Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Supera 03-01-14 00:18

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hva kan forårsake følelsen av å ha mat opp til halsen? Det går gjerne vekselvis mellom sulten og dette. Type sulten, og så 30 minutter senere føler jeg at jeg har spist så mye at jeg har mat opp til halsen (uten at magen er mett), og så tilbake til sulten en halvtime-time etterpå. De siste ukene har jeg hatt en del av dette. Det kommer som regel når jeg er sulten, men jeg har hatt det når jeg er mett også. Ingen gulping, ingen svie, bare mild kvalme.

nellie 03-01-14 00:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1471780)
Hvorfor blir jeg alltid så utrolig deprimert foran høytidsdager og andre "overganger"?
De siste dagene før nyttår klarte jeg nesten ikke puste engang fordi jeg var så stressa og så så mørkt på det, men nå når det er overstått føler jeg meg mye bedre selv om ingenting egentlig er endret enn datoen? Er sånn med bursdager og til en viss grad ferier også...

Det er helt normalt.. Har vel noe med forventninger å gjøre? Du forventer deg stress og dårlige følelser og da blir det sånn. Akkurat som andre sliter etter høytider, fordi at alle følelser blir forsterket og mulige forventninger ofte ikke blir innfridd, sånn som man ønsker.

Carisma 03-01-14 01:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1471804)
Det er helt normalt.. Har vel noe med forventninger å gjøre? Du forventer deg stress og dårlige følelser og da blir det sånn. Akkurat som andre sliter etter høytider, fordi at alle følelser blir forsterket og mulige forventninger ofte ikke blir innfridd, sånn som man ønsker.

Nei, det er nok ikke helt slik, heller motsatt. Stresset handler om det som kommer etterpå, ikke selve dagen. Nyttårsaften har jeg f.eks alltid hatt veldig gode minner til. Det er tanken på det som kommer etter som er mørkt. At den og den merkedagen er det siste lyspunktet før en endeløs rekke monotone dager fylt med den samme rutinen. Men så fort man kommer ut på andre sida ser jeg at det er opptil flere ting å se lysere på.
Men jeg har i grunnen alltid vært sånn. Som student grudde jeg meg mindre til selve eksamen enn hva som kom etterpå. :o. Det er det jeg lurer på da, hvorfor har før/etter så mye å si, og er det noen andre som har (har hatt) det slik og kan gi litt overlevelsestips?

Photobscura 03-01-14 10:02

Noen gode tips på hvordan forberede seg litt til sin første kjøretime ...? (Bortsett fra å øvelseskjøre mer, da. Det rekker jeg ikke).

Carisma 03-01-14 10:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1471822)
Noen gode tips på hvordan forberede seg litt til sin første kjøretime ...? (Bortsett fra å øvelseskjøre mer, da. Det rekker jeg ikke).

Før den aller første timen kan det lønne seg å ikke ha kjørt alt for mye, for da har man ikke lagt til seg noen uvaner (Det skal vel ikke stikkes under en stol at de fleste som har kjørt noen år ville fått en påpakning eller tre fra kjøreskolelæreren ;))

Photobscura 03-01-14 10:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1471826)
Før den aller første timen kan det lønne seg å ikke ha kjørt alt for mye, for da har man ikke lagt til seg noen uvaner (Det skal vel ikke stikkes under en stol at de fleste som har kjørt noen år ville fått en påpakning eller tre fra kjøreskolelæreren ;))

Det var ikke dét jeg tenkte på. ;) Jeg har ikke kjørt bil på over et halvt år, og før det igjen et par år, så det er nok ingen fare. Jeg tenkte mer på om det er noen faktiske ting jeg kan gjøre for å forberede meg!

nellie 03-01-14 11:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1471806)
Nei, det er nok ikke helt slik, heller motsatt. Stresset handler om det som kommer etterpå, ikke selve dagen. Nyttårsaften har jeg f.eks alltid hatt veldig gode minner til. Det er tanken på det som kommer etter som er mørkt. At den og den merkedagen er det siste lyspunktet før en endeløs rekke monotone dager fylt med den samme rutinen. Men så fort man kommer ut på andre sida ser jeg at det er opptil flere ting å se lysere på.
Men jeg har i grunnen alltid vært sånn. Som student grudde jeg meg mindre til selve eksamen enn hva som kom etterpå. :o. Det er det jeg lurer på da, hvorfor har før/etter så mye å si, og er det noen andre som har (har hatt) det slik og kan gi litt overlevelsestips?

