Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Marella77 04-06-13 18:18

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1445843)
Jeg bruker steketermometer til å sjekke vanntemperaturen, jeg! :o

Har ikke kommet så langt enda! Er noen her som er litt lei av kylling for tiden, så venter til jeg virkelig får ånden over meg! :)

Ok, takk igjen :)

Kanutten 04-06-13 18:32

Noen som vet hvor man kan selge sjela si til fordel for andre?

Sanney 04-06-13 18:49

i kjerka, for de som trur på sånt.

Jeg bor i blokk og kan dermed kun ha typ elektrisk grill.. har jo egentlig bare blitt til at jeg har brukt stekepanne eller stekovn.. men sitter og glor på flust da jeg har oppspart litt trumfbonus... snuser litt på denne, men jeg har aldri brukt sånt før... men utifra bildet så er det nesten som en elektrisk grill på toppen på den ene siden og en stekeplate med ministekepanner på den andre siden? er undersiden da bare til oppbevaring av pannen eller holder ting seg også varmt?

Kanutten 04-06-13 18:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1445861)
i kjerka, for de som trur på sånt.

Jeg bor i blokk og kan dermed kun ha typ elektrisk grill.. har jo egentlig bare blitt til at jeg har brukt stekepanne eller stekovn.. men sitter og glor på flust da jeg har oppspart litt trumfbonus... snuser litt på denne, men jeg har aldri brukt sånt før... men utifra bildet så er det nesten som en elektrisk grill på toppen på den ene siden og en stekeplate med ministekepanner på den andre siden? er undersiden da bare til oppbevaring av pannen eller holder ting seg også varmt?

Jeg tror, og jeg tror ikke kirka er rette plassen :o

Kitt 04-06-13 19:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1445861)
men sitter og glor på flust da jeg har oppspart litt trumfbonus... snuser litt på denne, men jeg har aldri brukt sånt før... men utifra bildet så er det nesten som en elektrisk grill på toppen på den ene siden og en stekeplate med ministekepanner på den andre siden? er undersiden da bare til oppbevaring av pannen eller holder ting seg også varmt?

Det er jo en raclette! Steke alt av kjøtt, bacon, scampi, fisk etc og grønnsaker på toppen, smelte ost/lage omelett i skuffene under! Perfekt til lavkarbomat! :)

Sanney 04-06-13 19:34

lever nok ikke så veldig lavkarbo for tiden desverre, men om den kan fungere som en grill erstatter er jo det fint :) har knapt hørt ordet raclett før for å være ærlig.

Cyan 04-06-13 19:42

Vi bor i blokk, så elektrisk grill er eneste alternativ (ellers hadde vi kjøpt gass) :p Vi begynte å steke i folie, men så tok vi grillribbene rett på ettethvert. Funka fint det, og vi er fornøyd med vår nye grill :)

TrillTrall 05-06-13 07:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1445867)
lever nok ikke så veldig lavkarbo for tiden desverre, men om den kan fungere som en grill erstatter er jo det fint :) har knapt hørt ordet raclett før for å være ærlig.

Nå er det mange år siden sist jeg spiste raclette, men jeg ville ikke brukt som en erstatter for en grill nei. Jeg mener å huske at det tok tid å steke det man la på toppen og den vi brukte egnet seg ikke for større ting i alle fall. Vi stekte pølseskiver og strimlet kjøtt på den, tror ikke jeg hadde giddet grille en kotelett f.eks., men vi prøvde aldri det da.

Dietta 05-06-13 08:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1445846)
Jeg har planer om å lage en stor batch med fiskekaker, men det blir litt mye pes å steke alt sammen opp i stekepanne. Kan jeg steke det i langpanne i ovnen, for så å brune dem i panna senere etter behov, og i så fall, hvilken temperatur og hvor lenge bør de stå i?

Nå jeg lager store batcher med karbonader, så bruner jeg de lett i stekepanna, og steker de ferdig i ovnen etterpå.
Kan sikkert gjøre det samme med fiskekaker :sikle:

Photobscura 05-06-13 08:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1445912)
Nå jeg lager store batcher med karbonader, så bruner jeg de lett i stekepanna, og steker de ferdig i ovnen etterpå.
Kan sikkert gjøre det samme med fiskekaker :sikle:

Ja, googla litt, det var det jeg endte opp med å gjøre. Omvendt, altså. :D

Kitt 05-06-13 09:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1445903)
Nå er det mange år siden sist jeg spiste raclette, men jeg ville ikke brukt som en erstatter for en grill nei. Jeg mener å huske at det tok tid å steke det man la på toppen og den vi brukte egnet seg ikke for større ting i alle fall. Vi stekte pølseskiver og strimlet kjøtt på den, tror ikke jeg hadde giddet grille en kotelett f.eks., men vi prøvde aldri det da.

