Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

TrillTrall 08-09-13 21:57

Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1457743)
Men husk å være VELDIG forsiktig med gassovn i samme rom som du sover.... Bl.a stjeler den oksygen når den brenner. Vi har slik ovn på hytta, men bruker den nesten aldri pga blandt annet det. Og lukta....

Veldig godt poeng! Jeg ville kjøpt en sånn gass-alarm, det har jo vært tilfeller der folk har omkommet i søvne av tanker som har vært lekk. Har tenkt å kjøpe en slik selv til hytta, men har vi kommet så langt... Nah... :rolleyes:

Antoinette6 09-09-13 07:28

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er det greit å spise noen nøtter (hasselnøtter, f.eks 8 kh per 100 gram) når man er i ketose? Eller skal man ikke HA nøtter, liksom?

Kitt 09-09-13 08:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1457790)
Er det greit å spise noen nøtter (hasselnøtter, f.eks 8 kh per 100 gram) når man er i ketose? Eller skal man ikke HA nøtter, liksom?

I utgangspunktet kan du spise hva du vil, så lenge du holder deg i ketose.
Nøtter inneholder mye sunt fett, men også mye karber(og kalorier), så du må nesten finne ut av om akkurat du tåler det!
I følge feks Fedon og Hexeberg er en liten neve nøtter bare sunt!:)

Photobscura 09-09-13 13:05

Haha, jeg må merkelig vis ha kommet borti språkknappen nederst på sidene her, for det var gjort i en håndvending å skifte tilbake til norsk. :)

Men! Kan noen fortelle meg hvorfor i all verden chrome plutselig insisterer på å 1) ikke la den startsida jeg har valgt være startside? Når jeg trykker på startsideknappen kommer det bare opp ny, blank fane. Og 2) når jeg åpner nettleseren på ny, både etter at pc-en har vært slått av, eller etter jeg har bare har lukket nettleseren, kommer alle de fanene jeg hadde oppe da nettleseren sist ble lukket, istedet for å bare åpne startsida og ingenting mer? Har lett og lett inne på innstillinger, men jeg har jo krysset av riktige bokser og skrevet inn riktig adresse for startside ...!? Dette skjedde helt plutselig.

Orkide 09-09-13 18:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1457657)
Jeg har planer om å kjøpe en gassovn til oppvarming ettersom jeg får så himla store strømregninger på vinteren, og har funnet en til en ok pris. Dét jeg ikke skjønner er hvor jeg får kjøpt gassbeholder, og i så fall hvor det lønner seg, eller for den saks skyld hvilken som passer til ovnen. Og er det mulig å få fylt en sånn beholder opp på f.eks. Esso? Det er den nærmeste bensinstasjonen. Og hvor lenge vil en sånn beholder vare? Leiligheta mi er 30 m2. Det er denne det er snakk om.

Tar også mot tips om andre gassovner! Gjerne en som er litt mindre enn denne, men det er det beste alternativet jeg har funnet så langt, på en butikk som ligger i Oslo.

Husk at varmen fra en gassovn forsvinner når den blir slått av, det er ikke varme som varer i etterkant

Photobscura 09-09-13 18:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 1457864)
Husk at varmen fra en gassovn forsvinner når den blir slått av, det er ikke varme som varer i etterkant

Det lever jeg fint med, med liten leilighet, en panelovn, for ikke å snakke om hva jeg faktisk sparer. Dessuten bor jeg i en bygård fra 1800-tallet, og temperaturer har en tendens til å sette seg i veggene her. :)

Kitt 09-09-13 21:31

Mener jeg så maken ovn på Smartclub i dag til 649,-

Photobscura 09-09-13 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1457880)
Mener jeg så maken ovn på Smartclub i dag til 649,-

Å! Takk for tips! Da kan vi jo ta det på samme turen da vi skal til Ikea! :D

milena 10-09-13 09:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1457298)
Hvorfor kommer jeg meg aldri i seng før ett-halv to? :realmad: jeg veit jo at jeg må opp seks uansett!..... :eek:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1457453)
Dere som har barn, kommer konsentrasjonevnen noengang tilbake? Det er over et år siden permisjonen, men jeg sliter fortsatt med å holde fokus og konsentrasjon f.eks gjennom en hel film eller når jeg leser noe. Særlig engelsk, noe som ikke er helt bra når jeg jobber i et amerikansk firma :o

Kan det være en sammenheng her?

Kanutten 10-09-13 16:26

Hva er å foretrekke av spinalbedøvelse og narkose?

