Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 02-06-13 20:04

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Potetmel har jeg fått beskjed om å ha i safta når junior hadde omgangssyke. Kanskje for at det skal gi litt konsistens i magen?

Kanutten 02-06-13 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1445576)
Potetmel har jeg fått beskjed om å ha i safta når junior hadde omgangssyke. Kanskje for at det skal gi litt konsistens i magen?

Og jeg har fått beskjed om å ikke gi/spise selv noe som binder magen.
Hvorfor streve etter å beholde baseluskene ved å gi potetmel i stedet for å prøve å få baseluskene fortest mulig ut av kroppen?

Carisma 02-06-13 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1445577)
Hvorfor streve etter å beholde baseluskene ved å gi potetmel i stedet for å prøve å få baseluskene fortest mulig ut av kroppen?

Fordi når alt forsvinner fort ut av kroppen kan småbarn bli dehydrerte og få næringsmangler etter veldig kort tid?

TrillTrall 02-06-13 20:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1445577)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1445580)
Fordi når alt forsvinner fort ut av kroppen kan småbarn bli dehydrerte og få næringsmangler etter veldig kort tid?

Her er jeg enig med Kanutten. Når kroppen reagerer med diare og/eller oppkast er det fordi den desperat vil bli kvitt noe og da er det neppe særlig lurt å prøve å overbevise den om at det er lurt å holde på svineriet. Man får prøve å få i den syke væske med noe næring i og vanligvis går det seg jo til ganske fort.

Kanutten 02-06-13 20:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1445580)

Da gir man næringrik drikke. Jeg vet om unger som har blitt enda sykere ved å beholde baseluskene. Bedre med mye næringsrik væske.

Kitt 02-06-13 20:55

Bare sånn for å bidra til forvirringen; det er ikke alltid kroppen klarer å hente seg inn igjen etter at bassiluskene eller viruset er borte. Da fortsetter diareen uansett om det er noe å bli kvitt eller ikke. I slike tilfelle, som ofte gjelder barn, kan man gi noe stoppende, men da gjerne først etter å ha vært i kontakt med lege.
Som regel vet fastlegene om hva som går av magebassilusker/virus og kan gi råd ut i fra det.
Barn blir uhyre fort dehydrerte og kan faktisk ta skade etter kun få timer om det først er så galt, så å få i dem væske og hjelpe dem til å beholde det(salt i væsken), vil alltid være førsteprioritet.

smgj 02-06-13 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1445595)
Bare sånn for å bidra til forvirringen; det er ikke alltid kroppen klarer å hente seg inn igjen etter at bassiluskene eller viruset er borte. Da fortsetter diareen uansett om det er noe å bli kvitt eller ikke. I slike tilfelle, som ofte gjelder barn, kan man gi noe stoppende, men da gjerne først etter å ha vært i kontakt med lege.
Som regel vet fastlegene om hva som går av magebassilusker/virus og kan gi råd ut i fra det.
Barn blir uhyre fort dehydrerte og kan faktisk ta skade etter kun få timer om det først er så galt, så å få i dem væske og hjelpe dem til å beholde det(salt i væsken), vil alltid være førsteprioritet.

Jeg har også opplevd at magen har gått i "vranglås" og det har vært vanskelig å normalisere.... Så det gjelder ikke bare barn. Men de er selvfølgelig mest utsatt for dehydrering.

Cyan 02-06-13 22:07

Har heldigvis ikke vært noe problem å få i poden drikke og mat i dag. Han har spist 6-7 knekkebrød med kaviar og drukket vann og bittelitt blåbærsaft. Allmenntilstanden er mye bedre, men diareen sitter i. Har nok byttet 15 diarebleier, om ikke mer :eek: Håper virkelig det gir seg snart. Det er jo vondt og sårt i rumpa for ham, stakkar. Klynking og grining ved hvert skift :o

TrillTrall 02-06-13 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1445613)
Har heldigvis ikke vært noe problem å få i poden drikke og mat i dag. Han har spist 6-7 knekkebrød med kaviar og drukket vann og bittelitt blåbærsaft. Allmenntilstanden er mye bedre, men diareen sitter i. Har nok byttet 15 diarebleier, om ikke mer :eek: Håper virkelig det gir seg snart. Det er jo vondt og sårt i rumpa for ham, stakkar. Klynking og grining ved hvert skift :o