Hvorfor spør du når du har svaret selv?:)

Lava 03-01-14 11:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1471822)

Kanskje lese litt om skilting, evt hvor veiene går osv i Oslo? Hvor det er enveiskjøring osv. Lykke til :)

TrillTrall 03-01-14 11:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1471827)
Det var ikke dét jeg tenkte på. ;) Jeg har ikke kjørt bil på over et halvt år, og før det igjen et par år, så det er nok ingen fare. Jeg tenkte mer på om det er noen faktiske ting jeg kan gjøre for å forberede meg!

Du skal ta noen oppfriskningstimer? Eller har du kjørt uten lappen tidligere? ;)

Bare slapp av, ikke noe stress og ikke finn på noen "lure" ting for å imponere kjørelæeren. Vær så rolig du kan og kjør pent. Det går så fint så. :) Lykke til!

Photobscura 03-01-14 11:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1471833)
Kanskje lese litt om skilting, evt hvor veiene går osv i Oslo? Hvor det er enveiskjøring osv. Lykke til :)

Lese om skilting er lurt. :) Ettersom jeg ikke aner hvor vi kommer til å kjøre, så tror jeg kanskje ikke kartlesing er tingen. ;) Men takk for tips! Mener jeg skal ha bokmerka ei side med sånn skilt-quiz.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1471834)
Du skal ta noen oppfriskningstimer? Eller har du kjørt uten lappen tidligere? ;)

Bare slapp av, ikke noe stress og ikke finn på noen "lure" ting for å imponere kjørelæeren. Vær så rolig du kan og kjør pent. Det går så fint så. :) Lykke til!

Nei, jeg skal begynnte ta lappen, og jeg har kjørt en god del tidligere, men lite de siste årene. Faktiske kjøretimer har jeg ikke tatt på søtten, atten år ... Planer som har gått i vasken osv. ;) Men nå har jeg endelig både motivasjon og sparepenger nok.
Ingen planer om å prøve å imponere, altså. Mer sånn å ikke komme heeelt uforberedt, men vise at jeg er motivert og lærevillig. :)

vaskeklut 03-01-14 12:01

Skiltlesing og ditt blide åsyn er nok bra nok! :D

Photobscura 03-01-14 12:28

Det bokmerket var visst ikke gyldig lenger. :p Men det finnes en del andre quizer på nettet. :)

Lemen 03-01-14 12:28

Oppfriskning på skilt, og kanskje på andre kjøreregler også? Høgreregelen osv?

Og så tenke på at du må huske å bruke speil og blinklys. :)

Lykke til! :D

Carisma 03-01-14 13:03

Sitat:

Still mest mulig open minded var poenget mitt. Hver kjøreskolelærer har sin stil og måte å lære bort på, så første timen er for å finne en samarbeidsform dere imellom, kartlegge nivå og legge plan videre. Da sambo tok lappen for et par år siden (muligens på samme sted?) fikk han beskjed om at det var bra han ikke hadde kjørt alt for mye like før han skulle på timen (hadde nesten ikke kjørt på et halvt år, og teorikurset tok han 2 år før), for da fikk de begynt med litt blanke ark ift samarbeid og gjennomføring.
Men som noen nevner er det greit å kunne skilt og høyreregler osv. kvart på tre-grepet (eller er det ti på to nå?), og å ikke kjøre på fotgjengere (det skjer visst overraskende ofte :)).

Photobscura 03-01-14 13:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1471847)
Oppfriskning på skilt, og kanskje på andre kjøreregler også? Høgreregelen osv?

Og så tenke på at du må huske å bruke speil og blinklys. :)

Lykke til! :D

Takk!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1471853)
Still mest mulig open minded var poenget mitt. Hver kjøreskolelærer har sin stil og måte å lære bort på, så første timen er for å finne en samarbeidsform dere imellom, kartlegge nivå og legge plan videre. Da sambo tok lappen for et par år siden (muligens på samme sted?) fikk han beskjed om at det var bra han ikke hadde kjørt alt for mye like før han skulle på timen (hadde nesten ikke kjørt på et halvt år, og teorikurset tok han 2 år før), for da fikk de begynt med litt blanke ark ift samarbeid og gjennomføring.
Men som noen nevner er det greit å kunne skilt og høyreregler osv. kvart på tre-grepet (eller er det ti på to nå?), og å ikke kjøre på fotgjengere (det skjer visst overraskende ofte :)).

