Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 10-02-10 17:02

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Om man rister nøtter etc som har harsknet litt, blir den harske smaken borte. Kanskje man rister dem på forhånd for at de skal holde seg bedre?
Dessuten er det ekstra godt, da!

Vettel 10-02-10 21:22

Vel, de harske solsikkekjernenen ble ikke bedre etter å ha blitt stekt i ovnen på Oopsier! ;) Måtte pille de av, hehe!

Men smaker det annerledes med ristede fremfor ikke ristede?? Hm! Må testes ut tror jeg. :) Jeg pleier jo bare gjøre som oppskriften sier jeg.

StegforSteg 10-02-10 21:41

Hvor ofte er det "vanlig" at man bruker ketostixen? Hver dag? En gang i uka?

nellie 10-02-10 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 830189)
Hvor ofte er det "vanlig" at man bruker ketostixen? Hver dag? En gang i uka?

jeg tester hver dag, flere ganger om dagen, helt til boksen tar slutt:p da er det nok. Tror ikke det finnes noen oversikt over hvor ofte det er vanlig å bruke dem. Egentlig er det jo ikke nødvendig å bruke den i det hele tatt. Lag en spørreundersøkelse?

Carisma 10-02-10 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 830196)
flere ganger om dagen,

Siden det bare er på kvelden, ca 2 timer etter siste måltid som gir et utslag man kan stole på, er vel flere ganger om dagen å kaste penger ut av vinduet? :o

nellie 10-02-10 22:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 830197)
Siden det bare er på kvelden, ca 2 timer etter siste måltid som gir et utslag man kan stole på, er vel flere ganger om dagen å kaste penger ut av vinduet? :o

Jeg er dårlig på å formulere meg skriftlig, skjønner jeg:) trodde liksom det kom tydelig frem at jeg tester bare for å teste. Tester og tester og tester også når ikke det er noe mer igjen av boksen, så tester jeg ikke mer og kjøper ingen ny boks. Testesyken ala veiesyken. De 80 kronene har jeg ikke så store problemer med å kaste ut av vinduet altså.

StegforSteg 10-02-10 22:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 830197)

Hvorfor er det sånn egentlig? At den bare gir utslag på kvelden?

nellie 10-02-10 22:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 830214)
Hvorfor er det sånn egentlig? At den bare gir utslag på kvelden?

Det er noe med det at det skal være et par timer etter at du har spist dagens siste måltid, fordi at det tar litt tid før blodsukkeret reagerer etter at du har spist. Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan teste 2 timer etter lunch om spiste for mye karbohydrater da f.eks
Sikkert noen som har et fornuftig svar på det.

Kitt 11-02-10 00:19

Mange som ikke er på ketolyse vil ha ketoner i urinen om morningen fordi det er så lenge siden de har spist/drukket.

Etter en hel dag med mat, og noen timer etter siste måltid, vil man være heeeelt sikker på at de ketonene man kan måle, kommer fra kroppens fettforbrenning og ikke noe annet!

StegforSteg 11-02-10 06:39

Takk for svar Kitt :D

Carisma 11-02-10 21:14

Jeg lurer på hvordan jeg kan bli kvitt tilbaklevendene bronkitt??

Også lurer jeg på om jeg skal si opp gamlejobben min før helga, eller vente til mandag... Hvis jeg sier opp før blir sjefen glad, og jeg er ikke sikker på om jeg unner han en god helg... :rolleyes:

Gerd 11-02-10 22:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 830823)

Også lurer jeg på om jeg skal si opp gamlejobben min før helga, eller vente til mandag... Hvis jeg sier opp før blir sjefen glad, og jeg er ikke sikker på om jeg unner han en god helg... :rolleyes:

Ang. bronkitten, aner jeg ikke...

ang. jobben: Vent til mandag ;) :D

Gracella 11-02-10 23:36

Sitat:

Røyker du, Carisma? Hvis ja, så ville jeg ha sluttet (eller i alle fall kuttet kraftig ned)
Hvis du ikke røyker, er det mye luftforurensing der du bor? Slik det f.eks har vært i Bergen i vinter?
Er du allergisk mot noe? Jeg var allergisk mot katt og fikk bronkitt av min daværendes samboers katter...
Hvordan er luftkvaliteten på jobb og hjemme?

Jeg synes du bør snakke med en lege om det hvis du er ofte plaget og du ikke kan finne noen eksterne årsaker. Lungene er ikke noe man bør ta lett på...

Edit:
(og ja, enig med Gerd! Vent til mandag, hehe)

Carisma 12-02-10 00:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 830959)
Røyker du, Carisma? Hvis ja, så ville jeg ha sluttet (eller i alle fall kuttet kraftig ned)

Nope, sluttet for snart 3 år siden. :D
Sitat:

er det mye luftforurensing der du bor?

Jeg bor i Oslo sentrum så ja, det er nok endel.
Sitat:

Er du allergisk mot noe? Jeg var allergisk mot katt og fikk bronkitt av min daværendes samboers katter...