Griller ikke koteletter, nei, men tynne biter kylling og biff, fisk, bacon, hamburgere og pølser er ikke noe problem!:)

Cyan 05-06-13 09:15

Hvorfor ikke bare kjøpe en grill, tenker jeg :)

Kitt 05-06-13 09:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1445925)

Midtvinters er det kos med raclette! Snuppa og venninne elsker feks å sitte i timesvis og kose seg med alt fra kylling og bacon til smeltet sjokolade med frukt og små marsmellows! :love:

Photobscura 05-06-13 10:24

Noen som vet om B-vitaminer kan hindre opptak av D3? Det er snakk om et trippeltilskudd av B6, B12 og folsyre (tar også tilskudd av biotin, eller B7, som det også heter, men det har jeg gjort en god stund). Synes liksom jeg merka at energien fra D-vitaminene forsvant litt da jeg begynte på dette tilskuddet ... Men det er mulig det er innbilning/andre årsaker (eksamensstress etc.), forsåvidt.

smgj 05-06-13 10:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1445941)
Noen som vet om B-vitaminer kan hindre opptak av D3? Det er snakk om et trippeltilskudd av B6, B12 og folsyre (tar også tilskudd av biotin, eller B7, som det også heter, men det har jeg gjort en god stund). Synes liksom jeg merka at energien fra D-vitaminene forsvant litt da jeg begynte på dette tilskuddet ... Men det er mulig det er innbilning/andre årsaker (eksamensstress etc.), forsåvidt.

Har ikke vært borti det... finner heller ikke noe om det andre steder. Kan du ikke prøve å ta dem "fra hverandre" og se om det gjør noen forskjell for deg da? F.eks ta b-vitaminene til kvelds?

Photobscura 05-06-13 11:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1445945)
Har ikke vært borti det... finner heller ikke noe om det andre steder. Kan du ikke prøve å ta dem "fra hverandre" og se om det gjør noen forskjell for deg da? F.eks ta b-vitaminene til kvelds?

Fant heller ingenting om det på nett ... :o Jeg har tatt dem separat siste uka nå. Kan ikke si at jeg har merket noen forskjell foreløbig, men det kan jeg vel lett tilskrive mengden stress jeg har vært gjennom.

Sanney 05-06-13 16:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1445925)

jeg bor for det meste alene, og de elektriske grillene jeg har vært borti har vært møl. kull er jo best, men jeg bor i blokk.

og jeg spiser ikke koteletter, så den saken er biff. og biffen skal uansett stekes i panne og stekeovn, litt avhengig av størrelse og hva jeg gidder :p

Jeg har uansett akkurat kjøpt en :)

Cyan 05-06-13 17:45

Har hørt og lest om mange som sier at el-grill er møl (etter at vi kjøpte vår), men syns vår virker bra. Ble fort varmt og grillet jevnt og fint. Grillet kyllingbryst og de ble kjempefine. Har kvaliteten på el-grillene bedret seg betraktelig den siste tiden?

TrillTrall 05-06-13 17:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1446031)
Har hørt og lest om mange som sier at el-grill er møl (etter at vi kjøpte vår), men syns vår virker bra. Ble fort varmt og grillet jevnt og fint. Grillet kyllingbryst og de ble kjempefine. Har kvaliteten på el-grillene bedret seg betraktelig den siste tiden?

Kanskje. Det kommer nok også an på hva man kjøper. Man kan ikke forvente det helt store med en el-grill til 299,- på Biltema eller Sparkjøp liksom...

Cyan 05-06-13 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1446032)
Kanskje. Det kommer nok også an på hva man kjøper. Man kan ikke forvente det helt store med en el-grill til 299,- på Biltema eller Sparkjøp liksom...