Ikke bare samme skole, samme lærer også. ;)

Ettersom jeg har time på mandag, og har kjørt kanskje fem seks ganger de siste fem årene, så er det nok ingen stor bekymring, men jeg skjønner jo hva du mener. :)
Skal lese meg opp litt på skilt og regler i løpet av helgen. Mistenker at mye har endret seg siden jeg tok teorikurs som valgfag i 96/97. :cool:

vaskeklut 03-01-14 13:57

jeg har vært på besøk hos noen som røyker inne og klærne stinker deretter. jeg har vaska de, men de lukter fortsatt røyk - har noen tips til hvordan jeg får bort lukta? ja, jeg har brukt både vaskemiddel og skyllemiddel :rolleyes:

langaard 03-01-14 14:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1471856)
jeg har vært på besøk hos noen som røyker inne og klærne stinker deretter. jeg har vaska de, men de lukter fortsatt røyk - har noen tips til hvordan jeg får bort lukta? ja, jeg har brukt både vaskemiddel og skyllemiddel :rolleyes:

Edikk fjerner røyklukt har jeg lest :)

smgj 03-01-14 14:10

Sitat:

En synstest om du ikke har en som er ganske fersk... Jeg oppdaget at jeg var nærsynt da skiltene føk forbi uten at jeg så hva som sto på den... :o

Photobscura 03-01-14 14:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1471859)
En synstest om du ikke har en som er ganske fersk... Jeg oppdaget at jeg var nærsynt da skiltene føk forbi uten at jeg så hva som sto på den... :o

Er hos optiker to ganger i året, og øyelege en gang i året pga. diverse, og jeg er sjekket opp og ned og funnet god nok. :D

TrillTrall 03-01-14 14:35

Sitat:

Legg i en bøtte vann med bra med eddik i. Skyllemiddel fikserer vond lukt i klærne er min erfaring, fremfor å fjerne den.

kennygirl 03-01-14 14:36

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1471857)
Edikk fjerner røyklukt har jeg lest :)

Eddik fjerner det meste av vonde lukter. Du kan enten legge plaggene i bløt i eddikvann og så vaske, eller ha eddik der det skal være skyllemiddel i vaskemaskina, men siden du allerede har vasket de holder det helt sikkert å spraye klærne med utvannet eddik.

Photobscura 03-01-14 14:39

Eddik er supert mot røyklukt, ja!

vaskeklut 03-01-14 14:51

Men hvor mye eddik bruker man? jeg tenker at jeg kjører heller klærne i maskin om igjen etter som det er snakk om to store vasker :o Hurtigprogram, ftw!

Photobscura 03-01-14 14:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1471864)
Men hvor mye eddik bruker man? jeg tenker at jeg kjører heller klærne i maskin om igjen etter som det er snakk om to store vasker :o Hurtigprogram, ftw!

Et par-tre korker med blank eddik i skyllemiddelkammeret burde holde. Tar også bort andre sterke lukter, som parfyme, katteurin og alskens uhumskheter. :)

vaskeklut 03-01-14 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1471867)
Et par-tre korker med blank eddik i skyllemiddelkammeret burde holde. Tar også bort andre sterke lukter, som parfyme, katteurin og alskens uhumskheter. :)

Takkar, da skal jeg vaske om igjen her!

Cyan 03-01-14 17:10

Kan eddik fungere på klær som det lukter litt for fort svette av? Dere vet, de genserne som lukter rent og pent når man tar dem på seg, men som begynner å ose sur svette etter bare 3-4 timer :o

Photobscura 03-01-14 17:22

Jeg vet ikke, Cyan ... Men når vi først snakker om eddik. Hvor i alle dager får man tak i 12% eddik? Har mulifibre-farge til klær her, men må tilsette eddik som holder 12%, men det eneste jeg har sett i butikker er 5 og 7.

Gerd 03-01-14 17:41

Jeg kjøpte 35% eddik på coop extra.

Photobscura 03-01-14 17:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1471884)
Jeg kjøpte 35% eddik på coop extra.

