Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

TrillTrall 16-07-13 20:11

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har fått Furadantin mot uvi og disse skal tas sammen med mat 3 ganger om dagen. Vel - akkurat nå på sommeren blir det litt vanskelig å få til det sånn rimelig jevnt fordelt utover dagen. Så stort sett tar jeg en tablett kl. 9:30, en kl. 16:30 og en rundt kl. 21-21:30, men nå er jeg kjempesulten og det er i grunnen litt tidlig for kveldstabletten...

Men hvorfor må de egentlig tas sammen med mat? Og hva er det viktigste - at de tas sammen med mat eller at de tas sånn rimelig jevnt utover dagen?

Kitt 16-07-13 20:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1451097)
Har fått Furadantin mot uvi og disse skal tas sammen med mat 3 ganger om dagen. Vel - akkurat nå på sommeren blir det litt vanskelig å få til det sånn rimelig jevnt fordelt utover dagen. Så stort sett tar jeg en tablett kl. 9:30, en kl. 16:30 og en rundt kl. 21-21:30, men nå er jeg kjempesulten og det er i grunnen litt tidlig for kveldstabletten...

Men hvorfor må de egentlig tas sammen med mat? Og hva er det viktigste - at de tas sammen med mat eller at de tas sånn rimelig jevnt utover dagen?

Det viktigste er at de tas jevnt fordelt hver 8. time om de skal tas x3.
De bør tas med mat for å være snill mot magen, men for mange spiller det ingen rolle. Tåler man det ikke, blir man dårlig i magen nesten uansett! Men samme med mat, trenger heller ikke bety noe annet enn noen få nøtter eller en skive salami eller 2 feks.

TrillTrall 16-07-13 21:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1451103)
Det viktigste er at de tas jevnt fordelt hver 8. time om de skal tas x3.
De bør tas med mat for å være snill mot magen, men for mange spiller det ingen rolle. Tåler man det ikke, blir man dårlig i magen nesten uansett! Men samme med mat, trenger heller ikke bety noe annet enn noen få nøtter eller en skive salami eller 2 feks.

Ah - ikke nødvendigvis et måltid altså, bare det er noe smått så holder det. :) Da blir det litt lettere. Har tatt 6 tabletter nå og merker ingenting på magen så langt så da regner jeg med at det går greit med litt mindre mat sammen med dem også. :) Takk og takk!

Photobscura 16-07-13 21:54

Så nå i butikken at det har dukket opp et nytt søtningsmiddel. Canderel har kommet med et slags steviasukker. Så det var sukrin i også. Noen som har prøvd og kan si noe om smak og sånn?

nellie 17-07-13 09:17

Kooooost spørsmål, meeen.. Eggeløsningsslim. Kommer det før, under eller etter selve begivenheten?

Lillemy71 17-07-13 09:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1451030)
Veloria vintage og Dianas salonger her på Grünerløkka selger kvalitets-vintage, i hvert fall, og særlig sistnevnte går for være spesielt velronnemert. (Hun der Skavlan-dama kjøper mye derfra bl.a. Jeg også for den saks skyld. :p). Vet ikke om de kjøper opp privat, men det kan være verdt å høre! Mener prisene på f.eks. kjoler ligger på mellom 400-800 i butikk.

Takker, kan sende en mail og se om jeg får en respons. Synes at det er litt for fine ting som jeg har brukte en del penger på, til at det bare skal bli liggende eller bli kasta.

Kitt 17-07-13 09:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1451120)
Kooooost spørsmål, meeen.. Eggeløsningsslim. Kommer det før, under eller etter selve begivenheten?

Det må vel komme samtidig om man skal kunne bruke det til å time en envt befruktning, tror jeg!

nellie 17-07-13 10:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1451123)
Det må vel komme samtidig om man skal kunne bruke det til å time en envt befruktning, tror jeg!

Ja, men det er jo ganske innviklede greier, så ser det ikke som en selvfølge at det kommer sammen.:)

Googla det og fant ut at det kommer før.:) EL kommer når det ikke kommer noe mer EL-slim. Sikkert forskjell, men.:)

Kitt 17-07-13 10:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1451125)
Ja, men det er jo ganske innviklede greier, så ser det ikke som en selvfølge at det kommer sammen.:)

Googla det og fant ut at det kommer før.:) EL kommer når det ikke kommer noe mer EL-slim. Sikkert forskjell, men.:)

Stemmer sikker sånn ca for de fleste, da! Jeg tror ikke det stemmer helt for meg, men så er jeg litt rar rundt alt sånt uansett! :p

nellie 17-07-13 10:10

Jeg driver og kartlegger syklusen min og synes det med regelmessighet er veeeldig fascinerende! EL-slim kom på AKKURAT samme tidspunkt og dag denne syklusen, som forrige og gangen før. Sykt.