Vi betalte 3500 for vår ... Hadde blitt rimelig pist om vi ikke kunne grillet noe annet enn pølser :p Skjønt, det kom noen gloser da jeg slo den på første gangen og den aldri ble varm - helt til jeg sjekket om støpselet sto i :rodme:

Bønna200 05-06-13 18:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1446032)

Den vi har kosta 299 og den er kjempebra. ;) Den vi hadde fra før var 25 år gammel og var veldig fin helt til i fjor.

vaskeklut 05-06-13 18:36

Jeg skjønner ikke greia med el-grill, jeg :o Føler det da er like greit å bruke grillfunksjonen på komfyren...... :o *gjemme seg*

TrillTrall 05-06-13 18:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1446033)
Vi betalte 3500 for vår ... Hadde blitt rimelig pist om vi ikke kunne grillet noe annet enn pølser :p Skjønt, det kom noen gloser da jeg slo den på første gangen og den aldri ble varm - helt til jeg sjekket om støpselet sto i :rodme:

3500,- for en grill??? :eek: Lille Gubben kjøpte gassgrill til hytta nylig, kosta 1800,- på salg. Selv det synes jeg er galemattias.

Photobscura 05-06-13 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1446042)
Jeg skjønner ikke greia med el-grill, jeg :o Føler det da er like greit å bruke grillfunksjonen på komfyren...... :o *gjemme seg*

Det er vel enkelte steder (borettslag og sånn) hvor det ikke er lovlig å grille på balkongene med gass/kull, mener jeg. :) Grilling for meg er like så mye en symbolsk greie som har veldig mye sommer over seg, så hadde jeg bodd sånn ville jeg nok gjort det samme.

vaskeklut 05-06-13 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1446048)
Det er vel enkelte steder (borettslag og sånn) hvor det ikke er lovlig å grille på balkongene med gass/kull, mener jeg. :) Grilling for meg er like så mye en symbolsk greie som har veldig mye sommer over seg, så hadde jeg bodd sånn ville jeg nok gjort det samme.

Joo, jeg ser den for så vidt. Men for meg er grillepoenget _smaken_ av mat grilla med kull/gass :ja:

Kitt 05-06-13 19:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1446044)
3500,- for en grill??? :eek: Lille Gubben kjøpte gassgrill til hytta nylig, kosta 1800,- på salg. Selv det synes jeg er galemattias.

Hva slags fislegrill er det dere har, da?;)
Vår er kjøpt på kjempesalg og kostet da 6999,- og den er likevel egentlig for lite avansert for Gubben- grillsjef!:p
6 brennere og mulighet for å steke 12 hamburgerer samtidig er minimum her i huset, nemlig! ;)
Men jeg la ned veto mot å bruke 20 000,- på en grill! Hadde vi snakket stekeovn/topp derimot......

nellie 05-06-13 19:45

Vi har en 99-kroners kulegrill fra Europris. Hatt den i 2-3 år. I love it!

Bønna200 05-06-13 20:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1446051)
Joo, jeg ser den for så vidt. Men for meg er grillepoenget _smaken_ av mat grilla med kull/gass :ja:

Jeg kjenner ikke forskjell på smaken, faktisk... Og grill for meg er å være ute og kose seg. :ja:

Carisma 05-06-13 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1446056)
Jeg kjenner ikke forskjell på smaken, faktisk...

Det nekter jeg å tro! Det er lett å kjenne forskjell på mat fra en gassgrill til en annen, så at det ikke er forskjell på elektrisk ift annet er faktisk helt umulig.
Når det er sagt er det jo egentlig bare kullgrillet som er grillmat :o men jeg har til nød gått med på gassgrill her hjemme. Vi har en kullgrill i garasjen da i tilfelle... :D på hytta er gassgrillet mat uspiselig (gassgrillet er 30 år gammel), der griller vi på ordentlig tønnegrill på badeplassen ved siden av.

Ang grilling på balkong så er det kun lov dersom balkongen har lufting langs gulvet.

Cyan 05-06-13 21:44

Jeg sitter her med en rapport fra spes.ped. til min sønn (som har en autismespekterdiagnose), og her skrives det om hans reseptive og ekspressive språk. Hva er forskjellen på de to?

Photobscura 05-06-13 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1446073)
Jeg sitter her med en rapport fra spes.ped. til min sønn (som har en autismespekterdiagnose), og her skrives det om hans reseptive og ekspressive språk. Hva er forskjellen på de to?

