Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Mai-startere (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54422)

mumfie 29-05-13 22:51

Sv: Mai-startere

Hei alle sammen! :)
Jeg er også "erfaren" på området! Men etter å ha født ei datter for 13 mnd siden, ser det ikke ut som jeg har prøvd heller.. La på meg masse i svangerskapet og har alltid vært stor! Men nå er det på'n igjen, vet jo at det fungerer, og forumet her har hjulpet meg på tunge dager! Veldig motiverende å lese starthistoriene deres. Jeg starter opp i mårra, for nå er je KLAR!! :)

Mi9en 30-05-13 09:17

Velkommen mumfie :-)

Jeg klarte ikke å holde meg og måtte opp på vekta i dag også, og nå er jeg minus 2 kg -juhuuuu.. Kjekkeste slankingen jeg noensinne har vært med på.

Mannen er ned 2,5 kg og det trengte han ;-)

Har forresten bestilt kokosmel og mandelmel samt 10 atkinsbarer på iherb.com i dag. Totalt ble det ca 190 kr! Utrolig mye billigere. Fikk en rabattkode som kunne deles med venner. Så om noen skal bestille derfra så værsågod :-)
koden er VPP031

Roni 30-05-13 18:32

Åh, har spist fylte paprika til middag idag! Det er så utrolig godt og enkelt! Prøvde meg og på linfrøknekkebrød, det var helt ok vomfyll til kvelds :)

Gratulerer med vekttapet til deg og mannen, Mi9en, kan tenke meg det føles herrliig! :D

Er så spent på å veie meg på lørdag, fant frem vekten idag, men skyndte meg å sette den tilbake. Blir nesten alltid skuffa når jeg veier meg for tidlig, men allikevel frister det. SKAL holde meg til fast veiedag.

Velkommen til de nye! :)

Hevingen 31-05-13 06:29

Hei og velkommen til dere nye!

Jeg har hatt en travel uke, så det skal bli godt med helg :)

Denne uken har gitt meg mange gode lunsjer og det har nok bidratt til nedgangen, -1,3 siden forrige uke!

Fornøyd med det får jeg få i meg frokost og komme meg på jobb noen timer før jeg tar helg :)

Gabi 02-06-13 08:46

-0,7, det går nedover, men ååååå så sent! Jeg hadde håpet på en slik kjempenedgang i begynnelsen som jeg leser andre har, men får nok være fornøyd med at det går nedover.

Jeg har overlevd to dager med kakebaking, veldig rart å ikke smake på rørene, to selskaper, i dag er det konfirmasjonen til nevøen min. Hadde bestemt meg for at det var lov å sprekke litt i dag, men vi får se hva som skjer. Jeg har egentlig ikke så lyst på kake, med mindre det er kransekake. Det er favoritten over alle favoritter!

Gabi 05-06-13 10:23

Jeg klarte meg fint i konfirmasjonen, smakte såvidt på kremen på en kake, men ikke nok til at jeg falt ut av ketose.
Går saaaaakte men sikkert nedover, -0,7 i forrige uke. Jeg hadde håpet å klare litt mer før utgangen av Mai, men pytt pytt. Nedover er bedre enn oppover!

Pruttilutt 05-06-13 13:37

Hei og hallo! Får jeg være med i tråden her? Startet 27. mai på ny frisk. Er gammel traver i gamet og har masse kunnskap, så kan jo være til hjelp dersom noen står fast eller sliter med kosten. :rolleyes:

Har tidligere gått ned 34 kg på ketolysekuren, men for å gjøre en lang og kjedelig historie kort, så kom alt tilbake igjen - av eget valg.
Men nå er ting annerledes og jeg vil føle meg frisk igjen - så da er det bare en ting å gjøre :D

Siden start 27. mai og til nå har jeg gått fra 113,4 til 109,5. Således har jeg nådd mitt første delmål som var å komme under 110. Tar 5 kg i slengen, så går det raskere og motiverende :)

Gabi 05-06-13 21:29

Velkommen Pruttilutt, og gratulerer med flott resultat!

