Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vaskeklut 30-06-13 22:58

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1449328)
Men det er utrolig likevel at det skjer og det til og med tvillinger som har blitt skilt ved fødselen.

har du noen dokumentasjon på dette?

milena 30-06-13 23:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449291)
Kjennes jo ikke sånn ut!? De sjekket tannkjøttet også, faktisk. Ble igrunn veldig grundig sjekka, ettersom jeg klagde over smerter lenge etter rotfyllinga. :o
Nå har det kommet og gått i over fem år som sagt. Har ellers aldri hatt problemer med tannkjøttet, og tviler på at det er et annet hull. Har ikke hatt hull på atten år, og de jeg har hatt fikk jeg da jeg hadde reggis og tvilsom tannhygiene ... :cool:

Kanskje jeg gikk glipp av det i tråden, men hvilken tann er det det gjelder. Jeg har slitt med smerter en stund i overkjeven. Rotfylte faktisk en tann forde tannlegen trodde det var der smerten satt. Nå, to år senere, og 2 tannleger og en tannkjøttspesialist senere er det definitivt at det ikke har noe med tennene å gjøre men en sannsynligvis kronisk bihulebetennelse som blusser opp med jevne mellomrom...

Kitt 30-06-13 23:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1449329)

Fra jeg var 16 til jeg var 19 var jeg sammen med en flott gutt. Mens vi var sammen og de neste 2-3 årene kunne jeg føle om han ikke hadde det bra.
Han var på feire i Østerrike og jeg visste at han var syk, jeg følte det på meg. Han var dypt deprimert etter å ha strøket på eksamen og jeg hadde det likedan 50 mil unna, uten å vite hva som hadde skjedd! Osv, osv....

Det ga seg etterhvert som tiden gikk etter bruddet, men jeg har aldri hatt det på samme måten med noen, ikke en gang han jeg nå har vært gift med i 18 år.

Forklar den, du! ;)

Kanutten 30-06-13 23:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1449329)

Har du dokumentasjon på at det IKKE er tilfelle?
Uansett var det blant annet dette jeg fikk opp etter et kjapt søk på nettet.

vaskeklut 30-06-13 23:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1449332)
Har du dokumentasjon på at det IKKE er tilfelle?
Uansett var det blant annet dette jeg fikk opp etter et kjapt søk på nettet.

Var mer at jeg kunne tenkt meg å lese en skikkelig artikkel eller to om det. Skal lese det du linker til.

vaskeklut 30-06-13 23:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1449331)

Forklar den, du! ;)

Ta med deg den der blunkesmileyen hjem. Jeg var ute etter å lese om det, ikke å forklare noe som helst.

Kanutten 30-06-13 23:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1449334)
Ta med deg den der blunkesmileyen hjem. Jeg var ute etter å lese om det, ikke å forklare noe som helst.

Det virket ikke på innlegget ditt som om du ville vite mer, heller tvert imot, at du var veldig skeptisk.

vaskeklut 30-06-13 23:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1449335)
Det virket ikke på innlegget ditt som om du ville vite mer, heller tvert imot, at du var veldig skeptis.

Jeg er veldig skeptisk, men kan særdeles lite om noe som helst angående tvillinger. Jeg liker også å se på ting vitenskapelig. Det er akkurat derfor jeg vil lese litt om det!

BenteR 01-07-13 01:21

Er en morsom historie i min familie der min yngste, nå avdøde, onkel som var sjømann gikk inn i en butikk og kjøpte seg en ny, ganske spesiell lyseblå dress.
Samme dagen går hans eldste bror inn i en butikk i Stavanger og kjøper en helt identisk dress.
Dette var på begynnelsen av 70-tallet, før mobiler og sms og mailer og de hadde ikke kontakt med hverandre og ingen hadde planlagt kjøpet.

Kan veldig godt være en tilfeldighet, men isåfall er det en morsom tilfeldighet.

Photobscura 01-07-13 09:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1449330)
Kanskje jeg gikk glipp av det i tråden, men hvilken tann er det det gjelder. Jeg har slitt med smerter en stund i overkjeven. Rotfylte faktisk en tann forde tannlegen trodde det var der smerten satt. Nå, to år senere, og 2 tannleger og en tannkjøttspesialist senere er det definitivt at det ikke har noe med tennene å gjøre men en sannsynligvis kronisk bihulebetennelse som blusser opp med jevne mellomrom...