:_oy: Stakkars pusen vår, jeg håper det ikke er hennes feil! :o

Sitat:

Hvordan er luftkvaliteten på jobb og hjemme?

:_plystre: :flau: *skrape, skrape*

Jeg hadde det i høst (fikk det av å ta dampbadstu med forkjølelse), og trodde det hadde gått over, men nå når kulda kom så klemmer det ganske bra i brystkassa. Men det kan være stress relatert også, blir litt lite søvn for tida.

Lava 12-02-10 01:14

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 830920)
ang. jobben: Vent til mandag ;) :D

Enig med Gerd! vent til mandag :D
Bronkitt.. vet ikke, eldste datter fikk det ofte før, men vokste det heldigvis av seg. :klem:

Carisma 14-02-10 11:28

Sitat:

"Bronkitten" forsvant (sammen med nakke i ferd med å låse seg) da jeg hadde fått vært innom gamlejobben og hentet de siste tingene mine derfra på torsdag.... Tror det var rimelig psykisk gitt! Og et tegn på at det er greit å move on! :D

Gracella 14-02-10 18:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 831877)
"Bronkitten" forsvant (sammen med nakke i ferd med å låse seg) da jeg hadde fått vært innom gamlejobben og hentet de siste tingene mine derfra på torsdag.... Tror det var rimelig psykisk gitt! Og et tegn på at det er greit å move on! :D

Det var da godt å høre :)

Furine 14-02-10 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 831877)

Bra det da! Snakk om veldig klart teikn! No er det berre å vende nasen framover og kose deg i nyejobben!

Fanteri 14-02-10 22:26

Jeg lurer på om man nødvendigvis går ned når man er i ketose? *dum nybegynner som er fornøyd med åvære i ketose*

Kitt 14-02-10 22:27

Sorry! Ketose betyr ikke automatisk vektnedgang!

dimetrodon 15-02-10 22:51

Heisann. Jeg er ganske fersk med lavkarbo, og jeg lurte egentlig på produkter med en del karbohydrater (f,eks fedon brød), men hvor en god del av karbohydratene ikke er sukkerarter. Hvordan skal man lese dette? Skal man kun regne med de karbohydratene som er sukkerarter, eller vil alle typer telle likt? Og hvordan er det med karbohydrater mot fiber? Vil et gram fiber utligne et gram karbohydrater, slik at disse kan tas bort fra regnestykket?
Setter pris på svar, ettersom jeg er litt forvirret:confused:

frkprym 15-02-10 23:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dimetrodon (Innlegg 832603)
Heisann. Jeg er ganske fersk med lavkarbo, og jeg lurte egentlig på produkter med en del karbohydrater (f,eks fedon brød), men hvor en god del av karbohydratene ikke er sukkerarter. Hvordan skal man lese dette? Skal man kun regne med de karbohydratene som er sukkerarter, eller vil alle typer telle likt? Og hvordan er det med karbohydrater mot fiber? Vil et gram fiber utligne et gram karbohydrater, slik at disse kan tas bort fra regnestykket?
Setter pris på svar, ettersom jeg er litt forvirret:confused:

Kort fortalt: Alle karbohydrater teller med, med unntak av sukkeralkoholer som (i hovedsak) ikke påvirker blodsukkeret.
Fiber telles ikke med, men i Norge skal fiber IKKE være medregnet i karbohydratene.
Fiber utligner ikke karbohydrater (tenker du sammenblander med at i andre land og også tidligere i Norge var fiber tatt med som en del av karbohydratene, og altså skulle man trekke fra fiber for å få netto karbohydrater).

Photobscura 15-02-10 23:22

KOSTfiber er alt trukket fra på varedeklarasjonen på norske matvarer, for å være presis ;)

Cami 16-02-10 12:52

Heisan.
Jeg lurer på om noen vil være mine hjelpe/støtte venner når jeg nå skal gjennoppta denne ketolysekuren. Begynte så fint her i november med å ta av 8kg til jul, men så skulle jeg ha et lite opphold i jula for å kunne unne meg litt godt. Siden da har jeg ikke klart å kommet meg igang igjen. Nå ser jeg vektnålen kryper sakte oppover med gru. Klarer ikke helt å finne tilbake til samme inspirasjonen å iveren til å holde på. Så vis noen kunne hjelpe meg med et lite spark bak?

Gerd 16-02-10 12:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cami (Innlegg 832841)
Heisan.
Jeg lurer på om noen vil være mine hjelpe/støtte venner når jeg nå skal gjennoppta denne ketolysekuren. Begynte så fint her i november med å ta av 8kg til jul, men så skulle jeg ha et lite opphold i jula for å kunne unne meg litt godt. Siden da har jeg ikke klart å kommet meg igang igjen. Nå ser jeg vektnålen kryper sakte oppover med gru. Klarer ikke helt å finne tilbake til samme inspirasjonen å iveren til å holde på. Så vis noen kunne hjelpe meg med et lite spark bak?

*spark* :D
Anbefaler deg å lage en journal, føre opp dagens mat, opplevelser osv.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.