Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 25-05-10 08:42

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Flippy (Innlegg 881387)
Noen som vet hvor lenge man bør være ute av ketose, før man skal på fest for å slippe ketosefylla?

Det er et par ting som spiller inn. Noen blir dårlige av å spise mye karber etter å ha vært i ketose en stund, andre tåler hva det skal være.

Dersom du vet at du tåler karbene, kan du vel bare passe på å gå ut av ketose samme dag, men om du ikke vet, ville jeg ha gjort det dagene før, uten å ta av seff.
Altså bare spise akkurat nok karber til å være sikker på å gå ut av ketose en 2-3 dager før. Tenk om du blir så dårlig av karbene at alt blir ødelagt uansett, liksom!:eek:

Flippy 25-05-10 10:39

Takk, var det jeg lurte på serru, om det holdt med bare noen dager, eller om jeg måtte starte et par uker før.....for da går jo vinninga opp i spinninga liksom :rolleyes: Jeg skal på stor fest-helg om to uker, så da starter jeg oppkarbing på tirsdag/onsdag den uka tenker jeg :) Aner ikke hvor høyt opp jeg må i karber, for har enda ikke klart å ramle ut av ketose siden jeg starta......får vel bare starte med en brødskive og jobbe meg videre derfra.....og vet jo heller ikke om jeg blir dårlig av det......men, jeg blir ihvertfall dårlig av både vin og sprit, og overdrita av ingenting, så det vil jeg ikke!

Noen tips om hvordan komme ut av ketose - uten å bare spise sjokolade og kake - holder det med litt potet eller pasta til middag f.eks? (regner med at det er individuelle forskjeller her, altså, men vil jo ikke overdrive heller....)

Kitt 25-05-10 10:45

Du kan jo begynne med å spise alle typer grønnsaker, altså gulerot, kålrot etc og ikke telle karber i det hele tatt. Pasta, ris og brød er vel de karbo- kildene du helst ikke skal bruke. Eller i hvert fall velge de grove, fullkornsvariantene.
Tenker jeg ville drukket litt juice, spist en frukt, litt brunost på et knekkebrød..... ting jeg ellers savner når jeg kjører strikt ketolyse!
Is i varmen.......

Lykke til!:D

Flippy 25-05-10 11:19

Åh, brunost :love:
Har hele veien spist litt gulrot til middag, en gang har jeg spist en soft-ice, jeg har to ganger spist lompe på pølse, jeg har spist fiberrik en gang, og et par skiver med fløtemysost i starten...... Soft-icen spiste jeg vel en uke etter oppstart og gikk opp en kilo, nå i helgen har jeg for første gang gått ned på to uker - da spiste jeg to fiberrik til frokost lørdag, en pølse med lompe på søndag og en på mandag...... I tillegg spiste jeg en kjøttkake med kålstuing på lørdag (var innom en restaurant) - men har ikke vært ute av ketose noen av dagene......ikke engang den søndagen jeg spiste soft-ice......

Men, om jeg spiser litt fiberrik, litt fløtemysost og kanskje en frukt fra neste tirsdag, og tester på kvelden, så kanskje jeg kommer ut av ketose :confused: Tror jeg kommer lett i ketose, for jeg starta 14. april og kvelden den 15. var jeg i ketose......

Karissima 25-05-10 18:50

Hvordan setter man inn uttrykksikoner når man vil gi tilbakemelding til noen ?

blåbær 25-05-10 20:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karissima (Innlegg 881736)
Hvordan setter man inn uttrykksikoner når man vil gi tilbakemelding til noen ?

Du må bare skrive dem inn. F.eks denne: :) er : ) uten mellomrom. Hva du må skrive inn står på lista du får opp når du trykker [Mer] under uttrykksikoner. Så må du bare vite hvilke du vil bruke når du skriver i tilbakemeldingen. Tror jeg. Jeg har hvertfall ikke funnet noen annen måte.

ada-emilie 25-05-10 22:04

Hvordan får man til tykk skrift og sånn rar skrift?

Furine 25-05-10 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 881817)
Hvordan får man til tykk skrift og sånn rar skrift?

Sjå rett opp, over skrifta når du skriv eit innlegg. Der finn du B for bold, I for Itallic etc. Berre trykk på knappane der.

