![]() |
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi
Har revidert OE versjonen av Delfiakaka jeg la ut her for litt siden... den ble knallgod synes nå jeg... kokosmassen gjorde virkelig susen her synes jeg!!! :p
|
Gjett hva som skal stå på bordet julaften hos oss! :D
|
Har nettop fått boka til Sten Stur Skaldeman, og kort skummer gjennom den! Interessant...
Hans måte å gå ned på ligger svært nærme det vi gjør her på OE for overvektige... basert på forholdet 1,0 : 2,0 : 0,5 Optimal Ernæring: 17% protein - 75% fett - 8% karbohydrater Sten Sture brukte: 20% protein - 75% fett - 5% karboydrater Vil nok si at dette er så og si det samme grunnprinsippet, for naturlige variasjoner vil alltid forekomme, så de fleste av oss vil ligge en plass mellom disse anbefalingene...:) Skal komme tilbake til mere fra boka hans opp mot OE senere når jeg får lest mere i den...:p |
Setter inn her et sammenklipp over noen enkle råd vedr. innkjøp av mat for OE... sånn for å illustrere at det faktisk ikke er så dyrt som man i første omgang kunne tro...
Sitat:
|
Hei!
Flott med denne oversikten. Gidder du å legge ut noen typiske dags-menyer også ? Gøy å se hva andre spiser for å få tips :-) Takk for flott "oppfølging" :-) Skjønner at dette er noe du BRENNER for! AjN |
Hei Ziggy
:) Hva sier OE om inntak av vann, og ikke minst hvor mye bør du trimme for å takle dette kostholdet? Har du noen forskningsrapporter å vise til med hensyn til Kolesterol og hjerteundersøkelser etter overgang til dette kostholdet? Føler meg unektelig litt usikker på alt fettet. Jeg spiser en del fett jeg, men kjenner jeg er usikker..... Har du selv tatt prøver før og etter overgangen? I tilfelle hva viste resultatene? Spør og graver jeg....for føler jeg mangler litt info om dette...:o |
Har lagt ut en drøss med forskningsrapporter på dette forumet je...tror det er en 6-7 stykker, du finner dem her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823 Har forresten flere rapporter jeg kommer til å legge ut når jeg får tid til det... så merk deg den tråden. De er på både norsk, engelsk og svensk, så du får teste språkkunnskapene underveis... Ellers så vør du lese boka til Wolfgang Lutz "bedre uten brød" som nå er på norsk, hvor du får forklart det meste av bakgrunnen for dette kostholdet... de skal ha den hos velassorterte bokhandlere... når du har lest den, ja så vet du mere om dette kostholdet enn de fleste legene faktisk gjør i dag... Så har du Skaldemans bok på svensk, hvor han forklarer hvordan han gjorde det. Han brukte akkurat denne metoden, noe han ble klar over etter et intervju med Mat & Helse. Ellers kan du lese gamle Mat & Helse fra 2003 tror jeg det var, da skrev de mye om OE. Skjønner du er skeptisk..det var også jeg...men etter en tid på OE, ja så forsvant all skeptisime når jeg merket at både helsa og kroppen ble bedre... men det må man kjenne på selv... Nei,jeg tok ingen prøver før jeg la om...ser for meg det peset jeg ville fått hos legen min... Og husk, det er ikke snakk om radikale forandringer, det er heller snakk om justeringer i forholdet mellom fett og proteiner... og da aller helst mettet fett (og det er vel det som får varselsbjellene dine til å ringe, skulle jeg tro...) Men husk da også at dette kostholdet også ligger innenfor Mat& Helses egne kostanbefalinger... :) :) :) |
Har forresten også lagt ut Bassøes forskningsrapport på denne tråden jeg...dette er en norsk forkningsrapport fra 1978 om lavkarbokosthold... noe folk på Ketolysekuren også har hørt om...men sannsynligvis aldri sett...
Vel..alle dere der ute...her er Bassøes rapport fra 1978!!!:D ;) :D http://forum.lavkarbo.no/showthread....622#post125622 |
Takk Ziggy:)
Jo da jeg har lest Eskimorapporten for ett par år siden faktisk..og må innrømme at jeg har tolket den som om vi bør spise mer omega 3 og mindre omega 6., og eskimoene spiser vel minimalt med mettet fett....selv om de har et svært fettrikt og proteinrikt kosthold. Har også lest Bassøe rapporten for maaaaaange år siden...begynner å bli gammal jeg da...:p , men har vel egentlig tenkt at det har kommet ny og bedre forskningsrapporter etter dette....:o Skal lese noen av de andre rapportene også....og kikke mer på eskimorapporten. Takk takk for utfyllende svar Ziggy:klem: |
Gjør det du....det er skikkelig interessant lesing...
