Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

TrillTrall 09-07-13 14:07

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450125)
Glem det. Fant ut av det! Jeg må tydeligvis aktivere mobilnettet (pakkedata) hver gang jeg både skal sende en mms, og tydeligvis også når jeg mottar en. Teit. :cool:

Det må jeg på min LG 500 også ellers flyr kronene fort ut. Irriterende i grunnen.

Photobscura 09-07-13 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450147)
janei daaa...

Da får jeg bare bruke den ekstra kalorien det koster meg å slå på pakkedata hver gang jeg sender eller mottar mms. :p

Supera 09-07-13 18:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450103)
HVORFOR spør facebook på mobilen min meg hver gang jeg logger på om jeg skal synkronisere kontakter? Jeg vil jo ikke det, og skjønner ikke hvorfor jeg liksom skal det heller. Går det an å få vekk dette, sånn at jeg slipper å svare på det hver eneste gang jeg logger inn? Ikke at jeg kommer til å bruke facebook på mobilen SÅ mye, men jeg irriterer meg over alle unødvendigheter. :p

På min HTC kunne jeg velge mellom å oppdatere kontaktene jeg hadde på mobilen eller å synkronisere helt. Jeg valgte å oppdatere kontaktene jeg hadde og det den da gjorde var egentlig å laste ned facebookprofilbildene deres. Finfint. :snill:

vaskeklut 09-07-13 18:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450149)
Da får jeg bare bruke den ekstra kalorien det koster meg å slå på pakkedata hver gang jeg sender eller mottar mms. :p

oi, huff. pass på så du ikke overanstrenger deg :p

Photobscura 09-07-13 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1450189)
På min HTC kunne jeg velge mellom å oppdatere kontaktene jeg hadde på mobilen eller å synkronisere helt. Jeg valgte å oppdatere kontaktene jeg hadde og det den da gjorde var egentlig å laste ned facebookprofilbildene deres. Finfint. :snill:

Ja, ok. Men det er jeg ikke særlig interessert i. :)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450191)
oi, huff. pass på så du ikke overanstrenger deg :p

Går nok bra. Når jeg tenker meg om så er det så ikke mye mms-ing lenger, heller.

Lemen 09-07-13 20:48

Du skal ikke vurdere å endre til abbonement da, Photo? Mitt (djuice M) er f.eks slik at jeg kan ringe, sende sms og sende mms ubegrenset (eller, inntil 40000 hver av sms/ringeminutter/mms) og så 1000 mb data. Jeg bruker data ganske mye, slår den aldri av, og går nesten aldri over 1000 (kobler selvsagt på wifi hjemme). Dette koster 199,- pr mnd, og regningen er aldri over dette, med mindre jeg har vært i utlandet/ ringt til spesialnumre. Du må da bruke mer penger på kontantkort pr mnd?

Sanney 09-07-13 20:55

hehe, jeg vurderer å bytte til vanlig regning istedenfor fastprispakke med 150 sms/minutter/data... jeg bruker knapt halvparten, og 1/3 regninga mi er sms til utlandet siden det ikke regnes som gratis sms..

vaskeklut 09-07-13 21:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1450204)
Du må da bruke mer penger på kontantkort pr mnd?

Ikke nødvendigvis. Ikke alle som bruker et kontantkort hver mnd - flere jeg kjenner som nesten aldri fyller på sine ;)

Photobscura 09-07-13 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1450204)
Du skal ikke vurdere å endre til abbonement da, Photo? Mitt (djuice M) er f.eks slik at jeg kan ringe, sende sms og sende mms ubegrenset (eller, inntil 40000 hver av sms/ringeminutter/mms) og så 1000 mb data. Jeg bruker data ganske mye, slår den aldri av, og går nesten aldri over 1000 (kobler selvsagt på wifi hjemme). Dette koster 199,- pr mnd, og regningen er aldri over dette, med mindre jeg har vært i utlandet/ ringt til spesialnumre. Du må da bruke mer penger på kontantkort pr mnd?

Jeg bruker kanskje 150-200 kr i måneden på kontantkort. Ingen storforbruker av mobile tjenester, egentlig. :) Kommer nok ikke til å få abbo med det første.

