![]() |
Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst
Sitat:
|
Sitat:
|
er tøft og være på diett ja ,,jeg heller liker ikke og si til folk at jeg er på diett ,,orker ikke alle spørsmål mer .. så gjør som deg og tar en spansk en, tåler ikke skal ikke kan ikke ,, legen har sagt
men vi skal også leve sosialt ,og det går ut over dietten ,men jeg tenker som så om jeg skjeier ut , så har jeg bare utsatt vektapet litt,har skjønt at det går bra og at en ikke legger på seg fett etter en utskjeielse ,men viktig og fortsette med dietten dagen der på , noen ganger tenker jeg m f...... at jeg ble bedt dit , det ødelegger jo kuren min,, men skal jeg sitte her og være slank bare for meg selv ,ikke leve sosialt helst ville jeg murt meg inne til jeg hadde nådd vekta mi da ,men det er ikke bra |
Har ikke fått noe skikkelig svar ang. å ta med ED-produktene inn til USA, så jeg lar dem ligge hjemme for å unngå problemer i tollen. De er jo skikkelig strikte på dette med å ta med produkter som er ulovlig eller i grenseland til ulovlig, og jeg har ingen ønsker om å bli bøtlagt, anmeldt eller miste flyet videre til Orlando. Og produkter for 14 dager koster jo rundt 1500kr, og jeg har faktisk ikke 1500 kr å kaste ut vinduet. Men jeg kommer til å med kjeks for å spise på flyturen over, er jo ikke særlig stort utvalg i flymat (har bestilt diabetes-måltid, men det betyr ofte ris eller pasta).
|
Sosial på diett ja, det er en utfordring. Jeg har ingen problemer med å fortelle at jeg følger en spesiell diett, men som dere sier er det ofte enklere å bare slenge ut ord som "allergisk", "legen sier...", "diabetes" (den er fin forøvrig, slipper unna alle kaker med den), "migrene" osv.
Løsningen har for meg vært å alltid snakke med den som inviterer til sosialt lag, og forklare litt om hva jeg kan og ikke kan spise. I fase 1 er jo salat helt ok, hvis ikke salat er en del av måltide har jeg forklart at jeg følger en streng diett og må ta med min egen mat. I de tilfeller hvor vi har vært ute med jobben, har jeg alltid tatt kontakt med spisestedet enten i forveiene eller når vi kommer dit, og bedt om å få en salat med de grønnsakene jeg kan spise + evt. litt grillet kylling eller et par kokte egg - funker fint på de fleste restauranter ;) Viktig å være sosial, så spis evt. ED-produkter før en sosial sammenkomst slik at en ikke møter sulten. Hjelper liksom ikke å bure seg inne bare fordi vi følger denne dietten :p |
Det sosiale er en utfordring,ja.... Jeg er hjemmeværende mens vi bor i Belgia, og tenkte at jeg måtte passe på å gjennomføre en diett mens jeg kan bestemme såpass mye av hverdagsrutinene mine selv. Men jeg synes det er vanskelig å gå på lunsjer og middager her, vrir meg unna det meste, men man blir jo litt ensom hvis man bare skal være hjemme også! Nettopp når man ikke jobber trenger man av og til å se folk. Heldigvis har de en kjempegod eggeomelett på lunsjstedet vårt, må bare lukke øya for de ferske baguettene og det de andre spiser til kaffen... Verre er det på middager, men jeg prøver å tenke mest på karbohydratene, spiser heller litt mer fett enn karbohydrater. Hjemme hos folk går det ganske greit, tar med noen produkter, forteller alle at jeg er på diett, og det har ikke skapt problemer enda. Men å dra hjem til Norge har vist seg håpløst....da ramler jeg utpå som bare det....Norsk mat jeg har savnet greier jeg visst ikke å motstå enda...
|
Her har det jo vært liv etter at jeg la inn min melding i går kveld :)
Har hatt problemer med nettet i dag men nå ser det ut til å virke :) Popp: Regner med jeg har fått pengene ja :) Ikke tenkt på det faktisk ;) Jeg kan melde om ned 1,1 kg denne uka så da er det totalt 8.4 på nesten 4 uker. Fornøyd med det ja ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Har tenkt litt i løpet av dagen http://www.33smiley.com/smiley2/emotions/thinking/3.gif, og kommet fram til at jeg går over i fase 2 allerede i dag. Planen var jo å kjøre fase 1 helt fram til avreise på onsdag, men det gikk plutselig opp for meg at kroppen og ikke minst hodet trenger noen dager på å bli vant til å forholde seg til vanlig mat. Blir litt brå overgang fra fase 1 til helt uten ED-produkter sånn over natta, eller hva tror dere?
|
Sitat:
Takk :klem: Helt sikkert lurt, jeg er sånn at når jeg vet jeg skal noe og da må ha en slags pause fra kostholdet (i ketolysetidene) så mista jeg motivasjonen helt rett og slett :) Så jeg tror det er lurt å innføre ett måltid nå. |
Jeg skal til Bergen neste helg, reiser torsdag og er hjemme igjen søndag. Fredagen skal jeg til Fedonlegen så å spise noe ulovlig torsdagen kommer garantert ikke til å skje.