Mi9en 05-06-13 22:45

Velkommen til Prutilutt, og gratulerer med resultatet :)

Her ser det ut som vekta har stagnert, var 61,5 i dagmorges, samme som før helga. Trener daglig, og lurer på om det kan være utslagsgivende :confused: Er nemlig ikke vant med trening :rolleyes: Har tatt et skikkelig grep og trener 1time styrketrening + oppvarming annenhver dag, og rocker med rockeringen dagene i mellom. Burde jo sånn sett tatt av mer, men det gjør jeg tydeligvis ikke... Jaja, får prøve litt til. Er totalt ned 2,3 kg, så det er nå noe.

Er det forresten ok å spise litt youghurt naturell? Jeg har hatt meg et lite glass (ca 1dl) med youghurt og 5-6 bær fra frysen noen av de siste kveldene. Synes det dekker søtsuget og gir godt med energi før trening.

Pruttilutt 06-06-13 11:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mi9en (Innlegg 1446094)
Velkommen til Prutilutt, og gratulerer med resultatet :)

Her ser det ut som vekta har stagnert, var 61,5 i dagmorges, samme som før helga. Trener daglig, og lurer på om det kan være utslagsgivende :confused: Er nemlig ikke vant med trening :rolleyes: Har tatt et skikkelig grep og trener 1time styrketrening + oppvarming annenhver dag, og rocker med rockeringen dagene i mellom. Burde jo sånn sett tatt av mer, men det gjør jeg tydeligvis ikke... Jaja, får prøve litt til. Er totalt ned 2,3 kg, så det er nå noe.

Er det forresten ok å spise litt youghurt naturell? Jeg har hatt meg et lite glass (ca 1dl) med youghurt og 5-6 bær fra frysen noen av de siste kveldene. Synes det dekker søtsuget og gir godt med energi før trening.

Hei! Husk at jo mer og tyngre du trener, desto mer økes dannelse av muskelfibre og musklene blir større - og vi vet jo alle at muskler veier mer enn fett. Hvis du måler med målebånd vil den vise mer korrekt nedgang enn selve vekten nå pga. den balansen i forbrenning som kroppen er igjennom nå. Torkil anbefaler å vente en stund med trening, bare til opplysning. :o

Det kan så meget vel være den youghurten som også er med på å krøllle ting til. Glukosen legger seg rett i lagrene, slik at når kroppen vil alltid prioritere "glukoseforbrenning" før det begynner jobbe på fettet. Og karbohydrater samler vann også, rent kjemisk sett består jo ett glukosemolekyl av fem deler hydrogen (væske), så det kan jo også være en forklaring. Mest sannsynlig den partypooper'n du påfører kroppen nå ;) Hvis jeg ikke husker heeelt feil, så inneholder youghurt naturell rundt 10 gram karb per 100 gram? Korriger meg gjerne :) Da kan du tenke deg hvor mye vann du samler også :) 50 gram tyrkisk youghurt med knuste, frosne bringebær eller jordbær sammen med litt splenda/sukring i en stavmikser f.eks er helt ok for å dempe det verste sukkersuget. Men jo mer man kutter luregodterier og søte faktorer i kosten, jo mindre blir suget etter hvert. Nå som jeg er i startfasen har jeg kjøpt sprayboksen fra Tine "Kremtopp" og dæsjer innpå i nøden - tro meg, det dreper enhver lyst på noe søtt etterpå :p

Mi9en 06-06-13 17:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1446144)
Hei! Husk at jo mer og tyngre du trener, desto mer økes dannelse av muskelfibre og musklene blir større - og vi vet jo alle at muskler veier mer enn fett. Hvis du måler med målebånd vil den vise mer korrekt nedgang enn selve vekten nå pga. den balansen i forbrenning som kroppen er igjennom nå. Torkil anbefaler å vente en stund med trening, bare til opplysning. :o