Kitt 10-09-13 16:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1457963)

Jeg velger alltid narkose fordi jeg vet jeg tåler det så godt og rett og slett elsker smertefriheten jeg for en gangs skyld opplever når jeg er i narkose.
Jeg får alltid så himla vondt i hodet etter spinalpunksjoner, uansett om smertelindring skal inn eller væske ut.

Det var min personlige mening. For de som ikke tåler narkose, er det jo et enkelt svar, for de som aldri har prøvd noen av delene er det ikke lette å svare hva som er det beste!

Ved spinalbedøvelse kan du jo være våken om du vil!

Kanutten 10-09-13 16:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1457964)
Jeg velger alltid narkose fordi jeg vet jeg tåler det så godt og rett og slett elsker smertefriheten jeg for en gangs skyld opplever når jeg er i narkose.
Jeg får alltid så himla vondt i hodet etter spinalpunksjoner, uansett om smertelindring skal inn eller væske ut.

Det var min personlige mening. For de som ikke tåler narkose, er det jo et enkelt svar, for de som aldri har prøvd noen av delene er det ikke lette å svare hva som er det beste!

Jeg har hatt spinalpunksjon tidligere og det gjorde ikke vondt i det hele tatt. Vondere å få blodprøvestikk i fingeren. Jeg har hatt narkose også, men det var for over 30 år siden og jeg har aldri vært så bakfull noen gang! Men mye har jo endret siden da og mest sannsynlig til det bedre. Jeg har bare en god grunn til å velge spinalbedøvelse og det er å kjenne litt på hvordan mspoden har det når føttene svikter fullstendig..

Kitt 10-09-13 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1457964)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1457965)
Jeg har hatt spinalpunksjon tidligere og det gjorde ikke vondt i det hele tatt. Vondere å få blodprøvestikk i fingeren. Jeg har hatt narkose også, men det var for over 30 år siden og jeg har aldri vært så bakfull noen gang! Men mye har jo endret siden da og mest sannsynlig til det bedre. Jeg har bare en god grunn til å velge spinalbedøvelse og det er å kjenne litt på hvordan mspoden har det når føttene svikter fullstendig..

Jeg har hatt 3 spinalpunksjoner og en spinalbedøvelse og det har vært svært forskjellig om selve stikkingen har vært vond, men ille spinalhodepine får jeg uansett tiltak etterpå.
Narkosemidlene nå er svært mye bedre enn tidligere, men noen tåler det like fullt svært dårlig, selv om det er mindretallet.

Jeg har vært lammet fra tærne opp til øyenbrynene (hjerne- og ryggmargsbetennelse) og det var en helt annen greie enn spinalbedøvelse, om enn bittelitt lik følelse å bli tatt i når man kun kjenner litt trykk, men ikke smerter eller andre følelser!

Ziltoidia 11-09-13 14:44

Æææh er det noen som vet om helsekostbutikker fortsatt selger glutenmel? Har ikke funnet det i noen butikker i det siste. Nå har jeg riktignok ikke spurt butikkarbeiderne, så det kan jo bare være endring i posedesign eller noe...

Da mener jeg forresten glutenmel, og ikke glutenfritt mel.

j88 11-09-13 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1458061)
Æææh er det noen som vet om helsekostbutikker fortsatt selger glutenmel? Har ikke funnet det i noen butikker i det siste. Nå har jeg riktignok ikke spurt butikkarbeiderne, så det kan jo bare være endring i posedesign eller noe...

Da mener jeg forresten glutenmel, og ikke glutenfritt mel.

Der jeg jobber har vi det iallfall enda, men tror det blir mindre og mindre av det.

Bønna200 11-09-13 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1457963)

Narkose! Spinalbedøvelse er det verste jeg har vært med på i hele mitt liv. :o

Ziltoidia 12-09-13 17:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1458068)
Der jeg jobber har vi det iallfall enda, men tror det blir mindre og mindre av det.

