Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Tips til nybegynnere (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=708)

SunnhetMedSirrup 14-07-09 15:54

Sv: Tips til nybegynnere

jeg er ny her , og lurte på hva max inntak av karbohydrater er ?

kan bli vanskelig på dagene, når jeg har og spise det jeg får til middag ( bor hjemme, og har ikke noe "nei" og si til maten.. hvis jeg vil bo noen steder)

og hjemme blir det MASSE karbo.. så jeg prøver heller få ved frokost, lunch osv , men hva er max jeg skal ha for og ikke.. gå opp , men andre veien ? :)

martina 27-07-09 21:57

Jeg er helt nybegynner, hvilken bok er det snakk om? Fikk beskjed om å holde meg unna stort sett alle melkeprodukter med unntak av litt kesam, er dette rikktig?

Charlotte88 31-07-09 17:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charl8 (Innlegg 671463)
Holder på med en lavkarbo blogg, men nybegynnertips og min utvikling. hadde vært hyggelig med litt besøk.

www.lavkarbo.wordpress.com

Hadde litt problemer med den forrige bloggen så jeg har lagd en ny.

www.lotteslchf.wordpress.com

Grasa 09-08-09 01:29

Tusen takk, dette trenkte jeg virkelig! :p

arkine 09-08-09 13:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 225031)
jøss høres jo ganske ille ut da!
jeg hadde magesår da jeg var 23, og var mildt sagt litt bekymret for at den en del større mengden av fett i lavkarbokosten i forhold til hva jeg spiste før skulle trigge det. men det helt motsatte skjedde. magesåret har "holdt kjeft"i i hvert fall et par måneder nå!
eplecidereddik husker jeg man skulle drikke for å øke forbrenninga eller noe.

det sammme opplever jeg ,magesåret er helt fint så lenge jeg holder meg til lavkarbo,,spiser jeg mye karbo er det sure oppstøt med en gang

Hengebuksvinet 16-08-09 21:34

Hei!

Jeg er en lettere forvirret nybegynner som lurer på om noen kan oppsummere forskjellene på Atkins, Lindberg, Ketolyse og Foseid ( spis deg slank uten sult ).

Det virker som om det egentlig går ut på det samme, altså lite karbohydrater og mye fett og proteiner.
Det er kanskje en forsjell på hvor grensa på antall karbohydtater går samt at noen har restriksjoner på antall kalorier.

Veggpryd 16-08-09 22:16

Grensa på karbohydrater finner man som regel ut etter å ha holdt på en stund, men om man har mye overvekt kan det virke som om en skaldeman-variant er mest effektiv (minst karber).

Det er det samme alt sammen - stort sett, da. Foseid har ikke så mye fett i maten, Lindeberg har en veldig liberal lavkarbo - med høyere karboinnhold (jeg synes Lindeberg passer best som vedlikehold). Atkins driver jeg å leser nå og har ikke satt meg helt inn i det. Ketolysekuren har 15 g karber pr. dag. Også er det fellesbetegnelsen på alt: LCHF (Low Carb High Fat). LCHF har opp til 60 karber pr. dag. Nedre grense finnes ikke - man finner ut hvor mye man tåler etter en stund.

Det er ikke mye proteiner som du nevner - det blir det samme som vanlig. Men, prinsippet er å bytte ut karbohydrater som brensel med fett.

Paris 20-08-09 14:29

Hvor mye tilsvarer sånn ca 60 karber for dag?

Spiste nettopp 50 g Bocca 70 %, bestod av ca 30 karbohydrater, dvs ca 15 karber. Betyr det at jeg kan spise dette? Men kanskje ikke sammen med andre matvarer da, eller? Blir litt forvirret. Har prøvd å holde meg til en proteinkilde som fisk, kylling, kjøtt eller egg, og i tillegg spist mye grønnsaker og salat. Så har jeg i tillegg pøst på med litt olje (oliven eller raps - siden jeg har fulgt Fedon).

Nå har jeg ikke merket noe vektnedgang, og heller ikke magemålet er endret. Men likevel føles magen mye mindre, og den ser ikke ut som en ball lengre, men ser mer normal ut. Så i så måte er jeg fornøyd med utviklingen. Men jeg vil ned noen kg, og er derfor nå veldig i tvil hva jeg skal velge...kanskje jeg bare må være tolmodig? Trener også jevnt styrke og noe kondisjon.