Lemen 09-07-13 21:21

Alle må jo vurdere sine behov. :) Jeg synes det er godt å kunne ringe og sende sms'er uten å tenke på at det koster penger, og det har ført til at jeg har begynt å ringe mer igjen. :)

Et alternativ til deg Sanney er å bruke Viber til gratis sms/mms/ ringing når man er på wifi. Jeg bruker Viber når jeg kommuniserer med en venn fra Island, som også bruker Viber. Dermed ringer/sms'er/ mms'er vi hverandre gratis via denne app'en dersom vi er på wifi, og bruker av datapakken ellers. Og selvsagt kan Viber brukes på samme måte mellom norske smartmobiler også, forutsetter bare at begge har lastet ned gratisappen deres.

Kanutten 09-07-13 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1450209)
Alle må jo vurdere sine behov. :) Jeg synes det er godt å kunne ringe og sende sms'er uten å tenke på at det koster penger, og det har ført til at jeg har begynt å ringe mer igjen. :)

Et alternativ til deg Sanney er å bruke Viber til gratis sms/mms/ ringing når man er på wifi. Jeg bruker Viber når jeg kommuniserer med en venn fra Island, som også bruker Viber. Dermed ringer/sms'er/ mms'er vi hverandre gratis via denne app'en dersom vi er på wifi, og bruker av datapakken ellers. Og selvsagt kan Viber brukes på samme måte mellom norske smartmobiler også, forutsetter bare at begge har lastet ned gratisappen deres.

Skype er også kjekt. :ja:
Og bilder sender man gratis via snapchat. Man får se bildet i maks 10 sek, men er man kjapp på labben "fotograferer" man bildet.

charliiie 09-07-13 21:50

Noen her som har erfaringer med tursekker? Jeg har tenkt til å kjøpe meg en tursekk til dagsturer/én overnatting i første omgang, antagelig på 40-45 liter tror jeg. Jeg var og titta på noen i dag, men jeg prøvde ingen. Jeg er så redd for at hoftebeltet skal være for kort! Jeg har jo ekstra polstring rundt magen liksom. Er det noen som veit hvor lange disse pleier å være? Varierer det veldig fra merke til merke? Varierer det mellom herre- og damevarianter?

TrillTrall 09-07-13 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450207)
Jeg bruker kanskje 150-200 kr i måneden på kontantkort. Ingen storforbruker av mobile tjenester, egentlig. :) Kommer nok ikke til å få abbo med det første.

Jeg har abo, Chess Premium, ingen etableringsavgift og ingen månedsavgift. :) Siste faktura var på 158,- for en mnd. Med mindre jeg tar buss og bruker mobilbillett eller noe sånt ligger regningen på 100-160,- i mnd. Jeg er heller ingen storforbruker. :)

Lemen 09-07-13 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1450213)
Skype er også kjekt. :ja:
Og bilder sender man gratis via snapchat. Man får se bildet i maks 10 sek, men er man kjapp på labben "fotograferer" man bildet.

Skype glemte jeg ja, men etter jeg begynte å bruke Viber foretrekker jeg det. Samme med snapchat, det synes jeg er overflødig. Og helt gratis er det kun via wifi, så prismessig koster skype/viber og snapchat det samme.

amritam 10-07-13 09:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av charliiie (Innlegg 1450215)
Noen her som har erfaringer med tursekker? Jeg har tenkt til å kjøpe meg en tursekk til dagsturer/én overnatting i første omgang, antagelig på 40-45 liter tror jeg. Jeg var og titta på noen i dag, men jeg prøvde ingen. Jeg er så redd for at hoftebeltet skal være for kort! Jeg har jo ekstra polstring rundt magen liksom. Er det noen som veit hvor lange disse pleier å være? Varierer det veldig fra merke til merke? Varierer det mellom herre- og damevarianter?

Det aller viktigste med en tursekk er at den sitter godt på ryggen din, og eneste måten å finne ut det, er å prøve den med noe oppi slik at du får litt tyngde i den. Vi har forskjellige kropper, så en sekk som er god for en, kan være ubehagelig for en annen. Jeg liker også at en sekk har litt lommer til å ha forskjellige småting i, men det er helt klart underordnet god passform.

Hoftebeltet har faktisk vært ganske langt på de tursekkene jeg har vært borti. Noen få sekker jeg har vært borti har hatt kort hoftebelte, men det har ikke vært ordentlig tursekker. Uansett så er det jo bare å sjekke når du må prøve sekken likevel.