Det kan så meget vel være den youghurten som også er med på å krøllle ting til. Glukosen legger seg rett i lagrene, slik at når kroppen vil alltid prioritere "glukoseforbrenning" før det begynner jobbe på fettet. Og karbohydrater samler vann også, rent kjemisk sett består jo ett glukosemolekyl av fem deler hydrogen (væske), så det kan jo også være en forklaring. Mest sannsynlig den partypooper'n du påfører kroppen nå ;) Hvis jeg ikke husker heeelt feil, så inneholder youghurt naturell rundt 10 gram karb per 100 gram? Korriger meg gjerne :) Da kan du tenke deg hvor mye vann du samler også :) 50 gram tyrkisk youghurt med knuste, frosne bringebær eller jordbær sammen med litt splenda/sukring i en stavmikser f.eks er helt ok for å dempe det verste sukkersuget. Men jo mer man kutter luregodterier og søte faktorer i kosten, jo mindre blir suget etter hvert. Nå som jeg er i startfasen har jeg kjøpt sprayboksen fra Tine "Kremtopp" og dæsjer innpå i nøden - tro meg, det dreper enhver lyst på noe søtt etterpå :p

Takk for svar! Det er hjemmelaget yoghurt jeg spiser, søtet med stevia, så den inneholder vel karbo som H-melk, så det er ikke fullt så ille, men skal forsøke å kutte ned. Blir lett kvalm av fett, så sprayfløte er definitivt ikke noe for meg. En ts peanøttsmør får gjøre nytten.

Kuredu 07-06-13 12:18

Huff, her har det ikke skjedd stort i det siste selv om jeg er flink med kostholdet. Hadde en dag jeg bevisst spiste masse KH for å prøve å skyte i gang en prosess, men neida, 4 kg opp på et par dager - poff! Skjønner jo at det er stort sett væske - men allikevel! Nå er jeg nesten tilbake men det skjer ikke stort. Kroppen er ganske fornøyd virker det som. Jeg har det bra da, så må bare tenke på alt det positive - ikke bare vekt!

Pruttilutt 07-06-13 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kuredu (Innlegg 1446331)
Huff, her har det ikke skjedd stort i det siste selv om jeg er flink med kostholdet. Hadde en dag jeg bevisst spiste masse KH for å prøve å skyte i gang en prosess, men neida, 4 kg opp på et par dager - poff! Skjønner jo at det er stort sett væske - men allikevel! Nå er jeg nesten tilbake men det skjer ikke stort. Kroppen er ganske fornøyd virker det som. Jeg har det bra da, så må bare tenke på alt det positive - ikke bare vekt!

:klem::heia:

synsegulla 10-06-13 00:11

Det ble 2.5 kg ned i mai, noe jeg er strålende fornøyd med. 9,5 kg igjen til målet i november. Nå lever jeg livets glade dager på ferie og satser på at vekta er ca stabil til jeg kommer hjem.

Gabi 10-06-13 06:58

Det ble - 0,5 denne uken. Det går saaaakte, men det går.

@Maja 10-06-13 07:58

Har gått ned ca 4 kg, men siste veka blei det bare 0,2. "Lett" å klare vere i ketose, men må vist passe meg bedre om vekta skal ned. Men har gått ned 3,5 cm rundt midja (sia mars):heia:

Hevingen 10-06-13 12:39

Artig å lese at de fleste har gått ned noe i mai. Jeg er også blant dem. Feiret det med innkjøp av nytt belte på fredag :)

Ellers ser jeg positivt frem mot juni og sommermånedene. Føler jeg har en grei flyt på maten. Og med tanke på at jeg har ca 40 kg som skal bort er det greit å føle seg i godt sig etter bare en måned.

Pruttilutt 12-06-13 01:40

-6,4 kg siden 26. mai, altså to og en halv uke. Det visste jeg egentlig kom til å være et realistisk tall, da jeg er en vanndig kropp :P jevner seg snart ut, regner jeg med. To hakk inn på beltet i dag, måtte dra innom cubus og låne hulleren dems. Rette veien! Nå må vi stå på! 17 (27) kg igjen!!!