Carisma 25-05-10 23:37

*NB! Ikke for sarte sjeler! *NB*

Dette er ordentlig ekkelt, men det er såpass plagsomt at jeg må spørre.
En periode hadde jeg kløe og utslett rundt navelen, samt at det kom væske ut fra den (som luktet til tider skikkelig ille.. :flau:). Trodde det var nikkelallergi. Det har forsvunnet de siste årene uten at jeg har tenkt over det.
Men, i helga var jeg litt lite flink et par dager, og spiste ting jeg helst ikke skal. Og jammen er ikke væsken tilbake, og så smått kløen! Noen som vet hva det skyldes? (Har skjedd dfør, så er ikke tilfeldig desverre).

Cherry 25-05-10 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 881866)

En periode hadde jeg kløe og utslett rundt navelen, samt at det kom væske ut fra den (som luktet til tider skikkelig ille.. :flau:). Trodde det var nikkelallergi. Det har forsvunnet de siste årene uten at jeg har tenkt over det.
Men, i helga var jeg litt lite flink et par dager, og spiste ting jeg helst ikke skal. Og jammen er ikke væsken tilbake, og så smått kløen! Noen som vet hva det skyldes? (Har skjedd dfør, så er ikke tilfeldig desverre).

Det er vanlig for overvektige værtfall. Den væsken i navelen altså. Nesten sånn materielignende saker som stinker høgg.

Vet ikke hva utslettet skyldes eller om det har noen sammenheng, eller om du i det hele tatt har det jeg sikter til over her altså. Det er jo selvfølgelig mulig at du har spist noe du reagerer på.

Tverra 26-05-10 17:45

Hei. ER det noen som vet hvor jeg får tak i "Cardinis", "Wish-Bone" og "Svansø" dressinger?

Grolla 29-05-10 12:39

Hei alle.

Æ lurte på kordan man får sånn sak som så mange har som vise vektnedgang?

:confused:

Furine 29-05-10 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 883495)
Hei alle.

Æ lurte på kordan man får sånn sak som så mange har som vise vektnedgang?

:confused:

Tickeroppskrift

Carisma 29-05-10 12:49

Jeg lurer på hvem som vinner Eurovision song contest i dag! :D

Flippy 29-05-10 17:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 883499)

Det gjør jeg og :_punk:

Photobscura 31-05-10 01:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 881866)

Dette tror jeg ikke er overvektsrelatert, men kostholdsrelatert. Jeg har nemlig hatt nøyaktig det samme, og jeg husker også ei venninne av meg som er tynn som en spiker, men levde på typ grandis og bananer beskrev det samme på vgs en gang. Jeg trodde det var på grunn av en gammel navlepiercing jeg tok ut, som også hun gjorde, men det forsvant med kostholdsendringen, og det kom tilbake da jeg prøvde meg på såkalt karboloading for tre år siden. Og det er jeg jaggu glad for, for det er ganske nasty ... :o.

ada-emilie 31-05-10 16:18

danke tusen takk merci

Svadadama 31-05-10 16:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 883499)

Tyskland. :D

Flippy 01-06-10 13:25

Kan man forebygge lagring av vann ifbm en planlagt sprekk, ved å drikke nok?
Skal karbe meg ut av ketose før helgen, for å (forhåpentligvis) slippe ketosefylla og det den fører med seg.....øker karber fra i dag, og håper å være ute av ketose i kveld eller i morra.....

Carisma 01-06-10 19:03

Jeg skal i bryllup i midten av juni, og har kjøpt en rød kjole. Nå har jeg hørt rykter om at bruden kanskje skal ha rød kjole! (2. gangs giftermål på begge, og ikke kirkebryllup)

På en skala fra en til ti, hvor krise er det å ha samme farge på kjolen som bruden når den ikke er hvit?

Vettel 01-06-10 19:10

Spør bruden! Har lært på kvinneguiden.no at noen blir helt elleville om man har en smule lik kjole som bruden. ;)

Carisma 01-06-10 19:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 884943)
Spør bruden!

Nei, det er ikke et alternativ. Kjenner henne ikke godt nok (sambos familie), og dessuten mistenker jeg at hun hadde sagt det ikke gjør noe selv om det gjør det. :rolleyes:

Lava 01-06-10 20:21

Carisma: Jeg hadde gått i rød kjole om jeg ikke var forlover eller nær venn av bruden, dvs bli tatt bilde av sammen..

Jeg lurer på om noen har en lader til Nikon D60 de ikke bruker, for jeg kan ikke fine min, og er redd den gikk i søpla.. betaler godt for å få en!
Eller belønner med kyss og klem til dem som gir meg tips hvor jeg finer en ny.. har ikke rukket goooooogle enda.. :p

Furine 01-06-10 22:15

Søk på batteritype på mpx.no, då finn du sikkert rette ladaren. Lykke til! Er litt for trøytt akkurat no til å google meg fram til kva batteri D60 har.. *gjesp* Godnatt!

