Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

annex 18-09-13 14:44

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Planteolje til øre rens

Skal prøve det gamle trikset med olivenolje i øret, for å rense opp. (Klør i øret, og hører forskjellig på ørene. Kan være en vokspropp der?)

Er det noen som har erfaring med slik "rens" med matolje?
Har det noe å si om jeg bruker rapsolje i stedet for olivenolje?
Har aldri prøvd dette før, har bare hørt det er et godt råd. Bruker mye Q-tips i ørene, så mulig jeg dytter voksen inn.
Please gi råd til en halvdøv uvitende...

Spinnerette 18-09-13 15:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1458865)
Planteolje til ørerens

Skal prøve det gamle trikset med olivenolje i øret, for å rense opp. (Klør i øret).
Er det noen som har erfaring med det?
Har aldri prøvd før, har bare hørt det er et godt råd.

Mamma brukte bare vanlig, varm matolje i øra mine da jeg var liten og fikk øreverk, tipper det var raps- eller solsikkeolje. Så tror det burde gå bra :)

annex 18-09-13 15:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1458312)
Bare å bruke babyshampoo, det har jeg brukt på min hund:)

Takk til langaard, har nå en nyvasket, silkemyk hund :):):)
Både jeg og gangen min ble vasket samtidig, tror han klarte å riste av seg 2 liter vann i gangen...

TrillTrall 18-09-13 15:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1458750)
Hvordan går det an at vi har 16 grader og nydelig vær nå?? Kl 19.39, 17. september? Det er bare 14 dager til vi skal skifte til piggdekk. :rolleyes:

14 dager? Hvor er det lov til å kjøre med piggdekk 1. oktober? Det er 1. november som er piggdekkdatoen. :)

nellie 18-09-13 15:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1458876)
14 dager? Hvor er det lov til å kjøre med piggdekk 1. oktober? Det er 1. november som er piggdekkdatoen. :)

Andre datoer i Nord-Norge? Ser ut til at det er 15. Oktober der.. Fortsatt ikke 14 dager til men..

TrillTrall 18-09-13 16:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1458877)
Andre datoer i Nord-Norge? Ser ut til at det er 15. Oktober der.. Fortsatt ikke 14 dager til men..

Det er vel 15. oktober i de nordligste fylkene ja, men som du sier - det er fremdeles rundt 4 uker til. ;)

Kanutten 18-09-13 17:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1458879)
Det er vel 15. oktober i de nordligste fylkene ja, men som du sier - det er fremdeles rundt 4 uker til. ;)

15. er senest, gjerne før. Men spiller ingen rolle for akkurat NUH er det 17 grader ute! Håper det varer over helga. 1. mai bør vi jo ha skiftet til sommerdekk, men det er ikke uvanlig å ha dem på til den 15.

Kitt 18-09-13 18:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1458865)
Planteolje til øre rens

Skal prøve det gamle trikset med olivenolje i øret, for å rense opp. (Klør i øret, og hører forskjellig på ørene. Kan være en vokspropp der?)

Er det noen som har erfaring med slik "rens" med matolje?
Har aldri prøvd dette før, har bare hørt det er et godt råd. Bruker mye Q-tips i ørene, så mulig jeg dytter voksen inn.
Please gi råd til en halvdøv uvitende...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1458867)
Mamma brukte bare vanlig, varm matolje i øra mine da jeg var liten og fikk øreverk, tipper det var raps- eller solsikkeolje. Så tror det burde gå bra :)

Vi bruker vanlig rapsolje eller det vi har for hånden. Har også brukt babyolje feks.
Trenger ikke varmes, romtemperatur holder fint.
Kjøpte en slik øreballong på apoteket og fikk has på propper i ørene på Prinsen ved å bruke olje 2-3 ganger i uken og så bruke ballongen når han badet neste dag.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...Fi8_DhHMmQGcBA

Får du ikke orden på det, snakk med fastlegen, så får du nok hjelp til å fikse det om det er vokspropper som er problemet eller noe annet! :)

langaard 18-09-13 18:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1458868)
Takk til langaard, har nå en nyvasket, silkemyk hund :):):)
Både jeg og gangen min ble vasket samtidig, tror han klarte å riste av seg 2 liter vann i gangen...

:lol: Det har en tendens til å bli litt vått, ja:lol:

Carisma 19-09-13 00:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1458643)
Sjekk med noe du vet hva veier, for eksempel 10 kartonger fløte eller om du har kjøpt f.eks et lammelår der vekta står på.

