Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 04-01-14 00:16

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1471830)
Hvorfor spør du når du har svaret selv?:)

eh, nei?.... Jeg vet hva som skjer, men ikke hvorfor, altså ikke hvorfor det plutselig går over. Det er jo det jeg gjerne vil vite, så kan jeg evt framprovosere det tidligere.

Lava 04-01-14 00:36

Det startet heller dårlig. Det er vannlekkasje ned i etasjen under, og det skal komme fra at vi har hatt vinduet åpent mens det regner.. Og vi må betale kostnadene for det.

Er ikke så sikker på at dette er helt lovlig, men det er ord mot ord, og han sier at rørleggeren som var her og så på, sa at vinduet var åpent. Så da så.
Han er en "storkar" og jeg er en "liten jentunge".

"Er man frekk nok kan man bare stoppe langs veien og laste på ved som tilhører andre, så åpenlyst, tror alle det er helt ok."

Kanskje det ikke er slik det fungerer, kanskje han satser på at jeg ikke vet, og/eller ikke tør krangle om det. Hvem vet, kanskje det er helt riktig. Og at jeg bare er sur og har vondt i hodet?

Håper ikke dette er en indikasjon på hvordan resten av året blir, for da blir jeg ødelagt. Helt ødelagt.

"kopiert fra min side"

vaskeklut 04-01-14 00:46

Lava: er det et spørsmål inni der? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med posten din! :)

Lava 04-01-14 00:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1471965)
Lava: er det et spørsmål inni der? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med posten din! :)

det er flere spm der, jeg vil bare vite om jeg eller huseiger har rett

Carisma 04-01-14 01:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1471964)
Det startet heller dårlig. Det er vannlekkasje ned i etasjen under, og det skal komme fra at vi har hatt vinduet åpent mens det regner.. Og vi må betale kostnadene for det.

Er ikke så sikker på at dette er helt lovlig, men det er ord mot ord, og han sier at rørleggeren som var her og så på, sa at vinduet var åpent. Så da så.
Han er en "storkar" og jeg er en "liten jentunge".

"Er man frekk nok kan man bare stoppe langs veien og laste på ved som tilhører andre, så åpenlyst, tror alle det er helt ok."

Kanskje det ikke er slik det fungerer, kanskje han satser på at jeg ikke vet, og/eller ikke tør krangle om det. Hvem vet, kanskje det er helt riktig. Og at jeg bare er sur og har vondt i hodet?

Håper ikke dette er en indikasjon på hvordan resten av året blir, for da blir jeg ødelagt. Helt ødelagt.

"kopiert fra min side"

Det har regnet endel i vinter, men vannlekkasje? Da skal det regne rimelig mye, og vinduet vært på vidt gap hele høsten... Hva med å ta inn en egen rørlegger/snekker til å sjekke? Sesong opinion-sjekk?

akas 04-01-14 10:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sonim (Innlegg 1471933)
Apropos eddik.
Noen her som vasker sine sorte dongeribukser i eddikvann for å bedre holde fargen?
Fikk dette tipset av butikken der jeg fikk en slik motebukse i gave.
Der sa de at både Diesel, Nudie og Replay anbefalte sine kunder vaske i eddikvann???!!??

Anyone med erfaring og som har gode råd her inne?

Ingen erfaring med dongeribukser, men min mor sa alltid at man skulle ha litt eddik i siste skyllevannet for at plagg med sterke farger ikke skulle farge av. Dette var i gamle dager da man vasket mye for hånd. Så det høres ut som et gammelt "kjerringråd" som er blitt tatt opp igjen. :D (Og det virket!!)

wirow_84 04-01-14 13:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1471948)
Jeg har kronisk betennelse, som kommer og går. Ibux gel virker ikke.
Det som hjelper meg er pulsvarmere strikket/heklet i silkegarn, eller feks alpakka. Og blir det helt galt bruker jeg støtteskinne. Viktig å ikke vente for lenge med å støtte.
Slike pulsvarmere har nok hjulpet meg unna en del støtteskinnebruk. :)

Bare å sette i gang å strikke meg et par her, jeg da... Alt som kan hjelpe skal prøves;) takk for tips :))

Photobscura 04-01-14 13:12

Er det krise om jeg tørketromler stretchjeansene mine én gang?

sonim 04-01-14 13:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1471967)
det er flere spm der, jeg vil bare vite om jeg eller huseiger har rett

Her kommer jo husleieloven inn i bildet, samt normal rettspraksis i liknende saker.