Falskeblomster 21-08-09 13:58

Trenger hjelp!

Finnes der noe sted, en oversikt over hva man kan spise?
Sliter økonomisk, og sliter samtidig med en forferdelig overvekt, så må derfor prøve med lavkarbokur, utifra hva jeg allerede har i huset!!

Noen som vet?

Kitt 21-08-09 14:05

Sv: Trenger hjelp!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Falskeblomster (Innlegg 757671)
Finnes der noe sted, en oversikt over hva man kan spise?
Sliter økonomisk, og sliter samtidig med en forferdelig overvekt, så må derfor prøve med lavkarbokur, utifra hva jeg allerede har i huset!!

Noen som vet?

Gå inn på denne siden og klikk lchf på 3 min.
Veldig grei innføring!

Falskeblomster 21-08-09 15:14

Tusen Takk!

Fant også en side som viser innholdet i matvarer, dersom jeg bevist velger matvarer med mindre enn 1,5 karb, jobber jeg da rette veien?

Kitt 21-08-09 15:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Falskeblomster (Innlegg 757708)
Tusen Takk!

Fant også en side som viser innholdet i matvarer, dersom jeg bevist velger matvarer med mindre enn 1,5 karb, jobber jeg da rette veien?

Jeg ville nok ikke vært fullt så streng. Under 5 burde være bra i massevis, ellers er det jo en masse grønnsaker man ikke kan spise!:eek:

Paris 23-08-09 14:28

Jeg fant denne tabellen som jeg syns virker veldig nyttig for meg ihvertfall.

http://www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp?ID=J

Dere som har vært her har den kanskje fra før??

Nuppe 24-08-09 20:28

Jeg er litt irritert i dag, fordi jeg ikke gikk ned noe den sisste uka. Hadde gått ned på fredag, og opp igjen i dag. :(

Jeg drakk endel rødvin og et par drinker på fredag, og spiste dårlig både fredag og lørdag, men slo ut positivt på ketostix. søndag spiste jeg neon ekle rett på grillen koteletter, som var alt for salte syns jeg da.

Skjønner jo at de er min egen feil som har rota det til, så i dag har jeg vært i ferskvaren å kjøpt ribbebiter og kyllinglår og putta i frysa for å ha til mellom måltider... Men jeg er jo nesten aldri sulten mere, kan vekta stoppe opp om man spiser for lite..?

Paris 28-08-09 21:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nuppe (Innlegg 759317)
Jeg er litt irritert i dag, fordi jeg ikke gikk ned noe den sisste uka. Hadde gått ned på fredag, og opp igjen i dag. :(

Jeg drakk endel rødvin og et par drinker på fredag, og spiste dårlig både fredag og lørdag, men slo ut positivt på ketostix. søndag spiste jeg neon ekle rett på grillen koteletter, som var alt for salte syns jeg da.

Skjønner jo at de er min egen feil som har rota det til, så i dag har jeg vært i ferskvaren å kjøpt ribbebiter og kyllinglår og putta i frysa for å ha til mellom måltider... Men jeg er jo nesten aldri sulten mere, kan vekta stoppe opp om man spiser for lite..?

Godt spm. Jeg også er veldig mett hele tiden og spiser mye mindre enn i begynnelsen. Ca 2 måltid + mellom måltid er nok for meg nå. Men vekta har gått jevnt ned nå de siste dagene, så føler at det fungerer likevel.

andersendaniela 03-09-09 12:15

Hei.. er helt ny her og jeg har tenkt til å begynne å spise mat med lite karbo... Men så dere snakket om en bok? er det en bok man kan kjøpe?;);)

Kitt 03-09-09 12:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av andersendaniela (Innlegg 763975)
Hei.. er helt ny her og jeg har tenkt til å begynne å spise mat med lite karbo... Men så dere snakket om en bok? er det en bok man kan kjøpe?;);)

Boka det er snakk om, er nok "Slank med ketolyse"
Du kan lese om den her, og også bestille den.
Ellers har mange Meny- butikker ketolyse- produkter!