Jeg bryr meg ikke om hvem av dem som veier riktig, deter ikke nøye på mange titalls kilo enda. Jeg lurer på hva jeg gjør med differansen uten å jukse på vektskalaen.

Lava 19-09-13 08:11

Kan man spise "for mye fett", og hva gjør det i såfall med kroppen?

Bortsett fra fettdiarè da. Som sikkert ikke er "farlig", men ubehagelig?

Butterfly83 19-09-13 17:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1458953)
Jeg bryr meg ikke om hvem av dem som veier riktig, deter ikke nøye på mange titalls kilo enda. Jeg lurer på hva jeg gjør med differansen uten å jukse på vektskalaen.

Kan du ikke bare ha den samme tickeren, og legge til 2 kg på resultatet på nye vekta? Tickeren vil jo være riktig som den var etter gamle vekta da.

Cyan 20-09-13 14:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1458953)

Trekk fra/legg til differansen på den opprinnelige startvekta.

Photobscura 20-09-13 14:30

Umm ... Det er mulig det er noe jeg innbiller meg, men det er et ord jeg tror jeg bare ikke klarer å huske hva er, noe fullstendig ordinært! Altså en kjøtt- og rotfruktsuppe, omtrent som betasuppe/lapskaus/sodd-aktig ...

Lemen 20-09-13 14:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1459160)
Umm ... Det er mulig det er noe jeg innbiller meg, men det er et ord jeg tror jeg bare ikke klarer å huske hva er, noe fullstendig ordinært! Altså en kjøtt- og rotfruktsuppe, omtrent som betasuppe/lapskaus/sodd-aktig ...

Her kaller vi det for "brennsnut".

Lapskaus er mer gryteaktig med en jevnet saus, og ikke suppe slik jeg er vant til det.

Rin 20-09-13 14:35

Sitat:

Skudd i mørket - ragu? (Jeg har aldri omtalt noesomhelst som en ragu, men ordboksdefinisjonen virker noenlunde riktig :p)

Photobscura 20-09-13 14:39

Hehe, nei, et helnorsk vanlig bokmålsord som slutter på -suppe. Som sagt, mulig jeg bare roter, og trooor at dette er et ord jeg ikke kommer på. Lapskaus føltes plutselig bare ikke dekkende nok. :p

Julie 20-09-13 16:01

Etter en natt med hodet i doen og en dag i sofaen er magen fortsatt ganske urolig... noen tips til hva jeg kan/burde spise/drikke/gjøre for å roe den? Kosten går for øyeblikket i sånne små salte kjeks (i gul forpakning), knekkebrød og vann, pluss litt yoghurt i går kveld. Tok også en Pamol i natt rett før jeg la meg (i ett-tida) da jeg hadde veldig vondt i hodet og var veldig svimmel - dette var rett etter at jeg hadde spist yoghurten og en del knekkebrød.

annex 20-09-13 16:29

Sitat:

Ferskt kjøtt og suppe?

Photobscura 20-09-13 16:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1459180)
Ferskt kjøtt og suppe?

Nei, så enkelt var der nok ikke. ;) Sorry, det er fullt mulig det bare er jeg som innbiller meg ting ...

Ziltoidia 20-09-13 16:56

Spikersuppe?

Photobscura 20-09-13 17:21

Hehehe. Jeg begynner å tro at jeg har ment lapskaus hele tida, men plutselig kommet på at den knapt nok er suppe. Jeg kaller det kjøttsuppe, tenker jeg. Hjernen, ass.

annex 20-09-13 17:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1459188)
Hehehe. Jeg begynner å tro at jeg har ment lapskaus hele tida, men plutselig kommet på at den knapt nok er suppe. Jeg kaller det kjøttsuppe, tenker jeg. Hjernen, ass.

Og ennå er det tidlig på fredagskvelden...:D:D

Photobscura 20-09-13 19:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1459194)
Og ennå er det tidlig på fredagskvelden...:D:D

Du kan så si. :o Uansett hva slags suppe det nå er jeg har laga, så smaker den aldeles fortreffelig! :D

Pearl 21-09-13 12:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1458963)
Kan man spise "for mye fett", og hva gjør det i såfall med kroppen?

Bortsett fra fettdiarè da. Som sikkert ikke er "farlig", men ubehagelig?

