Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lava 17-02-12 20:42

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1303131)
Takk, Dietta. Nytt spørsmål: jeg lurer på om jeg kan vaske smijernlysetakene til bønnelysene som er i kirken i oppvaskmakinen uten at de blir stygge. Må vite dette sikkert, vil ikke ødelegge noe.

Du kan forsøke å legge dem en kort stund i vann med oppvaskmaskinpulver, det løsner stearin og fungerer fint på mine staker. :ja:

vaskeklut 17-02-12 22:29

Varmt vann i seg selv løsner stearin. Jeg bruker bare å skylle mine lysestaker i varmt vann, så er det bare å plukke av stearinen :)

Bønna200 17-02-12 22:55

Jeg føler meg veldig dum nå, men hva blir "vedlegg" på engelsk? Skal printe ut flybilletter, men det er ikke vedlegg og bare halve siden blir skrevet ut. Ringte til flyselskapet, men de forsto ikke hva vi mente...

Mariann S 17-02-12 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1303259)
Jeg føler meg veldig dum nå, men hva blir "vedlegg" på engelsk? Skal printe ut flybilletter, men det er ikke vedlegg og bare halve siden blir skrevet ut. Ringte til flyselskapet, men de forsto ikke hva vi mente...

Attachment :)

Bønna200 17-02-12 23:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1303260)
Attachment :)

Takk! Da prøver vi igjen:)

Bønna200 18-02-12 00:05

Og nå forstod dama hva vi mente, så alt kom i orden. :)

Mariann S 18-02-12 00:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1303295)
Og nå forstod dama hva vi mente, så alt kom i orden. :)

Flott :) Kjekt å kunne hjelpe.

Bønna200 18-02-12 00:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1303296)
Flott :) Kjekt å kunne hjelpe.

Ble så lettet og glad at jeg bare må gi deg en :klem:

Mariann S 18-02-12 00:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1303304)
Ble så lettet og glad at jeg bare må gi deg en :klem:

:klem:tilbake, en klem er en fin slutt på dagen :)

Photobscura 18-02-12 17:36

Å, dæven! Jeg har søkt på studier! :D
Men! Jeg er jo så nervøs for alt mulig, og jeg klikker rundt inne på sidene mine hvor jeg er innlogga på Samordna opptak for å se om det står noe sted om alderspoengene mine, men det gjør det ikke. Det eneste jeg ser er mine to folkehøgskolepoeng, så da blir jo jeg litt nervøs, for det er jo hele åtte poeng det er snakk om. :o Men er det noen som vet om de ikke står der bare? At det liksom er innforstått?
Jeg har jo fylt alle krav for å få alderspoeng. Jeg har studiekompetanse og drar på åra. ;)

Anarko 18-02-12 19:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1303539)
Å, dæven! Jeg har søkt på studier! :D
Men! Jeg er jo så nervøs for alt mulig, og jeg klikker rundt inne på sidene mine hvor jeg er innlogga på Samordna opptak for å se om det står noe sted om alderspoengene mine, men det gjør det ikke. Det eneste jeg ser er mine to folkehøgskolepoeng, så da blir jo jeg litt nervøs, for det er jo hele åtte poeng det er snakk om. :o Men er det noen som vet om de ikke står der bare? At det liksom er innforstått?
Jeg har jo fylt alle krav for å få alderspoeng. Jeg har studiekompetanse og drar på åra. ;)

Alderspoengene skal være der. Samordna opptak skal regne det med tror jeg. Men å så spennende da! Hvilket studie har du søkt?

Dietta 18-02-12 20:06

Er det noen som vet hvor lang tørketid det er på overmalbar akrylmasse ?
Det står ingenting på tuben, og googling hjalp meg ikke noe :mad:

Photobscura 18-02-12 20:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1303572)
Alderspoengene skal være der. Samordna opptak skal regne det med tror jeg. Men å så spennende da! Hvilket studie har du søkt?

Jeg lette rundt over alt, men fant det ikke. Vet du hvor på nettsida jeg må navigere meg for å se dem?

Jeg søker i utgangspunktet på Nordiske studier, mitt førstevalg er Nordisk språk og litteratur og norsk som andrespråk. :)
Og det er veldig spennende! Jeg har ikke det beste snittet fra vgs, på grunn av mye skulking og mangel på innleveringer ... :o Jeg hanka inn artium med nød og neppe. Litt kjipt å tenke på nå, for jeg kunne ha gjort det så mye bedre hadde jeg ikke vært en sånn opponerende drittunge. :rolleyes: Derfor betyr jo disse alderspoengene så mye ... Så det er litt i overkant spennende! Men jeg er "heldig" da studieretninga jeg vil gå for er nytt fra i fjor, så det er ikke regnet ut noe poenggrense, og jeg håper det er såpass "spesielt" at ikke så alt for mange søker på det. ;) Har ellers gardert meg med 2.- og 3.-valg. Eeeeep!

Kanutten 18-02-12 23:33

Legne mine mener jeg har en meget god sak med tanke på erstatningskrav grunnet bivirkninger etter pandemivaksineringen i nov 2009. HVIS man får medhold i en slik sak, hva betyr det?

