Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

smgj 12-07-13 07:30

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1450537)
Noen nettverk er åpne i den forstand at de ikke har en sikkerhetsnøkkel, for eksempel på flyplasser, men når man åpner nettleseren blir man som regel sendt til en side der man må betale for å kunne bruke nettet. :smile:

.. og ofte må man bruke den innebygde nettleseren for at redirigeringen skal fungere.

Photobscura 12-07-13 08:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1450537)
Noen nettverk er åpne i den forstand at de ikke har en sikkerhetsnøkkel, for eksempel på flyplasser, men når man åpner nettleseren blir man som regel sendt til en side der man må betale for å kunne bruke nettet. :smile:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1450539)
Det Julie sa :ja:
Men man trenger ikke alltid betale. Ofte står innloggingsinfoen på kvitteringa man får når man kjøper noe (evt sjekker inn om det er på hotell). Sikkert for å hindre at folk bruker plassene som "kontor" og sitter der hele dagen uten å kjøpe noe.

Hmmkey. Har aldri brukt nettverket på Sør, så jeg aner ikke hvordan de årner seg. "Normalen" er vel at de fleste kafeer har passord som står i disken, forsåvidt. Men jeg ble ikke videresendt til noen side. Jeg søkte på noe på google, og nettleseren ble bare stående og spinne uten å komme noe sted.

amritam 12-07-13 09:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450547)
Hmmkey. Har aldri brukt nettverket på Sør, så jeg aner ikke hvordan de årner seg. "Normalen" er vel at de fleste kafeer har passord som står i disken, forsåvidt. Men jeg ble ikke videresendt til noen side. Jeg søkte på noe på google, og nettleseren ble bare stående og spinne uten å komme noe sted.

Da må jeg bare spørre: sjekket du at wifi var på og om du hadde signal? Prøvde du å koble til nettverket manuelt? (Innstillinger - Trådløst og nettverk - Wifi-instillinger)

Photobscura 12-07-13 09:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1450549)
Da må jeg bare spørre: sjekket du at wifi var på og om du hadde signal? Prøvde du å koble til nettverket manuelt? (Innstillinger - Trådløst og nettverk - Wifi-instillinger)

Ja, ja, og ja! :) Jeg tviler på at jeg kunne få opp et nettverk uten at wifien var på, og ikke minst se at signalstyrken var oppført som "bra" når jeg koblet meg på. :)
Jeg er n00b når det kommer til smarttelefoner, men ikke såå n00b. :p

silje21 12-07-13 10:18

noen som vet om telenor pleier å være vrange med å få delt opp en regning? dvs selvfølgelig betale hele greia, men over noen mnd, istedet for alt med en gang..

j88 12-07-13 10:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1450555)
noen som vet om telenor pleier å være vrange med å få delt opp en regning? dvs selvfølgelig betale hele greia, men over noen mnd, istedet for alt med en gang..

Jeg fikk gjort det for en tid tilbake uten noe problem. Så ville ringt å snakket med dem,

vaskeklut 12-07-13 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450547)

Mulig det var for mange på nettverket f.eks. det høres ut som at du rett og slett ikke fikk ip-adresse. Det kan ikke fonen din gjøre noe med. :)

Photobscura 12-07-13 10:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450559)
Mulig det var for mange på nettverket f.eks. det høres ut som at du rett og slett ikke fikk ip-adresse. Det kan ikke fonen din gjøre noe med. :)

Skjønner. Har ikke tenkt på at det kan være en mulighet. Sjekka ikke om jeg fikk noen ip-adresse, men jeg ble da tilkoblet ... Får vel gå rundt og samle på litt nettverk rundt omkring som jeg kan få passord til. :p Ellers mener jeg det var et alternativ på telefonen før jeg oppgraderte den å koble seg til ... satelitt? Ikke vet jeg, men jeg finner det ikke igjen nå. Husker det var der, og at det sto at det kunne dra ekstra batteri. Mobilnett er jo dritdyrt. (Og, nei. Jeg skal ikke ha noe abonnement. ;))

vaskeklut 12-07-13 10:58

Ja, det er slik det oppfører seg når man ikke får adresse. Det kan også være andre ting, men det at du ikke får ip-adresse er det mest sannsynlige. Da ser du tilkobla ut, men ingenting virker.

satellittgreiene vet jeg ingenting om.