Det er det vel forskjellige erfaringer med. Min erfaring er at jeg må begrense meg med fettet hvis jeg skal nedover i vekt.

BenteR 21-09-13 17:47

Noen her inne som har kvikksølvforgiftning eller kjenner noen som har det?
Fikk diagnosen kronisk kvikksølvforgiftning tidligere i uken da prøvesvarene bekreftet legens mistanke, og nå prøver jeg og finne ut mest mulig om det.

Photobscura 21-09-13 18:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1459321)
Noen her inne som har kvikksølvforgiftning eller kjenner noen som har det?
Fikk diagnosen kronisk kvikksølvforgiftning tidligere i uken da prøvesvarene bekreftet legens mistanke, og nå prøver jeg og finne ut mest mulig om det.

Jeg mener at en bruker her, Paradis-Oskar (om jeg ikke tar helt feil), har skrevet en hel del om det der. Hun er ikke aktiv lenger, da.

Lava 21-09-13 19:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 1459281)
Det er det vel forskjellige erfaringer med. Min erfaring er at jeg må begrense meg med fettet hvis jeg skal nedover i vekt.

Ja, det er selvsagt forskjeller :ja: Men da er det ingen "regel" som sier man ikke bør. Takk for svar :)

BenteR 21-09-13 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1459328)
Jeg mener at en bruker her, Paradis-Oskar (om jeg ikke tar helt feil), har skrevet en hel del om det der. Hun er ikke aktiv lenger, da.

Tusen takk; leste det jeg fant der.

Bønna200 21-09-13 20:24

Vi fikk TVen vår tilbake fra reperasjon for to uker siden. Det kosta over 2000 kr. I dag så var den død igjen, på samme måte som før vi leverte den.
Må vi betale full pris for ny rep, eller åssen funker det?
(TVen er ikke mer enn litt over to år gammel heller, så den røyk akkurat rett etter garantien gikk ut. :rolleyes:)

Photobscura 21-09-13 20:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1459345)
Vi fikk TVen vår tilbake fra reperasjon for to uker siden. Det kosta over 2000 kr. I dag så var den død igjen, på samme måte som før vi leverte den.
(TVen er ikke mer enn litt over to år gammel heller, så den røyk akkurat rett etter garantien gikk ut. :rolleyes:)

Auda. Med mindre det var deres feil, skulle dere ikke betalt noe for den reperasjonen. Selv om butikken opererer med egen garanti, har dere fortsatt reklamasjonsrett på inntil fem år for noe som kan tenkes å vare i mer enn to år, og det kan man definitivt si om en tv. Det som er litt kjipt, er at dette er det ingen selgere eller servicepersoner som gidder å opplyse om, så det må man faktisk både finne ut av og etterspørre selv ... Men det står nedfelt i norsk lov, og kan være greit å ha i bakhodet når noe sånt som en tv går i stykker.
Jeg synes du skal ta kontakt med butikken igjen, og si at du mener du burde få reklamere på tv-en, som sagt med mindre dere selv har ødelagt den.

Uansett, når den først er reparert, uansett grunn til skaden, kan jeg ikke se noen grunn til at dere skulle ut med mer når jobben tydeligvis ikke er helt adekvat utført.

Kitt 21-09-13 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1459345)

Var det bare 2 år garanti?:eek:
Da tven vår røyk, hadde vi 5 års garanti på den og fikk ny da de hadde prøvd å reparere den en gang allerede. Det lønte seg ikke å reparere den en gang til!

Photobscura 22-09-13 12:05

Jeg blir altså ikke helt klok på denne nye sjokoladen fra Cavalier med stevia. Har kjøpt en boks med små belgiske konfekter, men litt usikker på om jeg tør prøve.
Før var det jo greit - ett søtstoff, altså maltitol; polyoler og sukkerarter. Men her er søtstoffene mange og forvirringen stor, og ettersom de ikke er merket på norsk, så blir jeg også usikker på kostfibrene.

Uansett. Det står i næringsinnholdet at den inneholder: 26,6 gram karbohydrater, hvorav 13 gram sukker, 8,6 gram polyoler og 22.7 gram fiber.
Av interesse i innholdsfortegnelsen står det: Alimentary fibre: (som vel er kostfiber) (Dextrin, inulin, oligofructose) Sweeteners (eryhtritol, stevia glucosides).
Ellers er det jo diverse melkepulver, proteinpulver og nøtter og sådant, men det kommer en del lenger ned på lista. I noen av disse sjokoladene virker det jo til å være tilsatt ekstra laktose, men ser ikke sånn ut i denne. Det er heller ikke tilsatt noe sukker.

