Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lava 18-11-13 13:28

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kan jeg lage god saus til laks med utgangspunkt i en boks kokosmelk?

oppskrift? :)

Lava 18-11-13 14:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1467005)

Jeg prøvde meg frem til: fres rødløk, og paprika, hell over 1 boks kokosmelk, 1 ss dijon sennep og litt hot kurry pulver, smakte ok, får se hva sønn sier :p

nellie 18-11-13 14:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1467005)

Curry av kokosmelk og rød currypaste er ihvertfall veldig godt med laks i.:)

http://www.alleoppskrifter.no/s/laks...melk-saus.html

TrillTrall 18-11-13 15:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1467004)
Om du går inn på felleskatalogen.no finner du prisen. Men du vet jo ikke om du får beskjed om å ta 20 eller 40mg eller om du skal ta dem en eller to ganger om dagen, så nøyaktig hva du skal betale er vanskelig å si.

98tbl 40 mg koster nesten 600,- feks

Om du vil ha time før jul, ring inntakskontoret og be veldig pent om en akutt- time eller sett deg på avbestillingslisten. Mange som ikke møter opp nå før jul! ;)

Jeg er henvist til en privatklinikk med offentlig avtale så det hjelper neppe å mase. :) Prisen var ikke sååå avskrekkende for å bruke dem en kort periode, men klart - om man skal ta mange og mye og daglig i en lengre periode så blir det dyrt.

Kitt 18-11-13 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1467019)
Jeg er henvist til en privatklinikk med offentlig avtale så det hjelper neppe å mase. :) Prisen var ikke sååå avskrekkende for å bruke dem en kort periode, men klart - om man skal ta mange og mye og daglig i en lengre periode så blir det dyrt.

Klart det hjelper å mase. De har også akutt- timer og avbestillinger.
Jeg skulle ta ct på en slik privat/offentlig sak før påske og de sa at neida, ingen timer. Da jeg forklarte problemet fikk jeg time om tre kvarter. Tok med resultatet til sykehuset og ble lagt inn på flekken! ;)

TrillTrall 18-11-13 19:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1467050)
Klart det hjelper å mase. De har også akutt- timer og avbestillinger.
Jeg skulle ta ct på en slik privat/offentlig sak før påske og de sa at neida, ingen timer. Da jeg forklarte problemet fikk jeg time om tre kvarter. Tok med resultatet til sykehuset og ble lagt inn på flekken! ;)

Jeg trenger heldigvis ingen akutt-time, det er forbeholdt de som er adskillig dårligere enn meg. :) 4-5 uker er greit å vente egentlig.

Og så er jeg så heldig at jeg har verdens beste venninne som i tillegg er sykepleier og hun har tilbudt seg å bli med om jeg vil det. :) Og det kan det godt hende at jeg vil...

Kitt 18-11-13 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1467051)
Jeg trenger heldigvis ingen akutt-time, det er forbeholdt de som er adskillig dårligere enn meg. :) 4-5 uker er greit å vente egentlig.

Og så er jeg så heldig at jeg har verdens beste venninne som i tillegg er sykepleier og hun har tilbudt seg å bli med om jeg vil det. :) Og det kan det godt hende at jeg vil...

Mente ikke at du trengte akutt- time, men at om de har akutt- timer, så har de også ledig kapasitet hver dag. ;)

Jeg tok gastroskopi i full narkose, jeg. Hadde aldri gjort det ellers, men vet om mange som syns det er helt greit.

Kanutten 18-11-13 20:27

:o Vi har akuttimer hver dag og er sjeleglad så lenge ingen trenger dem. For da har vi tid til å bli ajour. Akuttimer er ofte det samme som overtid.. :rolleyes:

TrillTrall 18-11-13 23:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1467052)
Mente ikke at du trengte akutt- time, men at om de har akutt- timer, så har de også ledig kapasitet hver dag. ;)

Jeg tok gastroskopi i full narkose, jeg. Hadde aldri gjort det ellers, men vet om mange som syns det er helt greit.

Jeg synes det er så pyton å våkne opp fra narkose så jeg er like glad om jeg slipper unna. Der jeg skal, Trondheim mage-tarmsenter (?) kan de ta gastroskopi via nesen istedet for munnen, kanskje jeg kan få det? Jeg tror jeg skal ringe dem og spørre når jeg får innkallingen i posten. Det skal være mye bedre. :)

vaskeklut 18-11-13 23:50

Gastrosenteret. Og som en som har fått slanger både ned halsen og opp nesa og SÅ ned halsen på St. Olavs: nei det er ikke mer behagelig. Undersøkelsen tar ca 10 minutter. Du får bedøvelse i svelget, du kan be fastlege om resept på beroligende som du tar på forhånd (dersom du får time på ettermiddag/kveld gir de ikke beroligende der, men du kan undersøke om du får time på dag eller kveld og tenke videre derfra.). Ellers: hold sykepleieren i hånda (det er en der i tillegg til legen) og SVELG. Det er lettere å få ned slangen om du samarbeider ved å svelge kraftig til du ser mannen med ljåen. I tillegg: pust dypt og rolig samtidig som du prøver å slappe av. Det er ikke behagelig, men det er 10-15 minutter. Det går over :)