Kitt 17-07-13 10:13

Jeg var regelmessig i mange år før jeg brukte ppiller og også lenge etter siste fødsel i -99 (25 og 27 dager). Så deilig at det var så forutsigbart.:)
Men en vakker dag var det brått slutt på morroa og jeg måtte innse at jeg var i ferd med å bli gammel!:eek:
;)

nellie 17-07-13 10:31

Håper det er lenge til jeg blir så gammel.. He he. Neida. Du er vel ikke gammel, Kitt!:)

Kitt 17-07-13 10:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1451130)
Håper det er lenge til jeg blir så gammel.. He he. Neida. Du er vel ikke gammel, Kitt!:)

Takk, søteste!:hearts:

Blir 46 om en uke, så sånn i forhold til syklus etc begynner jeg å gå ut på dato! ;)

Ellers er alder bare et tall! Har jo en sønn på 3 som holder meg ung! Det er de eldste som gir meg grå hår! :D

TrillTrall 17-07-13 11:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1451108)
Så nå i butikken at det har dukket opp et nytt søtningsmiddel. Canderel har kommet med et slags steviasukker. Så det var sukrin i også. Noen som har prøvd og kan si noe om smak og sånn?

Stevia-sukettene fra Canderel er ikke gode i alle fall. :nei:

TrillTrall 17-07-13 11:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1451120)

I forkant og tett inntil. Når slimet er borte er det slutt på moroa. :)

nellie 17-07-13 11:42

Synes "stevia" sukettene er tipp topp, jeg.:)

TrillTrall 17-07-13 11:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1451141)
Synes "stevia" sukettene er tipp topp, jeg.:)

Yak. Canderel sine har en guffen ettersmak. Har prøvd en annen type også, Natreen?, de var heller ikke så gode og kostet dessuten 3 ganger så mye som de vanlige. Bruker noen fra Iherb, Nunaturals og de har grei smak, men løser seg ikke helt opp så det blir liggende igjen litt "grut" i bunnen av tekoppen.

Lillemy71 17-07-13 12:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1451143)
Yak. Canderel sine har en guffen ettersmak. Har prøvd en annen type også, Natreen?, de var heller ikke så gode og kostet dessuten 3 ganger så mye som de vanlige. Bruker noen fra Iherb, Nunaturals og de har grei smak, men løser seg ikke helt opp så det blir liggende igjen litt "grut" i bunnen av tekoppen.

Jeg liker ikke noen av de, har en merkelig smak og enda mer merkelig ettersmak. Jeg sverger til dråper eller porsjonsposer som jeg kjøper på Iherb og alltid drar rundt på i veska :)

TrillTrall 17-07-13 12:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1451144)
Jeg liker ikke noen av de, har en merkelig smak og enda mer merkelig ettersmak. Jeg sverger til dråper eller porsjonsposer som jeg kjøper på Iherb og alltid drar rundt på i veska :)

Jeg liker godt dråpene fra NuNaturals og må vel bestille noen flasker til. :) Men på hytta er det umulig, om vinteren vil de jo fryse! Derfor prøvde jeg meg på suketter, men med dårlig resultat så langt. :(

Photobscura 17-07-13 15:59

Hehe, ok. Her var det delte meninger! Men nå var dette et pulver, da. Vet ikke om det har noe å si, men sukettene må vel ha et bindestoff, så ikke sikkert det smaker likt. :)

Spinnerette 17-07-13 17:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450816)
Jeg vet jeg har badet i saltvann med relativt fersk tattis for mange år siden, men er dette egentlig særlig smart? Har som regel lagt sånne begivenheter til høsten eller vinteren nettopp på grunn av sol og bading, men hva er det verste som kan skje? Kommer til å smøre den med sunblock, altså. Men burde jeg f.eks. bruke et vanntett plaster? Men det er en viss størrelse på den.