Gabi 12-06-13 07:02

6,4? Tror jeg dauer...
Det går noe saktere her i gården, men det går! 4 kg er jeg fornøyd med! 2 kg til første delmål, men det blir nok en sprekk til helgen. Jeg skal på tur i helgen, med en som er veldig høykarbo. Hun planlegger fløtepoteter og tykke melsauser og ene med det andre. At jeg er på diett er ikke så farlig, for pause er viktig når en er på diett...
Skal prøve å holde det så lavkarbo som mulig, men ketogent blir vanskelig tror jeg.

@Maja 12-06-13 08:31

Argh! Ser ut som vekta mi har stoppa opp. Går opp og ned mellom 68,1 og 68,6. Hadde gledd med til å så 67-talet, det ville vere første gang eg (frivillig) er under 68 kg på mange år.

Har begynt på igjen med litt hard styrketrening. Har lest at kroppen samler litt vatn pga restitusjon av musklene - kanskje det er "problemet"? Eller så kan det vell vere uvanen med proteinbaren mellom lunsj og middag.

Er fortsatt i ketose. Men kommer til å bli litt utskeiing i helgene framover, mykje fest og konserter. Og 4 dager med kurs/på besøk neste veke kan by på litt utfordringer.

Pruttilutt 12-06-13 16:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av @Maja (Innlegg 1447007)
Argh! Ser ut som vekta mi har stoppa opp. Går opp og ned mellom 68,1 og 68,6. Hadde gledd med til å så 67-talet, det ville vere første gang eg (frivillig) er under 68 kg på mange år.

Har begynt på igjen med litt hard styrketrening. Har lest at kroppen samler litt vatn pga restitusjon av musklene - kanskje det er "problemet"? Eller så kan det vell vere uvanen med proteinbaren mellom lunsj og middag.

Er fortsatt i ketose. Men kommer til å bli litt utskeiing i helgene framover, mykje fest og konserter. Og 4 dager med kurs/på besøk neste veke kan by på litt utfordringer.

Du har en rimelig lav BMI, og du skal presse kroppen ned til grensa til undervekt? Lavkarbo/ketolyse betyr ikke entydig vektNEDgang, det er både vektstabiliserende og -regulerende. Hvilket betyr at undervektige og overvektige reguleres av kroppen selv til å finne den kroppsmassen som kroppen er ment til å være/bære.

@Maja 12-06-13 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1447067)
Du har en rimelig lav BMI, og du skal presse kroppen ned til grensa til undervekt? Lavkarbo/ketolyse betyr ikke entydig vektNEDgang, det er både vektstabiliserende og -regulerende. Hvilket betyr at undervektige og overvektige reguleres av kroppen selv til å finne den kroppsmassen som kroppen er ment til å være/bære.

Det er vell eit kjend faktum at BMI er eit dårlig mål for kor vidt vekta er korrekt?! Hadde du sett kroppen min, hadde du ikkje lurt på kvifor eg ønsker å gå ned eit par kilo. Og NEI, eg har ingen plan om å slanke meg til å bli undervektig. Skal ned mot den vekta som før bl.a. røykeslutt og div problem var vanlig vekt for min kropp, dvs 63-65 kg. Og om me skal bruke BMI som mål for undervekt, så må eg altså ned i 56 kg før eg passerer den grensa.

Veit godt at ketolyse ikkje nødvendigvis betyr vektnedgang. Men eg og kan vell få lov å irritere meg over at dei siste kiloene henger godt fast, uten å måtte forsvare at eg vil ned i vekt???

Pruttilutt 12-06-13 21:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av @Maja (Innlegg 1447089)
Veit godt at ketolyse ikkje nødvendigvis betyr vektnedgang. Men eg og kan vell få lov å irritere meg over at dei siste kiloene henger godt fast, uten å måtte forsvare at eg vil ned i vekt???