Utleier skal dekke normal slitasje og utbedringer som kan forventes ved normert bruk av boenheten. Dvs vedlikehold styrt av borettslag, sameier osv er normalt huseiers ansvar. Huseier har også ansvar for rørledninger inn til huset, men ikke inne i selve huset. Dvs at hvis et rør sprekker inne i huset så er det leietaker som må dekke skader. Er det sprekk i bunnledning inn til selve huset, men ikke inne i huset, ja da er det utleier sitt ansvar.

I ditt tilfelle, så er det ikke snakk om vedlikeholdsskader, men vannlekkasje som følge av at leietaker ikke har lukket igjen et vindu. Dette må da erstattes av leietakeren.

Utleier kan jo ikke ta ansvar for at leietaker ikke lukket vinduene under regnskyll som gjorde at regnvann kom inn i huset og utgjorde skader.

Så et enkelt svar på ditt spørsmål er jo at her er det du som leietaker som har utvist uaktsomhet og ikke gjort nødvendige tiltak for å hindre regnvann sive inn gjennom vinduet og skade inventaret dessverre. At huseier sender regningen til deg er ikke noe han gjør for å være slem, men du kan jo sette deg inn i utleiers sko.

Hva om din leietaker hadde glemt å lukke vinduet i regnvær, vann siver inn og lager vannskader? Rett og rimelig at du skal betale fordi du eier huset?

sonim 04-01-14 14:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1471971)
Det har regnet endel i vinter, men vannlekkasje? Da skal det regne rimelig mye, og vinduet vært på vidt gap hele høsten... Hva med å ta inn en egen rørlegger/snekker til å sjekke? Sesong opinion-sjekk?

Vannlekkasje gjennom et lukket vindu er reklamasjonsrett hos vindusleverandøren....vannlekkasje fordi vinduet står åpent og det regner ute? Jo, sannsynlig og tror du får svært få rettslige instanser eller forsikringsselskap til å akseptere erstatningsansvar overfor huseier der gitt.
Skal ikke mye vind før vann kommer inn under regnvær, selv på toppsvingvinduer dessverre.

sonim 04-01-14 14:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av wirow_84 (Innlegg 1471893)
Noen som har erfaring med betennelsesdempende gel ala ibux e.l? om det har noe effekt? type senebetennelse i håndledd...

Ibux og voltaren fungerte ikke for min del heller på senebetennelse i håndledd.

Men, jeg gikk til en akupunktør og etter 3 behandlinger var alle symptomer borte. Har stor tro på akupunktur for senebetennelser, muskelsmerter som ikke skyldes sykdomsplager, men belastningsskader etc.

Prøv det! ;-)

kennygirl 04-01-14 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1471996)

Ikke veldig, men bruk så lav varme som mulig!

Julie 04-01-14 15:09

Finnes det noen tips mot forkjølelse som faktisk funker? :p Har nemlig en storebror som er ytterst utålmodig og helst skulle vært frisk i går... :lol:

Kitt 04-01-14 15:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1472005)
Finnes det noen tips mot forkjølelse som faktisk funker? :p Har nemlig en storebror som er ytterst utålmodig og helst skulle vært frisk i går... :lol:

Paracet, hvile, varme og MYE varm drikke gjør ofte forløpet lettere og mer kortvarig!
Nesespray om tett nese er plagsomt og dempende hostesaft om hosten er slitsom.
Men som de fleste vet, en forkjølelse lever sitt eget liv og kommer og går som det passer den!;)

Julie 04-01-14 15:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1472007)
Paracet, hvile, varme og MYE varm drikke gjør ofte forløpet lettere og mer kortvarig!
Nesespray om tett nese er plagsomt og dempende hostesaft om hosten er slitsom.
Men som de fleste vet, en forkjølelse lever sitt eget liv og kommer og går som det passer den!;)

Ja, har prøvd å si det til ham men han er visst litt sta. :p

Takk som alltid for svar, kjære Kitt! :klem:

Photobscura 04-01-14 17:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1472004)
Ikke veldig, men bruk så lav varme som mulig!

