Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vaskeklut 06-08-13 21:31

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1453483)
Når jeg har handlet på ebay så pleier det å stå på hva summen blir i norske kroner i tillegg til pund/dollar og om selgeren sender til Norge og evt. porto. :) Jeg bruker paypal til å betale, utrolig enkelt, bare noen få tastetrykk - man får hele tiden beskjed om hva man skal trykke. Det eneste negative er at det tar 2-3 dager å få inn pengene fra vanlig bankkonto og over på paypal-kontoen, det er nemlig ikke alltid jeg har så mange kronene på den.

Jeg har ordna så paypal trekker direkte fra bankkontoen min, jeg. Men jeg husker selvsagt ikke hvordan jeg gjorde det :rolleyes:

TrillTrall 06-08-13 21:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1453505)
Jeg har ordna så paypal trekker direkte fra bankkontoen min, jeg. Men jeg husker selvsagt ikke hvordan jeg gjorde det :rolleyes:

Egentlig er det like greit at det tar 2-3 dager, jeg kan vært i overkant impulsiv innimellom... :o

Sanney 06-08-13 21:42

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

går direkte hos meg og. men det er fordi at jeg har lagt inn visakortet da, ikke sånn at jeg overfører fra banken til paypal. sjelden jeg handler på ebay da, bruker amazon mye mer...

Photobscura 06-08-13 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1453504)
Sist jeg spurte om noe av det samme fikk jeg beskjed om ca 200,- Men det er ganske lenge siden...

Ok, takk! :)

Lillemy71 07-08-13 09:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1453473)
Kan noen forklare meg litt hva Ebay er og hvordan det virker? Selges man brukte ting og utstyr der, eller selges nye butikk ting? Hvordan vet man hvor dyrt det blir å få varen tilsendt? Kan man kjøpe ulike varer fra en butikk, eller må man finne en og en ting og kjøpe hver ting fra ulike selgere? Og hvordan betaler man ? Dette er jo fra utlandet.

På ebay selges både brukt og nytt. En del har opprettet egne butikker på ebay og kan derfor selge billigere enn de som har butikklokaler.

Det vil som oftest stå ved varen hva frakten er for den spesifikke varen. Ikke alle sender til Norge og noen har variabel porto slik at man må sende en forespørsel på hva porto blir før man evt byr på/kjøper varen.

Finner du alt du vil ha hos en selger kan du kjøpe alt under ett og be om å få en samlefaktura (request total), som oftest får du da gode rabatter på frakt. Ebay har også en funksjon der man kan legge varer i handlekurven selv om de er fra forskjellige selgere og betale alt under ett dersom man bruker paypal.

Mange selgerer godtar kun betaling via paypal fra utenlandske kjøpere. Paypal er trygt og man har en del garantier dersom noe skulle gå galt med kjøpet, slik at man kan klage og få penger igjen eller ny vare. Det er bare å gå inn på paypal og opprette konto og legge inn de opplysningene og betalingsmetode du foretrekker.

Jeg har handlet på ebay i mange år og aldri hatt problem, men vær forsiktig. Se på hvor mange "stjerner" (positiv feedback) en selger har, om de er "top-rated" og ikke minst klikk deg inn på feedback og se hva andre har sagt om selger og varer. Tenk også litt på hvor varene sendes fra, spesielt dersom det dreier seg om noen form for kosmetikk, er det i fra asiatiske land er sjansen for at det er fake ganske stor. Gjelder det merkevarer (som f.eks LV, Louboutin m.m.) og selger har flere i ulike størrelser, er sjansen for at det er fake ganske stor. Er du usikker send alltid en mail med dine spørsmål til selger. De som er seriøse svarer, etter min erfaring, ganske raskt og skikkelig på dine spm.

Ellers gjelder jo 200 kr grensen for toll/momsfritt kjøp herifra også. Noen selgere er villige til å skrive en mindre verdi på pakken enn det du har betalt, for at du skal slippe toll men ikke alle. Noen gjør det automatisk, andre må du sør om de vil gjøre det.