Husk at eskimoene spiste mye selspekk, og det er vel ikke bare umettet omega-3, men i stor grad mettet fett, i og med at selen tross alt er et pattedyr, må vite....(men hva vet vel jeg...):p ;) :cool: |
Her er en liten artikkel om selolje og -spekk
http://www.nifes.no/index.php?page_i...article_id=993 ...et lite klipp: Analyser av selkjøtt En studie av næringsinnholdet i selkjøtt og selspekk med tanke på humant konsum er gjennomført, og publisert online i tidsskriftet Food Chemistry (Brunborg et al. 2005). Innholdet av langkjedede flerumettede omega-3 fettsyrer og en-umettede fettsyrer er høyt i selspekk. Selkjøtt er magert (< 2 % fett), inneholder mye protein med en velbalansert aminosyresammensetning og inneholder dessuten mange sporelementer i høy konsentrasjon (spesielt jern). Innholdet av vitamin A, D3 og B12 er også høyt i selkjøtt. Resten av artiklen er også interessant.... |
Joda, det stemmer nok det at selkjøttet er magert, og at det er et høyt innhold av omega 3 fettsyrer i selspekket, men det de ikke skriver, er at hoveddelen av spekket faktisk består av animalsk, mettet fett... for vi snakker jo tross alt om et pattedyr her, men ja, det er høyere innslag av omega 3 fettsyrer i selspekket enn det du f.eks. vil finne i elgspekk... det har noe med kosten å gjøre...må vite!!! :)
|
Hm...:confused:
Jeg trodde det var hovedsakelig marine fettsyrer i selspekk jeg og dermed omega 3....men hva vet vel jeg...:p |
Sitat:
"...I dette kapitelet påvises det at eskimoene i Angmagssalik hadde hele 18,5 % (57 g/dag) av sitt energiinntak som mettet fett, mot nordmenn 14 % (35 g/dag) og amerikanere - som har spesielt store problemer med hjerte- og karsykdommer- som har et inntak på 11 %. Av flerumettet fett (PUFA) var eskimoenes energiandel/dag på 10 % mot nordmenns 5 %. Disse fakta er årsaken til at forfatteren ønsker å drøfte vårt behov for fett..." Fra side 18, siste avsnitt står det "...Bang og medarbeidere fant at eskimoene hadde 33,7 % av de totale fettsyrer i sitt energiinntak som mettede fettsyrer. Høygaard fant at eskimoene i Angmagssalik hadde hele 55 % av sitt daglige energiinntak som fett..." Som du ser, så spiste også eskimoene mest mettet fett, noe som jeg antar kommer fra selspekket, og ikke fisken de spiste...;) |
...Og ser vi på fettinntaket til Masaiene i Afrika, og folkeslagene i Kaukasus, ja så inntar de enda større mengder med mettet fett enn det eskimoene gjorde... da disse folkeslagene lever i all hovedsak av melkprodukter og animalske kjøttmatvarer...
|
Sitat:
Og takk for at du tar deg tid til å finne info til meg/oss, Ziggy. Fort gjort å hoppe over vesentlige detaljer i en så omfattende rapport.:) |
Søkte på "Wolfgang Lutz" og fikk opp blandt annet denne siden, med noen interessante linker på klikk.no :
http://lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html Klikk deg inn på linkene nederst på siden... AjN :-) |
OJ den linken er lagret i favoritter. FOR EN FANTASTISK LINK!!!
|
Hei Sten Sture....
Ser du er ofte inne og leser på OE tråden her inne selv om du ikke deltar aktivt...lurer derfor på hva syns du om den informasjonen som er lagt ut her så langt??? Funnet noe du synes er interessant??? :) |
Sitat:
När du så småningom läst min bok vore det kul om du beskrev likheter och skillnader mellan de två modellerna. Det vill jag gärna vara med om att kommentera. Må så bra alla, och grattis Ziggy! Du gör ett fantastiskt arbete! Sten Sture |
Når det gjeld metta fett har myndighetene lurt oss i alle år(og fortsetter å lure majoriteten av oss) animalsk fett er ikkje berre metta fett og olivenolje er faktisk 25% metta fett.
