![]() |
Sv: Velkommen til spørsmål & svar
Sitat:
Erfaringene tilsier at det man tror man kommer til å savne mest er de matvarene ikke tåler så godt. Heldigvis så er det som oftest sånn at etter en liten stund på lavkarbo så savner man ikke disse matvarene lenger. …og dersom man spiser/drikker disse matvarene etter en stund på lavkarbo så smaker det ikke på langt nær så godt som man husker det. Det beste er å fokusere på det man kan spise istedenfor de tingene man ikke bør spise, da går ting litt lettere… Hva som er lovlig av brød er helt avhengig av hvilken filosofi du følger, stort sett må man belage seg på å lage dem selv, du finner masse oppskrifter her på forumet. Følger du spisdegslank.no så selger de brød man kan spise i begrensede mengder, dersom du følger Fedon så selges det Fedon brød i utvalgte butikker. |
Jeg følger Fedon og får lov til å spise 1 skive Fedonbrød eller Omega-brødet:) + at jeg kan spise litt Rugsprø.
Jeg vet at jeg egentlig ikke tåler brød, og det er helt klart det vanskeligste å slutte med. Jeg klarer ikke spise egg uten brød,da hovner jeg opp i halsen,-selvom jeg spiser egg jeg tåler direkte fra en bonde. Tips? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg er litt usikker på om jeg skal poste dette spørsmålet her (eller andre steder), eller om jeg egentlig bør leite mer etter svar på forumet. Men jeg tar sjansen og spør likevel..:)
Jeg har siden påske kuttet ut alt som heter pasta, brød, poteter og ris. Men jeg spiser knekkebrød. I tillegg mosjonerer jeg hver enste dag (gjennomsnitts puls på ca 140 i alt fra 30 til 50 minutter i snitt). Vektnedgangen er på ca 4 kilo, og det er jeg fornøyd med. Men jeg mangler totalt overskudd. Etter å ha lest på forumet, skjønner jeg at det kan komme av at kroppen er i endringen pga. for lite (mindre) karbohydrater, og/eller for lite fett. Jeg tror nok jeg får i meg for lite fett, men sliter litt med å finne gode fettkilder tilpasset maten jeg spiser. Mine kilder til fett er nok helst mandler, avokado, smør (på knekkebrødet) og dressinger (olje) på salaten. Mest sannsynlig er dette for lite. Finnes det en oversikt over gode fettkilder? I løpet av en dag spiser jeg som oftest dette: Frokost; en spiseskje av kruskakli, havregryn, linfrø, solsikkefrø, hasselnøtter og ca 2 dl. blåbær biola. Lunsj; Gjerne en nutrilettbar (siden den metter mer enn knekkebrød) Mellommåltid på jobb: 2 knekkebrød med hvitost eller makrell i tomat Middag; Gjerne kylling + salat/grønnsaker Ettermiddag: Gjerne en smoothie med vaniljeyoughurt, banan, blåbær (eller skogsblanding) + ca 1 dl. eplejuice Kvelds; 2 knekkebrød m. ost/frukt Jeg drikker mye vann i løpet av dagen. Jeg begynner å lure på om hele kostholdet mitt er feil og for ensidig, og tar gjerne imot tips om endring. Målet er å gå ned 2 kilo til, men det viktigste er å ha energi og overskudd til å fortsette med å trene og få overskudd i hverdagen.:) (Hvis dette er postet helt feil, så beklager jeg det.) |
Ina64 - jeg synes det virker som du spiser massevis av karbohydrater;
knekkebrød, havregryn, biola, frukt, nutrilettbar........ |
jeg er inne i en "stim" for beregning av næringsinnhold i min egen diett - så her er et overslag over din dag også. jeg bruker mat på data programmet som du later ned fra www.matportalen.no - kjempegrei i bruk! Har antatt litt mengde og type - så dette er et overslag kun! :)
Frokost: 2 dl biola, frøblanding (ikke regnet ut): 119 kcal og 23,2 karbo (da har du allerede spist like mange karbo jeg spiser i løpet av hele dagen) Lunsj: nutrilettbar: 211 kcal og 14 karbo Mellom: 2 knekkebrød med feks 2 porsj makrell i tomat: 330 kcal og 11 karbo Middag: Kyllingfilet 125 g stekt i fett og 125 g broccoli:230 kcal og 2,6 karbo Ettermiddag: smoothie med 1 dl eplejuice, 1/2 banan, 1 dl vaniljeyoghurt og 50 g blåbær: 210 kcal og 36 g karbo (!) Kvelds: 2 knekkebrød med hvitost: 230 kcal og 17 g karbo. Så totalt på din dag har du spist 1330 kcal og 104 g karbo... Har ikke regnet på fett men det ser ganske dårlig ut ved første øyekast :) Majones, fløte, creme fraiche osv er noen alternativer i tillegg til de du selv lister opp. Dette vil ikke anses som lavkarbo, både pga antall g karbo OG pga matvarene du spiser. Kcalorimessig ligger du i grenseland av hva en typisk GR/libra/vektklubb også ville anbefale, spesielt hvis du trener i tillegg. Ett forslag til måltider pr dag kan være: Frokost: Smoothie av cottage cheese, vann/kaffepulver og proteinpulver sjokolade eller liten omelett eller baconpannekaker eller lavkarbobrød med hvitost på (evt annet lavkarbopålegg). (eks Bjørgs beste brød (fra forumet), eller også spisdegslank.no sitt ferdige brød/brødmiks. Begge ca 1 g karbo pr skive) Lunsj: Et stykke laks med dressing av majo/creme fraiche og urter, eller grillet kylling med litt kokte grønnsaker, eller en suppe med lite karbo i. Mellom: Feks rekecoctail med reker i majo og urter, eller kokt