Takk for svar! Da skal jeg gi helsekostene i byen en real utspørring i morgen. :p

Rin 12-09-13 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1458185)
Takk for svar! Da skal jeg gi helsekostene i byen en real utspørring i morgen. :p

Jeg så glutenmel på et par life-butikker i dag, la merke til det siden jeg husket at du spurte - dette var vel i feil by, men betyr kanskje at du kan ha hell på en life/helios. :)

annex 13-09-13 17:48

Ang hundevask
Passer en eldre flat (flat coated retriver). Nå er han litt fet i pelsen, og lukter hund.
Hva slags såpe/shampoo kan jeg bruke på ham? Må jeg kjøpe hundeshampo, eller som noen sier f eks bruke natusan babyshampo.
Har dere noen tips?
Han elsker å bade så snart han kommer i nærheten av sjø/vann/elv osv, og bader mye i saltvann

langaard 13-09-13 17:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1458311)
Ang hundevask
Passer en eldre flat (flat coated retriver). Nå er han litt fet i pelsen, og lukter hund.
Hva slags såpe/shampoo kan jeg bruke på ham? Må jeg kjøpe hundeshampo, eller som noen sier f eks natusan babyshampo.
Har dere noen tips?
Han elsker å bade så snart han kommer i nærheten av sjø/vann/elv osv

Bare å bruke babyshampoo, det har jeg brukt på min hund:)

Ziltoidia 14-09-13 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1458195)
Jeg så glutenmel på et par life-butikker i dag, la merke til det siden jeg husket at du spurte - dette var vel i feil by, men betyr kanskje at du kan ha hell på en life/helios. :)

Sjekket alle 3 life-butikker i Trondheim sentrum, pluss Sunkost og Helios, og INGEN hadde glutenmel lengre. Raregreier. Jeg får være på utkikk neste gang jeg er sørover. :p

vaskeklut 15-09-13 00:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1458405)
Sjekket alle 3 life-butikker i Trondheim sentrum, pluss Sunkost og Helios, og INGEN hadde glutenmel lengre. Raregreier. Jeg får være på utkikk neste gang jeg er sørover. :p

Var du på Solsiden? For i så fall tror jeg at jeg så deg - om du hadde den fine røde kjolen på... :D

Ziltoidia 15-09-13 11:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1458406)
Var du på Solsiden? For i så fall tror jeg at jeg så deg - om du hadde den fine røde kjolen på... :D

Haha, det var nok døsige meg ja. :p Jeg følger visst ikke helt med. xD

Carisma 15-09-13 22:10

Dere som har kjøpt ny vekt som veier forskjellig fra den dere hadde, hvordan beregner dere nedgangen da? I forhold til mål og sånt?
Sambo kjøpte ny vekt og den viser to kg mindre enn den vi hadde. Så nå aner jeg ikke hvordan jeg skal forholde meg til at jeg plutselig er 2 kg nærmere delmålet :confused: det er et jevnt tall, så det blir liksom bare tull om jeg regulerer det tilsvarende.... :o

smgj 15-09-13 22:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1458505)
Dere som har kjøpt ny vekt som veier forskjellig fra den dere hadde, hvordan beregner dere nedgangen da? I forhold til mål og sånt?
Sambo kjøpte ny vekt og den viser to kg mindre enn den vi hadde. Så nå aner jeg ikke hvordan jeg skal forholde meg til at jeg plutselig er 2 kg nærmere delmålet :confused: det er et jevnt tall, så det blir liksom bare tull om jeg regulerer det tilsvarende.... :o

Det er jo speilet som er viktigst. Og ... du er jo kjempeheldig... min nye vekt ga meg 1.2kg i pluss... :eek: Men fra spøk til alvor. Vekta er bare et tall. Kan du ikke se når du kommer ned til den vekta du beregnet som mål (på nyvekta) og så ta en god titt i speilet? Er du fornøyd så er du fornøyd?

For min del så er vektfordelingen på lavkarbo så himla forskjellig fra høykarbo at jeg kan ikke bruke vekta som mål direkte. Mine 70 nå ser MYE bedre ut (fastere og jevnere fordelt) enn mine (dvaske) 70 da.. Så jeg tør ikke spå hvordan jeg vil se ut på 64... selv om det har vært målvekt i lengre tid.

Carisma 16-09-13 00:11

Det er mange, mange, mange titalls kilo til jeg kan se noe som helst i speilet og se noe annet enn en saccosekk. :rolleyes: selv da jeg gikk ned nesten til nesten 20 kg mindre enn der jeg er nå var det ikke så lett synlig. :o Så for øyeblikket må jeg bruke vekta. Jeg går også såpass mye opp og ned at jeg har behov for å kunne spore hva som fører til hva. Men det er uansett ikke viktig i forhold til akkurat det her. Nå er det mer hvordan få disse 2 kg inn i nedgangsskjemaet uten at det er juks?