Bruk potetmel! I rumpa altså. Ved hvert bleieskift pudrer du godt med potetmel i stumpen, det funker som bare rakker'n! Helt sant. :) Ikke hvis det er åpne sår, men dersom det "bare" er rødt og sårt så er potetmel uovertruffent! :ja:

Lava 02-06-13 23:14

Kattene knakk av en stor del av min Svigermorstunge plante idag, den var ganske topptung og knakk like i festet over jorden. Kan den stikkes rett ned i ny jord i potte, eller må jeg gjøre noe annet først?
Den er frisk og fin, grodd masse den siste tiden.

http://i185.photobucket.com/albums/x...ps95683498.jpg

smgj 02-06-13 23:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1445623)
Kattene knakk av en stor del av min Svigermorstunge plante idag, den var ganske topptung og knakk like i festet over jorden. Kan den stikkes rett ned i ny jord i potte, eller må jeg gjøre noe annet først?

Stapp den i jorda og støtt opp med noen blomsterpinner. Den setter røtter igjen med tiden, og siden den er sukkulent så tørker den neppe bort i mellomtiden heller. :)

Lava 02-06-13 23:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1445626)
Stapp den i jorda og støtt opp med noen blomsterpinner. Den setter røtter igjen med tiden, og siden den er sukkulent så tørker den neppe bort i mellomtiden heller. :)

Ok. Fikk råd om å sette den i vann ett par dager først.. får se i morgen, da har den ligget og tørket ett døgn. Har jord men ikke potte stor nok.
Takk for råd :)

Kanutten 03-06-13 05:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1445619)
Bruk potetmel! I rumpa altså. Ved hvert bleieskift pudrer du godt med potetmel i stumpen, det funker som bare rakker'n! Helt sant. :) Ikke hvis det er åpne sår, men dersom det "bare" er rødt og sårt så er potetmel uovertruffent! :ja:

:ja: Jeg brukte også potetmel på mine såre søte små.

smgj 03-06-13 07:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1445628)
Ok. Fikk råd om å sette den i vann ett par dager først.. får se i morgen, da har den ligget og tørket ett døgn. Har jord men ikke potte stor nok.
Takk for råd :)

Det er faktisk bedre å sette sånne tykkbladede planter rett i jord. Visstnok vil ikke vannrøtter overleve overgangen til jord uansett. :) Jeg vet ikke om dette gjelder for alle, men med svigermors tunge har jeg god erfaring med å sette dem rett ned.

Lillemy71 03-06-13 07:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1445623)

He he he jeg sitter her og flirer jeg. Ikke for det planta knakk, for det er jo bare fryktelig irriterende, men pga av katta som så helt tydelig ligger der og råkoser seg og synes at livet bare er helt topp. Typisk katter, men akk så herlige de er og denne var jo spesielt nydelig :)

Når det gjelder planten, kan den godt ligge å tørke litt før du stapper den i jord. Bruk helst litt sandholdig jord og ikke vann for mye, da vil den bare råtne. Lykke til :)

Lava 03-06-13 12:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1445633)
Det er faktisk bedre å sette sånne tykkbladede planter rett i jord. Visstnok vil ikke vannrøtter overleve overgangen til jord uansett. :) Jeg vet ikke om dette gjelder for alle, men med svigermors tunge har jeg god erfaring med å sette dem rett ned.

Takk da gjør jeg det slik du sier :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1445636)
He he he jeg sitter her og flirer jeg. Ikke for det planta knakk, for det er jo bare fryktelig irriterende, men pga av katta som så helt tydelig ligger der og råkoser seg og synes at livet bare er helt topp. Typisk katter, men akk så herlige de er og denne var jo spesielt nydelig :)

Når det gjelder planten, kan den godt ligge å tørke litt før du stapper den i jord. Bruk helst litt sandholdig jord og ikke vann for mye, da vil den bare råtne. Lykke til :)

Takk, ja den katten er ganske ung og leken, flyr som ei kule rundt her før han plutselig ligger og sover litt.

Cyan 03-06-13 12:57

Noen som har erfaring med mosjonist-svømming etter arbeidstid (typ 16-17 tiden) på Tøyenbadet nå i disse sommertider som de andre badene har stengt? Mye mer folk enn vanlig? Mulig å få seg noen gode svømneøkter uten å måtte stampe i kø og svømme sikk-sakk?