Carisma 03-09-09 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av andersendaniela (Innlegg 763975)
Men så dere snakket om en bok? er det en bok man kan kjøpe?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 763988)
Boka det er snakk om, er nok "Slank med ketolyse"

Eller det kan være Fedon sine bøker, f,eks Fedons Metode, Atkins sin bok Slankerevolusjon (tror jeg den heter), eller Skaldeman, eller "Bedre uten brød"...

Det finnes mange forskjellige boker om lavkarbo :ja:

Kitt 03-09-09 12:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 763996)
Det finnes mange forskjellige boker om lavkarbo :ja:

Sant nok, men det er bare en av dem som omtales som "boka" her inne, så vidt jeg har sett, og det er Torkil sin!:p

Carisma 03-09-09 12:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 764002)
Sant nok, men det er bare en av dem som omtales som "boka" her inne, så vidt jeg har sett, og det er Torkil sin!:p

I ketolyse-forumet så. Men før han kom på banen var som regel Boka med stor B Atkins sin (originalversjonen) :)

Og jeg syns egentlig det er litt synd at ketolyse-boka blir oppfattet som Boka, når det finnes så mye bra å lese, og så mange valg man kan ta. Nok av eksempler på de som leser den og får panikk... Selv begynte jeg med Fedon, og det hajlpt meg til å skjønne sammenhengene mye bedre.

Kitt 03-09-09 13:01

Fikk panikk av Atkins, jeg da!:o

Uansett er det mye litteratur å sette seg inn i. Bare å begynne der man føler seg mest hjemme!

Carisma 03-09-09 13:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 764012)
Uansett er det mye litteratur å sette seg inn i. Bare å begynne der man føler seg mest hjemme!

My point exactly! :D

andersendaniela 10-09-09 11:34

takk for svar;) jeg bestilte slank med ketolyse og var veldig fornøyd;) har ikke lest hele enda men det hjalp meg hvertfall;) og det utrolige r at jeg har gått ned 1,8 kg på 3 dager;) enda jeg skulle ta den første uka for å se om jeghadde skjønt alt;) dumma meg ut å spiste en banan etter treninga her av gammel vane g den var det jo masse karbo i men alikevel har jeg gått ned 1,8 kg;) kjempe gøy og maten jeg lager er jo god!! Håper dette går bra videre og;) ha en fin dag alle sammen.. nå skal jeg på trening!!

Kin 23-09-09 00:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 210656)
hei! jeg begynte på lavkarbo for ca tre uker siden, og plukker fortsatt tips. jeg følger ingen spesiell kur, eller innledningsfase, men har oppnådd resultater. jeg er ikke fryktelig overvektihg heller, men nok til at jeg vil gjøre noe.
jeg elsker jo kaffe! leste et sted at det øker insulinproduksjonen selv om det i prinsippet ikke er karbo i det. jeg er hekta på kaffe, og trenger minst en kopp for å "få kroppen i gang" om morra. jeg har fått tips om å drikke te i stedet, men jeg synes usukra te smaker... mig.... hva med honning? hvordan ligger det an? og er det virkelig så veldig ødeleggende med en kopp eller to kaffe når jeg ellers holder meg under 60 gram karbo om dagen?
huff, jeg skriver så lange spørsmål..!

Jeg drikker også vanvittig masse kaffe. Noen ganger kan det gå to liter på en dag. Går helt fint. Men det er jo noe du kan teste ut dersom du merker at du ikke går ned - prøve å gå ned på kaffe evt.

SunnhetMedSirrup 23-09-09 06:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kin (Innlegg 773530)
Jeg drikker også vanvittig masse kaffe. Noen ganger kan det gå to liter på en dag. Går helt fint. Men det er jo noe du kan teste ut dersom du merker at du ikke går ned - prøve å gå ned på kaffe evt.

kin, det inlegget er fra månete11, 2006:p

hun er supermoderator! :D tror hun vet det nå ;)

Kin 23-09-09 08:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup (Innlegg 773550)
kin, det inlegget er fra månete11, 2006:p

hun er supermoderator! :D tror hun vet det nå ;)