Vel, ettersom jeg nettopp har tatt ti studiepoeng i norsk som andrespråk hadde vi også om førstespråkstilegnelse hos barn, og reseptiv betyr mottagende og handler om hvor mye/hvorvidt barnet forstår hva som sies (mange som kan flere språk enn det de selv snakker kan forstå dem helt utmerket uten at de faktisk snakker det), uten at de nødvendigvis selv produserer språket, ekspressiv betyr uttrykkende og handler om produksjon av språk, også nonverbal, altså hva de kan uttrykke til andre. :)

Cyan 05-06-13 21:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1446077)
Vel, ettersom jeg nettopp har tatt ti studiepoeng i norsk som andrespråk hadde vi også om førstespråkstilegnelse hos barn, og reseptiv betyr mottagende og handler om hvor mye/hvorvidt barnet forstår hva som sies, uten at de nødvendigvis selv produserer språket, ekspressiv betyr uttrykkende og handler om produksjon av språk, også nonverbal, altså hva de kan uttrykke til andre. :)

Takk for forklaringen :suss: Jeg tenkte litt omvendt der, og fikk det liksom ikke helt til å stemme ...

Bønna200 05-06-13 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1446061)
Det nekter jeg å tro! Det er lett å kjenne forskjell på mat fra en gassgrill til en annen, så at det ikke er forskjell på elektrisk ift annet er faktisk helt umulig.
Når det er sagt er det jo egentlig bare kullgrillet som er grillmat :o men jeg har til nød gått med på gassgrill her hjemme. Vi har en kullgrill i garasjen da i tilfelle... :D på hytta er gassgrillet mat uspiselig (gassgrillet er 30 år gammel), der griller vi på ordentlig tønnegrill på badeplassen ved siden av.

Ang grilling på balkong så er det kun lov dersom balkongen har lufting langs gulvet.

Ja, helt umulig! :lol:

Photobscura 05-06-13 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1446078)
Takk for forklaringen :suss: Jeg tenkte litt omvendt der, og fikk det liksom ikke helt til å stemme ...

Bare hyggelig! :suss: Morsomt at jeg kan bruke kunnskapen til noe. ;)
La til littegrann mer i innlegget mitt, forresten.

Bønna200 05-06-13 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1446080)
Ja, helt umulig! :lol:

Og når det er sagt... Jeg tror mange forvirres av lukta. Selvfølgelig lukter det noe helt annet da man tenner opp en kulegrill enn en elektrisk. Forskjellen er likevel bare at man slipper den fryktelige røykosen i trynet. :p

Carisma 05-06-13 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1446082)
Og når det er sagt... Jeg tror mange forvirres av lukta. Selvfølgelig lukter det noe helt annet da man tenner opp en kulegrill enn en elektrisk. Forskjellen er likevel bare at man slipper den fryktelige røykosen i trynet. :p

Fryktelige røykosen? Det er jo meste av sjarmen! Jeg står ute og suger inn naboens kullgrillos :rolleyes:

TrillTrall 05-06-13 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1446052)
Hva slags fislegrill er det dere har, da?;)
Vår er kjøpt på kjempesalg og kostet da 6999,- og den er likevel egentlig for lite avansert for Gubben- grillsjef!:p
6 brennere og mulighet for å steke 12 hamburgerer samtidig er minimum her i huset, nemlig! ;)
Men jeg la ned veto mot å bruke 20 000,- på en grill! Hadde vi snakket stekeovn/topp derimot......

6999,-?! Og finnes det griller som koster 20.000,-?! Og enda verre - finnes det folk som bruker 20.000,- på en grill?! :eek: ;)

Da skal man sannelig grille mye og ofte... Vi griller jo søren meg ikke ofte nok, mye nok eller avansert nok til å ha en grill til 1800,- heller. :rolleyes:

Bønna200 05-06-13 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1446083)
Fryktelige røykosen? Det er jo meste av sjarmen! Jeg står ute og suger inn naboens kullgrillos :rolleyes:

Sjarm? Jeg må dusje etter jeg har fått skya i toppen. :o

Carisma 05-06-13 22:14

Sambo måtte slepes ut av maxbo da de hadde utstilt en grill til 160 000,- i fjor, siklesporet etter han syntes hele veien ut! :D han måtte nøye seg med en til knappe fem lapper fra plantasjen i stedet. Men den var uansett det første som kom på plass i huset her, og fikk stå inne i stua til vi flyttet 100%. Måtte jo ikke få regn på seg må vite! :)

Photobscura 05-06-13 22:15

Jaja, folk har forskjellige preferanser/opplevelser av grillivet. Og jeg smaker ikke forskjell på Cola og Tab Xtra, det skal visst være umulig det også. :p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.