TrillTrall 19-11-13 07:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1467075)
Gastrosenteret. Og som en som har fått slanger både ned halsen og opp nesa og SÅ ned halsen på St. Olavs: nei det er ikke mer behagelig. Undersøkelsen tar ca 10 minutter. Du får bedøvelse i svelget, du kan be fastlege om resept på beroligende som du tar på forhånd (dersom du får time på ettermiddag/kveld gir de ikke beroligende der, men du kan undersøke om du får time på dag eller kveld og tenke videre derfra.). Ellers: hold sykepleieren i hånda (det er en der i tillegg til legen) og SVELG. Det er lettere å få ned slangen om du samarbeider ved å svelge kraftig til du ser mannen med ljåen. I tillegg: pust dypt og rolig samtidig som du prøver å slappe av. Det er ikke behagelig, men det er 10-15 minutter. Det går over :)

Nei, ikke Gastrosenteret, men Trondheim mage-tarmsenter som har kontorer i samme bygg som Trondheim Torg. :) Ikke mer behagelig i nesa altså? Hm. Det sto det i artikkelen jeg leste og da kunne man i tillegg snakke med legen hele tiden. Jaja, det vil nå vise seg hvordan det går. :)

vaskeklut 19-11-13 09:00

Ah, jeg fikk ikke med meg at du skulle privat. Beklager! Lykke til :)

TrillTrall 19-11-13 09:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1467108)
Ah, jeg fikk ikke med meg at du skulle privat. Beklager! Lykke til :)

Tusen takk. :) Jeg gleder meg jo ikke, men andre har jo overlevd så det går nok bra... Famous last words... :p

TrillTrall 19-11-13 11:04

Hvor lang tid kan det ta om en pakke blir sittende fast i tollen? Jeg bstilte en haug med smådill fra Thailand via ebay. Syntes det tok så lang tid, det ble jo merket "shipped" med gang... På vei til jobb i dag kom jeg selvfølgelig på at det oversteg 200,- med høye kneløft... Fankern. Blir dyrt smådill antagelig.

Lava 19-11-13 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1467013)
Curry av kokosmelk og rød currypaste er ihvertfall veldig godt med laks i.:)

http://www.alleoppskrifter.no/s/laks...melk-saus.html

Takk! :)

BenteR 19-11-13 20:23

Jeg lurer på om når man har utslag på allegiprøver og ikke merker noe selv; vil man da kunne bli sykere om man fremdeles spiser det man har slått ut på?
I mitt tilfelle
hvete
eggehvite
kumelk
torsk,
hasselnøtter
soyabønner.

Hvete spiser jeg ikke fordi jeg kjenner jeg ikke tåler det (+ det har alt for mye karbohydrater)
Soya spiser jeg ikke pga stoffskiftet.
Nøtter sluttet jeg og spise i sommer pga magesmerter,
men egg, fisk (spesielt torsk) og fete meierivarer spiser jeg mye av uten og merke noe som helst.

nellie 19-11-13 20:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1467120)
Hvor lang tid kan det ta om en pakke blir sittende fast i tollen? Jeg bstilte en haug med smådill fra Thailand via ebay. Syntes det tok så lang tid, det ble jo merket "shipped" med gang... På vei til jobb i dag kom jeg selvfølgelig på at det oversteg 200,- med høye kneløft... Fankern. Blir dyrt smådill antagelig.

Fra en dag til et par uker, har jeg opplevd.:) Jeg ser at på billig frakt fra endel land står det at estimated shipping er 30-45 dager. Og det er ikke tull at det da tar så lang tid..

Bønna200 20-11-13 21:22

Hva lagrer man kjeks i? Vanlige kakebokser? (Kanskje teit spørsmål, men jeg har ikke lagret lavkarbo kjeks før og vil ikke at de skal bli myke. ;))

Orkide 20-11-13 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1467316)
Hva lagrer man kjeks i? Vanlige kakebokser? (Kanskje teit spørsmål, men jeg har ikke lagret lavkarbo kjeks før og vil ikke at de skal bli myke. ;))

Min erfaring er at kakebokser fungerer best.

TrillTrall 20-11-13 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1467181)
Fra en dag til et par uker, har jeg opplevd.:) Jeg ser at på billig frakt fra endel land står det at estimated shipping er 30-45 dager. Og det er ikke tull at det da tar så lang tid..

Hm. Sist vi bestilte noe fra Thailand tok det knapt en uke, men da var det ikke innom tollen på veien. Nå er det gått 3 uker. Jaja, håper det kommer da, helst før jul...

nellie 20-11-13 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1467320)
Hm. Sist vi bestile noe fra Thailand tok det knapt en uke, men da var det ikke innom tollen på veien. Nå er det gått 3 uker. Jaja, håper det kommer da, helst før jul...