Det er en jeksel i underkjeven. Nest lengst inn til venstre (nest-nest, egentlig, men jeg har trekt visdomstanna. ;))
Jeg er absolutt helt sikker på at det var denne tanna. Fyllingen begynte å ramle ut, og det ble oppdaget at den rett og slett hadde "råtnet på rot" på grunn av dårlig arbeid. Så det var bare skall igjen av den da de fjerna all kariesen og råta. Rotfyllinga tok tiiiimer!
Bihulebetennelse har jeg hatt flere ganger, og det merker jeg godt at er noe annet. :) I dag gjør det ikke vondt lenger heller. :p

Photobscura 01-07-13 16:25

Til dere som praktiserer IF. Er det greit å forskyve spisevinduet, så lenge det alltid er like stort? Mitt er på ni timer, og jeg spiser som regel første måltid klokka elleve, og siste klokka åtte. Passer bra med at jeg pleier å bli sulten fra elleve også. Men det hender at jeg blir sulten senere på dagen. Så ble jeg med ett litt usikker på om det er ugreit å forskyve det utover dagen?! Om jeg f.eks. spiser mellom klokka ett og ti en dag.

smgj 01-07-13 17:33

Jeg *vet* ikke, men jeg tror sterkt at det har lite å si. Hovedfordelen med IF er såvidt jeg forstår at man tømmer glukoselagrene så og si daglig. Og det vil du jo gjøre?

Photobscura 01-07-13 17:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1449399)
Jeg *vet* ikke, men jeg tror sterkt at det har lite å si. Hovedfordelen med IF er såvidt jeg forstår at man tømmer glukoselagrene så og si daglig. Og det vil du jo gjøre?

Vet ikke om jeg har så mye glukoselagre å tømme. :p Men det hjelper meg til å få spist nok og ikke utsette måltidene, så det er like mye derfor. :)

nellie 01-07-13 18:46

Er ikke noe særlig hokuspokus med IF. Spis når du vil!:)

Photobscura 01-07-13 18:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1449406)
Er ikke noe særlig hokuspokus med IF. Spis når du vil!:)

Ah, ok! Ja, altså, innenfor antall timers spisevindu da, vel. :)

Photobscura 02-07-13 18:31

Jeg husker jo ikke fra år til år, men når man får skatteutbetalinga i oktober, får man brev om det i juni, da? Mener å huske at de årene jeg har søkt om skattebegrensning, men ikke fått, så har jeg fått et brev som indikerer at det er sannsynlig at jeg ikke får det innrømmet, og det mener jeg kom ca samtidig som de fleste andre fikk igjen penger. Men i fjor fikk jeg det innvilget, og jeg kan ikke for mitt bare liv huske om jeg fikk noe brev, eller om pengene bare kom ramlende inn på kontoen uten noe forvarsel i oktober. :p

Lemen 02-07-13 20:08

Hmm, er det ikke kontinuerlige utbetalinger nå fremover da? Så om du ikke fikk skattepenger nå i forrige uke, så er det ikke slik at du må vente helt til oktober, slik det var før.

Photobscura 02-07-13 20:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1449575)
Hmm, er det ikke kontinuerlige utbetalinger nå fremover da? Så om du ikke fikk skattepenger nå i forrige uke, så er det ikke slik at du må vente helt til oktober, slik det var før.

Er det noe nytt? Jeg fikk dem i oktober i fjor, tror det har vært standard lenge for de som har endringer i selvangivelsen. Hvor har du hørt om dette?

Photobscura 02-07-13 20:17

Joda, det er nok nesten som før. Men muligens litt tidligere alt ettersom, ser det ut til. http://www.skattepenger.net/nar-kommer-skattepengene

Litt av grunnen til at jeg spør, er at jeg kunne tenkt meg et lite vink om hvorvidt jeg får noe eller ikke.

vaskeklut 02-07-13 20:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449579)
Joda, det er nok nesten som før. Men muligens litt tidligere alt ettersom, ser det ut til. http://www.skattepenger.net/nar-kommer-skattepengene

Litt av grunnen til at jeg spør, er at jeg kunne tenkt meg et lite vink om hvorvidt jeg får noe eller ikke.

spør skatteetaten på fjasbok eller twitter!

