![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Jeg skal gjøre ting jeg ikke kan og har i den forbindelse to sørsmål:
1. Hvor mye kremfløte bør jeg beregne på en tredelt bløtkakebunn? 2. Har man et lag krem oppå kaken før man har på marsipanlokk, eller legger man det bare rett på bunnen? |
Ang krem til kaka...hvis du tar i noen dråper sitron, så holder kremen seg bedre og luftigere under lokket.
Ja du har litt krem på kaka før marsipanlokket. Jeg ville i hvertfall pisket 1/2 l....:) Lykke til. |
Jeg tok et lag vaniljekrem, så det holdt med 3 dl krem. Takk for tipset om sitron, da vet jeg det til neste gang ;)
|
Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Vi diskuterer det å ringe til og fra utlandet og blir bare mer og mer forvirra.
Hvorfor og når skal det være 00 før nummer? Hvorfor og når skal det være +47 før nummer? Og er dette bare når man ringer til utlandet, eller til norge fra utlandet? Skal man ringe til sverige, hva skriver man da? Ringer man fra sverige hva skriver man da? Forskjell på mobil og fast telefon? |
Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
Om du er i utlandet med norsk mobil og skal ringe til Sverige, må du taste 0046 etc. Dersom du er i utlandet og ringer frå lokal telefon, må du taste 0047 før telefonnummeret når du ringer til Noreg. Sit du i Noreg med svensk mobil og skal ringe til Sverige, ringer du vanleg svensk nummer. Har du norsk telefon i Noreg og skal ringe til Sverige, må du legge til 0046 før nummeret. Om ein ringer frå utlandet til svensk nummer går vel kanskje første nullen i nummeret vekk, at Stockholm blir 8 i staden for 08. Slik eg har forstått det, blir 00 (nokre land har anna enn 00) på ein måte linje ut av landet du er i, og så legg du til landkoda til landet du ringer til. |
Og jeg har skjønt det sånn at + bruker man foran landekode når man ringer fra mobil, og 00 når man ringer fra fasttelefon.
|
Sitat:
|
Jeg må skrive f.eks. 0046 (eller +, men som regel gjøres det om av seg selv, ev. holder man 0-knappen inne) om jeg ringer til Sverige selv om jeg ringer fra mobil om ikke nummeret er lagret sånn fra før. :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette er hentet fra Netcoms tips til mobilbruk i utlandet:
Landskoder Du må alltid taste landskode før nummeret til norske fasttelefoner og mobiltelefoner (+47), enten de er i Norge eller i utlandet. Skal du ringe et annet land, må du taste landskode for dette landet før nummeret. Du trenger ikke taste landskode på lokale telefonnummer, eksempelvis hoteller eller restauranter. Lokale samtaler belastes med lokaltakst og er derfor stort sett billigere enn å ringe til Norge. Mottar du en samtale fra Norge, betaler den som ringer deg vanlig samtalepris i Norge, mens du betaler for mottak av samtalen fra Norge til det landet du befinner deg i. TIPS 1: Lagre telefonnummer med landskode på mobilen TIPS 2: Noen operatører har lavere priser basert på når på døgnet du ringer - sjekk operatørenes priser før du reiser https://netcom.no/kundeservice/mobil-i-utlandet/tips |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hva slags blomster kan man gi som et tegn på takknemmelighet? For meg er roser kjærlighet og nelliker begravelse. Såååh, hva gir man?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Noen nummer lagres i telefonen med både 0047 uten, så selv om det bare kommer opp uten i displayet så henter den premisset ta internminnnet. Når jeg er i utlandet får jeg svart på sms uten prefiks til de som har ringt eller meldt meg, men ikke til ukjente nummer. Det kommer nok av at de da rustes inn med prefiks, så telefonen allerede har det i minnet.
|
Sitat:
Sitat:
Takker! |
Jeg har erfart at 0047 og +47 er hipp som happ. Jeg kommer frem uansett.
|
Sitat:
|
Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Takk alle sammen for oppklaring på tlf nummer :)
|
Sitat:
|
Er det noen synske mennesker der ute som kan svare på om jeg har tatt Levaxinen min i dag? :confused: Jeg vet jeg har tatt resten av medusinene mine, men om jeg tok den er helt blåst fra hodet mitt. :o
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Når får vi nye kinakål i butikken?
De to siste jeg kjøpte var bare rævva... De ytterste bladene var trøtte, og inni var det mange småkål med blomster.. dvs det meste var ubrukelig :p |
Sitat:
|
I det siste har det utviklet seg en litt merkelig trend på jobben syns jeg. Vi er underbemannet, og i forrige uke var en syk og en hjemme med sykt barn. Siden vi i utgangspunktet ikke har anledning til å ha hjemmekontor, hadde ingen av disse med seg pc hjem. Resultatet var at sjefen kjørte hjem til dem med maskinene, slik at de kunne jobbe det de orket/rakk.
Er det OK? Er jeg rar som reagerer på det? |
Sitat:
|
Ikke ok i utgangspunktet. Blir lett utidig press. Om sånt skal skje så bør det kun være på arbeidstakers initiativ... På den annen side hadde nok ikke jeg tatt det opp uten å ha hørt meg for med hensyn på hva kollegaene synes, eller jeg eventuelt hadde vært utsatt for det selv ...
|
Sitat:
|
Sitat:
Men at arbeidsgiver virkelig gjør noe sånt...... |
Sitat:
|
Sitat:
Min 3- åring kunne ha gått med på å la meg jobbe litt av gangen om han ble skikkelig bestukket. 14- åringen skulle kun være tett inntil uansett om hun var syk eller ikke til hun ble ganske stor! :love: Det jeg reagerer mest på, er vel at firmaet til vanlig ikke legger til rette for muligheten til å jobbe hjemme (Kunne jo sikkert vært greit for deg noen dager i uken feks), men når det passer firmaet er det plutselig helt greit! :( |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20. |