Carisma 03-06-13 13:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1445670)
Noen som har erfaring med mosjonist-svømming etter arbeidstid (typ 16-17 tiden) på Tøyenbadet nå i disse sommertider som de andre badene har stengt? Mye mer folk enn vanlig? Mulig å få seg noen gode svømneøkter uten å måtte stampe i kø og svømme sikk-sakk?

Om du har mulighet til noen ekstra minutter reisevei ville jeg vurdert hundsund bad på Fornebu, hvis du likevel er på den kanten av byen.

Cyan 03-06-13 14:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1445676)
Om du har mulighet til noen ekstra minutter reisevei ville jeg vurdert hundsund bad på Fornebu, hvis du likevel er på den kanten av byen.

Vet du om de holder sommerstengt? Står ikke noe under åpningstidene, men sommerstengt er nevn under priser ifm refusjon.

silje21 03-06-13 20:04

Jeg lurer på hvorfor det skal være SÅ vanskelig for en mann, eller vel, MIN mann å gjøre som jeg sier av og til ;)

synsegulla 03-06-13 22:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1445723)
Jeg lurer på hvorfor det skal være SÅ vanskelig for en mann, eller vel, MIN mann å gjøre som jeg sier av og til ;)

Fordi ingen liker å bli fortalt hva de skal gjøre vel :D

langaard 03-06-13 23:27

Prøver å gå opp i vekt, men ingenting funker, what to do:rolleyes:

Marella77 04-06-13 01:53

Noen som vet hvor lenge man skal koke kyllingfilet i plastfilm og folie ala Helstrøm? Har googlet, finner det ikke...,

Kitt 04-06-13 07:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1445753)
Noen som vet hvor lenge man skal koke kyllingfilet i plastfilm og folie ala Helstrøm? Har googlet, finner det ikke...,

Kylling ala Hellstrøm

silje21 04-06-13 10:39

Flere på AAP som ikke har fått sin utbetaling skattefri nå i juni?

Tatt fra nav :

Arbeidsavklaringspengar blir skatta som arbeidsinntekt og er pensjonsgivande inntekt. Pengane utbetalast utan skattetrekk for to 14-dagarsperiodar i juni og for den første 14-dagarsutbetalinga i desember.

Bønna200 04-06-13 10:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1445748)
Prøver å gå opp i vekt, men ingenting funker, what to do:rolleyes:

Du kan gjerne få noen kilo av meg! :p

Photobscura 04-06-13 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1445777)
Flere på AAP som ikke har fått sin utbetaling skattefri nå i juni?

Tatt fra nav :

Arbeidsavklaringspengar blir skatta som arbeidsinntekt og er pensjonsgivande inntekt. Pengane utbetalast utan skattetrekk for to 14-dagarsperiodar i juni og for den første 14-dagarsutbetalinga i desember.

For juni, ja. Om du har fått AAP denne uka, så er det for en periode i mai. Dvs. at neste utbetaling og den etter det vil være skattefri. :)

silje21 04-06-13 10:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1445780)
For juni, ja. Om du har fått AAP denne uka, så er det for en periode i mai. Dvs. at neste utbetaling og den etter det vil være skattefri. :)

:o hehe oops, ja sånn kan det gå når man ikke leser skikkelig ja. Takk for oppklaringen, da slipper jeg tur på nav idag likevel :)

Photobscura 04-06-13 11:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1445785)
:o hehe oops, ja sånn kan det gå når man ikke leser skikkelig ja. Takk for oppklaringen, da slipper jeg tur på nav idag likevel :)

Bare hyggelig! Var på vei til å tenke det samme selv, inntil jeg kom på at AAP-en jo er etterskuddsbetalt. :)

Marella77 04-06-13 11:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1445759)

Tusen takk!!!

Jeg har ikke termostat så jeg får gamble på graderen da... Har du prøvd å lage denne Kitt?

silje21 04-06-13 11:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1445787)
Bare hyggelig! Var på vei til å tenke det samme selv, inntil jeg kom på at AAP-en jo er etterskuddsbetalt. :)

Ja at det er etterskuddsbetalt tenkte ikke jeg på. Er mannen min som får AAP, men kan si det er jeg som følger med :P

Cyan 04-06-13 13:03

Vi har kjøpt elektrisk grill, og i dag skal jeg grille for første gang i mitt liv :spent: Så spørsmålet mitt er ganske enkelt: Hvordan gjør jeg det? :p

Har kjøpt grillribbe, grilltomater og noe kyllinggreier (med ost og chorizo). Skal jeg bare legge disse rett på grillen? Må i så fall grillen (den delen som maten legges på) smøres med olje først? Eller må jeg bruke aluminiumsfolie?