egg og skinkesalat eller grillet kylling i karrysaus (kald) av majo/creme fraiche mm. Middag: Kylling/fisk/kjøtt med grønnsaker og feks fløtesaus til, eller stor omelett med kylling/kjøttdeig og ost osv. Mellom: ønsker du å spise en bar, anbefaler jeg Atkins sine barer istedet for nutrilett. Ikke bare smaker de bedre, men de har ca 3 g karbo pr bar. Kvelds: jeg har ikke smakt de, men det er oppskrift på lavkarbo knekkebrød her inne som får mye skryt. Disse med eller uten pålegg kan være et forslag. Ellers bruker jeg som nå går på spisdegslank og spise dessert, som kan være pisket krem med kunstig søtt i eller ferdige lavkarbo-kakemikskaker med feks rørte bringebær til. I tillegg har dette forumet uendelig mengde med forslag til frokost, lunsj, middag og kvelds :) Konklusjonen er - 1. Du MÅ telle karbo i starten hvis du ønsker å gå på lavkarbo - spesielt hvis du ikke holder deg helt unna pasta, brød, ris, potet, grønnsaker som vokser under bakken, yoghurt/melk/biola,frukt og sukkerholdige drikker! 2. Les deg opp på de forskjellige retningene, dette forumet har FLUST med info som gjør at du ikke trenger å kjøpe alle bøkene først. det kan hende du må prøve flere retninger før du finner en som passer deg, så ikke gi opp! Noe som passer for en av oss - trenger ikke passe for andre igjen. 3. spør hvis du lurer på noe! Dette forumet er fylt av kunnskapsrike mennesker som gjerne hjelper (det er min personlige erfaring ihvertfall) Tilslutt - mine forslag er basert på min egen erfaring fra spis-deg-slank som virker på MEG. Andre på forumet har helt andre erfaringer, slik at du må "shoppe" litt rundt for å se hva som finnes :) |
Jeg har holdt på med Lindberg siden i høst,men det var først da jeg kom inn i dette forumet at jeg skjønte hvor ulike de forskjellige retningene er :eek: Jeg trodde tidligere alle var nesten like!
Er egentlig glad for at jeg valgte Lindberg i utgangspunktet siden den virker mindre ekstrem og er noe jeg kan leve med resten av livet :) Men veldig glad for at jeg fant dere, og lærer selvsagt MYE ang lavkarbo uansett. |
Sitat:
|
Hei hei :)
Er helt ny både på forumet og med dette kostholdet. Har spist lavkarbo siden forgje mandag, leser og har fått enormt mye bra informasjon her inne. Så takk for et supert forum. Jeg føler meg i mye bedre form en på mange år, har mer energi, er i bedre og mer stabilt humør :) Har prøvd å finne frem til dette, men uten hell. Jeg har lest mye om disse partystopperne, men finner bare hva som kan utløse de ol. Det jeg lurer på er om partystoppere tar en ut av ketose, eller er man fortsatt i ketose, men man stopper opp vektnedgangen og blir liggende på samme vekt. |
Yoghurt er ikke anbefalt på ketolysekuren. For mye melkesukker og derfor for mye karber. :) (ser at du har ketolyse i filosofiboksen din)
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er bare for høyt kh inntak som kan få deg ut av ketosen. Ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang. Så svaret på spørsmålet ditt blir at du er i ketose men går ikke ned i vekt. Det er ikke bare matvarer som kan være en partystopper, sykdom, medisiner, dårlig søvnkvalitet og ikke minst stress er noen faktorer som kan virke inn på manglende vektnedgang. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Tusen takk for svar arnakristin!
|
Hei
Jeg lurer på to ting. Kan jeg bruke musli som er kjøpt i butikken? Jeg er så glad i musli med yoghurt om morgenen. Er det karbohydrater i banan? |
Sitat:
Ikke helt oppdatert på Lindberg men vil tro at kjøpemusli kan inneholde for mye kh, noen til og med tilsatt sukker. Banan inneholder mye kh. Dersom du er usikker på kh innholdet i matvarer/ingredienser så kan du slå opp på Matvareguiden |
Sitat:
Banan har ein god del karbohydrat. Umodne bananar har forholdsvis meir stivelse, jo lenger dei får ligge jo meir av stivelsen blir brutt ned til sukkerartar, med påfølgande høgre GI. Ein GI-tabell kan forøvrig vere hendig å ha viss du følger Fedon :) |
Prøve denne?
|
Sitat:
Jeg har ikke hatt søtstoff i kremen på mange år, bare vaniljesukker, som jeg nå har bytta ut med vaniljepulver. Men du kan vel prøve litt strøsuketter (natreen eller noe). Fedons søtstoff tror jeg ikke er ok på min diett ihvertfall. |
Sitat:
|
Sitat:
Kan fort hende du får deg et lite sjokk ettersom lett-produkter ofte er tilsatt sukker. Og hele lavkarbo-livsstilen innebærer at man styrer unna lett-produkter. |
Noen som kan forklare meg hvordan jeg får den weight loss tickeren inn på profilen min?:confused:
|
Synes å huske at jeg leste for leeeenge siden om en lettvint måte å steke bacon på, tror det var i stekeovnen. Har prøvd å lete etter den, men klarer ikke å finne det. Eller kanskje jeg har drømt om en god måte å stek bacon på:-)
|
Sitat:
Samboern min prøvde å steke bacon i stekeovnen en gang, og det ble ikke godt, sier han. Det ble ikke sprøtt. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58. |