Lykke til med handelen.:)

vaskeklut 08-08-13 16:35

Jeg har tenkt å bruke et tomt cocosa-glass til noe, og vil derfor fjerne etikett og lim. Jeg har fått vekk etiketten, men det "#€%#& limet sitter som limt (he. he. he. :D )! Varmt zalovann virka ikke, ei heller neglelakkfjerner med aceton. Jeg har ikke plasterfjerner og har ingen planer om å kjøpe det. Hva annet kan jeg ha hjemme som fjerner? Hjelp! :hjelp:

silje21 08-08-13 16:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1453734)
Jeg har tenkt å bruke et tomt cocosa-glass til noe, og vil derfor fjerne etikett og lim. Jeg har fått vekk etiketten, men det "#€%#& limet sitter som limt (he. he. he. :D )! Varmt zalovann virka ikke, ei heller neglelakkfjerner med aceton. Jeg har ikke plasterfjerner og har ingen planer om å kjøpe det. Hva annet kan jeg ha hjemme som fjerner? Hjelp! :hjelp:

vet ikke om dette funker på cocosa-glasset ditt, men verdt et forsøk?

http://www.dinside.no/875375/derfor-...vidundermiddel

Majones! <3

Kanskje 08-08-13 20:50

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Takk for svar om Ebay :-)

Lurer på en ting, hvorfor er det slik at noen sider "henger fast" når man prøver å klikke på tilbake pil knappen? Jeg søker med Google, og da hender det noen ganger at siden jeg åpner ikke vil slippe meg tilbake igjen til Google. Den bare åpner seg gang på gang når jeg klikker.
Hvis jeg trykker sakte og holder litt på tilbakepilen, kommer listen over sider jeg har besøkt opp, og jeg kan velge å gå tilbake til Google. Det er eneste måten å gjøre det på, og det virker litt rart synes jeg . Bruker Explorer.

TrillTrall 08-08-13 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1453754)
Takk for svar om Ebay :-)

Lurer på en ting, hvorfor er det slik at noen sider "henger fast" når man prøver å klikke på tilbake pil knappen? Jeg søker med Google, og da hender det noen ganger at siden jeg åpner ikke vil slippe meg tilbake igjen til Google. Den bare åpner seg gang på gang når jeg klikker.
Hvis jeg trykker sakte og holder litt på tilbakepilen, kommer listen over sider jeg har besøkt opp, og jeg kan velge å gå tilbake til Google. Det er eneste måten å gjøre det på, og det virker litt rart synes jeg . Bruker Explorer.

Det er nok lagt inn en eller annen kode eller noe på siden, funker som regel når man dobbelklikker fort etter min erfaring. Fryktelig irriterende.

Lillemy71 09-08-13 15:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1453734)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1453735)

Majones! <3

Eller rett og slett gni det inn med vanlig matolje. Rubb den godt inn i limrestene og lad et stå en stund. Vask godt med zalo eller oppvaskmaskin. Har brukt det med stor hell på diverse glassvare det det er rester fra pris- og merkelapper.

Lemen 10-08-13 00:50

Vil anta at også rødsprit vil fungere til å fjerne limrestene. Må nok gnikke litt med det også, men har god erfaring i at det fungerer på gjenstridige limrester etter en veldig klissete prislapplim vi har på jobb.

vaskeklut 10-08-13 01:36

Jeg forsøkte majones-trikset, siden jeg ikke har rødsprit og ikke ville kaste bort den svindyre cocosaen min på dette... Og, det virka! Måtte gnukke litt med en svamp i varmt såpevann for å få vekk det siste, men ellers var det helt fabelaktig :ja:

Julie 10-08-13 02:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1453735)

Majones! <3

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1453919)
Jeg forsøkte majones-trikset, siden jeg ikke har rødsprit og ikke ville kaste bort den svindyre cocosaen min på dette... Og, det virka! Måtte gnukke litt med en svamp i varmt såpevann for å få vekk det siste, men ellers var det helt fabelaktig :ja:

Men hva er det i majonesen som får det til å løse seg opp, da?

TrillTrall 10-08-13 09:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1453920)
Men hva er det i majonesen som får det til å løse seg opp, da?

Matoljen vil jeg tro. :)

vaskeklut 10-08-13 13:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1453923)
Matoljen vil jeg tro. :)

og eddik. eddik har en tendens til å løse opp ting.

silje21 10-08-13 18:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1453919)

supert at det funka :D

Lava 11-08-13 02:08

Hva tar man på brannsår, blemmer, når aloe vera
planten er tørr??
Svir som bare pokker, har vært under kjølig vann lenge!

Kanutten 11-08-13 10:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1454014)
planten er tørr??

Prøv tannkrem. Funker utmerket! Ellers er naturell yoghurt noe jeg brukte på ungene da de var små.

smgj 11-08-13 10:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1454014)
planten er tørr??

REMA har en god aloe-gel. Og stell bedre med planten! ;)

Zillah 11-08-13 12:01

Lavendelolje eller lavendelgele hjelp også, om du har det.

Julie 11-08-13 17:11

Finnes det et norskt ord som tilsvarer verbet "to interact (with)"?

vaskeklut 11-08-13 17:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1454076)
Finnes det et norskt ord som tilsvarer verbet "to interact (with)"?

Samhandle? eventuelt samarbeide?