Supera 02-06-10 00:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 884938)
Jeg skal i bryllup i midten av juni, og har kjøpt en rød kjole. Nå har jeg hørt rykter om at bruden kanskje skal ha rød kjole! (2. gangs giftermål på begge, og ikke kirkebryllup)

På en skala fra en til ti, hvor krise er det å ha samme farge på kjolen som bruden når den ikke er hvit?

Hvis hun ikke har sagt noe, så kan hun jo ikke forvente at alle gjestene holder seg unna rød.

Carisma 02-06-10 16:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 885169)
Hvis hun ikke har sagt noe, så kan hun jo ikke forvente at alle gjestene holder seg unna rød.

Nei, ikke sant? Det er jo en ganske vanlig kjolefarge?...

Carisma 02-06-10 17:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Flippy (Innlegg 884791)
for å (forhåpentligvis) slippe ketosefylla og det den fører med seg.....

Helt unødvendig. Jeg brukte (egentlig ved en tilfeldighet) et triks jeg vet besteferdregenerasjonen brukte, nemlig å drikke kremfløte rett før man drikker alkohol. Spiste skyr med ca 1dl fløte ret før festen, og dermed merket jeg ingenting til 1,5 flaske musserende vin og to velkomstdrinker. Var strålende form dagen etter også, merket ikke at jeg hadde drukket + hadde ikke noe sug på fy-ting som ellers.

Flippy 02-06-10 17:18

Takk for tips, men jeg klarer ikke å drikke fløte eller spise krem/skyr/rømme/cottage cheese eller sånne ting, brekker meg før jeg har fått svelget :( Blir stort sett alltid fyllesyk, men ikke så ille som i ketose - og jeg fyser aldri på noe når jeg drikker - dagen etter orker jeg ikke mat ;)

Georgine 02-06-10 18:08

Minsten min insisterer på at vi skal plante avacadosteinen for at jeg skal få avacadotre hjemme. :D

Putter man bare steinen i jorda eller må jeg dele den og putte innholdet i jorda.

: avacadoplantejomfru :

Mill 02-06-10 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 884070)
Dette tror jeg ikke er overvektsrelatert, men kostholdsrelatert. Jeg har nemlig hatt nøyaktig det samme, og jeg husker også ei venninne av meg som er tynn som en spiker, men levde på typ grandis og bananer beskrev det samme på vgs en gang. Jeg trodde det var på grunn av en gammel navlepiercing jeg tok ut, som også hun gjorde, men det forsvant med kostholdsendringen, og det kom tilbake da jeg prøvde meg på såkalt karboloading for tre år siden. Og det er jeg jaggu glad for, for det er ganske nasty ... :o.

Det er sopp som gjør det...
Ekkelt, jeg vet, men sånn er det bare.

Sopp spiser sukker, og trives i varme fuktige rom, ergo er en navel tilhørende en som spiser karbohydrater et fin-fint sted å være. Spesielt hvis den som navelen tilhører er litt 'myk i kantene', slik som vi er.

Eller, som vi prøver å ikke være.

Hadde det selv tidligere, men det er borte nå :D

Kanutten 02-06-10 20:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 885485)
Minsten min insisterer på at vi skal plante avacadosteinen for at jeg skal få avacadotre hjemme. :D

Putter man bare steinen i jorda eller må jeg dele den og putte innholdet i jorda.

: avacadoplantejomfru :

Du stikker inn tre-fire tannpirkere rundt "ekvator" på steinen. Deretter henger du denne steinen etter pirkerne i et glass med vann. Med det som skal danne rot nederst seff.. det tar uuuuuuuker før det blir røtter, i allefall hos meg. :o

http://www.frag-mutti.de/images/uplo...27/Avocado.jpg

Georgine 02-06-10 20:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 885573)
Du stikker inn tre-fire tannpirkere rundt "ekvator" på steinen. Deretter henger du denne steinen etter pirkerne i et glass med vann. Med det som skal danne rot nederst seff.. det tar uuuuuuuker før det blir røtter, i allefall hos meg. :o

http://www.frag-mutti.de/images/uplo...27/Avocado.jpg

Glimrende :heia: :heia:

Da skal det pirkes og vannes :D

Takk skal du ha.