Ah. Takk!
Men. Hjelpes, da må jeg regne ut blandingsforhold. :wacko:

Gerd 03-01-14 17:46

Tror det står bakpå flaska :ja:

Gerd 03-01-14 17:49

Slik lager du 12 % eddik: 1 del 35 % eddikessens blandes med 3,7 deler vann.

wirow_84 03-01-14 17:54

Noen som har erfaring med betennelsesdempende gel ala ibux e.l? om det har noe effekt? type senebetennelse i håndledd...

vaskeklut 03-01-14 18:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av wirow_84 (Innlegg 1471893)
Noen som har erfaring med betennelsesdempende gel ala ibux e.l? om det har noe effekt? type senebetennelse i håndledd...

Jeg opplever at det kan være symptomdempende der og da, men ikke på sikt. En støtteskinne synes jeg er mer effektivt - gjerne sammen betennelsesdempende tabletter (reseptbelagte)

Photobscura 03-01-14 18:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1471890)
Slik lager du 12 % eddik: 1 del 35 % eddikessens blandes med 3,7 deler vann.

Takk! :blomster:

wirow_84 03-01-14 19:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1471895)
Jeg opplever at det kan være symptomdempende der og da, men ikke på sikt. En støtteskinne synes jeg er mer effektivt - gjerne sammen betennelsesdempende tabletter (reseptbelagte)

Takk for svar vaskeklut, da blir det vel en kombinasjon av alle tre... ( i tillegg til hvile, men det er jo ikke alltid like enkelt)

sonim 03-01-14 20:15

Apropos eddik.
Noen her som vasker sine sorte dongeribukser i eddikvann for å bedre holde fargen?
Fikk dette tipset av butikken der jeg fikk en slik motebukse i gave.
Der sa de at både Diesel, Nudie og Replay anbefalte sine kunder vaske i eddikvann???!!??

Anyone med erfaring og som har gode råd her inne?

Lemen 03-01-14 20:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1471860)
Er hos optiker to ganger i året, og øyelege en gang i året pga. diverse, og jeg er sjekket opp og ned og funnet god nok. :D

De som bruker briller/ linser skal levere en egen førerkortattest til biltilsynet, og den må ikke være eldre enn 6 mnd gammel når du leverer den. Både fastlege, øyelege og optiker kan i teorien fikse enn sånn attest, det er bare å fylle ut side 3 i utvidet søknadsskjema for førerkort fra Statens Vegvesen. (I praksis er det veldig mange leger som ber folk komme til meg for å ordne dette.) Evt om du søker på nettet leverer du en separat attest f.eks når du tar teoriprøven. Attesten skal inneholde hva en ser med og uten styrke, styrkeutmåling, samt at det skal gjøres en enkel test på synsfeltet/ sidesynet.

Photobscura 03-01-14 20:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1471936)
De som bruker briller/ linser skal levere en egen førerkortattest til biltilsynet, og den må ikke være eldre enn 6 mnd gammel når du leverer den. Både fastlege, øyelege og optiker kan i teorien fikse enn sånn attest, det er bare å fylle ut side 3 i utvidet søknadsskjema for førerkort fra Statens Vegvesen. (I praksis er det veldig mange leger som ber folk komme til meg for å ordne dette.) Evt om du søker på nettet leverer du en separat attest f.eks når du tar teoriprøven. Attesten skal inneholde hva en ser med og uten styrke, styrkeutmåling, samt at det skal gjøres en enkel test på synsfeltet/ sidesynet.

Det vet jeg, og det er alt i orden. :)

Anne 03-01-14 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1471881)
Kan eddik fungere på klær som det lukter litt for fort svette av? Dere vet, de genserne som lukter rent og pent når man tar dem på seg, men som begynner å ose sur svette etter bare 3-4 timer :o

Leste akkurat dette i en artikkel På Facbook nå, med 100 gode tips.

To get rid of the musty smell on old towels, wash using 1 cup of white vinegar on a hot cycle, then repeat with 1/2 cup of bicarbonate of soda -

See more at:
http://www.glamumous.co.uk/2013/03/1....pQqnf2Ke.dpuf

Lykke til!

Lava 03-01-14 21:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av wirow_84 (Innlegg 1471893)

Jeg har kronisk betennelse, som kommer og går. Ibux gel virker ikke.
Det som hjelper meg er pulsvarmere strikket/heklet i silkegarn, eller feks alpakka. Og blir det helt galt bruker jeg støtteskinne. Viktig å ikke vente for lenge med å støtte.
Slike pulsvarmere har nok hjulpet meg unna en del støtteskinnebruk. :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.