Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Gerd 16-02-12 11:48

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1302537)
Så var det meg og dette passet igjen da :p Vi skal være med på en bursdagsfeiring på Kielbåten. Vi har funnet ut at mannen sitt pass er utgått, og poden har vi enda ikke ordnet pass til. Vi gidder ikke å gå i land når båten ligger i Kiel, og mannen påstår at da trenger vi ikke pass. Jeg regner med og tror at han har rett, men kan noen av dere verifisere dette? På Color Line sine sider står det bare at pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet, men vi skal jo ikke i land.

Pass er det eneste gyldige legitimasjonsbeviset utenfor norge :ja:
Vi har reist til både sverige, danmark og tyskland uten pass.
Normalt betyr det ikke noe, men viss det skulle være ett eller annet så er det nok lurest å ha med.
På båten er man i internasjonalt farvann, og ikke i norge :)

elien 16-02-12 12:21

Sitat:

Så var det meg og dette passet igjen da :p Vi skal være med på en bursdagsfeiring på Kielbåten. Vi har funnet ut at mannen sitt pass er utgått, og poden har vi enda ikke ordnet pass til. Vi gidder ikke å gå i land når båten ligger i Kiel, og mannen påstår at da trenger vi ikke pass. Jeg regner med og tror at han har rett, men kan noen av dere verifisere dette? På Color Line sine sider står det bare at pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet, men vi skal jo ikke i land.

I de tider vi var så heldige å ha båt til England fra Stavanger fikk vi ikke bli med på båten uten gyldig pass, ikke sikkerrt det er så stengt på Kielbåten. Men jeg ville tatt en telefon å hørt.

Elin

Lava 16-02-12 13:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1302515)
Kan man ha lungebetennelse uten å være syk? Eller. Har man lungebetennelse er man vel syk, men allmenntilstanden er på topp. Bare stikker noe så veldig der lungene ligger.. Også har jeg en litt sånn kald følelse der? Mamma har mykoplasma og jeg har vært sammen med henne, så kan være innbildning også:p

Jeg hadde som eneste plagen en stygg hoste, og var gravid, så jeg måtte spør hvilke tabletter jeg kunne ta, og ble undersøkt og hadde stille lungebetennelse.. hadde jeg ikke vært gravid, hadde jeg bare tatt ibux og gått slik lenge.
Få det sjekket :)

manne 16-02-12 13:32

Sitat:

Vi ringte og fikk beskjed om at vi ikke fikk billettene våre utlevert i skranken om vi ikke hadde gyldig pass til alle 5... og alle 5 måtte frem til skranken for å vise pass og få billett+nøkkelkort. :)

Dietta 16-02-12 14:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 1302580)
Vi ringte og fikk beskjed om at vi ikke fikk billettene våre utlevert i skranken om vi ikke hadde gyldig pass til alle 5... og alle 5 måtte frem til skranken for å vise pass og få billett+nøkkelkort. :)

Wow, da er det godt jeg ikke skal med båten, for jeg tror jeg hadde lagt igjen passet hjemme :eek:
Smart å ringe :ja:

Cyan 16-02-12 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 1302580)

Men var dette i Tyskland eller i Norge? Man trenger jo egentlig ikke pass i Schengen, men siden pass er det eneste gyldige legitimasjon i utlandet bør man jo helst ha det med seg.

Svigers (som reiser med den båten 1-2 ganger i måneden) påstår at man ikke trenger pass så lenge man bare skal være på båten. Men de går jo bestandig av båten, så de har jo alltid med seg pass uansett så jeg klarer ikke helt å stole på den. Forsøkte å ringe color line nå, men det var da ikke måte på telefonkø og jeg har ikke så mye strøm igjen på mobilen så jeg bare la på :p

elien 16-02-12 14:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1302588)
Men var dette i Tyskland eller i Norge? Man trenger jo egentlig ikke pass i Schengen, men siden pass er det eneste gyldige legitimasjon i utlandet bør man jo helst ha det med seg.

Svigers (som reiser med den båten 1-2 ganger i måneden) påstår at man ikke trenger pass så lenge man bare skal være på båten. Men de går jo bestandig av båten, så de har jo alltid med seg pass uansett så jeg klarer ikke helt å stole på den. Forsøkte å ringe color line nå, men det var da ikke måte på telefonkø og jeg har ikke så mye strøm igjen på mobilen så jeg bare la på :p

Send en mail, slippe unna køen også då.

Elin

manne 16-02-12 16:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1302588)
Men var dette i Tyskland eller i Norge?