Det gikk fint, men det var bare et nødstilfelle! Finnes ingen temperaturinnstillinger på tørketrommelen, dessverre, men ser ikke ut som om det er noen skade skjedd, men skal ikke begynne å gjøre tromling av jeans til vane. :)

Carisma 04-01-14 20:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1471996)

Det kommer an på stretchen. Jeg tør ikke det lenger etter at mamma tromlet et par jeg hadde, og jeg nesten ikke fikk et sugerør inni beina på dem etterpå. :rolleyes:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1472005)

Sitron og ingefær-te, helst den fra yogi. Funker hver gang!

Photobscura 04-01-14 20:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1472043)
Det kommer an på stretchen. Jeg tør ikke det lenger etter at mamma tromlet et par jeg hadde, og jeg nesten ikke fikk et sugerør inni beina på dem etterpå. :rolleyes:

Relativt billig bukse (fra Gina Tricot) med en god del stretch. Men det gikk nå bra, da. Men vet ikke om jeg akkurat skal satse på det annet enn i nødsfall.

langaard 04-01-14 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1472046)
Relativt billig bukse (fra Gina Tricot) med en god del stretch. Men det gikk nå bra, da. Men vet ikke om jeg akkurat skal satse på det annet enn i nødsfall.

Jeg tromler bestandig mine jeans, da beholder de fasongen :)

Carisma 04-01-14 20:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1472048)
Jeg tromler bestandig mine jeans, da beholder de fasongen :)

Jeg lufttørker og så tromler jeg et kvarter etter de er tørre, for å slippe "stå av seg selv" følelsen jeans ofte får.

Supera 04-01-14 20:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1472043)

Jeg hiver alle klær bortsett fra de med ull i tørketrommel. Jeg har aldri opplevd at ikke-ullklær har blitt bittesmå.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1471802)
Hva kan forårsake følelsen av å ha mat opp til halsen? Det går gjerne vekselvis mellom sulten og dette. Type sulten, og så 30 minutter senere føler jeg at jeg har spist så mye at jeg har mat opp til halsen (uten at magen er mett), og så tilbake til sulten en halvtime-time etterpå. De siste ukene har jeg hatt en del av dette. Det kommer som regel når jeg er sulten, men jeg har hatt det når jeg er mett også. Ingen gulping, ingen svie, bare mild kvalme.

Ingen som har noen tanker om denne da?

Cyan 04-01-14 23:31

Supera: Refluks kanskje? Jeg opplevde noe av det samme spesielt på morgenen rett etter frokost. Akkurat som om maten stopper opp/halsen blir trang - og så blir jeg veldig kvalm. En periode kasta jeg opp hver morgen også. Sliter aldri med halsbrann eller noe sånt, kun kvalme og følelsen av trang hals. Var til gastroskopi og legen sa jeg har refluks. Står nå fast på somac (får på blå resept) og er så og si kvitt plagene. Dersom jeg glemmer å ta somac et par-tre dager kommer kvalmen tilbake igjen.

vaskeklut 04-01-14 23:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1472070)
Supera: Refluks kanskje? Jeg opplevde noe av det samme spesielt på morgenen rett etter frokost. Akkurat som om maten stopper opp/halsen blir trang - og så blir jeg veldig kvalm. En periode kasta jeg opp hver morgen også. Sliter aldri med halsbrann eller noe sånt, kun kvalme og følelsen av trang hals. Var til gastroskopi og legen sa jeg har refluks. Står nå fast på somac (får på blå resept) og er så og si kvitt plagene. Dersom jeg glemmer å ta somac et par-tre dager kommer kvalmen tilbake igjen.

Jeg hadde også mye kvalme og lignende "halsfølelse" da jeg først fikk diagnosen refluks. Supera - hva med en legetime?

Supera 05-01-14 19:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1472070)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1472071)
Jeg hadde også mye kvalme og lignende "halsfølelse" da jeg først fikk diagnosen refluks. Supera - hva med en legetime?

Takk for svar. Jeg trodde refluks gjorde vondt? Hvis ikke, så kan det godt være det altså. Trang hals-følelse, ja. Og av og til føles det ut som at jeg har noe i den. Jeg har hatt en del halsbrann før, og særlig etter "fyllekuler". Og jeg har en bror som har blitt operert for svak lukkemuskel, så kanskje det ligger til familien?