Eskimoer som levde inne i landet åt møkje reinsdyr som har mindre umetta fett enn sel, utan at det medførte dårlegare helse. Eit av hovudpoenga er at eskimoane før i tida kun åt naturleg føde(dyr som levde fritt) som medførte at maten hadde eit gunstigt forhald mellom omega3 og omega6 (mellom 1-1 og 1-2). Smør frå kyr som beiter ute har ideelt forhold mellom omega3 og 6 mens kyr som et kraftfor har mykje dårlegare forhold. På toppen av dette et folk store mengder soyaolje, solsikkeolje og anna skit som forskyver forholdet mellom omega3 og 6. |
Sitat:
. http://pages.prodigy.net/rogerlori1/...the%20wave.GIF . |
Vil bare si at jeg liker denne tråden veldig godt, er inne og leser jevnt. Finner den veldig interessant.
Og Ziggy, du brenner tydeligvis for dette, og jeg synes du er veldig flink til å følge opp de som følger OE. Way to go!!:) |
Ser det er mange her inne som baker brød mm med proteinpulver, og derved får et proteininntak som fyker i været…
Om dere skal bruke de gamle oppskriftene, og allikevel ikke kjøre proteininntaket rett i lufta, ja så fins det alternativer… Selv bruker jeg bokhvetemel jeg i pannekaka, det er glutefritt, og passer ypperlig i disse... Husk bokhvete er egentlig ikke et korn heller da, men smaken er... ja, som korn...synes nå jeg da... Ellers så kan man evt. prøve hirse, quinola og amarantmel som gode alternativer... disse er også uten gluten. Alternativt kan man jo også prøve sammalt spelt, da mange som er glutenintolerante ikke reagerer på dette som de gjør på vanlig hvetemel. Selv prøver jeg å unngå hvetemel og kli, da jeg får noe inni ....... med luft i magen....og det er ikke værende i samme rom for andre når jeg har spist det... så langt har det funka bra med bokhvetemel, men det kan og ha med at jeg bruker betydelig mindre mel nå enn før... Vet at de som plages med Candida anbefales å redusere sterkt på inntaket av fiber, da fibrene kan ”gjæres” i fordøyelsessytemet, og allikevel gi næring til candidasoppen- selv om ikke vi selv kan få næring ut av de samme fibrene… Tror faktisk det er dette jeg selv plages med …selv om jeg er mann…det er jo som kjent ikke bare kvinner som kan få denne plagen… :o ...og hvem vet…dømmer man ut fra lukta fra oss karfolk…så kanskje det er flere enn man er klar over som sliter med tilsvarende problemer… da uten de samme symptomene som man ofte finner hos kvinner med dette problemet??? Jaja… det er nå mine egne betraktninger… trenger for øvrig ikke å være flau over å ha lånt et do hos folk vi er på besøk hos lenger heller jeg, da stinketiden gikk over med denne kostomleggingen...heldigvis!!!:p |
Sitat:
Må samtidig nevne at jeg baserer store deler av min kunnskap på Wolfgang Lutz bok "bedre uten brød" som også forefinnes på norsk. Han beskriver enkelt hvordan kroppens celler er konstruert for å primært bruke fett og ikke glukose som energi mv... alt godt dokumentert med kildehenvisninger til foreliggende forskningsrapporter. Her tror jeg det er mye å lære for alle og enhver. Lutz støtter OE, og hans anbefalinger er tilsvarende det som ligger til grunn for OE. Den eneste forskjellen er at heller ikke Lutz gir andre anbefalinger enn opptil 72 gram karbo pr dag... Det er derfor jeg bruker denne boka som referansebok, og anbefalingene fra Kwasniewskis bok. For som dagt, ksotholdsfilosofien i disse to bøkene er den samme. Har lagt ut en del av disse rapportene på en egen link her, så du kan kontrollere om du har lest dem du også, og har du flere slike dokumenter, ja så hadde det vært interessant om du også kunne ha lagt dem ut her...:) Her er tråden til forskningsrapportene... http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823 Sitat:
|
Ziggy, jeg finner ikke oppskriften på OE-brød. Har forsøkt å søke, men uten resultat. Gidder du å legge in link til oppskriften, eventuelt poste oppskriften på nytt ?