Photobscura 12-07-13 11:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450567)
Ja, det er slik det oppfører seg når man ikke får adresse. Det kan også være andre ting, men det at du ikke får ip-adresse er det mest sannsynlige. Da ser du tilkobla ut, men ingenting virker.

satellittgreiene vet jeg ingenting om.

Ok. Greit å vite! Takk for all hjelp, altså. :)

amritam 12-07-13 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450552)
Ja, ja, og ja! :) Jeg tviler på at jeg kunne få opp et nettverk uten at wifien var på, og ikke minst se at signalstyrken var oppført som "bra" når jeg koblet meg på. :)
Jeg er n00b når det kommer til smarttelefoner, men ikke såå n00b. :p

Nei, jeg trodde egentlig ikke det, men måtte spørre i tilfelle da du sa at det du gjorde var å søke i google. Det kunne jo, i et tenkt tilfelle, ha fungert greit av seg selv det også hvis mobilen din hadde koblet seg til autmatisk.

Ser at manglende ip-adresse er foreslått. En annen mulighet kan være at det er så mye trafikk på nettet at nettleseren ikke får svar fort nok. Det er i så fall litt vanskelig for deg å gjøre noe med.

amritam 12-07-13 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450565)
Skjønner. Har ikke tenkt på at det kan være en mulighet. Sjekka ikke om jeg fikk noen ip-adresse, men jeg ble da tilkoblet ... Får vel gå rundt og samle på litt nettverk rundt omkring som jeg kan få passord til. :p Ellers mener jeg det var et alternativ på telefonen før jeg oppgraderte den å koble seg til ... satelitt? Ikke vet jeg, men jeg finner det ikke igjen nå. Husker det var der, og at det sto at det kunne dra ekstra batteri. Mobilnett er jo dritdyrt. (Og, nei. Jeg skal ikke ha noe abonnement. ;))

Det eneste jeg vet om på telefonen som bruker satelitt, er gps og det kan du ikke surfe med ;) Satelittelefon er vel ganske spesilet og veldig dyrt.

Carisma 12-07-13 15:23

Satellitt er veldig, veldig dyrt ja! Om man er på båt, f.eks danskebåten hender det telefonen kobler over på satellitt om det mangler antennedekning. Det er endel som har fått sjokk når surferegninga kom vet jeg :o

amritam 12-07-13 16:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1450612)
Satellitt er veldig, veldig dyrt ja! Om man er på båt, f.eks danskebåten hender det telefonen kobler over på satellitt om det mangler antennedekning. Det er endel som har fått sjokk når surferegninga kom vet jeg :o

Sier du nå at vanlige mobiltelefoner i dag har mulighet for satelittelefon, og at de faktisk kan finne på å automatisk gå over til det når det ikke er andre nett tilgjengelige? I så fall må du gjerne hinte om hvor jeg kan slå av dette - jeg finner ingenting om satelittelefoni på min mobil. Jeg trodde man måtte ha spesielle telefoner for dette...

Photobscura 12-07-13 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1450583)
Nei, jeg trodde egentlig ikke det, men måtte spørre i tilfelle da du sa at det du gjorde var å søke i google. Det kunne jo, i et tenkt tilfelle, ha fungert greit av seg selv det også hvis mobilen din hadde koblet seg til autmatisk.

Ser at manglende ip-adresse er foreslått. En annen mulighet kan være at det er så mye trafikk på nettet at nettleseren ikke får svar fort nok. Det er i så fall litt vanskelig for deg å gjøre noe med.

