Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

smgj 28-08-13 11:11

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

... og når du skal over på vedlikehold så velger du disse...
http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...id=68&tid=&bid=

Og ta d-vitamin sammen med fett og andre fettløselige vitaminer. Da tas den best opp. :)

vaskeklut 28-08-13 12:32

Noen som har tips til ting å gjøre/shoppe i Budapest? Er det noen greier man burde vite om, som f.eks gjøre sånn og slik i forskjellige situasjoner etc.?

milena 28-08-13 13:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1456257)
Noen som har tips til ting å gjøre/shoppe i Budapest? Er det noen greier man burde vite om, som f.eks gjøre sånn og slik i forskjellige situasjoner etc.?

Budapest :love: Herlig plass!

Bør besøkes: http://www.szechenyibath.com/

Verdt å besøke: http://www.szimpla.hu/en

Fint å se: http://en.wikipedia.org/wiki/Memento_Park

Egentlig en rolig og fredelig by med veldig bra utviklet kollektivtransport.

Hadde holdt meg unna spiseplasser og utesteder i smaleste sentrum da det kan være en svindel - kan lese litt mer om det her: http://www.budapestagent.com/budapest-bar-scam.html - Tror nok at sunn fornuft holder lenge her! Vi opplevde aldri noe og jeg har vært der 3... kanskje 4 ganger.

Eller er det bare å vandre. Det er ofte fine utstillinger på http://www.ludwigmuseum.hu/.

Folk generelt er veldig hyggelige, men engelsken kan være litt av en utfordring ;)

vaskeklut 28-08-13 13:23

Takk, milena! Har hørt om de der spiseplassene i sentrum ja. Dyrt og dårlig. Men sånn er det jo veldig mange plasser...

Orkide 28-08-13 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1456257)

Sir Lancelot er et spise sted som kan anbefales, søker du på Google så kommer det opp der.

God mat og morsom underholdning.

Dietta 29-08-13 07:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1456242)
... og når du skal over på vedlikehold så velger du disse...
http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...id=68&tid=&bid=

Og ta d-vitamin sammen med fett og andre fettløselige vitaminer. Da tas den best opp. :)

Tusen takk smgj :blomster:

De er jammen meg effektive der borte på BigVits. Bestilte og betalte på formiddagen, og 3 timer senere kom det mail om at det var sendt allerede :heia:

smgj 29-08-13 07:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1456355)
Tusen takk smgj :blomster:

De er jammen meg effektive der borte på BigVits. Bestilte og betalte på formiddagen, og 3 timer senere kom det mail om at det var sendt allerede :heia:

Ja, jeg pleier ikke å skryte av selskap sånn helt generelt - men DE er bare service, service, service. Og jeg liker spesielt at for større forsendelser så får jeg trackingnummer også. Veldig greit å vite om ting er på vei eller ikke.

Dietta 29-08-13 07:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1456365)
Ja, jeg pleier ikke å skryte av selskap sånn helt generelt - men DE er bare service, service, service. Og jeg liker spesielt at for større forsendelser så får jeg trackingnummer også. Veldig greit å vite om ting er på vei eller ikke.

Helt enig :ja:

Hey - hva skjedde med sola :confused: Den er borte..................:mad:

vaskeklut 29-08-13 11:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 1456348)
Sir Lancelot er et spise sted som kan anbefales, søker du på Google så kommer det opp der.

God mat og morsom underholdning.

Det skal jeg! Thank youu :)

TrillTrall 29-08-13 11:36

Fikk mine nye, progressive briller i går og er det vanlig at det kjennes litt merkelig ut i begynnelsen? Hadde liksom forvenet at det skulle være klarere enn dette, men det virker som det er litt bedre nå enn i går kveld. Er det en tilvenningssak?

Har hatt såkalte "begynnerprogressive" tidligere, men de var ikke sånn som dette, ikke i begynnelsen heller.

nellie 29-08-13 11:53

Ja, progressive briller er en tilvenningssak. Ikke alle som blir vant til det heller.

Marella77 30-08-13 18:25

Noen her som tar Sana-sol? Er det dekkende med vitaminer? (Jeg tar ketolyse-tabletter 4 ganger daglig, syns det er litt stress jeg...)

