Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Supera 20-05-10 10:39

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er det snakk om sånn utstikkende greie som ser ut som en utstikkende føflekk men ikke er føflekk? Det er ganske vanlig, og de er ikke farlige visstnok. Men ikke direkte fine... Jeg fant en gang ett navn på dem, men husker ikke nå hva det var. Fikk plutselig en på halsen. Tok tak med neglene og røsket til, og vips så var den borte.

Lava 20-05-10 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 879329)
Er det snakk om sånn utstikkende greie som ser ut som en utstikkende føflekk men ikke er føflekk? Det er ganske vanlig, og de er ikke farlige visstnok. Men ikke direkte fine... Jeg fant en gang ett navn på dem, men husker ikke nå hva det var. Fikk plutselig en på halsen. Tok tak med neglene og røsket til, og vips så var den borte.

:eek:
Ja det er en slik på halsen :ja:

Gracella 20-05-10 10:46

Det spørs jo hva det er for noe... Jeg fikk en liten vortesak på en finger, den pleier jeg å klippe vekk med en negleklipper - men den kommer alltid tilbake! Og hver gang jeg klipper den vekk, tenker jeg at NÅ må jeg bestille time hos legen og få den fryst vekk eller skjært vekk, men det har bare ikke blitt gjort enda :rolleyes:

Vettel 20-05-10 11:36

Gracella: du kan kjøpe vortemiddel på apoteket, så går det bort for alltid. Er nemlig smittsomt, derfor kommer den igjen og igjen.

Sånn dupper på halsen har jeg også! super irriterende, for gensere henger seg fast i de. Men føles jo litt teit å gå til legen for en sånn bagatell. Hudlege kanskje??

Ferskenbeinet 20-05-10 12:17

Jeg fjerna en sånn hos legen min for noen år siden, alt han gjorde var å skjære den bort og ha på noe sølv? greier. Usikker på hva det var... den har hvertfall ikke komt igjen etter det.

Jeg spurte senere om han kunne fjerne en på halsen også, men det ville han ikke siden det var et synlig område. Ringte litt rundt og fant ut at det kosta rundt 1000 kr pr prikk å få fjernet de andre steder. Funker det å ha vortemiddel på sånne vorter? De er jo svært ulike vorter en har på hendene feks.

Jabba 20-05-10 12:25

Er vaniljeekstrakt det samme som vaniljedråper? Og Essens?

Gracella 20-05-10 12:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 879353)
Gracella: du kan kjøpe vortemiddel på apoteket, så går det bort for alltid. Er nemlig smittsomt, derfor kommer den igjen og igjen.

Sånn dupper på halsen har jeg også! super irriterende, for gensere henger seg fast i de. Men føles jo litt teit å gå til legen for en sånn bagatell. Hudlege kanskje??

Åh, jeg trodde den kom tilbake fordi jeg ikke fikk vekk alt, hehe. Jeg er heller ikke helt sikker på at det er en vorte, men jeg kan sikkert prøve vortemiddel på den og se hva som skjer :)

arnakristin 20-05-10 12:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 879374)
Er vaniljeekstrakt det samme som vaniljedråper? Og Essens?

Hei,
Dette diskuterte vi i fjor sommer
Essens vs ekstrakt

Orkide 20-05-10 12:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 879371)
Jeg fjerna en sånn hos legen min for noen år siden, alt han gjorde var å skjære den bort og ha på noe sølv? greier. Usikker på hva det var... den har hvertfall ikke komt igjen etter det.

Jeg spurte senere om han kunne fjerne en på halsen også, men det ville han ikke siden det var et synlig område. Ringte litt rundt og fant ut at det kosta rundt 1000 kr pr prikk å få fjernet de andre steder. Funker det å ha vortemiddel på sånne vorter? De er jo svært ulike vorter en har på hendene feks.

Ville ikke brukt vortemiddel på halsen nei:nei:

Sisteinnsats 20-05-10 12:44

Jeg skal ha en planlagt sprekk på alkohol om noen uker, bare en dag. Det blir endel øl den dagen. Hvordan bør jeg spise da? Jeg mener å ha sett her et sted at jeg da bør spise lavkarbo med lite fett?

Ferskenbeinet 20-05-10 13:15

Du kan hvertfall vurdere Lite øl, den har 5g karbo pr halvliter, mens vanlig har 20g! Det utgjør jo endel om du har noen øl!