Hmm, et gammelt innlegg? - hvordan i all verden fant jeg det innlegget mon tro :) Moro
Ellers har jeg nok ikke så god kontroll på hvem som er supermoderator og ikke da.

sweet_midya 23-09-09 22:55

:hjelp::kul::kul: Hei jeg er ny. Har lest litt men trenger deres hjelp:_prikk:

Paris 25-09-09 18:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sweet_midya (Innlegg 773920)
:hjelp::kul::kul: Hei jeg er ny. Har lest litt men trenger deres hjelp:_prikk:

Ja spør i vei;)

Seigrobill 12-10-09 11:51

Hvorfor skal man ikke veie seg mer enn en gang per uke? blir det feil å for eksempel veie seg "hver kveld" etc?

Jabba 12-10-09 11:54

Å veie seg hver dag kan skape unødvendig stress og at en blir altfor opphengt i tallene den viser. Stress stopper vektnedgangen.

Kitt 12-10-09 11:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Seigrobill (Innlegg 781783)
Hvorfor skal man ikke veie seg mer enn en gang per uke? blir det feil å for eksempel veie seg "hver kveld" etc?

Det er bare en anbefaling!
Vekten variere mye i løpet av uken (salt i maten, mensen, eggløsning, treg mage....), så for å få et mest mulig realistisk og sammenlignbart resultet, bør man velge en dag i uken hvor vekten "teller"!

Mange blir dessuten så opphengt i vekten, at dagen blir ødelagt om man har lagt på seg 100g!:eek:

Jeg veier meg hver morgen (gammel vane:o), men det er kun torsdag jeg noterer vekten og lar meg påvirke av resultatet!:p

Det er best å veie seg om morgenen, etter toalettbesøk og før mat!

Seigrobill 12-10-09 12:02

Jeg er med, høres fornuftig ut!

kikkidi 15-10-09 22:17

Hei!
er helt fersk her inne, tenker det blir letter å leve lavkarbo når man har noen å diskutere det med. har klar meg helt fint første uka, har spist 20 gram karbo hverdag, følger en diett bok nå, så etter andre uke skal jeg langsomt begynne å spise mer karbo.
problemet er, jeg sprakk nettopp, har spist store mengder sjokolade å godis, bor i england, og fikk nettopp en stor melkesjokolade i posten, den var veldig vanskelig å motstå..
har tidligere vært sukkeravhengig, og har klart og kvitte meg med det, men nå etter jeg begynnte på lavkarbo har jeg kravet sukker kjempe masse, klarer ikke slutte tenke på sjokolade, har kjøpt lav karbo og sukkerfritt, men klarer fortsatt ikke slutte, noen som har gode tips for å ikke spise godis? eller noe som inneholder mye karbo som kan hjelpe meg?

Tusen takk! er veldig spent på å være medlem her, kanskje forandringene endelig kan begynne å ta plass, har vært tykk hele livet, og skal endelig gjøre noe med det!

jvb 16-10-09 00:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kikkidi (Innlegg 783285)
men nå etter jeg begynnte på lavkarbo har jeg kravet sukker kjempe masse, klarer ikke slutte tenke på sjokolade, har kjøpt lav karbo og sukkerfritt, men klarer fortsatt ikke slutte

Bra dårlig timing å få melkesjokolade i posten da :P

Ikke noe lett tips; men _min_ erfaring er at om jeg spiser sukkerfrie søte ting (uansett hva de er søtet med) så får jeg et sykt søtsug. Krom-tilskudd kan hjelpe visstnok.

Lykke til, du KAN klare dette men skjønner det er hardt i starten :)

SunnhetMedSirrup 16-10-09 07:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jvb (Innlegg 783330)
Bra dårlig timing å få melkesjokolade i posten da :P

Ikke noe lett tips; men _min_ erfaring er at om jeg spiser sukkerfrie søte ting (uansett hva de er søtet med) så får jeg et sykt søtsug. Krom-tilskudd kan hjelpe visstnok.