Noen som klarer å deschiffrere? Jeg synes det er maks forvirrende.

nellie 22-09-13 13:10

Fikk ikke noe svar sist, så spør igjen. Hvor lenge bør man gå uten tilskudd av diverse saker og ting før man skal ta en sånn generell test av vitaminer, mineraler osv? Skal spes sjekke stoffskifte, D-vit, jern og B12.

Kitt 22-09-13 13:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1459420)
Fikk ikke noe svar sist, så spør igjen. Hvor lenge bør man gå uten tilskudd av diverse saker og ting før man skal ta en sånn generell test av vitaminer, mineraler osv? Skal spes sjekke stoffskifte, D-vit, jern og B12.

På B12 sier de 3 måneder mellom sprøytene. Altså at man måler før man får neste. Ellers vil det synes veldig fort om du faktisk trenger daglig påfyll, noe de færreste uten malabsorpsjonsproblematikk gjør!

nellie 22-09-13 15:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1459426)
På B12 sier de 3 måneder mellom sprøytene. Altså at man måler før man får neste. Ellers vil det synes veldig fort om du faktisk trenger daglig påfyll, noe de færreste uten malabsorpsjonsproblematikk gjør!

Har ikke fått B-12 før.. Er det ikke gjerne for å finne ut om man har malabsorpsjon av noe man tar slike blodprøver?

Kitt 22-09-13 16:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1459426)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1459444)
Har ikke fått B-12 før.. Er det ikke gjerne for å finne ut om man har malabsorpsjon av noe man tar slike blodprøver?

Jo, og er det slik problematikk vil man for kunne se det på blodprøvene. Personlig ville jeg ikke ventet mer enn en måned uten tilskudd om man virkelig tror det er noe galt. Det tar laaang tid å bygge opp igjen tomme lagre!

Men man skal jo heller ikke ta tilskudd av jern og vit- D uten å ha fått påvist mangler, så spørsmålet blir jo feil uansett for min del......

BenteR 22-09-13 17:06

Nå anbefales det daglig inntak av tran nettopp for og få d-vitamin tilskudd, så jeg skjønner ikke helt hvordan det skal være skadelig, tatt i betraktning at de aller fleste nordmenn har lave verdier av d-vitamin, spesielt i vinterhalvåret.

Kitt 22-09-13 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1459460)
Nå anbefales det daglig inntak av tran nettopp for og få d-vitamin tilskudd, så jeg skjønner ikke helt hvordan det skal være skadelig, tatt i betraktning at de aller fleste nordmenn har lave verdier av d-vitamin, spesielt i vinterhalvåret.

Det er stor forskjell på å ta tran og det å ta større doser vit- D i pilleform!
De fleste som lider av vit- D mangel pga malabsorpsjon gjør det selv om de tar tran i hvert fall!
Om man mistenker malabsorpsjonsproblematikk bør man ikke ta tilskudd for da kan man jo skjule en potensielt farlig situasjon!

Bønna200 22-09-13 19:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1459346)
Auda. Med mindre det var deres feil, skulle dere ikke betalt noe for den reperasjonen. Selv om butikken opererer med egen garanti, har dere fortsatt reklamasjonsrett på inntil fem år for noe som kan tenkes å vare i mer enn to år, og det kan man definitivt si om en tv. Det som er litt kjipt, er at dette er det ingen selgere eller servicepersoner som gidder å opplyse om, så det må man faktisk både finne ut av og etterspørre selv ... Men det står nedfelt i norsk lov, og kan være greit å ha i bakhodet når noe sånt som en tv går i stykker.
Jeg synes du skal ta kontakt med butikken igjen, og si at du mener du burde få reklamere på tv-en, som sagt med mindre dere selv har ødelagt den.

Uansett, når den først er reparert, uansett grunn til skaden, kan jeg ikke se noen grunn til at dere skulle ut med mer når jobben tydeligvis ikke er helt adekvat utført.

Takk, Photo. :)
Vi fikk bare beskjed om at det var to års garanti. :o Da får vi prøve en gang til!
Vi har ikke herpa TVen, den bare plutselig nekta å slå seg på...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.