Sanney 11-08-13 22:53

oppbevaring av kokte egg i kj;leskap, med eller uten skall?

Orkide 12-08-13 00:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1454112)
oppbevaring av kokte egg i kj;leskap, med eller uten skall?

Uten skal, er skallet på blir de grønne i plomma.

Sanney 12-08-13 06:35

jaja, f[r ha gr;nne egg da xD

milena 12-08-13 08:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1454020)
Prøv tannkrem. Funker utmerket! Ellers er naturell yoghurt noe jeg brukte på ungene da de var små.

Bare en ting, tannkrem føles kanskje godt i øyeblikket. Det kjøler ned og føles godt, men tørker ut huden og kan gjøre brannsåret verre. Yoghurt har jeg bare gode erfaringer med.

vaskeklut 12-08-13 10:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1454128)
Bare en ting, tannkrem føles kanskje godt i øyeblikket. Det kjøler ned og føles godt, men tørker ut huden og kan gjøre brannsåret verre.

I tillegg inneholder tannkremen ofte en del bakterietyper som man helst ikke vil ha i en ev. rift... Ikke sånne gode bakterier som yoghurten har.

vaskeklut 12-08-13 10:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 1454118)
Uten skal, er skallet på blir de grønne i plomma.

Det blir ikke mine? :confused:

TrillTrall 12-08-13 11:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1454140)
Det blir ikke mine? :confused:

Hvis de avkjøles fort etter koking så blir de ikke grønne, dersom de ligger i kokevannet eller ikke avkjøles raskt blir de grønne. Så legg eggene i kaldt vann et par minutter etter at du har tatt dem opp av kokevannet, da blir det neppe grønn plomme.

Hvis du skal spise med en gang og ikke vil ha dem kalde holder det med rundt 20 sek i kaldt vann, da løsner skallet lettere.

Sanney 12-08-13 16:56

nei, dem var ikke grønne idag. men jeg kjølte dem ned i kaldt vann når de var ferdigkokt.

Kanutten 13-08-13 18:33

Hva gjør man når man har en pode som er blitt 16 år som begynner på videregående og som gjerne vil holde styr på stipendet sitt selv når han ikke har bankkort?? Ikke får han bankkort heller for faren vil ikke signere de papirer som er nødvendige. MÅ han virkelig få utbetalingskort? Fortidsgrums...

Og hva skal til for å få faren bort fra delt ansvar slik at jeg alene kan fikse kort??

vaskeklut 13-08-13 19:01

Kanutten: opprett en konto i hans navn som han kan gå i banken og ta ut pengene fra?

Kanutten 13-08-13 20:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1454315)
Kanutten: opprett en konto i hans navn som han kan gå i banken og ta ut pengene fra?

Det er jo nettopp det som ikke går. Jeg får ikke opprette noe som helst med mindre faren sier at det er ok..... :(

TrillTrall 13-08-13 20:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1454306)
Hva gjør man når man har en pode som er blitt 16 år som begynner på videregående og som gjerne vil holde styr på stipendet sitt selv når han ikke har bankkort?? Ikke får han bankkort heller for faren vil ikke signere de papirer som er nødvendige. MÅ han virkelig få utbetalingskort? Fortidsgrums...

Og hva skal til for å få faren bort fra delt ansvar slik at jeg alene kan fikse kort??

Hmmm... Kan han få pengene på utbetalingskort slik at du setter dem inn på en konto du oppretter i ditt navn og som han disponerer kort på? En konto som ikke kan overtrekkes og sånt. Om pengene kan rett inn på en konto i et annet navn enn han vet jeg ikke, men via utbetalingskort er jo saken grei (men tungvint).

streber 13-08-13 20:50

Så rart, jeg har opprettet bankkort for mine jenter, med stefar og min sin underskrift i 2 ulike banker:confused: Far har ikke vært involvert

Kanutten 13-08-13 20:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av streber (Innlegg 1454338)
Så rart, jeg har opprettet bankkort for mine jenter, med stefar og min sin underskrift i 2 ulike banker:confused: Far har ikke vært involvert

Vi har delt foreldreansvar. Det er det som skaper trøbbel...

streber 13-08-13 20:56

ok:o

Carisma 13-08-13 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1454306)

Kreve at faren kommer opp med en god løsning ellers trekker du ham for forliksrådet?

Kanutten 13-08-13 21:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1454343)
Kreve at faren kommer opp med en god løsning ellers trekker du ham for forliksrådet?

Haha! :o Hadde det vært så enkelt.

Carisma 13-08-13 22:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1454350)
Haha! :o Hadde det vært så enkelt.

Forliksrådet eller en annen meglingsinstanss er faktisk en reell løsning når to parter ikke samarbeider. Det er sånt de er der for.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.