Selvfølgelig.

BigInJapan 12-06-13 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunLight (Innlegg 1447091)
HJELP! Jeg har gått ned én eneste liten kilo på en mnd. Problemet mitt er mosjonen siden jeg er arbeidsledig.. Elsker jo egentlig å gå tur i skogen, men veien virker så utrolig laaang når jeg ikke har en jobb å stå opp for hver dag. :( Gratulerer alle dere som gjør det så bra :)

Har du noen du kjenner du kan gå tur med? Jeg kjenner ofte jeg er opplagt om morgenen og gleder meg til tur på kvelden når jeg er hjemme fra jobb/aktiviteter og barna er i seng, så da sender jeg melding til en venninne. Om kvelden angrer jeg gjerne for da er jeg trøtt og vil ikke gå ut, men jeg sleper meg så klart ut døren siden jeg tross alt har en avtale. Og de fleste av oss er vel enige i at så snart vi har fått kroppen over dørstokken føles det så mye bedre :)

Gå på tur i morgen da og skriv det til oss når du har gjort det. Jeg heier på deg :)

SunLight 13-06-13 15:12

Min kjære går jo til jobb hver dag, men det frister så lite fordi det er en uhyggelig rute med hektisk biltrafikk omtrent hele veien. Men det er ingen unnskyldning, jeg fulgte han idag faktisk! Kanskje det var underbevisstheten min som visste du hadde skrevet til meg :P

Har ihvertfall gått rask gange i tre kvarter idag. Det er deilig og nå skal jeg for real klare å komme meg inn i den rutinen igjen! Har også en mor som gjerne går i skogen, så skal ikke klage på mulighetene egentlig.. Takk for oppmuntring, det kom godt med! :D

BigInJapan 13-06-13 22:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunLight (Innlegg 1447229)
Min kjære går jo til jobb hver dag, men det frister så lite fordi det er en uhyggelig rute med hektisk biltrafikk omtrent hele veien. Men det er ingen unnskyldning, jeg fulgte han idag faktisk! Kanskje det var underbevisstheten min som visste du hadde skrevet til meg :P

Har ihvertfall gått rask gange i tre kvarter idag. Det er deilig og nå skal jeg for real klare å komme meg inn i den rutinen igjen! Har også en mor som gjerne går i skogen, så skal ikke klage på mulighetene egentlig.. Takk for oppmuntring, det kom godt med! :D

Så bra du fikk deg en tur i dag! Det var nok underbevisstheten ja ;) Forstår godt det ikke er kjekt å gå i hektisk biltrafikk, men du får holde deg i grøften og være forsiktig :)

@Maja 15-06-13 10:48

Jippi!! 67,8 kg :heia:
Skal godt gjerast at eg ikkje gå litt opp igjen i løpet av dei næraste dagene, men stas å sjå 67- talet! :)

Gleder meg over bedre energi, framgang på styrketreninga og er litt letta for kvar person rundt meg viser forståelse og ikkje moraliserer når dei høyrer om kostomlegginga.

Hevingen 17-06-13 13:03

Her har det skjedd litt siden sist. Noen med mer nedgang enn andre. Og så noen med fremgang; Du har vært flink som gikk tur SunLight! Det er en god start!

BigInJapan: Smart å avtale mens treningslysten er der.

Denne uken har jeg gått ned ca 0,5. Har hatt noen tøffe dager som resulterte i et veloverveid inntak av karborik mat. To dager på galeien, men er tilbake på den smale sti. Selv om det blir litt tøft denne uka med to skoleavslutninger. Får kanskje ta med meg noe atkinsbarer eller slikt så ikke kaker frister så fælt :) Kjøpte nytt belte her forleden og merker allerede at det er løsere enn da jeg kjøpte det. Får håpe det ikke bare er beltet som strekker seg ;)

synsegulla 17-06-13 14:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hevingen (Innlegg 1447756)
Her har det skjedd litt siden sist. Noen med mer nedgang enn andre. Og så noen med fremgang; Du har vært flink som gikk tur SunLight! Det er en god start!