Takk :-) AjN |
ajn: begge brødene ligger i DENNE tråden. ;) Vil tro det er på side 3 eller 4.
|
|
Sitat:
Har du (eller noen andre) smakt nøttebrødet ? AjN |
Legger inn her en melding jeg sendte til AJN om ketose og OE, og ikke minst bruken av ketostixene...
Tror det er flere som vil få seg en overraskelse her...:D :D :D Sitat:
|
Mener ikke å ta fra noen motet med dette med ketose her, men det er faktisk slik det henger sammen...
Det er mange som blir utrolig deprimert når de uke etter uke har slavisk fulgt et lavkarbokosthold for å oppnå ketose...men dag etter dag ikke får utslag på ketostixene i det hele tatt... vel her er forklaringen på det! Så snu det heller til en positiv kunnskap.... selv om utslaget på stixene ble heller lite, så gjelder det bare 20% av alle ketonlegemene som kroppen produserer... resten, over 80% finnes fremdeles i kroppen, og kan ikke måles av ketostixene. Det er derfor jeg mener man kan spare seg denne utgiften, og heller bruke pengene på noe som gir mere tilbake...:) ;) :) |
Sitat:
|
Sitat:
AjN |
Sorry, blir ingen baking. De hadde ikke mer egg i butikken...:(
|
Takk for info om ketosestix, Ziggy. Når jeg tenker på det så er det jo egentlig ganske dumt å bruke dem på en måte, iallefall om man har spiseforstyrrelser og sliter med "alt eller ingenting"-tankegangen, for da vil iallefall JEG kanskje tenke "oj jeg er ikke i ketose idag, nå er alt ødelagt og jeg kan bare fråtse og spise alt jeg kommer over". Så jeg vil IKKE bruke stixene denne gangen. :)
Jeg ser heller på vekta og målebåndet (en gang i uka), og kjenner på klærne. |
Sitat:
:) :) :) Se der ja... DET er litt av en innstilling det... men du... en bedre måte er å gjøre som Skaldeman, og bruke et tau som du lager en permanent knute på etter målet ditt nå... da får du virkelig syn for segn på hvordan fremgangen din er... for husk at vekta kommer til å fyke opp og ned... det er det der med hormoner og sykluser hos dere jenter...vet du ;) ;) ;) Da er det bedre å ta frem tauet som du har "forseglet" knuten på, og se for egne øyne at ...jøss her er det etter hvert blitt romslig gitt!!! Og så er det ikke så følsomt for hormoner, sykluser, vann i kroppen p.gr. av salt mat eller lignende... som vekta ofte er... Samtidig er det mye bedre enn målbåndet og, fordi man ikke blir så fokusert på tallene, men heller på passformen til tauet... og så slipper man å lure på om man strammet like mye/lite forrige gang man prøvde det... Knute god ide spør du meg....;) :D ;) |
En liten ting til... ikke fokuser så mye på antallet Kcal man kommer frem til når man beregner anbefalingene for OE, men heller på at forholdet mellom næringsmidlene følger anbefalingene...
Trenger man mere mat, ja så må man spise mere... og klarer man ikke å stappe i seg mere, selv om man fremdeles ikke har spist like mye som anbefalingene har skissert... ja så lar man være å spise mere. Poenget er at det er kroppen som skal få bestemme... og tro meg... den vil si ifra både om den har fått for lite...og ikke minst om den har fått for mye når du følger dette kostholdet... ;) Det er derfor tickeren min ikke har rørt seg ennå.... |
Sitat:
*ser-ut-som-et-spørsmålstegn* |
Sitat:
(Bruker heller klærne og løkka som mål... men jeg kommer nok til å veie meg igjen da...om en god stund..) |
Et tips når man skal får et 1: 0,5 forhold mellom protein og karbo i f.eks. en kakeoppskrift som ei sjokoladkake med nøtter som inneholder litt for mange karber sett i forhold til proteinenen... uten å bruke proteinpulver, så anbefaler jeg heller å bruke gelatinpulver som er 100 % rent protein fra eggehviter (såvidt jeg husker)... billigere... og helt uten smak...
Ellers så kan man øke på antallet eggehviter...og redusere antallet eggeplommer... og vips...så har du fått en annen sammensetning... og er det nøvendig... ja så kan man også gjøre det motsatte.... :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39. |