Kanutten 30-08-13 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1456397)
Ja, progressive briller er en tilvenningssak. Ikke alle som blir vant til det heller.

Monovision er bedre mener mange.... som får lov å prøve.
Jeg har monovision både på briller og linser. Jeg har hatt det lenge bare for å ikke merke noen overgang til gammelmannsyn. :p

Kanutten 30-08-13 22:59

Mspoden min tar b-tilskudd av ymse slag, spes tiamin (vet det også er en b-vit), c-vit, e-vit, krom, selen, magnesium, mariatistel, omega-3, melamin ,k-vit og ldn. Tror jeg har fått med alt. Men han tar alt i en slamring på kveldstid sammen med copaxoneinjeksjonen? Bør han ikke fordele litt?? Smgj? :o

TrillTrall 30-08-13 23:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1456593)
Monovision er bedre mener mange.... som får lov å prøve.
Jeg har monovision både på briller og linser. Jeg har hatt det lenge bare for å ikke merke noen overgang til gammelmannsyn. :p

Hm. Leste litt om det nå i full fart og det høres litt merkelig ut. Føles som jeg har vendt meg greit til brillene etter to døgn så jeg har tro på at dette blir bra. :)

Hadde en rar opplevelse da jentungen og jeg spilte Villkatten i kveld, det er et brett spill og jeg oppdaget at om jeg så på brettet fra en spesiell vinkel og beveget blikket frem og tilbake så virket det som brettet bølget skikkelig! Snodig.

Kanutten 30-08-13 23:53

Hvor lenge lar man sambo sove på sofan før en leier ham i seng? Synes en time er nok jeg....

Photobscura 31-08-13 10:40

Kan man bruke induksjonsbaserte stekepanner på gode gammeldagse kokeplater?

Kanutten 31-08-13 10:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1456619)
Kan man bruke induksjonsbaserte stekepanner på gode gammeldagse kokeplater?

Ja.

Lillemy71 31-08-13 21:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1456367)
Helt enig :ja:

Hey - hva skjedde med sola :confused: Den er borte..................:mad:

Du har jo bestilt D-vitamin så..... :D

Kanutten 01-09-13 14:04

Hvorfor ble jeg så utrolig stresset da jeg fikk vite at en familie på 4 har meldt sin ankomst for å feire jula sammen med oss? De kommer 22. des og skal være til 2. jan.... Det er foreldre med to barn på 1 og 3 år...
Jeg gruer meg!!! :hylgrine: Jeg vil egentlig ikke ha besøk, i allefall ikke så lenge. Det har jo skjedd så mye med oss det siste året og især i jula i fjor, så jeg hadde gledd meg så mye til en stille, god og koselig jul med bare oss nærmeste. Nå må jeg stå på kjøkkenet og lage mat samt vaske opp hele jula....

milena 01-09-13 14:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1456694)
Hvorfor ble jeg så utrolig stresset da jeg fikk vite at en familie på 4 har meldt sin ankomst for å feire jula sammen med oss? De kommer 22. des og skal være til 2. jan.... Det er foreldre med to barn på 1 og 3 år...
Jeg gruer meg!!! :hylgrine: Jeg vil egentlig ikke ha besøk, i allefall ikke så lenge. Det har jo skjedd så mye med oss det siste året og især i jula i fjor, så jeg hadde gledd meg så mye til en stille, god og koselig jul med bare oss nærmeste. Nå må jeg stå på kjøkkenet og lage mat samt vaske opp hele jula....

Jamen, si nei da! Du skal ikke måtte gjøre slike ting. Og i alle fall så får de ta en del av støyten. Mine gjester (ikke hvis de bare kommer til middag) blir oppfordret til å ta sin del av arbeidet.

Kanutten 01-09-13 14:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1456695)
Jamen, si nei da! Du skal ikke måtte gjøre slike ting. Og i alle fall så får de ta en del av støyten. Mine gjester (ikke hvis de bare kommer til middag) blir oppfordret til å ta sin del av arbeidet.

