Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Zincite 16-03-12 20:01

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1316703)
Kjøpte en nydelig håndlaget skinnveske på Kreta sist jeg var der. Denne vesken var tydeligvis ikke behandlet med noe for jeg fikk en del vannflekker etter litt regn.

Noen som har gode tips om hvordan jeg kan bli kvitt disse flekkene før jeg smører inn veska?

Har ikke prøvd selv, men fikk anbefalt surmelk av en gammel tante for mange år siden. Jeg hadde kjøpt en veske fra polske folkedansere. Om du tar sjansen på lukta da, det er jo ikke så dyrt å prøve i alle fall :)

BenteR 16-03-12 22:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1316787)
jeg har funnet den her inne, men jeg husker ikke hvem som posta den...

25g mandler
25g linfrø (jeg bruker ferdighakka, de knuses bedre da)
50g solsikkekjerner

bruker nøttehakkeren til stavmikser og lager mel av det ovenfor.

3 egg
100g revet ost (osten gjør smaken, norvegia gir en nøytral smak, sterkere ost gir mer smak)
50g smelta smør
1 ts bakepulver.

bare klæsjer alt oppi en bolle og tar vispen på stavmiksern og kjører det glatt.
180 grader i 15-20 min
jeg har jumbo amerikanske muffinsformer i silikon og får 8 rundtsykker i passelig størrelse

Tusen takk, skal testes!

Supera 17-03-12 09:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1316782)
Noen som har tips om lavkarbobrød/rundstykker som er både lavkarbo og glutenfrie, og som ikke inneholder "spesialting" slik som proteinpulver?
Minsten min skal teste ut om mage og hudproblemene blir bedre av og kjøre rent glutenfritt, og han lever allerede lavkarbo (ca 100 karber pr.dag).
Eneste oppskrifta jeg har er rundstykkene til Lene Beatrice med mandler, solsikkekjerner, sesam, linfrø, bakepulver og eggehviter. Hadde vært greitt og ha noe og variere med.....

Regnes denne som uten spesialting? Den var god i alle fall. Smakte ikke så ulikt vanlige hveteboller.

vaskeklut 17-03-12 13:15

kjæresten har lagd tomatsausflekker på den lysegrønne duken min! :eek: :eek: hvordan får jeg de vekk igjen?

Dietta 17-03-12 13:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1317076)
kjæresten har lagd tomatsausflekker på den lysegrønne duken min! :eek: :eek: hvordan får jeg de vekk igjen?

Synes jeg blir kvitt det meste av flekker når jeg bruker Vanish. Både ssprayflasken (flekkfjerner) og vanish vaskemiddel i maskinen etterpå :)

Edit: Gi han en STOOR smekke neste gang :p

Gerd 17-03-12 14:16

Sitat:

ha på Zalo og la ligge litt før du vasker den på vanlig måte :)

smgj 17-03-12 14:19

Sitat:

Se etter en flekkfjerner med enzymer for å ta tomatbiten. Deretter kan du bruke zalo eller annet på eventuelle fettrester.

kennygirl 17-03-12 15:17

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt lommebok ala denne?

http://cache.net-a-porter.com/images...71149_in_l.jpg
http://www.net-a-porter.com/product/...ets-_-Embossed

Har lett på alle butikker og mange nettbutikker, men finner ikke noe som ligner :(
Denne var litt i dyreste laget :p

Dilly 17-03-12 16:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1317111)
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt lommebok ala denne?

http://www.net-a-porter.com/product/...ets-_-Embossed

Har lett på alle butikker og mange nettbutikker, men finner ikke noe som ligner :(
Denne var litt i dyreste laget :p

Kanskje her
http://viewitem.eim.ebay.no/NWT-Coac...16/itemhttp://

http://viewitem.eim.ebay.no/Coach-Ga...855939397/item

http://viewitem.eim.ebay.no/COACH-Ga...674050292/item

Huldr 17-03-12 22:45

Jeg skal bake Fedons franske, men har ikke bakepapir - noen som har lagd den uten? Evt kan jeg bruke smurt matpapir? Det er vel liten fare for at papiret brenner seg når det er i bunnen av formen med kake oppå vil jeg tro?

Dietta 17-03-12 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1317214)
Jeg skal bake Fedons franske, men har ikke bakepapir - noen som har lagd den uten? Evt kan jeg bruke smurt matpapir? Det er vel liten fare for at papiret brenner seg når det er i bunnen av formen med kake oppå vil jeg tro?

Du kan jo også smøre formen, og strø med kokosmel eller mandelmel e.l. hvis du har det :) Lykke til.

Huldr 17-03-12 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1317216)
Du kan jo også smøre formen, og strø med kokosmel eller mandelmel e.l. hvis du har det :) Lykke til.

Har ikke, men har litt speltmel ... Naughty, naughty :cool:. Men det gjør vel nytten. Takk, Dietta :suss:

Det teite var at da jeg sto i kø i butikken i stad kom jeg på at jeg trengte bakepapir, men gadd ikke gå tilbake, for jeg visste ikke at man trengte det til Fedonkaka. Mrrf.

Marella77 17-03-12 23:01

spørsmål:

Noen som kan tipse om en bra omega-3-tablett som er billig å kjøpe, men likevel rik på omega -3? Gjerne via nettet...

Dietta 17-03-12 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1317222)
Har ikke, men har litt speltmel ... Naughty, naughty :cool:. Men det gjør vel nytten. Takk, Dietta :suss:

Det teite var at da jeg sto i kø i butikken i stad kom jeg på at jeg trengte bakepapir, men gadd ikke gå tilbake, for jeg visste ikke at man trengte det til Fedonkaka. Mrrf.