Men jeg skal bo hos ei venninne den helga og det blir det ikke spytta i mat eller snopeskåla for å si det sånn. Hun har gått ned 60 kg selv så hun vet absolutt hva jeg går igjennom, men jeg kan jo ikke nekte de å spise når jeg er der liksom. Maten er egentlig ikke noe problem, er verre med sjokoladen som jeg vet kommer på bordet. Derfor lurer jeg på om dere har noen tips på hvordan jeg kommer meg gjennom helga på ED-produkter og ett måltid. Et annet problem er vel at jeg ikke har nok ED produkter til ut neste uke og har vel egentlig ikke penger til å kjøpe inn før i april. Men jeg kan selvsagt bestille og så spørre om jeg kan får betale når jeg får lønn.... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Ketolyse og ED er faktisk så vidt forskjellig at jeg blir helt satt ut, i ketolyse var jeg i ketose pga lavt antall karbs, mens på ED er det pga kaloriunderskudd. Vi spiser rett og slett for mange karbs til at det kan være sannsynlig at man er i ketose pga karbsene. Men vi ligger selvsagt lavt på karbs motsetning til den vanlig mann i gata, men er mange som spiser lavkarbo som er lavere på karbsene enn det vi gjør. Så kombinasjonen lite kcal og relativt lite karbs tror det er grunnen til at man er i ketose. Men men så lenge det funker så bryr jeg meg fint lite om hva som er hva :D |
Sitat:
|
Sitat:
Og nå ser jeg på produktene, jeg har ikke alle hjemme, men de jeg har innholder dette antallet karbs pr porsjon: Paella - 9,9 Pannekake - 2,8 + melk - ca 5 Brownie - 11, 9 + melk - 1 Pasta -10,3 Pralinebar - 9.7 Så har man blant annet kakaoen, sjokoladeblandingen og cappuccinoen som alle inneholder karbs + melka den blandes med Så slik jeg kan lese utifra pakkene så kommer man opp i ca 40-50 avhenging av hvilke produkter man spiser selvsagt (inkludert melk) og så har man grønnsakene i tillegg. Jeg ser selv at jeg er i ketose (tisser på sticksen), men når jeg gikk på ketolyse og kom opp i dette antall karbs var jeg ute av ketose. Så jeg tror at man kan være i ketose på såpass høyt antall karbs fordi vi inntar veldig lite kcal i løpet av en dag. Men skal få en forklaring av legen på fredag :) |
Ja, det kan jo være kombinasjonen som gjør det, er neimen ikke lett å forstå, jeg synes det er veldig forvirrende. I begynnelsen brydde jeg meg ikke om hva som virket, men etter å ha balet med dette i over ett år, begynner jeg å få behov for å skjønne hva som skjer:) Flott hvis du spør, jeg har bare en vikarlege nå som ikke skjønner bæret av hva hun skriver ut resept på, så henne nytter det ikke å spørre....
|
Sitat:
Ja jeg vil gjerne vite hva, hvorfor og i det hele tatt. Er tross alt kroppen vår vi holder på å eksprimentere med så greit å vite hvorfor noe virker og ikke virker. |
Da er jeg på sporet igjen. Hadde en tung uke dene uken, der jeg slet med maten hele tiden, og det toppet seg på fredag da jeg hadde en studievenninne her og vi koooste oss med ferske rundstykker.. Fortsatte galskapen i går med pizza og softis og havregrøt og hotdog... Shoppet endel nye klær i går, og da jeg hadde de pp meg og så hva de 10kg faktisk har gjort med kroppen min så tenkte jeg at NEI, dette skal jeg ikke ødelegge... Nå bretter vi opp ermene og tar opp kampen om de neste 10kg.. Neste helg blir det sikkert fase 8-9 her også.... Så må være streng hele denne uken...
Torsdag er det time på fedonklinikken igjen... |
Et lite pannekaketips....
Laget noe godt i dag. Dtekte pannekake(r), hadde en god slant salt i røren for å slippe den søtsmaken. Delte pannekakene i to. Smurte jensen choice orginal hvitløk (kjøpt på rema 1000) på som smør, tok en tomat og kuttet i skiver og lå oppå pannekakene. Siden det er lov å bruke skummetmelk i matlaging bestemte jeg meg for at et par skiver hvitost også var lov, så tok det oppå. Gratinerte det hele i ovnen til osten var smeltet. Godt!! |
Sitat:
He,he, og da du først hadde begynt, så bestemte du deg for å spise ALT du hadde savna ?:eek::eek: (havregrøt???) Been there, done that.... Hvis det er noen trøst, så har iallefall jeg en tendens til å moderere meg litt mer for hver gang.... |
Sitat:
|
Sitat:
10 kg gjør fantastisk stor forskjell på kroppsfasongen, og nye klær som faktisk er i riktig størresle viser dette veldig mye bedre enn de som var passe for 10 kg siden. Du har jo funnet tilbake til http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_14_12.gif nå, og det virker som om du har fått tilbake masse motivasjon også :klem: |
havregrøt er nydelig ,i alle fall når det er forbudt
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16. |