Går ikke an å si nei. De har allerede bestilt flybilletter og leiebil. Vi ble ikke engang spurt om det passet. De har vært hos oss før og mannen i heimen er flink å hjelpe, mens fruen har visst ferie fra alt så lenge hun er hos oss.
Leter nå etter sydentur i jula....

milena 01-09-13 14:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1456696)
Går ikke an å si nei. De har allerede bestilt flybilletter og leiebil. Vi ble ikke engang spurt om det passet. De har vært hos oss før og mannen i heimen er flink å hjelpe, mens fruen har visst ferie fra alt så lenge hun er hos oss.

Uff. Men, hvordan kan folk ta seg slik til rette :eek:. Jeg hadde sagt til dem at det ikke passet og at de skulle spurt før de bestilte billettene sine :cool: Ta dere en tur og/eller vær så frekk og krevende med henne at hun aldri vil komme på besøk mer!!!

TrillTrall 01-09-13 15:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1456696)

Joda, det går fint an å si nei. Ring tilbake og si at det dessverre ikke passer. Jeg hadde meldt meg ut hadde noen kommet sånn på meg - og så med to småunger! Det er så tankeløst at jeg ikke finner ord...

At de alt har bestilt flybilletter og leiebil er deres eget problem, så kanskje de lærer til en annen gang at de må spørre først. Man kommer jo bare ikke og bosetter seg hos noen andre i absolutt hele jula! Jeg hadde blånektet og gitt blanke i om de ikke hadde snakket med meg på 10 år i etterkant.

synsegulla 01-09-13 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1456731)
Joda, det går fint an å si nei. Ring tilbake og si at det dessverre ikke passer. Jeg hadde meldt meg ut hadde noen kommet sånn på meg - og så med to småunger! Det er så tankeløst at jeg ikke finner ord...

At de alt har bestilt flybilletter og leiebil er deres eget problem, så kanskje de lærer til en annen gang at de må spørre først. Man kommer jo bare ikke og bosetter seg hos noen andre i absolutt hele jula! Jeg hadde blånektet og gitt blanke i om de ikke hadde snakket med meg på 10 år i etterkant.

Helt enig! Dette går ikke an! Vi har selv hele vår familie på andre kanter av landet, og har ofte besøk i jula, men dette hadde jeg dessverre ikke funnet meg i. Og det var jo uendelig lenge det besøket skulle vare også. Håper du finner deg en tur.

milena 01-09-13 21:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1456731)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av synsegulla (Innlegg 1456754)
Helt enig! Dette går ikke an! Vi har selv hele vår familie på andre kanter av landet, og har ofte besøk i jula, men dette hadde jeg dessverre ikke funnet meg i. Og det var jo uendelig lenge det besøket skulle vare også. Håper du finner deg en tur.

Signerer begge to! Oppfører de seg slik så kan de bare ha det så godt! Trenger ikke slike folk rundt oss. De bare suger ut energi!

smgj 01-09-13 21:37

Alternativt kan du tvinge ned lengden på besøket da. Det kjennes kanskje litt lettere? Men vær "egoistisk" og velg det som dere ønsker.

Veronicakar 02-09-13 10:24

Jeeeg lurer på;
mandag er bakedag for mange.
Hva baker du idag? :D

Julie 02-09-13 18:49

Noen som har peiling på hvilke datareparasjonssenter som er billigst? Bor som dere ser i Trondheim men kommer liksom ikke på andre steder enn Lefdal og kanskje Mamoz - selv om jeg forøvrig tror at den ene butikken jeg kjente til fra sistnevnte kjede har stengt...

vaskeklut 02-09-13 20:44

Mamoz er lagt ned ja. Det ligger en butikk i Fjordgata, der Datakjeden/Amentio lå før, om du vet hvor det er? De tror jeg kanskje gjør slik uten at jeg skal si det for sikkert.

smgj 02-09-13 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1456892)
Noen som har peiling på hvilke datareparasjonssenter som er billigst? Bor som dere ser i Trondheim men kommer liksom ikke på andre steder enn Lefdal og kanskje Mamoz - selv om jeg forøvrig tror at den ene butikken jeg kjente til fra sistnevnte kjede har stengt...