Mariann S 18-02-12 23:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1303617)
Legne mine mener jeg har en meget god sak med tanke på erstatningskrav grunnet bivirkninger etter pandemivaksineringen i nov 2009. HVIS man får medhold i en slik sak, hva betyr det?

Det betyr vel at om du vinn ei sånn sak, vil dei rekne ut din eventuelle uføre grad og tapt inntekt
i din yrkeføre tid og gi deg erstatning etter tapt inntekt (trur eg) Håpe du vinn. Eg kjenne at eg er glad eg valgte å ikkje ta vaksine (sjøl om presset var stort)

Dietta 19-02-12 01:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1303617)

Krysser fingrene for at dette går veien Kanutten. Spennende.
Ja, vaksiner er ikke alltid bra, det er helt sikkert. Her hos oss var det ingen som tok vaksinen, rett og slett fordi jeg var så redd for bivirkningene :eek:

vimsen85 19-02-12 12:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1303578)
Jeg lette rundt over alt, men fant det ikke. Vet du hvor på nettsida jeg må navigere meg for å se dem?

Jeg søker i utgangspunktet på Nordiske studier, mitt førstevalg er Nordisk språk og litteratur og norsk som andrespråk. :)
Og det er veldig spennende! Jeg har ikke det beste snittet fra vgs, på grunn av mye skulking og mangel på innleveringer ... :o Jeg hanka inn artium med nød og neppe. Litt kjipt å tenke på nå, for jeg kunne ha gjort det så mye bedre hadde jeg ikke vært en sånn opponerende drittunge. :rolleyes: Derfor betyr jo disse alderspoengene så mye ... Så det er litt i overkant spennende! Men jeg er "heldig" da studieretninga jeg vil gå for er nytt fra i fjor, så det er ikke regnet ut noe poenggrense, og jeg håper det er såpass "spesielt" at ikke så alt for mange søker på det. ;) Har ellers gardert meg med 2.- og 3.-valg. Eeeeep!

Jeg mener at mine ikke sto på sidene heller (har søkt skole igjen). Men jeg har regnet dem med uansett. Men det er mulig det er fordi jeg ikke har sendt inn dokumentasjon på høyere utdanning enda. Lykke til!

Photobscura 19-02-12 12:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1303720)
Jeg mener at mine ikke sto på sidene heller (har søkt skole igjen). Men jeg har regnet dem med uansett. Men det er mulig det er fordi jeg ikke har sendt inn dokumentasjon på høyere utdanning enda. Lykke til!

Aha! Takk for det! Skal uansett sende en mail til Samordna opptak for å få greid ut et par ting.
Høyere utdanning har jeg ikke (bare forskoler :rolleyes:), men alderspoeng får man jo uansett fra man er en viss alder. Åtte totalt.
Dessuten så hadde jeg regna feil på snittet, kunne ei venninne av meg opplyse meg om i går. :p Det viser seg at det bare er realfagene som teller, så jeg har faktisk et høyere snitt enn jeg trodde! Yay!

Kanutten 19-02-12 16:01

Noen som vet hvordan man dresserer hybelkaniner til å samle seg på ett sted slik at de er greie å få ut av huset? Og finnes det prevensjon til disse kaninene?

Egwene 19-02-12 17:12

Alfalfaspirer, det er vel godkjente "grønnsaker" på lavkarbo eller?
Har litt lyst til å spire igjen, for har en boks stående.

annex 19-02-12 17:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1303800)
Noen som vet hvordan man dresserer hybelkaniner til å samle seg på ett sted slik at de er greie å få ut av huset? Og finnes det prevensjon til disse kaninene?

.
:D:D:D det skulle jeg også gjerne visst, får spørre vetrinæren ved neste besøk...
Kanskje de vil ut når våren kommer?

elien 19-02-12 17:56

Sitat:

Kjekt å se andre også driver med hybelkanin oppdrett:) Jeg har også problemer med dressuren:eek:

Elin

Lillemy71 20-02-12 08:30

Sitat:

En god hushjelp er den beste dressuren for disse dyra. Dessverre så har min hushjelp både gå-sakte-aksjon, streik, ferie og alt på en gang så akkurat nå ligger hybelkaninene og glefser etter meg når jeg går forbi :D

Dietta 20-02-12 08:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1304045)
En god hushjelp er den beste dressuren for disse dyra. Dessverre så har min hushjelp både gå-sakte-aksjon, streik, ferie og alt på en gang så akkurat nå ligger hybelkaninene og glefser etter meg når jeg går forbi :D

Jeg savner 2 malekoster, 1 rull plast og en kokebok for øyeblikket. Mener definitivt at dette har blitt hybelkaninmat. Er det rart de er store ????

Lillemy71 20-02-12 08:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1303578)

Masse lykke til Photo.:klem:
Høres nesten ut som min egen historie dette her. Jeg klarte ikke å få artium men klarte allikevel etter at jeg ble voksen og bli siv.ing og holder nå på med en doktorgrad (disputerer i april).

Husker jeg også lurte fælt på dette med alderspoeng og snitt. Etter å en oppklarende samtale fant jeg jo ut at jeg lå veldig godt ann og kom inn på førstevalget mitt. En annen sak er nå den at jeg byttet studie underveis.

Heier på deg jeg Photo, lykke til:heia:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.