Lykke til med jakten!

Sanney 10-07-13 10:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1450209)

vært litt disckusjon ang viber på jobben, uten at jeg fikk med meg konklusjonen. ingenting er gratis uten en bakside lissom. og eksens telefon er en eldre blackberry, vet ikke om han kan installere ting og tang engang :p
men jeg kommer nok uansett til å bytte til "pay as you go" istedenfor pakke.. er jo wifi både hjemme og på jobben så veldig lite jeg bruker data.. jeg ringer kanskje en time eller to i måneden, og innenlands sms'er er det også lite av.. skype kjører jeg jo på pc'en.

vaskeklut 10-07-13 10:24

Kan jeg lovlig innføre epsomsalt/magnesiumsulfat til Norge fra USA?

smgj 10-07-13 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450260)
Kan jeg lovlig innføre epsomsalt/magnesiumsulfat til Norge fra USA?

Vet ikke, men jeg endte opp med å kjøpe herrfra:
http://www.bryggselv.no/products/magnesiumsulfat-1-kg

Dette er jo spisekvalitet... :D og den beste prisen jeg har funnet.

TrillTrall 10-07-13 12:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1450252)
Hoftebeltet har faktisk vært ganske langt på de tursekkene jeg har vært borti. Noen få sekker jeg har vært borti har hatt kort hoftebelte, men det har ikke vært ordentlig tursekker. Uansett så er det jo bare å sjekke når du må prøve sekken likevel.

Lykke til med jakten!

Jeg har av og til problemer med at brystreima blir knapp. Jeg er ikke sååå stor rundt brystkassa altså (bruker 75 Ei bh) og reima går jo ikke utenpå puppene akkurat så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan lage mer å gå på på brystreima på mange sekker. Med ullgenser og regnjakke blir det fort trangt over brystet og når sekken veier litt er det et must med en god brystreim!

vaskeklut 10-07-13 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1450267)
Vet ikke, men jeg endte opp med å kjøpe herrfra:
http://www.bryggselv.no/products/magnesiumsulfat-1-kg

Dette er jo spisekvalitet... :D og den beste prisen jeg har funnet.

hehe! :D hva er fraktprisen?

Julie 10-07-13 14:19

Er det noen som har opplevd at Baileys får en sterkere smak av alkohol etter at den har blitt åpnet?

charliiie 10-07-13 15:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1450252)
Det aller viktigste med en tursekk er at den sitter godt på ryggen din, og eneste måten å finne ut det, er å prøve den med noe oppi slik at du får litt tyngde i den. Vi har forskjellige kropper, så en sekk som er god for en, kan være ubehagelig for en annen. Jeg liker også at en sekk har litt lommer til å ha forskjellige småting i, men det er helt klart underordnet god passform.

Lykke til med jakten!

Jeg vet at det er viktig at den sitter bra på kroppen, ja, har lest en del om akkurat det på nett. Men terskelen for at jeg skal faktisk gå og prøve sekker er store, ettersom jeg er redd for at hoftebeltet skal være for knapt. Derfor spurte jeg om det. Men takk for info, det er greit å høre at de ofte er ganske lange. :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1450279)
Jeg har av og til problemer med at brystreima blir knapp. Jeg er ikke sååå stor rundt brystkassa altså (bruker 75 Ei bh) og reima går jo ikke utenpå puppene akkurat så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan lage mer å gå på på brystreima på mange sekker. Med ullgenser og regnjakke blir det fort trangt over brystet og når sekken veier litt er det et must med en god brystreim!

Jeg har små pupper, så antar jeg ikke vil få noe særlig problem med det. Men jeg skal jammen være obs på at jeg må ha litt ekstra plass til genser og jakker under, ja, takk for påminnelsen. :)

---

Noen som har en sekk liggende de hadde giddi å måle hoftebeltets lengde på? :)

Photobscura 10-07-13 15:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av charliiie (Innlegg 1450301)
Noen som har en sekk liggende de hadde giddi å måle hoftebeltets lengde på? :)

Nå er tursekken min riktignok en 75-liters, men den er helt standard fra Bergans. Hoftebeltet måler 150 cm, så den er ganske raus. :)

charliiie 10-07-13 15:40

Takk for info, Photobscura! 150 cm er mer enn nok for meg, jeg får satse på at jeg finner noe tilsvarende. Jeg har lest at jo større sekken er, jo lengre er hoftebeltet, men jeg veit ikke om det gjelder selve lengden på sekken eller antall liter. Kanskje begge deler. Uansett, tusen hjertlig! :)

charliiie 10-07-13 15:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1450286)
Er det noen som har opplevd at Baileys får en sterkere smak av alkohol etter at den har blitt åpnet?