Rin 04-06-10 16:42

Jeg har liksom plutselig fått kjempesynlige, utstående blodårer på føttene. Har aldri vært sånn før, verken på føtter eller noe annet sted på kroppen - snarere tvert imot, fortvilte sykepleiere har ikke greid å finne blodårer på verken armer, hender eller føtter når jeg har trengt å ta prøver. Så hvorfor denne plutselige åpenbaringen? Er det rett og slett fordi jeg har mistet fett på føttene? :o

Photobscura 04-06-10 17:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 886331)
Jeg har liksom plutselig fått kjempesynlige, utstående blodårer på føttene. Har aldri vært sånn før, verken på føtter eller noe annet sted på kroppen - snarere tvert imot, fortvilte sykepleiere har ikke greid å finne blodårer på verken armer, hender eller føtter når jeg har trengt å ta prøver. Så hvorfor denne plutselige åpenbaringen? Er det rett og slett fordi jeg har mistet fett på føttene? :o

Hmm ... Jeg har alltid hatt veldig blodårete føtter, men så har jeg vært velsignet med magre senete manneføtter uansett vekt :cool: Jeg er litt sånn p hendene også, men likevel, jeg er en hver sykepleiers mareritt, for jeg har nemlig rulleårer, uansett hvor mye de stikker fram, blå og friske, de ruller unna.
Men det som får blodårene ekstra synelige er jo varmen, da. Særlig om jeg har vært ute og gått litt og er varm på føttene, da ser de ikke ut ...

Lava 05-06-10 00:48

Jeg lurer på om noen kan forkare meg hva og hvordan en IP-adresse virker?

Jeg har forstått det slik at to maskiner i samme hus, ikke kan ha samme adresse, and thats about it... :p

Jeg har slikt opplegg at jeg får ny adresse hver gang jeg går på nett,
(tror jeg), jeg har hvertfall ikke fast Ip-adresse.
Her i huset har vi 3 maskiner som ofte er på samtidig, da har de forskjellig adresse? (sønn, datter og meg, på hver vår pc)

Hva betyr det, og hvorfor har den adressen så mye å si?

Grunnen til at jeg spør, er at det har kommet til en diskusjon om å sende meldekort, noen mener at Nav kan se på adressen hvor du er i verden, andre mener det ikke betyr noe..
Det var noen som mente de kunne sende meldekort fra "syden" uten at noen så hvor du var, mens andre sa at da kunne Nav se at du ikke var
"i Norge" og trekke dem for penger ("lønn")

Det er ikke meg som skal reise bort, men syns det var rart hvordan den adressen fungerer.. har ikke tenkt over det før nå :rolleyes:

Lava 05-06-10 00:50

Og, jeg syns egentlig det er rart at feks Nav skal sitte og sjekke IP-adressen til
hvert innsendt meldekort?...

Carisma 05-06-10 10:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 886443)
Jeg lurer på om noen kan forkare meg hva og hvordan en IP-adresse virker?
Hva betyr det, og hvorfor har den adressen så mye å si?

En IP adresse er din identifikasjon i et nettverk. Den gjør at de f.eks internettsidene du besøker vet hvor de skal sende informasjonen slik at du kan se de på din maskin. Eller at e-post kommer riktig frem. Hvis to maskiner har samme adresse vil den ene ikke ikke kunne komme på nett. IP-adressen kan sammenlignes med et telefonnummer, tenk deg hva som skjer hvis to personer har samme telefonnummer?
På samme måte som man kan se hvor man ringer fra kan man også se hvilken adresse en datamaskin som "snakker" med en annen datamaskin har. Men hvorvidt NAV bruker dette til å spore sine brukere er jeg usikker på. Det vil være en enorm jobb å sitte og gå gjennom hvor all trafikken kommer fra... Men om det skulle oppstå en konflikt hvor de f.eks mistenker at du har vært i utlandet kan det brukes som bevis hos de. Også kan det kanskje hende de tar stikkprøver.

Photobscura 05-06-10 11:42

Dette tenkte jeg på da jeg var i Sverige forrige uke, men serveren var nede så jeg fant aldri ut. Men om man f.eks er på helgetur til utlandet (meldekortet kan jo sendes fra annenhver lørdag), så er det høl i hue, mener jeg, om de skal begynne å trekke deg penger for det.

Kitt 05-06-10 11:50

Det er nok også forskjellig hvor strenge de er om man er arbeidsledig eller på AAP!
Men med de begrensede resursene NAV har, kan jeg ikke tenke meg at de kan lønne noen til å sitte og sjekke opp hvert eneste meldekort!:p

Photobscura 05-06-10 12:03

Jeg tenkte mer på at kanskje har et system som varsler det?! Men hva vet jeg.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.