Nye tattiser skal holdes tørre, men fuktes (Helosan!). Det er strengt tatt et sår, og skal behandles deretter; om du fikler med skorpa, blir arret stygt. Det er ikke spesielt lurt å være lenge nok i vann til at skorpa blir "slapp", eller å få for mye sol på den. Den vil da ende opp med å bli blass, ujevn, og om du er uheldig, flekkete, og linjene kan flyte utover. Samme gjelder å bruke gladpack og teip, helt OK for å holde vannet unna der og da, men ta den i så tilfelle av før skorpa blir bløt av svette. TLDR; smør så mye du gidder med Helosan, men hold den ellers så tørr som mulig. :)

Carisma 17-07-13 22:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1451013)
En venninne av meg sa opp jobben sin som bartender for en liten tid tilbake. Ikke mange ukene etterpå fant hun ut at hun var gravid, og hadde kanskje vært det en ukes tid da hun leverte oppsigelsen. Hun har nå fullstendig avsluttet arbeidsforholdet med en måneds oppsigelse. Hun er vel nå ca åtte uker på vei.
Nå har hun blitt kjempedårlig! Så dårlig at hun ikke er i stand til å ta seg ny jobb. Hun har fått antatt en bok, men den vil hun ikke bli forskuddert på før tidligst nyåret.
Hun har hatt noen uheldige opplevelser med svangerskap før (fosteret døde ved to tilfeller), og er sånn sett kjempebekymret. Legen hennes er på ferie, og det er ingen vikar. Hun vet ikke hva hun skal gjøre med penger heller, samboeren er frilanser, og inntekten er sånn sett usikker.
Hvilke rettigheter har hun egentlig i forhold til f.eks. støtte fra Nav? Og kan de hjelpe henne med tidlig ultralyd på f.eks. legevakta, ettersom hun ikke kommer seg til sin egen fastlege før i august?

Dersom fastlegen er tilknyttet et legesenter vil hun få time hos en av de andre legene. Men jeg ville nok gått rett til gynekologen med dette, regner med hun er tilknyttet en med flere problemsvangerskap bak seg. Evt kan hun ta kontakt med sykehuset om hun var innlagt i forbindelse med dette. Ellers ville jeg ringt legevakta og lagt fram problemet med bekymringer osv, de tar graviditets trøbbel MEGET alvorlig (veit jeg av erfaring da jeg ble hive i en sykebil og sendt til Ullevål nærmest på flekken....)
Med slik sykehistorie bør hun raskt til oppfølging på en fødeavdeling, jeg gikk hver 14. Dag fra uke 13 pga pcos og mulige komplikasjoner.
Ang NAV er det nok desverre ikke så mye annet å gjøre enn å gå og snakke med dem. De foreldrestønadsgreiene er helt umulig å skjønne.

Lillemy71 18-07-13 08:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1451145)
Jeg liker godt dråpene fra NuNaturals og må vel bestille noen flasker til. :) Men på hytta er det umulig, om vinteren vil de jo fryse! Derfor prøvde jeg meg på suketter, men med dårlig resultat så langt. :(

Jeg har sånne små porsjonsposer med pulver fra NuNutrals. De er perfekte og dra med seg eller ha liggende på hytta som du sier. En pose er perfekt til en stor latte som jeg liker ganske søt, mens jeg bruker en halv pose i en stor kopp med te. Veldig greit med disse for siden pakkene er små forringes ikke kvaliteten. :)

Lillemy71 18-07-13 10:42

Noen som har prøvd solkremen Rieman P20?

Har snakka med mange som anbefaler denne på det varmeste og ser også på en del forum at folk skryter den opp i skyene. Samtidig finner jeg flere tester som tilsier at UVA-filteret ikke er godt nok i det hele tatt og folk som er blitt skambrent selv om de påstår at de har brukt den riktig.

Jeg har en lys, sart nordisk hud med masse fregner, men har aldri brukt mer enn faktor 15 på alle mine Kretaturer og har aldri blitt brent. MEN jeg smører også på mye og ofte. Har som oftest brukt Lancaster. Har vurdert å prøve P20, men begynner å bli litt skeptisk og lurer i så fall på om jeg bør gå opp i faktor? I følge alle råd og tabeller burde jeg hatt SPF50, men da hadde jeg ikke fått fregner en gang.

http://www.dagbladet.no/2013/06/12/t...krem/27644822/

smgj 18-07-13 15:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1451224)

Har snakka med mange som anbefaler denne på det varmeste og ser også på en del forum at folk skryter den opp i skyene. Samtidig finner jeg flere tester som tilsier at UVA-filteret ikke er godt nok i det hele tatt og folk som er blitt skambrent selv om de påstår at de har brukt den riktig.