Ja, de bruker jo forskjellige shippingmetoder. Noen er raske, noen tar altså opp til 45 dager. Har de sendt med skikkelig snail mail så kan det nok ta et par uker til. 3 uker er ikke så lenge.

Bønna200 21-11-13 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 1467319)
Min erfaring er at kakebokser fungerer best.

Takk! :blomster:

Lava 21-11-13 23:35

Er det lov for en privatperson å samle inn penger til seg selv?
Personen er klar på at pengene ikke går til annet enn privat, dvs betale gjeld osv.
Har lett på nett men finner ikke noe om det

Kitt 21-11-13 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1467446)
Er det lov for en privatperson å samle inn penger til seg selv?
Personen er klar på at pengene ikke går til annet enn privat, dvs betale gjeld osv.
Har lett på nett men finner ikke noe om det

Det er vel lov, det! Dersom man ikke utgir innsamlingen for å være noe annet, kan man vel be hvem om helst om hva som helst!
Tigging er jo lov!

vaskeklut 21-11-13 23:52

1) hvor får man tak i en silduk?
2) i en pakke med brunsukkerbiter - hvor mange sukkerbiter er i? .. jeg trenger 40 :o

TrillTrall 22-11-13 08:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1467449)
2) i en pakke med brunsukkerbiter - hvor mange sukkerbiter er i? .. jeg trenger 40 :o

Silduk - Jernia? Det er kanskje ikke høysesong nå (det er vel i bærsesongen), men finmasket lin eller bomullslerret kan vel også brukes kanskje?

Det er nok mye mer enn 40 sukkerbiter i en pakke. :)

Kanutten 22-11-13 08:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1467449)

Silduk får du også på partyman i vinavdelinga.
Europris pleier også å ha. :ja:
Brunsukkerbiter får du i kaffe- og tebutikker. :ja:

TrillTrall 22-11-13 11:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1467467)
Silduk får du også på partyman i vinavdelinga.
Europris pleier også å ha. :ja:
Brunsukkerbiter får du i kaffe- og tebutikker. :ja:

Brunsukkerbiter får man da på dagligvaren. :)

vaskeklut 22-11-13 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1467478)

Ja, de har det i butikken her - jeg bare lurte på om jeg trenger mer enn en pakke! :)

Takk alle!

TrillTrall 22-11-13 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1467481)
Ja, de har det i butikken her - jeg bare lurte på om jeg trenger mer enn en pakke! :)

Takk alle!

Du skal lage juledrammen fra radio? Var det P4?

vaskeklut 22-11-13 15:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1467499)
Du skal lage juledrammen fra radio? Var det P4?

Jeg hører ikke på radio, så det vet jeg ikke.

TrillTrall 22-11-13 15:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1467502)
Jeg hører ikke på radio, så det vet jeg ikke.

Jeg tror det var på P4s radiofrokost at de hvert år lager juledram av 1 appelsin det stikkes hull i 40 ganger med en gaffel, 40 brunsukkerbiter, frøene av en vaniljestang (?) legges i et glass (med lokk), fyll på med sprit (vodka 40%) og la stå i 40 dager. Mulig det var en ting til som skulle oppi, men det husker jeg ikke. :) Hørte det på radioen i halvsøvne en morgen for et par uker siden.

vaskeklut 22-11-13 16:14

Åja, ja da er det vel den eller noe som ligner. :)

Kanutten 22-11-13 16:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1467478)

Ikke hos oss, bare vanlige hvite. :o

livgrete134 22-11-13 18:09

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hei dere, har akkurat begynt med å trene to til tre ganger i uka på senteret og lurer på om dere ha noen tips til meg? Har dessuten meldt meg på http://www.flirtcamp.no og håper jeg snart treffer noen interessante folk der... Er det noe spesielt med kostholdet jeg burde tenke på? Takk for svarene:)

TrillTrall 22-11-13 21:05

Stroppeløs bh:

http://reimers.com/no/for-kvinner/un...5#.Uo-qNMT3GAQ

*tørker lattertårer* Ser for meg hvordan dette vil se ut på meg ja... Et syn jeg tror verden skal spares for! *hahahahahaha*

langaard 23-11-13 16:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1467551)
Stroppeløs bh:

http://reimers.com/no/for-kvinner/un...5#.Uo-qNMT3GAQ

*tørker lattertårer* Ser for meg hvordan dette vil se ut på meg ja... Et syn jeg tror verden skal spares for! *hahahahahaha*

:hjelp:Hva skal holde de oppe liksom :lol:

Ziltoidia 23-11-13 17:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1467617)

Kanskje de inneholder helium. :D

Supera 23-11-13 17:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1467617)

Trenger man noe for å holde dem oppe? Noen fordeler skal vi med små pupper ha. ;) Små fordeler, men dog fordeler. Pun intended.

Photobscura 23-11-13 17:36

Poenget med en sånn bh er vel bare å få cleavage under en stroppeløs kjole. Holde puppene oppe gjør vel kjolen ellers, ettersom kjoler uten stropper vel som oftest, og med god grunn, sitter stramt rundt akkurat det området av kroppen. ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.