Lykke til, du KAN klare dette men skjønner det er hardt i starten :)

pluss(+) at sukkerfritt sjokoladene er ca det samme som ekte sjokolader..:(

Margrethe 16-10-09 07:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup (Innlegg 783354)
pluss(+) at sukkerfritt sjokoladene er ca det samme som ekte sjokolader..:(

Det er vel individuelt. Jeg reagerer ingenting på maltitol...

pleiadene 04-11-09 16:54

Hei. Jeg er nybegynner.D.v.s. at jeg har fulgt diettet i 14 dager og gått ned 2,5 kilo. Synes det er lite, men er sta og kommer til å fortsette. Jeg trodde apartam var godkjent på Atkins? Og sukkerfri gele? Det har jeg spist et par ganger... Jeg savner en ting i dietten, mitt daglige eple... Og flere grønnsaker. Hvilke grønnsaker kan jeg plusse på issalaten min? Blir litt hystrisk for å få i meg noe jeg ikke skal ha.

MatGlad! 22-11-09 12:13

Hei alle sammen!

Jeg er helt ny på denne nettsiden, men har aktivt slanket meg siden oktober. Det er gått veldig bra :) Ernæringsfysiologen jeg har pratet med tispset meg om denne nettsiden. Og etter å ha lest litt om de forskjellige diett-typene har jeg kommet frem til at jeg nok skal følge lavkarbodietten. Men jeg er veldig forrvirret når jeg leser erfaringer fra andre. Det er mye fett synes jeg i mange av de oppskriftene jeg har sett på.. Har tenkt å bruke flere av de, men at jeg bytter ut til magrere produkter.

Det blir vel ikke feil det? Får nok i meg nok fett likevel, tror jeg!
Trenger råd så jeg kommer ut av denne forrvirrede tilstanden jeg befinner meg i nå.. :confused::confused::confused:

Hilsen MatGlad!

Charlott 22-11-09 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MatGlad! (Innlegg 798603)
Hei alle sammen!

Jeg er helt ny på denne nettsiden, men har aktivt slanket meg siden oktober. Det er gått veldig bra :) Ernæringsfysiologen jeg har pratet med tispset meg om denne nettsiden. Og etter å ha lest litt om de forskjellige diett-typene har jeg kommet frem til at jeg nok skal følge lavkarbodietten. Men jeg er veldig forrvirret når jeg leser erfaringer fra andre. Det er mye fett synes jeg i mange av de oppskriftene jeg har sett på.. Har tenkt å bruke flere av de, men at jeg bytter ut til magrere produkter.

Trenger råd så jeg kommer ut av denne forrvirrede tilstanden jeg befinner meg i nå.. :confused::confused::confused:

Hilsen MatGlad!

Vil absolutt anbefale deg å lese deg opp på de ulike variantene av lavkarbo og følge èn variant.
Å bytte ut med magrere produkter blir helt feil, kroppen skal ha fett som brennstoff, får den for lite er det stor mulighet for at kroppen går over på sparebluss og holder på kiloene :)
Selv går jeg på ketolyse og følger boka "slank med ketolysekuren" av Dr. Torkil Andersen. Boka er lett å forstå, prosessen er godt forklart og oppskriftene gode :)
Lykke til !

Kitt 22-11-09 17:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MatGlad! (Innlegg 798603)
Det er mye fett synes jeg i mange av de oppskriftene jeg har sett på.. Har tenkt å bruke flere av de, men at jeg bytter ut til magrere produkter.

Hilsen MatGlad!

Den største utfordringen er rett og slett å snu alt du trodde du visste på hodet!:p
Vi er ikke redd for fett her inne, vi er livredde karbohydrater!:eek:
Bytter du ut fettet med magrere alternativer, vil du som Charlott sier, kunne oppleve at kroppen protesterer og tviholder på kiloene.

Jeg vet det kan høres helt feil ut og strider mot alt vi tidligere har lært om hva som har gjort oss feite. Men poenget er at lavkarbo/ketolyse virker utrolig bra, om man følger opplegget.

Å lage sitt eget opplegg fungerer for noen, men da er det også mye vanskeligere å finne ut av det om det ikke funker.
Velger du å følge en spesiell kostholdsfilosofi og holder deg til den, er fallgrubene færre og det er lettere å finne ut hva man eventuellt gjør feil!

Her er noe du burde lese gjennom:
ER fett og ketose farlig?
LCHF på 3 minutter

Masse lykke til!:heia:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.