Du kan jo sjekke elkjøp og exptert, men jeg tror elkjøp sender inn så da må du akseptere å vente lenge....

Julie 02-09-13 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1456907)
Du kan jo sjekke elkjøp og exptert, men jeg tror elkjøp sender inn så da må du akseptere å vente lenge....

Aha, Expert tenkte jeg ikke på! Takk! :)

Og ventetid er ikke så farlig, altså, jeg bruker bare mamma sin laptop i mellomtiden. :p

Kanutten 02-09-13 21:41

Dytter på denne og håper at noen kan svare. :ja:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1456594)
Mspoden min tar b-tilskudd av ymse slag, spes tiamin (vet det også er en b-vit), c-vit, e-vit, krom, selen, magnesium, mariatistel, omega-3, melamin ,k-vit og ldn. Tror jeg har fått med alt. Men han tar alt i en slamring på kveldstid sammen med copaxoneinjeksjonen? Bør han ikke fordele litt?? Smgj? :o

Marella77 02-09-13 22:08

Er det vanlig med sinnsykt hodepine i 2 uke i ketose? (Har glemt dette...)

smgj 02-09-13 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1456912)
Dytter på denne og håper at noen kan svare. :ja:

Bør fordele - men husker ikke hva... det der er en vitenskap. Antakelig blir problemet mindre siden han tar jenrinjeksjoner... Jerntabletter binder opp en del annet, så de er det best å ta alene.

De fettløselige (a, d, e & k) bør også tas samlet, gjerne med fett/fet mat. En del sier at de blir våken av d-vitamin og derfor vil ta dem på morgenen.

Ldn skal tas før sengetid. Det samme gjelder for magnesium - det er også et "sengekanttilskudd".

Dersom man tar jern fra tabletter så bør det tas sammen med c-vitamin (hever opptaket), men jeg vet ikke hvordan det har seg med injeksjoner. Vil tro du da kan se bort fra det.

Resten er jeg mer usikker på. Generelt skal man være forsiktig med å ta mange mineraler samlet da de (enkelte) kan binde seg med hverandre og gå tvers gjennom. Sjekk om krom og selen konkurrerer om opptak (er antagonister)...
Mariatistelen er jo leverstøttende, så den ville jeg ha tatt før et av de større måltidene, men ellers tror jeg nesten du må google.

Melanin(?) - om det er innsovningshormonet, så sier det seg selv ;) ... om det er "bli brun i huden"-stoffet, så hadde jeg tatt det midt på dagen... rett og slett fordi det er det som ville være det naturlige tidspunktet for kroppen å danne noe sånt?

vaskeklut 02-09-13 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1456915)
Er det vanlig med sinnsykt hodepine i 2 uke i ketose? (Har glemt dette...)

Ja.

blåbær 04-09-13 06:58

Når det i en oppskrift står seltzervann, kan jeg erstatte det med farris? Eller er det noe annet som er nærmere?

Lillemy71 04-09-13 07:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 1457028)
Når det i en oppskrift står seltzervann, kan jeg erstatte det med farris? Eller er det noe annet som er nærmere?

Du kan nok bruke farris, men seltsers er vel mer som clubsoda eller vann tilsatt kullsyre. Spørs jo hva du skal brukte det til for personlig synes jeg farris er litt vel salt og utpreget i smaken.

blåbær 04-09-13 18:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1457036)
Du kan nok bruke farris, men seltsers er vel mer som clubsoda eller vann tilsatt kullsyre. Spørs jo hva du skal brukte det til for personlig synes jeg farris er litt vel salt og utpreget i smaken.

Clubsoda er vel nærmere ja :) Det var en pannekakeoppskrift, og det stod at seltser gir "fluff". Jeg ble litt nysgjerrig.

TrillTrall 04-09-13 18:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 1457079)
Clubsoda er vel nærmere ja :) Det var en pannekakeoppskrift, og det stod at seltser gir "fluff". Jeg ble litt nysgjerrig.

Å bruke farris i vaffelrøre for å få dem luftigere er et godt, gammelt knep. :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.