Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Dietta 20-03-12 20:51

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Catwoman (Innlegg 1318542)
Hvorfor har jeg begynt og se på Paradise Hotell?????? :o

:eek:

langaard 20-03-12 21:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1318543)

:eek::eek:

vaskeklut 20-03-12 21:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1318548)

:eek: :eek: :eek:

Dietta 20-03-12 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Catwoman (Innlegg 1318542)
Hvorfor har jeg begynt og se på Paradise Hotell?????? :o

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1318543)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1318548)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1318557)
:eek: :eek: :eek:

:lol:

Kanutten 20-03-12 21:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1318561)
:lol:

Ke? Hva er det?

Dietta 20-03-12 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1318563)
Ke? Hva er det?

:confused:

Kanutten 20-03-12 21:28

Jeg jobber nå 59% på aap. Jeg har trappet opp fra 20% siden juni i fjor.
Jeg kjenner at jeg sliter med å jobbe 59% og jeg ser at ungene lider under min jobbing etterfulgt av at jeg ligger til sengs resten av dagen.
Ville dere tatt 100% aap for å være tilstedet for de hjemme samt fungere bedre selv eller er det slik at det er jobb som er viktigst?

Dietta 20-03-12 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1318569)
Jeg kjenner at jeg sliter med å jobbe 59% og jeg ser at ungene lider under min jobbing etterfulgt av at jeg ligger til sengs resten av dagen.
Ville dere tatt 100% aap for å være tilstedet for de hjemme samt fungere bedre selv eller er det slik at det er jobb som er viktigst?

Helsa kommer aller først Kanutten :ja: Hvis du jobber så mye at du må hvile resten av dagen, jobber du for mye utfra hva kroppen din greier for øyeblikket. Jobben skal ikke kreve så mye av kreftene dine at du ikke lenger har overskudd til resten av familien.
Synes du burde tenke på å trappe ned til du forhåpentligvis snart får løst helseproblemene dine. Er det mulig å gå tilbake til 20 % ? Hvis du ikke kan redusere, synes jeg du skal gå for 100 % helt til kroppen sier at det er greit å jobbe igjen.
Helsa først - uten unntak !!!!! *streng stemme*

Kanutten 20-03-12 21:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1318574)
Helsa kommer aller først Kanutten :ja: Hvis du jobber så mye at du må hvile resten av dagen, jobber du for mye utfra hva kroppen din greier for øyeblikket. Jobben skal ikke kreve så mye av kreftene dine at du ikke lenger har overskudd til resten av familien.
Synes du burde tenke på å trappe ned til du forhåpentligvis snart får løst helseproblemene dine. Er det mulig å gå tilbake til 20 % ? Hvis du ikke kan redusere, synes jeg du skal gå for 100 % helt til kroppen sier at det er greit å jobbe igjen.

:hylgrine: Jeg sliter faktisk med meget høy jobbmoral. Jeg lar det gå utover meg selv og mine. Jeg takler ikke dette lengere.
Jeg kommer til å be om 100% permisjon fra jobb. Aap er ikke all verden, men jeg kan tilpasse meg.

Dietta 20-03-12 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1318580)
:hylgrine: Jeg sliter faktisk med meget høy jobbmoral. Jeg lar det gå utover meg selv og mine. Jeg takler ikke dette lengere.
Jeg kommer til å be om 100% permisjon fra jobb. Aap er ikke all verden, men jeg kan tilpasse meg.

Gjør det Kanutten !!!!! De har ikke mye bruk for deg på jobben hvis du går helt i kjelleren nå - og ikke kommer tilbake på........... Mye bedre å bi frisk og så starte jobben med ny frisk senere :klem: :love:

BenteR 20-03-12 21:56

Man får ingen medalje for og kjøre helsa i grøften, Kanutten.
Viktig og få såpass bra overskudd og livskvalitet at man kan jobbe uten at det går utover helse, trivsel og familie.

Dietta 20-03-12 21:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1318590)
Viktig og få såpass bra overskudd og livskvalitet at man kan jobbe uten at det går utover helse, trivsel og familie.

Amen

langaard 20-03-12 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1318586)
Gjør det Kanutten !!!!! De har ikke mye bruk for deg på jobben hvis du går helt i kjelleren nå - og ikke kommer tilbake på........... Mye bedre å bi frisk og så starte jobben med ny frisk senere :klem: :love:

Signerer denne, du må ta vare på deg selv Kanutt:ja::suss:

Photobscura 20-03-12 22:37

Jeg var innom en helsekostbutikk i dag og spurte litt om tagatesse. Da sa hun som jobbet der at hun mente det var laget av melkeprotein ...! Stemmer dette? Jeg er jo intolerant, og i tilfelle svant håpet om et ok søtningsmiddel til mitt beskjedne bruk hen. Sukrin smaker jo py ...

grotingeling 20-03-12 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1318629)
Jeg var innom en helsekostbutikk i dag og spurte litt om tagatesse. Da sa hun som jobbet der at hun mente det var laget av melkeprotein ...! Stemmer dette? Jeg er jo intolerant, og i tilfelle svant håpet om et ok søtningsmiddel til mitt beskjedne bruk hen. Sukrin smaker jo py ...

Les mer her
http://tagatose.no/

og her
http://en.wikipedia.org/wiki/Tagatose

Photobscura 21-03-12 00:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 1318652)

Ah, se der! Laktose, ikke kasein. Og ingen spor av melkesukker i ferdig produkt. Da er det greit, da! :)
Takk!