Sisteinnsats 20-05-10 13:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 879394)
Du kan hvertfall vurdere Lite øl, den har 5g karbo pr halvliter, mens vanlig har 20g! Det utgjør jo endel om du har noen øl!

Det har de dessverre på svært få utesteder.. :(

Flippy 20-05-10 14:00

Hvis du er i ketose, så kan du regne med at det kanskje ikke blir 'endel øl' heller, for jeg har (som mange andre) erfart at ketosefylla kommer tidlig, brått og er forferdelig vond dagen etter :liste: Jeg ble overstadig beruset av 5 shots med rom/cola zero - vanlige bittesmå shot-glass, husker ikke no etter det - og dagen etter lå jeg rett ut og var superdårlig :( Vanligvis tåler jeg fint en haug med drinker.......

Sisteinnsats 20-05-10 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Flippy (Innlegg 879403)
Hvis du er i ketose, så kan du regne med at det kanskje ikke blir 'endel øl' heller, for jeg har (som mange andre) erfart at ketosefylla kommer tidlig, brått og er forferdelig vond dagen etter :liste: Jeg ble overstadig beruset av 5 shots med rom/cola zero - vanlige bittesmå shot-glass, husker ikke no etter det - og dagen etter lå jeg rett ut og var superdårlig :( Vanligvis tåler jeg fint en haug med drinker.......

Auda, dette høres ikke lovende ut.. :cool:

Jeg drikker aldri sprit da, men tåler nok ikke like mye øl som vanlig nå nei. Får vel holde meg til fet mat allikevel da tenker jeg, lage et godt grunnlag! Og så tror jeg at jeg kanskje skal vente med å drikke til etter konserten (skal på KISS-konsert og før/etter-party).. :rolleyes:

Carisma 20-05-10 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 879353)
Sånn dupper på halsen har jeg også!

Me 2! De heter stilkvorter, og er visstnok et ganske vanlig symptom på bla PCO (i følge Fedon).

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sisteinnsats (Innlegg 879408)
(skal på KISS-konsert og før/etter-party).. :rolleyes:

Hvis du vil ha med deg noe av festen hadde jeg droppa drikkinga ja! :D Drikking i ketose er ganske spesiellt (man er 16 igjen i toelransenivå...). Forøvrig drikker jeg aldri på konserter uansett fordi jeg heller vil ha med meg happeningen enn å stå i bar- og dokø... :rolleyes:

Lava 20-05-10 23:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 879563)
Me 2! De heter stilkvorter, og er visstnok et ganske vanlig symptom på bla PCO (i følge Fedon).

jeg har ikke PCO.. :nei: bare så det er sagt :ja:
Ser ikke mye ut som en vorte heller da,..

(ja ikke jeg, men utveksten) :lol:

Supera 21-05-10 00:37

Søkte litt, og jeg det virker som at det er stilkvorter er ett annet ord for hudtagger. I følge denne her så er overvekt en predisponerende faktor for hudtagger, og det står også at 25% har dem og at de øker med alderen. Jeg har heller ikke PCOS (har alltid hatt stabil syklus), så jeg stemmer heller for at det er insulinresistens eller noe som gjør det.

Orkide 21-05-10 07:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 879258)
Sånn grønne blir de vel etter typ en dag?!

For å unngå at eggene før grønn kant rundt plomma, er det lurt å skrelle dem når de har blitt kalde, og legge de i en tett boks i kjøleskapet.

Furine 21-05-10 08:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 879646)
For å unngå at eggene før grønn kant rundt plomma, er det lurt å skrelle dem når de har blitt kalde, og legge de i en tett boks i kjøleskapet.

Men held egga seg like lenge ferdigskrella i tett boks?

Orkide 21-05-10 09:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 879673)
Men held egga seg like lenge ferdigskrella i tett boks?

De holder seg vel ikke i 2 uker, men de holder seg i hverfall borti en uke.
Dessuten ser de litt bedere ut om den grønne kanten ikke er der.

Pass på at egga er tørre, ikke ligger i noen form for fuktighet.