Det plager meg ikke så mye. Trodde ikke det var noe legetime-verdig. Jeg lurte bare på hva det var. Og så leser jeg at vanlige råd er å gå ned i vekt hvis man er overvektig. :rulleøyne Så da får jeg vel bare standard-svaret av legen. Jaja, jeg får prøve å drikke mindre brus og Farris i en periode fremover og ta meg et glass Nyco av og til, så kanskje det gir seg. Mmm Nyco. Det er det lenge siden jeg har drukket.

Carisma 05-01-14 22:36

Om det er refleks, er det like greit å få sjekket det ut. Jeg har hatt slik som du beskriver i perioder, og jeg endte jo med kraftig infeksjon pga syrelekkasje.... :o

TrillTrall 05-01-14 23:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1471881)
Kan eddik fungere på klær som det lukter litt for fort svette av? Dere vet, de genserne som lukter rent og pent når man tar dem på seg, men som begynner å ose sur svette etter bare 3-4 timer :o

Jepp. :) Jeg har en ulltrøye som ble sur under armene og den ble sånn at den stinket etter en gangs bruk etterhvert. La den i eddikvann noen timer før jeg slengte den i vaskemaskina og den ble som ny. :)

Lava 06-01-14 00:15

Hvor selger de rimelige bokser med papir, slike man trekker opp av en firkantet boks?
Fant noen til 5.- på Nille i høst, men finner ingen nå

http://i185.photobucket.com/albums/x...ps5d784c6f.jpg

Pearl 06-01-14 09:19

Hvor sterk eddik bruker dere til bløtlegging av klær?

TrillTrall 06-01-14 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 1472227)
Hvor sterk eddik bruker dere til bløtlegging av klær?

Jeg brukte sikkert vanlig husholdnigseddik, den er vel 7%? Eplecidereddik går også an, men den er dyrere da. Brukte sikkert et par dl til 6-7 liter vann.

Pearl 06-01-14 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1472237)
Jeg brukte sikkert vanlig husholdnigseddik, den er vel 7%? Eplecidereddik går også an, men den er dyrere da. Brukte sikkert et par dl til 6-7 liter vann.

OK. Takk skal du ha :)

Cyan 06-01-14 15:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1472210)
Jepp. :) Jeg har en ulltrøye som ble sur under armene og den ble sånn at den stinket etter en gangs bruk etterhvert. La den i eddikvann noen timer før jeg slengte den i vaskemaskina og den ble som ny. :)

Flott! Da skal jeg prøve det. Er så dumt å kaste klær som ikke er slitt.

Spørsmål: Fysioterapauten mener jeg har såkalt snapping hip. Forsøkte å finne info om det på NHI's nettsider, men fikk bare et treff på noe annet. Google ga meg innmari mange treff på forum. Noen som kan guide meg til et sted som gir info om dette fremstilt på omtrent samme måte som på nhi?

nellie 06-01-14 16:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1472259)

Spørsmål: Fysioterapauten mener jeg har såkalt snapping hip. Forsøkte å finne info om det på NHI's nettsider, men fikk bare et treff på noe annet. Google ga meg innmari mange treff på forum. Noen som kan guide meg til et sted som gir info om dette fremstilt på omtrent samme måte som på nhi?

Nei, ikke akkurat, men jeg har samme greia som deg. Tøying av hofteleddsbøyere hjelper.:) Og rulling med rumbleroller, eller foamroller.:)

Ikke akkurat vitenskapelig, men kort forklart.:) Eller. Fysioterpauter er vel litt vitenskapelige, men du leta kanskje etter mer info..:)

Jeg tøyer før jeg f.eks skal gå tur, for får vondt, hvis jeg går for langt. Men tøying hjelper som bare det.

wirow_84 06-01-14 19:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1472267)
Nei, ikke akkurat, men jeg har samme greia som deg. Tøying av hofteleddsbøyere hjelper.:) Og rulling med rumbleroller, eller foamroller.:)

Ikke akkurat vitenskapelig, men kort forklart.:) Eller. Fysioterpauter er vel litt vitenskapelige, men du leta kanskje etter mer info..:)

Jeg tøyer før jeg f.eks skal gå tur, for får vondt, hvis jeg går for langt. Men tøying hjelper som bare det.