Photobscura 02-07-13 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1449581)
spør skatteetaten på fjasbok eller twitter!

Takk for tipset! Done! :D

Photobscura 02-07-13 20:33

Daaaeeeh har jeg et nytt spørsmål. :p
Noen som har prøvd denne? Smaker den i så fall noe i nærheten av Nugatti?

Lemen 02-07-13 20:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449578)
Er det noe nytt? Jeg fikk dem i oktober i fjor, tror det har vært standard lenge for de som har endringer i selvangivelsen. Hvor har du hørt om dette?

Merkelig, nå er det endret igjen... I forfjor så endret de utbetalingsdatoene og hadde flere utover sommeren, men ser ut til at de har gått bort fra det igjen.

Cyan 02-07-13 20:37

Jeg vet det kan variere mye, men er det noen som vet sånn cirka hvilket prissjikt jeg må regne med på en tatovering på overarmen, ca 15x10 cm eller litt større i gråtoner med litt rødt i hos en respektabel tattovør? Og er det noen som kan anbefale en i Oslo? Og så lurer jeg også på om det er en issue med føflekker der jeg skal ha den?

j88 02-07-13 20:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449586)

Syns ikke den smaker helt nugatti, men den er absolutt kjempegod, og redder meg når søtsuget kommer.

Photobscura 02-07-13 20:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1449588)
Jeg vet det kan variere mye, men er det noen som vet sånn cirka hvilket prissjikt jeg må regne med på en tatovering på overarmen, ca 15x10 cm eller litt større i gråtoner med litt rødt i hos en respektabel tattovør? Og er det noen som kan anbefale en i Oslo? Og så lurer jeg også på om det er en issue med føflekker der jeg skal ha den?

De fleste har minstepris på 1000 kr nå, har jeg fått inntrykket av. Jeg går ut fra at du må betale minst 2000, godt mulig noe mer, for en tatovering i den størrelsen, avhengig av detaljrikdom. Katten jeg tatoverte i november, som er noe i nabolaget av den størrelsen du snakker om, kostet det. :)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1449590)
Syns ikke den smaker helt nugatti, men den er absolutt kjempegod, og redder meg når søtsuget kommer.

Takk for svar! Er fristet til å spørre min lokale Sunkost om å ta den inn for meg. Husker du prisen, forresten?

Bønna200 02-07-13 20:48

Sitat:

Jeg synes den er kjempegod. Men så er det vel ca 20 år siden jeg spiste Nugatti, så husker ikke helt åssen det smaker. :p

Photobscura 02-07-13 20:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1449592)
Jeg synes den er kjempegod. Men så er det vel ca 20 år siden jeg spiste Nugatti, så husker ikke helt åssen det smaker. :p

Takk! Nugatti! Min nemisis! Jeg pleide å spiste nugatti rett fra boksen med pekefingeren når jeg hadde kjærlighetssorg. Til jeg spydde typ. :p
Har ikke spist sjokoladepålegg på sikkert sju, åtte år.

Cyan 02-07-13 20:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449591)
De fleste har minstepris på 1000 kr nå, har jeg fått inntrykket av. Jeg går ut fra at du må betale minst 2000, godt mulig noe mer, for en tatovering i den størrelsen, avhengig av detaljrikdom. Katten jeg tatoverte i november, som er noe i nabolaget av den størrelsen du snakker om, kostet det. :)

Aha, ikke verre:) Den forrige jeg tok for over 10 år siden betalte jeg 1600 for, og den var relativt liten. Denne blir riktignok ganske detaljert, så jeg får vel ta med et bilde til ei sjappe og be om prisantydning.

Photobscura 02-07-13 20:56

1 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1449595)
Aha, ikke verre:) Den forrige jeg tok for over 10 år siden betalte jeg 1600 for, og den var relativt liten. Denne blir riktignok ganske detaljert, så jeg får vel ta med et bilde til ei sjappe og be om prisantydning.