Sisteinnsats 21-05-10 10:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 879563)
Hvis du vil ha med deg noe av festen hadde jeg droppa drikkinga ja! :D Drikking i ketose er ganske spesiellt (man er 16 igjen i toelransenivå...). Forøvrig drikker jeg aldri på konserter uansett fordi jeg heller vil ha med meg happeningen enn å stå i bar- og dokø... :rolleyes:

Jeg skal ikke drikke på konserten nei, det har jeg ikke tid til innimellom all digginga.. :p
Men på før/etterpartyet hadde jeg tenkt å drikke litt. Får drøye det til etterpartyet da vel, så er jeg safe. Da kan jeg jo dra hjem hvis jeg blir full. ;)

ada-emilie 21-05-10 18:53

Jeg oppfatter smaken i zero som mer konsentrert i lakrissmaken og søtsmaken. Mer koffein i er det også føler jeg.

Photobscura 24-05-10 09:34

Jeg trenger tips om noe reseptfritt effektivt slimløsende! Brukte noe bronk .... et eller annet tabletter (har kasta pakka), men det smakte så grusomt, som appelsinsaft -hvilket jeg hater :p. Men det funka greit. Noen supertips?

grotingeling 24-05-10 10:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 880816)
Jeg trenger tips om noe reseptfritt effektivt slimløsende! Brukte noe bronk .... et eller annet tabletter (har kasta pakka), men det smakte så grusomt, som appelsinsaft -hvilket jeg hater :p. Men det funka greit. Noen supertips?

Vel du har jo de vanlige apotek-produktene Bisolvon og Solvipekt, men selv har jeg flere ganger brukt timian i form av te med godt resultat.

1ts timian, hell på kokende vann, legg lokk på koppen og la det trekke i ca 10 minutter. Sil vekk urten og drikk.
Både fersk og tørket timian brukes, men jeg har kun prøvd med tørket siden det er noe som alltid står i krydder hyllen.

Timian har forøvrig god effekt på tarmsystemet, sår hals (gurgle timiante), luftsmerter og ikke minst kan man bruke et avkok til å vaske uren hud med. Bruker da 2-3 ganger mer urt enn når jeg lager te.

Photobscura 24-05-10 10:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 880851)
Vel du har jo de vanlige apotek-produktene Bisolvon og Solvipekt, men selv har jeg flere ganger brukt timian i form av te med godt resultat.

1ts timian, hell på kokende vann, legg lokk på koppen og la det trekke i ca 10 minutter. Sil vekk urten og drikk.
Både fersk og tørket timian brukes, men jeg har kun prøvd med tørket siden det er noe som alltid står i krydder hyllen.

Timian har forøvrig god effekt på tarmsystemet, sår hals (gurgle timiante), luftsmerter og ikke minst kan man bruke et avkok til å vaske uren hud med. Bruker da 2-3 ganger mer urt enn når jeg lager te.

Åh, det har jeg aldri hørt om. Så timian er slimløsende, altså? Jøss. Er det effektivt? For jeg holder på å bli frisk fra en forkjølelse, men tørrhosten sitter fortsatt i, og det er frustrerende å ikke få opp slimet ... urk. Jeg har ventolin fra jeg hadde lettere astmabronkitt, men nå er den tom, og jeg får antageligvis ikke mer siden jeg er friskmeldt :o. Men det skal jeg teste, timian har jeg jo :D.

grotingeling 24-05-10 10:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 880853)
Åh, det har jeg aldri hørt om. Så timian er slimløsende, altså? Jøss. Er det effektivt? For jeg holder på å bli frisk fra en forkjølelse, men tørrhosten sitter fortsatt i, og det er frustrerende å ikke få opp slimet ... urk. Jeg har ventolin fra jeg hadde lettere astmabronkitt, men nå er den tom, og jeg får antageligvis ikke mer siden jeg er friskmeldt :o. Men det skal jeg teste, timian har jeg jo :D.

For meg har timian vært redningen flere ganger ved forkjølelse, men vi er jo alle forskjellige. Det fine er jo at timian er helt ufarlig :D, og som du sier - dette er jo noe du har. Give it a try ;)

Cherry 24-05-10 12:26

Hvor får man tak i vaniljestang? Hvordan ser den ut, er det en stang eller ett pulver?

Photobscura 24-05-10 12:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 880913)
Hvor får man tak i vaniljestang? Hvordan ser den ut, er det en stang eller ett pulver?

På de fleste dagligvarehandler, så vidt jeg vet. Den er i krydderhylla sammen med alt annet krydder. Black Boy har vaniljestang, og da er den i en sånn vanlig grønn pose akkurat som det andre krydderet de har :). Vaniljestang er en stang, ja ;).