Jeg har en lys, sart nordisk hud med masse fregner, men har aldri brukt mer enn faktor 15 på alle mine Kretaturer og har aldri blitt brent. MEN jeg smører også på mye og ofte. Har som oftest brukt Lancaster. Har vurdert å prøve P20, men begynner å bli litt skeptisk og lurer i så fall på om jeg bør gå opp i faktor? I følge alle råd og tabeller burde jeg hatt SPF50, men da hadde jeg ikke fått fregner en gang.

http://www.dagbladet.no/2013/06/12/t...krem/27644822/

Jeg bruker p20 i syden. Det er viktig å vite at den virker 100% fram til den (relativt brått) får nok på kvelden. Når den "får nok" hjelper det ikke å smøre seg mer med samme solkrem. Da må du ha en ekstra solblokk av en annen type eller klær/skygge.

P20 smører du om morgenen ca 20 min før du går ut i sola. Smør godt og ikke ta på klær får den har trukket inn. Så er du klar for sola.

Det jeg har å utsette på p20 er at det kan være vanskelig å kjenne når det tidspunktet "at du må ta på klær" kommer. I Thailand vil det for meg f.eks være etter ca 1/2-3/4 dag på stranda i begynnelsen før jeg har fått eget grunnlag. Jeg er brunhåret og tar farge relativt lett. Etter 4-5 dager varer den hele dagen for meg.

Jeg hadde sagt - ta med en vannfast solblokk i tillegg og bruk den hver dag etter 1/2 dags soling med p20 til du begynner å få farge. Da kan du vente lenger og lenger før du kler deg/bruker alternativ solbeskyttelse. :) Og du får mye raskere farge med p20 enn andre kremer.

Supera 18-07-13 23:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1451224)

Jeg har kjøpt den etter anbefaling herfra. Tror det var smgj. Jeg har bare hatt korte perioder i sola etter at jeg kjøpte den, så jeg har ikke fått testet den skikkelig. Den trekker fort inn i huden i alle fall.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1450692)
Jeg kan ikke den eksakte teknikken bak det. Men satelittelefoner er jo litt anderledes oppbygd, og beregnet for å være knyttet til satelitten hele tida. Men det er kanskje forskjellige frekvenser, på samme måte som gsm og nmt er forskjellige?
Her står det noe om det https://netcom.no/kundeservice/mobil...ge-og-satelitt

Jeg er litt på etterskudd her, men kan kanskje forklare litt av teknikken siden jeg faktisk jobber med dette. Vel, ikke akkurat med dette, men det berører feltet jeg jobber med.

Mobiler bruker ikke satellittdata direkte. Flere av Color Lines båter (og mange andre ferjer og cruisebåter) har en liten "mobilmast" ombord fra for eksempel MCP. MCP er en teleoperatør gjennom satellitt. Altså at deres "mobilmast" ombord på båtene er koblet til ei satellittantenne som står på båten. Derfor er prisene noe helt annet enn vanlig land-priser. Det er som utenlandspriser. Mobilmastene deres er styrt av GPS og skal skru av nettverket når de kommer nærme kysten slik at man ikke skal kunne bruke MCP-nettet når det finnes vanlig landmobilsignal.

Vanlige mobiltelefoner er ikke i stand til å bruke satellitter annet enn til lesing og da bare hvis signalet er veldig sterkt (for eksempel GPS). Carisma har rett i at det er på en annen frekvens. Lytte på signal fra satellitt er mye lettere enn å sende signalet til satellitten. Det skal tross alt reise ca 36000 km og treffe mottakeren der oppe... Mobilene vil slite med å lage et så sterkt og retningsbestemt signal.

Lillemy71 19-07-13 08:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1451283)
Og du får mye raskere farge med p20 enn andre kremer.