Jeg har drukket en del Baileys oppgjennom, men kan ikke si at jeg har merka at den lukter mer alkohol etter å ha stått åpen en stund framfor når den er nyåpna. Har den stått veldig lenge åpen, eller? For det er jo fløte (eller tilsvarende?) i Baileys, det kan jo gå dårlig. Men skulle allikevel ikke tro at det ville gi sterke alkohollukt... Haha, jeg var visst ikke mye til hjelp, jeg. :p

Photobscura 10-07-13 15:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av charliiie (Innlegg 1450305)
Takk for info, Photobscura! 150 cm er mer enn nok for meg, jeg får satse på at jeg finner noe tilsvarende. Jeg har lest at jo større sekken er, jo lengre er hoftebeltet, men jeg veit ikke om det gjelder selve lengden på sekken eller antall liter. Kanskje begge deler. Uansett, tusen hjertlig! :)

Bare hyggelig! Om du kikker litt på produsentenes nettside (om du ikke alt har, da) så er det jo også mulig at det står noe om lengden på beltene der. Jeg kan i alle fall si at jeg er meeeget fornøyd med min fra Bergans, og jeg er ikke betalt for å si det en gang! :p

Julie 10-07-13 15:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av charliiie (Innlegg 1450306)
Jeg har drukket en del Baileys oppgjennom, men kan ikke si at jeg har merka at den lukter mer alkohol etter å ha stått åpen en stund framfor når den er nyåpna. Har den stått veldig lenge åpen, eller? For det er jo fløte (eller tilsvarende?) i Baileys, det kan jo gå dårlig. Men skulle allikevel ikke tro at det ville gi sterke alkohollukt... Haha, jeg var visst ikke mye til hjelp, jeg. :p

Tja, vi kjøpte en 70 cl flaske på lørdag i anledning eksamensresultater, og da smakte den liksom helt vanlig Baileys. Etter å ha stått i kjøleskapet til dagen derpå, derimot, var alkoholsmaken blitt mye sterkere... venninna mi la også merke til det, og smaken vedvarte resten av flasken, så jeg lurte bare på om det var normalt eller ikke. :p

langaard 10-07-13 15:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1450310)
Tja, vi kjøpte en 70 cl flaske på lørdag i anledning eksamensresultater, og da smakte den liksom helt vanlig Baileys. Etter å ha stått i kjøleskapet til dagen derpå, derimot, var alkoholsmaken blitt mye sterkere... venninna mi la også merke til det, og smaken vedvarte resten av flasken, så jeg lurte bare på om det var normalt eller ikke. :p

Kanskje noen hadde vært og sprita den opp:p

Lemen 10-07-13 16:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1450259)
vært litt disckusjon ang viber på jobben, uten at jeg fikk med meg konklusjonen. ingenting er gratis uten en bakside lissom. og eksens telefon er en eldre blackberry, vet ikke om han kan installere ting og tang engang :p
men jeg kommer nok uansett til å bytte til "pay as you go" istedenfor pakke.. er jo wifi både hjemme og på jobben så veldig lite jeg bruker data.. jeg ringer kanskje en time eller to i måneden, og innenlands sms'er er det også lite av.. skype kjører jeg jo på pc'en.

Nja, Viber er gratis på wifi, og så går det via 3G ellers. Så da betaler man enten for antall mb, eller så går det av datapakken. Og ja, man kan ha Viber på Blackburry også.

Vi kan ikke ha trådløst nett på jobb, så på jobben bruker jeg 3G når jeg bruker mobilen til surfing. Nå sender jeg en del meldinger og bilder med Islendingen "min", så for meg så er det absolutt lønnsomt med Viber vs "pay as you go". Som jeg sa over, man må jo velge hva som passer for seg. :)

Photobscura 10-07-13 16:02

Erfaringsmessig bør man vende godt om på flasker med melkebasert likør før bruk, ettersom det virker som alkoholen har en tendens til å synke til bunnen til fordel for melkefettet. ;)

vaskeklut 10-07-13 16:35

Sitat:

Men husk at du burde måle ryggen din så du får en sekk som ikke er for stor, be gjerne om hjelp fra de i butikken til å finne en med passe lengde på til deg. Mål fra "kulen" bak i nakken (midt mellom skuldrene) og ned.