Photobscura 24-05-10 13:04

Grotingeling: Det hjalp faktisk! Men det smakte helt forj***ig, da :p.

grotingeling 24-05-10 13:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 880922)
Grotingeling: Det hjalp faktisk! Men det smakte helt forj***ig, da :p.

Ja jeg skulle kanskje ha nevnt noe om smaken :rolleyes: - noen bruker litt søtningsmiddel for å døyve den.
Men så bra at det hjalp :D

Furine 24-05-10 13:40

Sitat:

Timian har forøvrig god effekt på tarmsystemet
Nysgjerrig her!;) På kva måte har det god effekt?

Photobscura 24-05-10 13:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 880927)
Ja jeg skulle kanskje ha nevnt noe om smaken :rolleyes: - noen bruker litt søtningsmiddel for å døyve den.
Men så bra at det hjalp :D

Åh, trenger jo ikke det, var jo ikke ment som noen kosedrikk, det var jo bare å kyle ned. Det smakte uansett ikke like forferdelig som de smeltablettene med ''appelsin''smak som jeg nevnte. Men nå er jeg tom for timian, og effekten er jo midlertidig :o.

grotingeling 24-05-10 13:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 880931)
Nysgjerrig her!;) På kva måte har det god effekt?

Vel jeg har hatt god effekt ved diaré og magekramper, men det sies at den også hjelper ved magetarmkatarr, er fordøyelsesfremmende, febersenkende, svette- og urindrivende samt betennelseshemmende.

Du finner en god del informasjon om timian her.
For min del er det egen erfaring som tilsier at timian fungerer, og det skyldes nok helt og holdent min mor som alltid har brukt timian og andre urter i stede for apotekvarer til diverse ikke-livstruende-daglidagse plager :D

Flippy 24-05-10 14:36

Noen som vet hvor lenge man bør være ute av ketose, før man skal på fest for å slippe ketosefylla?

Vi skal på storfest et par ganger i sommer, og med erfaring her hjemmefra med å bli overbrisen av et par glass med vin, så har jeg ikke lyst til det på sommerfestene med masse ukjente mennesker og på ukjent plass....der går det i ett fra fredag til søndag, og da er det surt og ligge rett ut og kokelimonke for seg sjøl etter en dram...... Å være edru er ikke et alternativ, siden jeg er så sjenert at da møter jeg ikke opp - dessuten orker jeg ikke å være sammen med fulle folk hvis jeg er edru sjøl :(

Furine 24-05-10 14:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 880936)
Vel jeg har hatt god effekt ved diaré og magekramper, men det sies at den også hjelper ved magetarmkatarr, er fordøyelsesfremmende, febersenkende, svette- og urindrivende samt betennelseshemmende.

Du finner en god del informasjon om timian her.
For min del er det egen erfaring som tilsier at timian fungerer, og det skyldes nok helt og holdent min mor som alltid har brukt timian og andre urter i stede for apotekvarer til diverse ikke-livstruende-daglidagse plager :D

Takk, skal sjekke ut! Er greit å vite om. Har slite ein del med tarmsystemet nemlig, og det skadar ikkje å ha "enda ein ting" som hjelper!

Carisma 24-05-10 19:38

Jeg prøver å finne på noe kult å ha på meg på Grand Prix-festen vi skal arrangere på lørdag, men sliter med inspirasjonen. Noen tips?
Helst noe med glitter og fjas som ikke er åletrangt :D

Furine 24-05-10 19:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 881106)
Jeg prøver å finne på noe kult å ha på meg på Grand Prix-festen vi skal arrangere på lørdag, men sliter med inspirasjonen. Noen tips?
Helst noe med glitter og fjas som ikke er åletrangt :D

Noko a la Bobbysocks? Det glitrar i alle fall ;)

Carisma 24-05-10 20:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 881124)
Noko a la Bobbysocks? Det glitrar i alle fall ;)

Ja, men det lukter symaskinprosjekt lang vei... Og symaskinen min er lite samarbeidsvillig for tida.. :o

Furine 24-05-10 21:04

Leige Photo til å sy? Men ho skal vel snart på festival....

Flippy 25-05-10 08:19

Noen som vet hvor lenge man bør være ute av ketose, før man skal på fest for å slippe ketosefylla?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.