Og grunnen til det, såvidt jeg har klart å finne ut er at UVA-filteret ikke er så veldig bra (2 av 5 stjerner), så jeg tror jeg heller holder meg til den jeg alltid har brukt da vet jeg ihvertfall at jeg ikke blir brent og får for mye skadelige stråler.

smgj 19-07-13 09:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1451345)
Og grunnen til det, såvidt jeg har klart å finne ut er at UVA-filteret ikke er så veldig bra (2 av 5 stjerner), så jeg tror jeg heller holder meg til den jeg alltid har brukt da vet jeg ihvertfall at jeg ikke blir brent og får for mye skadelige stråler.

Det må du selvfølgelig gjøre om du føler deg tryggere med den. Bare pass på å finne en med minst mulig hormonhermere. (gjelder alt av solkrem og kremer generelt...) :(

PS - man må slippe igjennom stråling om man skal få brunfargen, altså... ;)

Lillemy71 19-07-13 09:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1451355)
Det må du selvfølgelig gjøre om du føler deg tryggere med den. Bare pass på å finne en med minst mulig hormonhermere. (gjelder alt av solkrem og kremer generelt...) :(

Er fullstendig klar over det, men jeg bruker solkrem ca 2-3 uker i året og vet at vi får minst like mye av diverse hormonhermere og miljøgifter gjennom andre ting, så jeg velger en som gir meg beskyttelse og lukter godt. Jeg vil ikke ha for mye UVA-stråling og bli skrukkete før tida. Kjenner alt for mange skrekkeksempler der.

silje21 19-07-13 17:01

Hah, ringte telenor nå, ja jeg vet, treigt hehe. men fikk beskjed om at de ikke lenger deler opp regninger, og at mitt eneste valg da var å utsette regningen helt en mnd, eller evnt betale halvparten nå, og halvparten i august.

Heldigvis fikk vi ordnet det annerledes ved hjelp av familie.

Familie <3

vaskeklut 23-07-13 20:35

Hva kan jeg gjøre med at det stinker fra sluket i dusjen? Det er rensa, det er vann i og vannlåsen er skjult (superpraktisk løsning!)...

index 24-07-13 15:07

Tipper du har problemer med luftingen av kloakken, slik at undertrykk suger ut vannet eller overtrykk presser inn luft. Her er det enten lufting over tak, eller en Durgo ventil (en hvit sopp på toppen av et rør). Slike Durgo ventiler klistrer seg iblant fast, en god rengjøring så bør den funke igjen...

Photobscura 24-07-13 16:38

Noen som vet hva den møll/nattsvermer-arten som pleier å fly rundt utelamper på Østlandet heter? Er det fjærmøll, mon tro?

vaskeklut 24-07-13 16:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1451818)
Tipper du har problemer med luftingen av kloakken, slik at undertrykk suger ut vannet eller overtrykk presser inn luft. Her er det enten lufting over tak, eller en Durgo ventil (en hvit sopp på toppen av et rør). Slike Durgo ventiler klistrer seg iblant fast, en god rengjøring så bør den funke igjen...

det er jo nettopp rengjort nedi der...?

index 25-07-13 14:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1451838)
det er jo nettopp rengjort nedi der...?

Ikke nedi sluket. Durgo ventilen sitter enten i et skap eller på loftet. Kikk rundt og se om du finner et 2" rør som ender i en hvit plastsopp.

Sanney 28-07-13 22:14

hvor ble det av tordenværet vi lissom skulle få? >:(

Kitt 28-07-13 23:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1452243)
hvor ble det av tordenværet vi lissom skulle få? >:(

Det lurer jeg også på!!!:confused:
Eller, altså, jeg vil gjerne ha litt regn til hagen nå! Alt er så tørt og jeg har ventet og ventet på alt regnet og tordenværet!:p

grotingeling 29-07-13 06:01

Regnet kom til Bergen og omegn, men torden fikk vi ikke :lol:

nellie 29-07-13 11:23

Noen som vet om det er noe man kan gjøre for å hindre immunforsvaret imot å skru seg helt av på natten? Skal på nattevakt i natt og det ser ut til at type mellom 12 og 06 så skrur det seg totalt av.:p Blir ALLTID småsyk på og etter nattevakt. Noen ganger blir jeg bare litt sår i halsen og noen ganger blir det til forkjølelse.

streber 29-07-13 11:39

Har jobbet natt i mange år uten å oppleve det der, annet enn om man må på akuttnattevakt og dermed ikke får sovet først. Så det eneste jeg kan bidra med er å spørre om du sover godt før vakt:):o?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.