Visste ikke at det fantes et navn på dette! Har det sånn selv også... Hjelper å løsne opp på muskulaturen i sete og hofte ja, etter en økt kan jeg bli nesten symptomfri i flere dager:-))

Cyan 06-01-14 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1472267)

Thanx. Hadde forsåvidt lest akkurat det blogginnlegget, men syns det var litt lite info der. Men nei, trenger jo egentlig ikke å vite så mye mer, det er hva det er :rolleyes: Fysioen nevnte ikke noe om tøying (tror jeg, kan godt gått meg hus forbi fordi jeg bar så sliten av treninga), men ga meg noen ekstra styrkeøvelser for det.

silje21 06-01-14 19:54

noen råd? har et heftig jævlig vondt herpesutbrudd i underlivet, med åpne sår. har vært hos legen, og fikk resept på Valtrex, men er regelrett blakk, får ikke penger før om en uke. og ingen å spørre om å få låne noe akkurat nå heller. :/
er det noe jeg kan gjøre for å dempe smerten og hjelpe det gro fortest mulig. Leste litt om evnt grønnsåpe-bad, men har ikke badekar, eller noen balje jeg får plass i.
Litt desperat akkurat nå :/

Julie 06-01-14 20:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1472290)
noen råd? har et heftig jævlig vondt herpesutbrudd i underlivet, med åpne sår. har vært hos legen, og fikk resept på Valtrex, men er regelrett blakk, får ikke penger før om en uke. og ingen å spørre om å få låne noe akkurat nå heller. :/
er det noe jeg kan gjøre for å dempe smerten og hjelpe det gro fortest mulig. Leste litt om evnt grønnsåpe-bad, men har ikke badekar, eller noen balje jeg får plass i.

Har ikke noen tips selv, men jeg pleier å google (og så kan det være lurt å google på engelsk: det kommer ofte opp flere resultater da enn om du søker på norsk). :)

Fant for så vidt denne - kanskje finner du noe der som kan hjelpe?

God bedring! :klem:

sonim 06-01-14 21:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1472259)

Har hatt og har snapping hip på 2.året nå...know about it....;)

Hos meg hjälp det med MYE tøyning av illiosoas muskeln, samt triggerpunktsmassasje. Enten vha partner eller ved bruk av en slik "foam roller" med skikkelig knudrete pigger.
Akupunktur med nåler rett inn i psoas muskelen ga også god effekt på min diagnostiserte snapping hip.I praksis så fungerte altså denne metoden for meg ;)

Carisma 06-01-14 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1472290)

Grønnsåpevann på klut liggende på området hjelper kanskje?

Cyan 06-01-14 21:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sonim (Innlegg 1472310)
Har hatt og har snapping hip på 2.året nå...know about it....;)

Hos meg hjälp det med MYE tøyning av illiosoas muskeln, samt triggerpunktsmassasje. Enten vha partner eller ved bruk av en slik "foam roller" med skikkelig knudrete pigger.
Akupunktur med nåler rett inn i psoas muskelen ga også god effekt på min diagnostiserte snapping hip.I praksis så fungerte altså denne metoden for meg ;)

Aha, takk. Jeg har vel hatt det i mer eller mindre 10 år tenker jeg, på og av, men har liksom aldri tenkt så mye over det. Gjør vondt når jeg går lange turer og så er jo den kneppinga litt ubehagelig, men har jo ikke vært så veldig plaget. Men har merket den veldig nå etter at jeg begynte med slyngetrening, når jeg gjør "reka". Men en sånn roller, er det bare å legge hofta oppå og rulle? Ser de har en slik med "pigger" på elixia.

sonim 06-01-14 22:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1472325)
Men en sånn roller, er det bare å legge hofta oppå og rulle? Ser de har en slik med "pigger" på elixia.

Ja, det er det. Følger også ofte med en enkel manual med bilder for ulike øvelser. "piggene" skal treffe i lysken for å nå soas muskelen. Denne er forøvrig festet i ryggen og er ofte vanskelig å nå med vanlig tøyning. Men slike rollers med lange pigger når godt inn mot denne muskelen.

Jeg ser dum ut der jeg ligger og delvis ruller, holder trykkpunktet, men det fungerer og er utrolig effektivt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.