Antoinette6 16-09-13 06:50

Jeg ville 'begynt på nytt' liksom. Ny vekt er sikkert mer nøyaktig :D Lag et hopp på vektnedgangskurven din. Det hadde jeg gjort :D

smgj 16-09-13 07:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1458528)
Jeg ville 'begynt på nytt' liksom. Ny vekt er sikkert mer nøyaktig :D Lag et hopp på vektnedgangskurven din. Det hadde jeg gjort :D

Jeg har gjort det (bare feil vei:hylgrine:) og laget en * ved siden av hvor det står: "ny vekt (+ 1,2kg)".
Siden jeg ikke opererer med delmål så har jeg ikke tenkt på det. Men det kommer jo an på hva som er viktig for deg da? Å beholde delmålstallene, eller å vite at "nå har jeg gått ned x" kg? Er det det siste så er det jo avstanden mellom hvert delmål som er viktig, ikke tallet som står på delmålet, om du skjønner?

nellie 16-09-13 08:50

Lag ny ticker.

Sivensvans 16-09-13 10:20

Kjøpte denne forrige uke, noen som har erfaringer med den?

http://www.tvins.com/no/images/products/13691.jpg

Lava 16-09-13 10:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1458505)

Viser den 2 kilo mindre på dere begge? Vet du hvor mye gutten din veier, så kan du prøve å veie ham? Evt holde ham mens du veier deg selv og trekke fra etterpå, slik jeg gjør med hunden :p

Jeg kjøpte ny vekt for mange år siden og prøvde flere i butikken, alle var forskjellige.. En som jobbet der sa han var 80 kilo, så jeg kjøpte den som viste 80 kilo på ham. :rolleyes:
Har kun vanlig vekt, ingenting fancypancy

senka 16-09-13 12:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1458554)
Viser den 2 kilo mindre på dere begge? Vet du hvor mye gutten din veier, så kan du prøve å veie ham? Evt holde ham mens du veier deg selv og trekke fra etterpå, slik jeg gjør med hunden :p

Jeg kjøpte ny vekt for mange år siden og prøvde flere i butikken, alle var forskjellige.. En som jobbet der sa han var 80 kilo, så jeg kjøpte den som viste 80 kilo på ham. :rolleyes:

Akkurat Lava,alle var forskjellige og forskjellige tall, men det viktigste er å
bruke samme vekta og samme plass når man veier seg, det vet du godt ;)
Jeg har også bare vanlig vekta :) men det var kult det med hunden :):)

Yrla 16-09-13 15:53

Hei. Er det noen som vet om et sted i Oslo hvor de utfører brasiliansk hårfjerning med sukkerpasta?

Pearl 16-09-13 16:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 1458549)
Kjøpte denne forrige uke, noen som har erfaringer med den?

http://www.tvins.com/no/images/products/13691.jpg

Jeg har også lurt på om jeg skal kjøpe den. Del gjerne dine erfaringer etterhvert. :)

Carisma 16-09-13 17:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1458554)

Sambo nekter å veie seg for tida :rolleyes: Men jeg veier akkurat den samme forskjellen uansett når jeg veier, og med vektene på samme sted.

Tror jeg ender med å hoppe fram til neste delmål, som jo da blir bare tre kg ekstra. Selv om jeg da aldri kommer til å nå det før vi skal på ferie. :(

BenteR 17-09-13 00:07

Sjekk med noe du vet hva veier, for eksempel 10 kartonger fløte eller om du har kjøpt f.eks et lammelår der vekta står på.

Sivensvans 17-09-13 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 1458589)
Jeg har også lurt på om jeg skal kjøpe den. Del gjerne dine erfaringer etterhvert. :)

Will do! Mamsen min har en og hun skryter i alle fall hemningsløst av den!;) Gleder meg til å få den i hus!

Kanutten 17-09-13 19:41

Hvordan går det an at vi har 16 grader og nydelig vær nå?? Kl 19.39, 17. september? Det er bare 14 dager til vi skal skifte til piggdekk. :rolleyes:

Lava 18-09-13 12:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1458643)
Sjekk med noe du vet hva veier, for eksempel 10 kartonger fløte eller om du har kjøpt f.eks et lammelår der vekta står på.

Det var ett godt råd! :ja:

senka 18-09-13 14:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1458750)
Hvordan går det an at vi har 16 grader og nydelig vær nå?? Kl 19.39, 17. september? Det er bare 14 dager til vi skal skifte til piggdekk. :rolleyes:

Heldiggris :D Nyt det mens du kan :):)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.