![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Hvorfor er det slik at når jeg skal kutte på brusen, favoritten PepsiMax, så er det selvfølgelig 6-pk tilbud av akkurat pepsimax på nærbutikken min xD
|
Sitat:
|
Har funnet en oppskrift på muffins, der skal brukes 100 g malt mandel,
er det mandelmel, eller "knust" mandel? Hvis det er mandelmel, kan det byttes ut med noe annet? Har glutenmel, og soyamel. |
Sitat:
|
Hva er fond? Og beholdning?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men - det har vel vært endel diskusjon i forbindelse med sukkeralkoholene i spesielt maltitol......... Ville tro at sukkeralkoholene i stevia er NULL :) (altså ikke regnes som kh) |
Sitat:
Tror jeg skal notere det på handlelista til imorgen, som en fin påminnelse. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Asperger er medfødt. Er ms medfødt?
Jeg har to gutter, den ene har add, skolevegring (ja, det er egen diagnose) og asperger, den andre har adhd og ms. Jeg har aldri kunnet fullføre en utdannelse slik jeg ville grunnet barnas behov og sykdom. Har jeg NÅ krav på noe? Nå som deres diagnoser er fastsatte? Og jeg kanskje får litt hjelp og tid? |
Sitat:
(Synes derfor aldri synd på dem som har 50% deling). |
Sitat:
MS er jo en sykdom med klare sykdomskriterier som ikke er spesielt vanskelig å diagnostisere med de verktøy man har tilgjengelig i dag, men hvorfor noen utvikler denne sykdommen vet man nok fortsatt svært lite om. Om du kan ha krav på å få hjelp til utdannelse er det bare nav som kan svare på. |
Er det noen som har erfaring med Kjell's Markiser ?
Skal ha ny markise på hytta, og fant en der som er superfin, og så har den innfelte lys :D |
Sitat:
Ps, takk for svarene ang. sjokoladen (som var så alt for god ;) ) |
Fornøyd, kjøpte ikke en eneste flaske brus :)
ugh hva er det gubben har kjøpt som lukter så-- kjipt?.. minner litt om paprika, (som jeg ikke liker hehe, hverken smak, lukt eller konsistens), men det hadde han ikke kjøpt.. men en type ferdig pytt i panne greie.. hufs.. |
Sitat:
Og vi fikk beskjed om at det ikke er arvelig i det hele tatt, men at det er ymse ting under svangerskapet som avgjør. Blant annet om mor får nok d-vit og sollys. Det er jo bevist at den hyppigste forekomsten av ms er nordpå hos barn født i april. Moren har med andre ord gått i mørkra hele svangerskapet og fosteret har ikke fått nok d-vit. D-vit har vist seg å være et mye viktigere vitamin, eller hormon som det egentlig er, enn tidligere antatt. |
Sitat:
|
Jeg har en bestemor som døde av MS (lenge før min tid), og jeg har fått beskjed om å være obs på det at jeg har nedsatt følelse i huden o.l fordi de kan ikke utelukke at jeg er disponert da.
|
Sitat:
Det er vanlig å snakke om schuber når det er ms. For noen er disse schubene sensorisk for andre er de fysisk. Hvis du har hatt nedsatt hudfølelse såpass lenge vil jeg tro at det ikke er ms sidrn du ikke har vært i mr. Ms er noe man har eller ikke har. Det ligger ikke latent som et herpesvirus. Det var i allefall det jeg fikk vite da jeg spurte. En annen sak er at en ms- schub ofte kan ligne på herpesvirus siden det er snakk om nerver. Dessuten dør man ikke av ms. Man dør MED den. Det er følgesykdommer som knekker en. Sa mslegen til meg i vår. |
Nå er det over femti år siden hun døde, så på den tida konstaterte de at det var årsaken. Veit ikke mer om akkurat det.
Tja, ms er jo i høyeste grad en snikende sykdom for de fleste, så man trenger jo ikke forbinde det med det før den har kommet et godt stykke på vei. Jeg har bare nevnt for legen(e) at jeg har det i familien, og at jeg har de og de symptomene av det som står på lista. Senest på mandag hos min nye fastlege fikk jeg beskjed om å ha det i bakhodet at det fantes i familien dersom symptomene ble verre eller enda flere dukket opp. Noen av de kan jo også relateres til både pcos og fibromyalgi (som jeg er disponert for) også, så jeg har ikke blitt utredet utover at det er ført opp i journalen min. Poenget mitt var bare at så lenge man har det i nær slekt/direkte nedarvet linje blir man hvertfall ikke avfeid om man har sammenfallende symptomer. Heller tvert i mot. Noe jeg tolker som at legene også antar det er en liten del av arv involvert. |
Sitat:
|
Hva er den beste oppskriften å bruke til hamburgerbrød ?
Lett å gå seg vill i oppskriftsjungelen her inne, så det er greit med tips :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Denne oppskriften er bare noe av det beste jeg har smakt. |
Sitat:
Jeg vet hvertfall om tre stykker som har gått med diffuse symptomer i årevis, hvor det har "slått ut" i MS etter graviditet eller andre store påkjenninger. Så jo, man har det jo, men man trenger ikke være syk av det. Det er jo, som kreft, en progresjon i sykdomsforløpet. For min farmor var det også graviditet som gjorde henne alvorlig syk, før det var det bare en plagsom sykdom, men ikke invalidiserende. For egen del lever jeg heller i uvitenhet en stund til, hvertfall til noe blir mer påtrengende. |
Sitat:
Da blir det hjemmelaget hamburger med brød og coleslaw til middag i morgen. (Sulten allerede jeg :sikle:) |
Jeg synes burgeren er bedre uten brødet, jeg. :)
|
Sitat:
Tenker han blir glad når han får en skikkelig burger med brød........ |
Sitat:
Ms kan ha mange diffuse symptomer, men det greie med ms er at hvis du har det så vises det tvert på mr. Hvis du tror at du har ms og utsetter en test av det fordi at det bare er diffust synes jeg at du er uansvarlig og egoistisk med tanke på at du har en liten gutt. HAR du ms kan du få bremsemedisin som mer eller mindre får sykdommen til å stagnere. Hvis du har mistanke om at du har ms og IKKE lar deg sjekke har du ikke mange tanker for sønnen din. Egoistisk kaller jeg det. |
Ok, ta kranglinga og skittkastinga på pm i stedet for her da.
|
Sitat:
Jeg vet om folk som har gått med symptomer i årevis og blitt utredet på alle mulige måter. Så har de fått mange forskjellige diffrensialdiagnoser før de til slutt har fått MS- diagnosen etter at det endelig har skjedd forandringer på MR. Broren til en venn hadde vært syk i over 20 år før de fant ut at det var MS han hadde. Så det er ikke alltid like lett å stille diagnosen, selv om det KAN være det! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36. |