Grunnen til at jeg gikk på nettet da jeg var ute i byen, var for å se om jeg fant noen andre kulegriller enn den jeg fant på Claes Ohlson, så da kobla jeg meg på første og beste åpne nett og satte i gang å google kulegriller. ;) Derfor google!

Ja, det er jo flere muligheter. Merker jo ofte at nettet på kafeer kan være tregt når jeg tar med laptopen min for å jobbe med skolearbeid, selv om de i baren påstår at bredbåndet deres er raskt.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1450584)
Det eneste jeg vet om på telefonen som bruker satelitt, er gps og det kan du ikke surfe med ;) Satelittelefon er vel ganske spesilet og veldig dyrt.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1450618)
Sier du nå at vanlige mobiltelefoner i dag har mulighet for satelittelefon, og at de faktisk kan finne på å automatisk gå over til det når det ikke er andre nett tilgjengelige? I så fall må du gjerne hinte om hvor jeg kan slå av dette - jeg finner ingenting om satelittelefoni på min mobil. Jeg trodde man måtte ha spesielle telefoner for dette...

Begynner å lure på om jeg hallusinerte, nærmest. :p Men mener det var et ekstra alternativ til tilkobling, og at det hadde noe med satelitt å gjøre. Ikke vet jeg. :p

Kanutten 12-07-13 20:45

Siden det er snakk om mobiler etc. Jeg har både samsung s4 og et samsung nettbrett note 10.1. Jeg skal snart reise på ferie og vil gjerne ha en film å se på mens vi flyr. Poden sier det er skummelt og laste ned filmer nå via torrent ( og han er vågal), så..... hvordan kan jeg få kopiere en film på brettet eller mobben uten å bruke bluetooth??

Julie 12-07-13 20:46

Noen som vet om et hotell i Riga de ville anbefalt? :snill:

Kanutten 12-07-13 20:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1450626)
Siden det er snakk om mobiler etc. Jeg har både samsung s4 og et samsung nettbrett note 10.1. Jeg skal snart reise på ferie og vil gjerne ha en film å se på mens vi flyr. Poden sier det er skummelt og laste ned filmer nå via torrent ( og han er vågal), så..... hvordan kan jeg få kopiere en film på brettet eller mobben uten å bruke bluetooth??

Jeg har simkort i nettbrettet også, så jeg lurte på om jeg kan overføre feks via google?

vaskeklut 12-07-13 22:31

Kan du sikkert prøve på, men Storebror ser deg ;)

Julie 12-07-13 22:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450654)

:lol:

Kanutten 12-07-13 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450654)

Hvorfor det da? Jeg har en googlekonto på ørten gig. Det går an å laste ned filmer på den akkurat som andre laster bilder. Det heter jo at det skal være like privat som en minnepenn (skjønt jeg er skeptisk til det da), ingen andre får se med mindre jeg tillater det. Dessuten er ekstern lagring ikke uvanlig lengere og da får man tilgang til sitt uansett hvor.

Når jeg tenker meg om har routern vår ganske stor lagringskapasitet, det gjør alt litt lettere.

Lava 12-07-13 23:32

Hva fader svarer man ungdom som kun sier: "Vet ikke" til alt man spør om??? :mad:

Har begynt å svare: "da kan jeg ikke hjelpe deg" men det er lite koselig når man lurer på hva man skal feks lage til middag..... :o

vaskeklut 12-07-13 23:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1450661)
Hvorfor det da? Jeg har en googlekonto på ørten gig. Det går an å laste ned filmer på den akkurat som andre laster bilder. Det heter jo at det skal være like privat som en minnepenn (skjønt jeg er skeptisk til det da), ingen andre får se med mindre jeg tillater det. Dessuten er ekstern lagring ikke uvanlig lengere og da får man tilgang til sitt uansett hvor.

Når jeg tenker meg om har routern vår ganske stor lagringskapasitet, det gjør alt litt lettere.