Kitt 04-06-13 16:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1445789)
Tusen takk!!!

Jeg har ikke termostat så jeg får gamble på graderen da... Har du prøvd å lage denne Kitt?

Jeg bruker steketermometer til å sjekke vanntemperaturen, jeg! :o

Har ikke kommet så langt enda! Er noen her som er litt lei av kylling for tiden, så venter til jeg virkelig får ånden over meg! :)

Kitt 04-06-13 16:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1445821)
Vi har kjøpt elektrisk grill, og i dag skal jeg grille for første gang i mitt liv :spent: Så spørsmålet mitt er ganske enkelt: Hvordan gjør jeg det? :p

Har kjøpt grillribbe, grilltomater og noe kyllinggreier (med ost og chorizo). Skal jeg bare legge disse rett på grillen? Må i så fall grillen (den delen som maten legges på) smøres med olje først? Eller må jeg bruke aluminiumsfolie?

Gratulerer!:)
Vi elsker vår gassgrill og bruker den masse nesten hele året!
Kan gjøre begge deler, men er jo best rett på grillen, da! Smør gjerne grillristen med olje som du så tørker av igjen før første gangs bruk!

Kanutten 04-06-13 16:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1445844)
Gratulerer!:)
Vi elsker vår gassgrill og bruker den masse nesten hele året!
Kan gjøre begge deler, men er jo best rett på grillen, da! Smør gjerne grillristen med olje som du så tørker av igjen før første gangs bruk!

Det var elektrisk grill de hadde kjøpt, ikke gassgrill..,:p

Vi har hatt mange elgriller, men noe vi alltid har passet på er at grillflaten skjuler disse varmeelementene. Så lenge grillflaten skjuler dem griller jeg på vanlig vis, men hvis de ikke dekker bruker jeg å steke på folie. Dette for å forhindre at fett/olje drypper ned på elementene. Vår grill har dessuten en kopp i bunnen som samler fettet. Denne ikler jeg med folie før grilling for da bøir det mindre å gjøre rent til meste gang.

Photobscura 04-06-13 16:31

Jeg har planer om å lage en stor batch med fiskekaker, men det blir litt mye pes å steke alt sammen opp i stekepanne. Kan jeg steke det i langpanne i ovnen, for så å brune dem i panna senere etter behov, og i så fall, hvilken temperatur og hvor lenge bør de stå i?

Kanutten 04-06-13 16:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1445846)
Jeg har planer om å lage en stor batch med fiskekaker, men det blir litt mye pes å steke alt sammen opp i stekepanne. Kan jeg steke det i langpanne i ovnen, for så å brune dem i panna senere etter behov, og i så fall, hvilken temperatur og hvor lenge bør de stå i?

Hva med heller å lage puskefidding (fiskepudding) som du kan brune som fiskekaker når du vil?? Kutt gjerne puddingen opp i skiver før du fryser den. Da tar du opp av frysern det antall du ønsker og bare skjerper dem på panna.
Smaken og deigen er jo den samme.

Kitt 04-06-13 16:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1445845)
Det var elektrisk grill de hadde kjøpt, ikke gassgrill..,:p

Det så jeg da, men må få skryte av vår gassgrill likevel, vel! Grill er grill, noen liker kull, andre elektrisk og vi sverger til gass etter å ha forkastet de andre alternativene! ;)

Kanutten 04-06-13 16:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1445849)
Det så jeg da, men må få skryte av vår gassgrill likevel, vel! Grill er grill, noen liker kull, andre elektrisk og vi sverger til gass etter å ha forkastet de andre alternativene! ;)

:lol: Jeg elsker lukta av kull bedre enn lukta av grillmaten.... :rolleyes:

Kitt 04-06-13 17:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1445851)
:lol: Jeg elsker lukta av kull bedre enn lukta av grillmaten.... :rolleyes:

Det er noe eget med kullgrill, ja, men sånn til hverdags er gass det beste for oss!
Griller vel 4-5 ganger i uken hele sommeren!:sikle:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.