BigInJapan: Smart å avtale mens treningslysten er der.

Denne uken har jeg gått ned ca 0,5. Har hatt noen tøffe dager som resulterte i et veloverveid inntak av karborik mat. To dager på galeien, men er tilbake på den smale sti. Selv om det blir litt tøft denne uka med to skoleavslutninger. Får kanskje ta med meg noe atkinsbarer eller slikt så ikke kaker frister så fælt :) Kjøpte nytt belte her forleden og merker allerede at det er løsere enn da jeg kjøpte det. Får håpe det ikke bare er beltet som strekker seg ;)

Ja! Du har jo hele svaret der: den som ikke gir seg, vinner! Detter du av lasset, så legg det bak deg og fortsett med de gode vanene. Heia, heia! :)

Gabi 17-06-13 16:45

Jeg droppet å veie med i dag, da jeg har vært på en tredagers karbofestival.
Men er tilbake på den smale sti, håper jeg kommer kjapt i ketose igjen!

synsegulla 17-06-13 20:27

Etpar 100 gr opp etter min uke i syden, noe som er normale svingninger for meg. Satser på at de er borte i morgen. Jobber hardt for å komme i ketose igjen nå, og holder på å lage dagsplaner med oppskrifter sånn at det skal bli lettere å holde seg på stien.

Mi9en 17-06-13 23:12

Etter to bryllup, tre teambuildinger og to bursdager de siste 14 dagene, var jeg fornøyd med å veie 61,2 i dag. Det har gått sakte de siste to ukene, men det har hvertfall gått rett vei :-)

Har i tillegg hatt treningsstopp pga vondt i høyre hoft og kne. Vet ikke helt om det skyldes dietten eller treningen :confused:

Mi9en 21-06-13 23:24

Hvordan går det med dere? Lite liv her inne.

Hos meg viste vekta 60,4 i dag . Måtte veie meg to ganger for å være sikker på at den viste rett. Lenge siden sist jeg så den 0-en. -3,4 kg hos meg på 4 uker, så litt under 1 kg per uke, men det er jeg veldig fornøyd med.

Gabi 22-06-13 12:05

Ja, det er ikke mye liv her.
Jeg har ikke veid meg denne uken pga en alvorlig utskeielse forrige helg, men kom kjapt på rettmspor igjen, og gleder meg til veiedag på mandag!
Er såååå nær første delmål (under 100), men jeg går ned så treeeegt.
Men jeg fokuserer på de andre tingene som har forbedret seg, som huden og magen min!

@Maja 22-06-13 19:51

Skeia litt for mykje ut i forbindelse med kurs/reise denne veka, så vekta viste plutselig 69,2 :( Men er back og track med kosten, og nokolunde med treninga, så håpar dei ramler av (nesten) like fort som dei kom på...

Gabi 23-06-13 10:38

Whoa, veide meg i dag, og vekta viste -2 kg... Gjorde visst ikke noe å Skeie ut forrige helg!
Er nok mye vann, men likevel!!!

synsegulla 23-06-13 18:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gabi (Innlegg 1448488)
Whoa, veide meg i dag, og vekta viste -2 kg... Gjorde visst ikke noe å Skeie ut forrige helg!
Er nok mye vann, men likevel!!!

Så bra! Ned er ned, ta den gode følelsen med deg inn i neste uke.

Gabi 24-06-13 09:21

I dag var jeg OPP en kg fra i går, men er litt forstoppet, så håper og tror at det er det som gjør det. :(

@Maja 24-06-13 11:10

Er fortsatt opp 2 kg etter utskeiing sist onsdag. Håpar det "renner av" snart!

Gabi 24-06-13 17:05

Aua på magen i dag, håper jeg mister den kiloen som kom på fra i går. ;)

@Maja: Usj, håper det "renner" av snart!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.