Ingenting som er av amerikansk opprinnelse er privat. Spesielt ikke google. Men hva vet vel jeg.

vaskeklut 13-07-13 00:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1450678)
Hva fader svarer man ungdom som kun sier: "Vet ikke" til alt man spør om??? :mad:

Har begynt å svare: "da kan jeg ikke hjelpe deg" men det er lite koselig når man lurer på hva man skal feks lage til middag..... :o

Slutt med spørsmålene og ta avgjørelsene? Hadde jeg gjort.

Når sutringa om "ååh, jeg får ikke bestemme NOEN TING JEG!!" kommer, så si som sant er, kiden svarer jo "vet ikke" uansett så du gidder ikke kaste vekk mer energi på det før hun/han begynner å gi skikkelige svar. Eller?

Marella77 13-07-13 00:39

Noen som har opplevd veggdyr? Er på hotell i utlandet og har pakket ut i skapene. Nå får jeg litt små-"angst" for veggdyr etter prat fra min mann... Stor sjanse?

Julie 13-07-13 00:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1450678)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450685)
Slutt med spørsmålene og ta avgjørelsene? Hadde jeg gjort.

Når sutringa om "ååh, jeg får ikke bestemme NOEN TING JEG!!" kommer, så si som sant er, kiden svarer jo "vet ikke" uansett så du gidder ikke kaste vekk mer energi på det før hun/han begynner å gi skikkelige svar. Eller?

:ja: Som en unge som gjør dette hele tiden, så kan det ganske enkelt oversettes til "Det er det samme for meg, gjør som du vil!" :p

vaskeklut 13-07-13 01:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1450687)
:ja: Som en unge som gjør dette hele tiden, så kan det ganske enkelt oversettes til "Det er det samme for meg, gjør som du vil!" :p

Om det er du som er ungen foreslår jeg at du legger det av deg og heller svarer oversettelsen eller et brukbart svar.... :o

Julie 13-07-13 01:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450688)
Om det er du som er ungen foreslår jeg at du legger det av deg og heller svarer oversettelsen eller et brukbart svar.... :o

Jo, men når mamma spør om jeg foretrekker blått eller rødt pledd til sofaen, og jeg i det hele tatt ikke bryr meg, og jeg sier det, da blir hun sur som bare søren. Da synes jeg nesten det er like greit å si "vet ikke/samma det" og slippe at hun blir så irritert... :kadetgaar

vaskeklut 13-07-13 01:14

Eller bare velge f.eks rødt på måfå :p

Julie 13-07-13 01:21

Ja, men så spør hun om hvorfor jeg synes det, og da er vi i gang igjen. :lol:

Men nå har jeg et spørsmål: er det noen tilskudd/vitaminer jeg "burde" ta i tillegg til ketolysetablettene? Jeg har sett at mange tar vitamin D og omega-3, for eksempel: lurer på om dette er noe jeg burde ta, og i hvilke doser, isåfall?

Carisma 13-07-13 01:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1450618)

Jeg kan ikke den eksakte teknikken bak det. Men satelittelefoner er jo litt anderledes oppbygd, og beregnet for å være knyttet til satelitten hele tida. Men det er kanskje forskjellige frekvenser, på samme måte som gsm og nmt er forskjellige?
Her står det noe om det https://netcom.no/kundeservice/mobil...ge-og-satelitt

Photobscura 13-07-13 01:34

Hah! Jeg "fant" igjen redigeringsprogrammene. Rett nok forsvant de under oppdatering, men da jeg valgte "rediger" etter å ha tatt et bilde, så fikk jeg beskjed om at det ikke var installert på telefonen, og jeg ble lenka rett til nettsida hvor jeg kunne laste det ned igjen. Yay!

Kanutten 13-07-13 03:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450684)
Ingenting som er av amerikansk opprinnelse er privat. Spesielt ikke google. Men hva vet vel jeg.