Det var i alle fall det jeg betalte for den på Big boy tattoo ved Birkelunden. :) (Eller, den var verdt 2000 kr, jeg betalte 350 kr for et gavekort verdt 1200, samt 800 i tillegg). Det er den første tatoveringa jeg har gjort på studio på veldig mange år.
Det har en del å si hvor mange detaljer den har også, ikke bare størrelsen. Katten har jo forsåvidt noen detaljer, men det er en god del svarte flater også. :)

Cyan 02-07-13 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449596)
Det var i alle fall det jeg betalte for den på Big boy tattoo ved Birkelunden. :) (Eller, den var verdt 2000 kr, jeg betalte 350 kr for et gavekort verdt 1200, samt 800 i tillegg). Det er den første tatoveringa jeg har gjort på studio på veldig mange år.
Det har en del å si hvor mange detaljer den har også, ikke bare størrelsen. Katten har jo forsåvidt noen detaljer, men det er en god del svarte flater også. :)

Big Boy? Ikke Bad Boys tilfeldigvis?

j88 02-07-13 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449591)

Takk for svar! Er fristet til å spørre min lokale Sunkost om å ta den inn for meg. Husker du prisen, forresten?

Nei husker ikke prisen nå, men jobber i en sunkost butikk, så kan sjekke på jobb i morgen:)

Photobscura 02-07-13 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1449597)
Big Boy? Ikke Bad Boys tilfeldigvis?

Superlol! Jaaaa! Det heter Bad boy tattoooooo. :p
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1449598)
Nei husker ikke prisen nå, men jobber i en sunkost butikk, så kan sjekke på jobb i morgen:)

Supert! Takker. :D

Carisma 03-07-13 00:36

Sitat:

Jeg har faktisk en sånn i kjøleskapet, etter å ha kjøpt en haug med lavkarbovarer av ei som hoppet av og solgte alt på fb. Har helt glemt å smake på den siden jeg ikke kan fordra vanlig sjokoladepålegg... ;) så jeg aner ikke, men håper den smaker bedre! :rolleyes:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449579)

Du skal kunne se skatteoppgjøret på din side eller altinn nå. Jeg hadde endringer pga leilighetssalget i fjor blandt annet, og jeg får mine i august i følge sambo.

Photobscura 03-07-13 01:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1449622)
Jeg har faktisk en sånn i kjøleskapet, etter å ha kjøpt en haug med lavkarbovarer av ei som hoppet av og solgte alt på fb. Har helt glemt å smake på den siden jeg ikke kan fordra vanlig sjokoladepålegg... ;) så jeg aner ikke, men håper den smaker bedre! :rolleyes:
Du skal kunne se skatteoppgjøret på din side eller altinn nå. Jeg hadde endringer pga leilighetssalget i fjor blandt annet, og jeg får mine i august i følge sambo.

Måtte sjekke, men som jeg gikk ut fra lå det ikke der, da jeg leverte papirutgave. Er litt gammaldags jeg, si.

Angående sjokoladepålegget, kan du ikke smake på det, a? :D Nå pleide jeg å elske nugatti da, forsåvidt.

senka 03-07-13 01:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449593)
Takk! Nugatti! Min nemisis! Jeg pleide å spiste nugatti rett fra boksen med pekefingeren når jeg hadde kjærlighetssorg. Til jeg spydde typ. :p
Har ikke spist sjokoladepålegg på sikkert sju, åtte år.

Ååå den beste nugatti lagde jeg i kveld som nonta delte på forumet :)
Anbefales Photo og lages på 1-2-3 :D
Den er så god, ja spiste med skje og nå er jeg kvalm ;)

Photobscura 03-07-13 01:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1449624)
Ååå den beste nugatti lagde jeg i kveld som nonta delte på forumet :)
Anbefales Photo og lages på 1-2-3 :D
Den er så god, ja spiste med skje og nå er jeg kvalm ;)

Jeg kommer sikkert til å lage en gang, har opp til flere oppskrifter til og med. Men jeg gidder ikke foreløbig, og så er jeg nysgjerrig på denne.

Lava 03-07-13 01:31

Hvor

Photobscura 03-07-13 08:55

Da fikk jeg svar fra Skatteetaten. Jeg vil ikke få noe brev, men utbetalingene begynner i august uten forvarsel.

j88 03-07-13 16:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449625)
Jeg kommer sikkert til å lage en gang, har opp til flere oppskrifter til og med. Men jeg gidder ikke foreløbig, og så er jeg nysgjerrig på denne.

Sjokolade pålegget koster 52 kroner her på sunkost

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.