Helt typisk, har vært der jeg også :ja: Speltmelet gjør nok ikke så stor skade, for det er jo ikke mye som skal til. Har aldri prøvd med matpapir i stedet for bakepapir, men hvis jeg skulle prøvd, hadde jeg smurt det skikkelig godt med smør :)

Anne 18-03-12 09:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1317214)

I "gamle dager" så hadde vi ikke bakepapir. Da smurte vi enten formen direkte og strødde mel på eller brukte matpapir som vi gjorde det samme med....leeeeenge siden det. :p

Håper kaka smaker:suss:

Charlott 18-03-12 11:12

Jeg har kjøpt flere ulike typer oljer (til tørr hud) via IHerb, mandelolje, flytende kokosolje, rose hip sees oil, aprokosolje.... Av disse er det kun kokosoljen det så vidt er antydning til lukt på, svak lukt av "sukkerspinn".

Er da disse andre oljene det de utgir seg for å være?

silje21 18-03-12 12:35

I august er det 9dagers tur til liverpool for meg og deler av min familie. til dette trenger jeg et par Gode sko (helst ala joggesko), som jeg kan kjøpe på forhånd og "gå inn". Noen tips til hva jeg kan tenke på? Har delvis problemer med venstre kne/bein også, som jeg og legen satser på vil dempes med vektnedgang, (min bmi nå: 32-33)

Marella77 18-03-12 13:00

Hva med ecco-sko?

silje21 18-03-12 13:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1317410)
Hva med ecco-sko?

ecco sko ja, har tenkt på ecco, nike, adidas, ovs. dvs de ekte da, ikke forfalskninger^^ men vet rett og slett ikke hva som passer meg.
har tenkt å legge litt/endel penger i et par kvalitetssko, som kan hjelpe meg holde ut en uke på liverpool asfalten ;)
Kanskje en god ide å gå innom en skikkelig skobutikk, eller evnt en sportsbutikk, ala sport1 eller noe sånt??

Kitt 18-03-12 13:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1317418)
ecco sko ja, har tenkt på ecco, nike, adidas, ovs. dvs de ekte da, ikke forfalskninger^^ men vet rett og slett ikke hva som passer meg.
har tenkt å legge litt/endel penger i et par kvalitetssko, som kan hjelpe meg holde ut en uke på liverpool asfalten ;)
Kanskje en god ide å gå innom en skikkelig skobutikk, eller evnt en sportsbutikk, ala sport1 eller noe sånt??

Har du noe ala Løplabben i nærheten kan det lønne seg å få dem til å teste deg og så finne ut hva slags sko som passer aller best til deg!
En seriøs sportsbutikk vil uansett sende deg til et sånt sted, så du kan like gjeren starte der!!

silje21 18-03-12 13:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1317420)
Har du noe ala Løplabben i nærheten kan det lønne seg å få dem til å teste deg og så finne ut hva slags sko som passer aller best til deg!
En seriøs sportsbutikk vil uansett sende deg til et sånt sted, så du kan like gjeren starte der!!

har løplabben i kr.sand, kjempefint tips, tror jeg skal få til en tur inn der neste lønning^^ tittet på internettsidene deres, og ser veldig bra ut:)
Tusen takk

Huldr 18-03-12 22:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1317319)
I "gamle dager" så hadde vi ikke bakepapir. Da smurte vi enten formen direkte og strødde mel på eller brukte matpapir som vi gjorde det samme med....leeeeenge siden det. :p

Håper kaka smaker:suss:

Takk Anne, den var goood :love:

Og jeg gjorde det akkurat slik du skriver, la i matpapir jeg smurte og strødde med mel :ja: Det gikk fint, men siden kaka var litt fuktig går det litt i stykker når jeg skjærer stykker av kaka, men det gjø'kke så farlig :D

vimsen85 19-03-12 00:29

Hei. Jeg ligger på sykehus etter nesten to døgn med veldige magesmerter og en operasjon i går. De trodde det var blindtarmen, men det viste seg å være en stor blodfyllt cyste på eggstokken som hadde sprukket. De har derfor åpnet meg opp og fått fjernet den helt. Mistet litt av eggstokken, men de hadde vært bekymret for at de måtte ta hele. Jeg har nå fått diagnosen endometrriose. Jeg har googlet det og skjønner det er mange måter det manifisterer seg. Er det noen som kjenner til denne tilstanden? Er du eller den du kjenner veldig plaget? Kan lavkarbo ha positiv effekt på dette på samme måte som med PCOS?

BenteR 19-03-12 00:36

Ene søstera til gubben har endomitriose og har hatt det siden ungdommen. For henne ga det veldig store mens-smerter (type sykemelding med sterke smertestillende) og problemer med å bli gravid. Etter et prøverørsbarn klarte hun og bli gravid normalt etterpå.
Hun har aldri levd lavkarbo, så hvordan det virker inn vet jeg ikke, men såvidt jeg vet har hun mye mindre problemer med eggstokker og menssmerter nå, enn i ungdommmen.
God bedring og stor klem :klem:

Yrla 19-03-12 00:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1317352)
Jeg har kjøpt flere ulike typer oljer (til tørr hud) via IHerb, mandelolje, flytende kokosolje, rose hip sees oil, aprokosolje.... Av disse er det kun kokosoljen det så vidt er antydning til lukt på, svak lukt av "sukkerspinn".

Er da disse andre oljene det de utgir seg for å være?

hva utgir deg seg for å være da? kaldpressede/uraffinerte? jeg har kun kjøpt mandelolje der og den lukter en del, fra Now.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.