Privat på den måten at jeg gjør omtrent hva jeg vil med kontoen. Ikke privat på den måten at jeg ikke tror noen kommer seg inn hvis de vil, skjønner? SÅ naiv er selv ikke jeg. :snill:

Lemen 13-07-13 09:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450694)
Hah! Jeg "fant" igjen redigeringsprogrammene. Rett nok forsvant de under oppdatering, men da jeg valgte "rediger" etter å ha tatt et bilde, så fikk jeg beskjed om at det ikke var installert på telefonen, og jeg ble lenka rett til nettsida hvor jeg kunne laste det ned igjen. Yay!

Ååå, sorry at jeg ikke svarte på akkurat dette. Alt man har lastet ned, både gratis og betalte app'er, ligger i Play Butikk, android sin app-store, som skal være forhåndsinstallert. Man kan også logge på den siden fra nettet.

Når du er i Play Butikk på mobilen, trykk på den "usynlige" knappen til venstre for home-knappen, da kommer det opp en meny, med valget 'mine apper'.

Photobscura 13-07-13 09:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1450720)
Ååå, sorry at jeg ikke svarte på akkurat dette. Alt man har lastet ned, både gratis og betalte app'er, ligger i Play Butikk, android sin app-store, som skal være forhåndsinstallert. Man kan også logge på den siden fra nettet.

Når du er i Play Butikk på mobilen, trykk på den "usynlige" knappen til venstre for home-knappen, da kommer det opp en meny, med valget 'mine apper'.

Aaaai! Der fant jeg ut mye nytt, gitt! :p

Dessverre er ikke videoeditoren kompatibel med den nyeste oppdateringen min. :rolleyes: Må betale 14 kroner for en tilsvarende. Jeje!

Photobscura 13-07-13 10:00

Nå lurer jeg på noe helt annet.
Så nå i dag da jeg sendte meldekort (sender det alltid den første dagen det er mulig, altså annenhver lørdag), at neste meldekort alt kan sendes, om en uke, altså neste lørdag, den 20.?! Hva skjer med det? Har kikka litt rundt på nav.no og søkt litt på nettet uten å finne noen forklaring på hvorfor.

amritam 13-07-13 10:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1450701)
Privat på den måten at jeg gjør omtrent hva jeg vil med kontoen. Ikke privat på den måten at jeg ikke tror noen kommer seg inn hvis de vil, skjønner? SÅ naiv er selv ikke jeg. :snill:

Ettersom du var redd for at noen ser deg bruke torrents, så er det ikke så rart om man tror at du heller ikke er så interessert i at NSA ser deg på Google. Men joda, jeg ser også at det er en viss forskjell - NSA bryr seg neppe om at du laster opp en film der.

Kanutten 13-07-13 11:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1450723)
Ettersom du var redd for at noen ser deg bruke torrents, så er det ikke så rart om man tror at du heller ikke er så interessert i at NSA ser deg på Google. Men joda, jeg ser også at det er en viss forskjell - NSA bryr seg neppe om at du laster opp en film der.

Jeg bruker ikke torrent, det er det poden som har gjort, i mange år. Og når han begynner å bli skeptisk til det er ser jeg ingen grunn til å tvile på ham.

Nå er uansett 4 filmer og like mange serier lastet ned via google.

Blubbernot 13-07-13 15:03

Lurte på om noen visste om noen multi-vitamin/mineral tilskudd som ikke inneholder mye av det endel inneholder. slikt som sukker etc. Er så utrolig lite grønnsaker jeg får i meg (fordi jeg bare ikke liker de.) Men merker at jeg trenger de, mye leamus i øyet feks, 4dagen nå :/

j88 13-07-13 15:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Blubbernot (Innlegg 1450753)
Lurte på om noen visste om noen multi-vitamin/mineral tilskudd som ikke inneholder mye av det endel inneholder. slikt som sukker etc. Er så utrolig lite grønnsaker jeg får i meg (fordi jeg bare ikke liker de.) Men merker at jeg trenger de, mye leamus i øyet feks, 4dagen nå :/

De fleste multivitamin tilskudd innholder en del fyllmiddel, så om du vil ha noe som er helt naturlig, så ville jeg anbefalt et greens pulver, foreksempel Udos Choice Opti green, eller Purley greens fra supernature.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.