk om, enda færre som faktisk kan tyde det på egenhånd!:p

Cherry 07-06-10 22:38

Hva er forskjellen på steambadstu og vanlig badstu?

Carisma 07-06-10 22:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 887419)
Hva er forskjellen på steambadstu og vanlig badstu?

Fuktigheta :D

Steambadstu kalles også dampbadstu, og er full av damp. Den vanlige er tørrere.

Photobscura 09-06-10 13:29

Jeg lurer på hva det skyldes at katta mi med ett har blitt verdens verste matvrak? Han spiser som om det ikke skulle vært en dag i morgen, og kommer løpende og nærmest skriker i sorg når jeg går på kjøkkenet. Men han er like sylslank og blank i pelsen som før. Tenkte på mark, men ser at det ikke er noen symptomer som stemmer. Lurer fælt, altså.

Trulte67 09-06-10 13:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 888237)
Jeg lurer på hva det skyldes at katta mi med ett har blitt verdens verste matvrak? Han spiser som om det ikke skulle vært en dag i morgen, og kommer løpende og nærmest skriker i sorg når jeg går på kjøkkenet. Men han er like sylslank og blank i pelsen som før. Tenkte på mark, men ser at det ikke er noen symptomer som stemmer. Lurer fælt, altså.

Det er sommer og pusene bruker mye energi på å løpe omkring ! :D Min pus spiser som en hest i sommerhalvåret, men det er også da hun er slankest.

Photobscura 09-06-10 14:56

Åh, men kan han ikke være litt sevforsynt i matveien og spise mus og småfugl? :lol:
Jeg råfôrer han, og detta blir dyrt. Ikke minst det at hver gang jeg går på kjøkkenet så kommer han løpende, og mjauer som om han holder på å sulte i hjel. For ikke å snakke om at jeg må passere kjøkkenet på vei til do, og da står han gjerne utenfor dodøren og gråter. Rare katteskinn :p.

Trulte67 09-06-10 15:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 888292)
Åh, men kan han ikke være litt sevforsynt i matveien og spise mus og småfugl? :lol:
Jeg råfôrer han, og detta blir dyrt. Ikke minst det at hver gang jeg går på kjøkkenet så kommer han løpende, og mjauer som om han holder på å sulte i hjel. For ikke å snakke om at jeg må passere kjøkkenet på vei til do, og da står han gjerne utenfor dodøren og gråter. Rare katteskinn :p.

Min pus spiser kanskje 75% mus/fugl/rotter og 25% kjøpemat på sommeren. Hun viser frem alt hun fanger (hvis jeg er hjemme) og det er ikke lite!! Kanskje hun bør ta et "fange-sin-egen-mat"-kurs med din pus?

Photobscura 09-06-10 15:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trulte67 (Innlegg 888300)
Min pus spiser kanskje 75% mus/fugl/rotter og 25% kjøpemat på sommeren. Hun viser frem alt hun fanger (hvis jeg er hjemme) og det er ikke lite!! Kanskje hun bør ta et "fange-sin-egen-mat"-kurs med din pus?

Haha, ja, kanskje det? Jeg har ikke sett snurten av noe fangst (heldigvis!?), men så har han kun vært utekatt i to måneder av sitt snart toårige liv, men igjen er det flust av andre katter her i bakgården som burde kunne innvie han i jaktens finesser. Men den gang ei. Kanskje det rett og slett er for dårlige jaktforhold her midt i byen?

Kitt 09-06-10 17:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 888315)
Kanskje det rett og slett er for dårlige jaktforhold her midt i byen?

Hva sa du, sa du???:eek:
Har du ikke lest alt om de DIGRE rottene/musene etc som finnes i din del av verden???:eek::eek::eek:
Kanskje rottene og musene rett og slett er så store at han ikke tør fange dem?;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.