Dette var når vi gikk ombord i Oslo. :)

Jeg hadde passene liggende i vesken da vi gikk frem til skranken med fikk fort beskjed om å finne de frem, ja.

manne 16-02-12 16:11

Det kan nok ha mye med hvem man treffer på i skranken også kanskje, men jeg hadde nok ikke risikert å stå der og ikke få kommet ombord når alle andre gjorde det.... :rolleyes:

Cyan 16-02-12 16:37

Jeg har ikke lyst til å risikere det, men så har jeg en så fryktelig påståelig mann da :p Og så er det så tiltak å skaffe pass, må ordne fri fra jobben og stå i kø og betale masse penger og og og og :rolleyes:

Men jeg har skrevet en mail nå, så får vi se hva de sier :)

manne 16-02-12 16:41

Forøvrig kan det hende de er ekstra strenge når man har med barn... sånn med tanke på å ha sitt på det tørre ved evnt. kidnapping osv? :rolleyes:

Photobscura 16-02-12 20:36

Ja, da er vi midt i februar, og i følge Mester Grønn var det ca denne tiden hvor yucapalmen min går ut av hvilefase, og det er trygt å potte om.
Så, hvordan potter man om? :lol:
Har en større plastpotte, en pose jord og no clue what so ever ...

Photobscura 16-02-12 20:39

Hmmm ... fant ingenting om hvordan ompotte, men at det kan være en fordel å blande ut jorda med lecakuler. Er det nødvendig, eller bare fordelaktig?

Gerd 16-02-12 20:51

Ikke nødvendig å bruke lecakuler.
Ta bort så mye av den gamle jorda som mulig, tips: sett allt i en bærepose først. da unngår du mye søl.
Ha litt ny jord i nye potta, sett palma i og dekk godt med jord. Vann godt, la renne av seg og fyll ev. etter med mer jord. :)

Photobscura 16-02-12 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1302744)
Ikke nødvendig å bruke lecakuler.
Ta bort så mye av den gamle jorda som mulig, tips: sett allt i en bærepose først. da unngår du mye søl.
Ha litt ny jord i nye potta, sett palma i og dekk godt med jord. Vann godt, la renne av seg og fyll ev. etter med mer jord. :)

Ikke verre, nei! Takk takk! :suss:

Bønna200 17-02-12 16:17

Er det glatt på fortauene rundt omkring i Oslo nå?
Skal på teater i morgen, men er heller ustød på glatta. Også med brodder:o

Yrla 17-02-12 16:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1303078)
Er det glatt på fortauene rundt omkring i Oslo nå?
Skal på teater i morgen, men er heller ustød på glatta. Også med brodder:o

ikke i sentrum, der er det bart mange steder. Ikke glatt.

Yrla 17-02-12 16:46

Noen som har smakt walden farms sukkerfrie pannekakesirup? Smaker den godt? Kan den brukes i karameller?

Dietta 17-02-12 17:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1303085)
Noen som har smakt walden farms sukkerfrie pannekakesirup? Smaker den godt? Kan den brukes i karameller?

Vi har den, og synes den smaker godt. Aner ikke om den kan brukes i karameller, men smaken tilsier ja :)

Yrla 17-02-12 18:55

Takk, Dietta. Nytt spørsmål: jeg lurer på om jeg kan vaske smijernlysetakene til bønnelysene som er i kirken i oppvaskmakinen uten at de blir stygge. Må vite dette sikkert, vil ikke ødelegge noe.

Bønna200 17-02-12 19:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1303084)

Takk:)

Carisma 17-02-12 19:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1303084)

Nja, oppdaget nettopp at det fryser på et sånn tynt fint usynlig lag oppå på kvelden. :rolleyes:

Yrla 17-02-12 19:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1303156)
Nja, oppdaget nettopp at det fryser på et sånn tynt fint usynlig lag oppå på kvelden. :rolleyes:

Ja, å gå i finsko er kanskje vanskelig, tenkte på vanlige vintersko jeg.

Dietta 17-02-12 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1303131)
Takk, Dietta. Nytt spørsmål: jeg lurer på om jeg kan vaske smijernlysetakene til bønnelysene som er i kirken i oppvaskmakinen uten at de blir stygge. Må vite dette sikkert, vil ikke ødelegge noe.

Vet ikke. Men tenker at oppvaskmaskinmiddelet kanskje kan gjøre noe med glansen i stakene. Matte de ned på en måte. Hvis de er matte fra før, kan det kanskje bli forskjell i "mattheten".
Hadde jeg hatt noen privat, hadde jeg kanskje tatt sjansen og forsøkt, men hadde nok ikke tatt sjansen på å gjøre det hvis de tilhørte andre.

Bønna200 17-02-12 19:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1303156)

Da får jeg være obs... Ha piggene ute. ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.