Yrla 21-03-12 00:39

Hvor får jeg tak i det billigste kokosmelet (på iherb finnes det ikke karboredusert type som jeg vil ha)? Et must om man liker boller har jeg skjønt.

Yrla 21-03-12 00:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1318569)

barna er viktigst. de har kun e'n mor.

Supera 21-03-12 00:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1318692)
Hvor får jeg tak i det billigste kokosmelet (på iherb finnes det ikke karboredusert type som jeg vil ha)? Et must om man liker boller har jeg skjønt.

Denne bolleoppskriften bruker mandelmel og ikke kokosmel. Jeg har bare laget den med kokosmel da fordi jeg var tom for mandelmel. Jeg fikk akkurat mandelmel igjen da, så jeg må prøve å lage dem med mandelmel. Smaken var god med kokosmel, men de ble litt tørre, selv om jeg tok i 50% mer væske.

Kanskje 21-03-12 00:45

Har behov for å få bekreftet - eller avkreftet en ting:'
* Er det sammenheng mellom mengden karbohydrater man spiser og hvor mye og hvor fort man går ned i vekt?

Altså hvis man spiser lavkarbo men tillater en god del karber - så går man seinere ned, og om man spiser minimalt med karber, så går man fortere ned i vekt?

Eller har det ikke noe å si?

Supera 21-03-12 00:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1318695)
Har behov for å få bekreftet - eller avkreftet en ting:'
* Er det sammenheng mellom mengden karbohydrater man spiser og hvor mye og hvor fort man går ned i vekt?

Altså hvis man spiser lavkarbo men tillater en god del karber - så går man seinere ned, og om man spiser minimalt med karber, så går man fortere ned i vekt?

Eller har det ikke noe å si?

Til en viss grad. De sier at det ikke skal ha noen særlig effekt å kutte ned fra ca 30 gram og til null. Men visst er det en forskjell fra 300g til 30g f.eks. Ellers hadde vel ikke lavkarbo funket så bra som det gjør? :geip: For hvert gram karbohydrat man ikke spiser, så må kroppen lage karbohydrat eller karbohydraterstatning (les: ketoner). Og dette krever mer energi enn å spise karbohydratene direkte.

Yrla 21-03-12 10:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1318694)
Denne bolleoppskriften bruker mandelmel og ikke kokosmel. Jeg har bare laget den med kokosmel da fordi jeg var tom for mandelmel. Jeg fikk akkurat mandelmel igjen da, så jeg må prøve å lage dem med mandelmel. Smaken var god med kokosmel, men de ble litt tørre, selv om jeg tok i 50% mer væske.

ja, jeg har sett det finnes med mandelmel også, men trooor det er kokosmel som funker best. Det med at den krever mer væske er interessant. Har du fått det til med kokosmel uten at det ble tørt? Hvis ikke kjøper jeg det ikke. Men jeg vil gjerne vite hvor jeg får tak i det billigst.( Med prottispulver blir det lett seigt om det ikke er nok væske.)

Kanskje 21-03-12 13:10

Takk for svar Supera :)

Kanutten 21-03-12 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1318574)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1318586)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1318590)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1318592)
Amen

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1318604)
Signerer denne, du må ta vare på deg selv Kanutt:ja::suss:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1318693)
barna er viktigst. de har kun e'n mor.

:klem: Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger! :klem:

Jeg snakket med NAV i dag. Jeg kan gå ut i 100% aap på dagen, men av hensyn til arbeidsgiver og at han må finne vikar for meg skal jeg la det gå en måned før jeg reduserer.

Jeg snakket med min kloke storebror som sa at nå måtte jeg overføre jobbstoltheten til familiestolthet. Dvs være like ivrig til å følge opp familien som jeg har vært til å gjennomføre jobben. Jeg ser frem til å begynne med det. :love: Både sambo og ungene fortjener virkelig at jeg er tilstedet og ikke bare et slakt med pustemaske i senga. De har vært så tålmodige og ventet på at jeg skulle bli frisk, men så snart jeg har hatt et lite overskudd av energi har den gått rett til jobben. Jeg er glad jeg har bestemt meg for dette og jeg er glad for at NAV støtter det. Legen støtter det også og ikke minst manuellputten som treffer meg de dagene jeg har fri fra jobb og derfor som oftest er dårlig. Bare jobben som ikke er helt enig for de ser meg jo bare når jeg har ladet opp og virker megasprek! Men når har jeg altså bestemt meg. Fra 1. mai blir jeg å ta permisjon i et år. Og det er IKKE mitt ansvar å finne vikar for meg og jeg skal IKKE ha dårlig samvittighet for at jeg går ut i permisjon.

Charlott 21-03-12 13:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1318810)
ja, jeg har sett det finnes med mandelmel også, men trooor det er kokosmel som funker best. Det med at den krever mer væske er interessant. Har du fått det til med kokosmel uten at det ble tørt? Hvis ikke kjøper jeg det ikke. Men jeg vil gjerne vite hvor jeg får tak i det billigst.( Med prottispulver blir det lett seigt om det ikke er nok væske.)

Uansett hvor mye ekstra væske jeg har i, synes jeg bakst med kokosmel har lett for å virke tørt. Har også forsøkt å øke mengden med fett i, men fortsatt tørt.

Men, smaken er veldig god :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.