Julie 10-07-13 16:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1450312)
Kanskje noen hadde vært og sprita den opp:p

Der sier du noe! :lol:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450314)
Erfaringsmessig bør man vende godt om på flasker med melkebasert likør før bruk, ettersom det virker som alkoholen har en tendens til å synke til bunnen til fordel for melkefettet. ;)

Det kan hende, Photo: jeg ristet litt på den etter at vi først la merke til den sterke smaken, men det hjalp ikke så mye. Skal huske å vende skikkelig om på den neste gang! :)

smgj 10-07-13 16:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450285)
hehe! :D hva er fraktprisen?

Husker ikke. Står vel på nettsiden. Jeg bestilte 4 kg mener jeg...

vaskeklut 10-07-13 17:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1450327)
Husker ikke. Står vel på nettsiden. Jeg bestilte 4 kg mener jeg...

Hm, jeg synes liksom en kilo er i overkant mye.. Jeg skal bruke det i fotbad :o

smgj 10-07-13 18:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450330)
Hm, jeg synes liksom en kilo er i overkant mye.. Jeg skal bruke det i fotbad :o

Ah... jeg bruker det i badekaret, jeg. Det er anbefalt 200g pr bad (jeg bruker vel ca 150) så det varer ikke så lenge hos meg.

amritam 10-07-13 19:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1450279)

Ja, brystreima er ofte et problem, mest fordi den ofte sitter på feil sted for oss kvinner. Noen merker har spesielle kvinneutgaver som da av og til har flyttet brystreima lengre opp slik at puppene ikke er i veien.

charliiie 10-07-13 19:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1450308)
Bare hyggelig! Om du kikker litt på produsentenes nettside (om du ikke alt har, da) så er det jo også mulig at det står noe om lengden på beltene der. Jeg kan i alle fall si at jeg er meeeget fornøyd med min fra Bergans, og jeg er ikke betalt for å si det en gang! :p

Jeg har titta på et par produsenters nettsider, men det har ikke stått noe info om lengde der. Jeg føler meg uansett rimelig trygg på at jeg skal klare å finne noe, nå er jeg relativt beroliget hva hoftebelte angår egentlig. Igjen, takk. :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1450321)
Men husk at du burde måle ryggen din så du får en sekk som ikke er for stor, be gjerne om hjelp fra de i butikken til å finne en med passe lengde på til deg. Mål fra "kulen" bak i nakken (midt mellom skuldrene) og ned.

Jepp, jeg skal be om hjelp når jeg skal titte på sekker. Jeg er vanligvis ikke så glad i det, jeg liker å ordne meg selv, så det blir sikkert en del googling på forhånd så jeg veit sånn cirka hva jeg vil ha slik at jeg slipper unna med et minimum av hjelp, hehe. Men takk for tips, jeg skal få målt ryggen en av dagene snart. Vanligvis tar de ulike størrelsene utgangspunkt i høyden til mennesket som skal bære sekken, men ryggen kan jo såklart være lengre eller kortere enn gjennomsnitt, så det er sikkert smart med ryggmåling. :)

TrillTrall 10-07-13 20:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1450339)
Ja, brystreima er ofte et problem, mest fordi den ofte sitter på feil sted for oss kvinner. Noen merker har spesielle kvinneutgaver som da av og til har flyttet brystreima lengre opp slik at puppene ikke er i veien.

Men den kan jo ikke særlig lenger enn opp enn øverst på puppene, da kommer den jo opp i halsgropa og det er jo ikke behagelig heller.

Photobscura 10-07-13 21:37

Hvordan i alle dager kan det ha seg at foto- og videoredigeringsprogrammene har forsvunnet fra mobilen min (Samsung galaxy S2) etter at jeg oppgraderte den? Eller har de bare gjemt seg innmari godt?

Carisma 10-07-13 22:26

Sitat:

Jeg har fått endel små (dags)tursekker i diverse give away anledninger, og jeg har ikke noe problem med reimene på dem. og jeg har stort sett alle mine 50+ kg over hoftehøyde.... :o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.