![]() |
Sv: Skravletråd for gravide
Sitat:
Var det uke 9 du var i? I så fall er det jo ikke såå lenge til uke 12, håper du får tilbake litt energi og krefter til den tid, kanskje før. Jeg sliter skikkelig med humøret for tiden, innimellom føler jeg meg ganske trist, dvs jevnt over litt lite glad, og jeg svinger mer enn godt er, jeg er veldig utålmodig og til dels sint. Selvfølgelig også innimellom overdrevent rørt, men det er jo som forventet. Det er sinnet/oppfarenheten som er værst. Jeg antar at det er fordi jeg er sliten, og håper et stabilt lavkarbokosthold vil hjelpe meg til et mer stabilt lynne. Jeg kommer så fort i ketose forresten, ble litt overrasket. Jeg kjenner det godt på kroppen, og måtte også måle med stix. Kjennes ut som jeg går inn og ut hele tiden, det må være noe med graviditeten:confused: Jeg synes jeg er ganske large med karbohydratene, men ikke nok tydeligvis. I dag måtte jeg hive innpå en yoghurt og en kiwi bare for å komme over nivået for meg, som jeg begynner å skjønne bør ligge helst et godt stykke over 60 g, gjerne mer. God kveld til deg, Aggzy, og eventuelle andre som måtte titte innom |
Hei på dere!
En liten hilsen fra uke 39 eller 40 eller hva tickeren viser nå, har termin i helgen. Er lei og klar og har huset fullt av ting som er ubrukelige og bare i veien før babyen kommer. Falsk alarm nå i helgen, fikk sendt vekk poden, men det ble ingenting.:mad: Og idag kan vi ikke føde allikevel, for svigermor har sagt at da er hun sikker på at det skjer, og hvis du lurer på hvorfor det kan bli feil så kjenner du meg dårlig og har kanskje ikke pleid omgang med gravide i det hele tatt. Og dette er sannsyligvis min siste, og godt er det, for hvis noen skal spå barnets kjønn på mageform en gang til .... "jeg kan ikke skjønne at det skal bli en pike for blæblæblbæ " Gjerne etter ultralyd med gode blider man har sett selv med egne øyne. Litt problemer med tålmodigheten altså... Eller spå fremtidig temperament på ungen ettersom svangerskapet arter seg, Jaisus. Folk burde beskyttes mot seg selv, eller i det minste mot meg. Hvis jeg mot formodning skal ha en tredje så skal jeg starte registrering av alt det teite og motstridende folk sier om at guttemager alltid er slik eller sånn (uten unntak fremsatt av damer med ett barn) og hva tanta til naboen sier om når kvalmen begynner og at man ikke må spise kruspersille for krøller er så plagsomt på babyer.... Overdose i familieselskap, beklager... |
Bare meddeler at jeg har gjort det aller første innkjøpet. Jepp. Nå, den aller første tingen. Jeg har INGENTING annet og jeg stresser ikke med det heller =P
Jeg har kjøpt vogn, og det var ingen billig fornøyelse skal jeg si dere. Men hvor skal jeg sette den i ett par måneder liksom? Kanskje jeg skal trille katten i den ut over høsten? |
Sitat:
Vi plasserte forøvrig vogna hos mine foreldre, noe som var helt greit inntil han kom for tidlig, og vogna befant seg en time unna... :o |
Trødde den på bodgangen! Vogna altså! Ellers så har jeg bestilt en vugge, istede for sprinkelseng. Det var den dyre og unødvendige investeringa, men det får stå sin prøve.
Ellers må jeg si at jeg er drittlei av alle som skal ha en mening om min mage og spå hva det blir. Jeg er møkkalei at det er bare fritt vilt å ta på meg og jeg er lei av at folk skal komme med umorsomme morsomheter om hvor morro man måtte ha hatt det i februar. Ja, også merker jeg at jeg ikke orker å pakke inn en spade når en spade er en spade:p |
Sjefen min var rask i hoderegning, for når jeg fortalte at jeg var gravid og hvilken dato jeg hadde termin, så brøt det spontant ut: "jobba ikke du på nyttårsaften da??" (yepp. det var på nyttårsaften mellom kveldsvakt og dagvakt 1. nyttårsdag hun ble lagd)
Herrelighet Cherry! Bare ti uker igjen du jo. |
I feel ya!
Det eneste som kan hjelpe er at noen av dem faktisk mener det godt... :rolleyes: |
Sitat:
...får håpe den går raskere. Dette begynner å bli litt tungt. Er det forresten normalt å blir sånn HELT opphengt i ungen? Jeg har en venninne med termin om 4 uker og hun er sånn at ALT dreier seg om barnet. Hun leser alt og "lager rede" i mente, snakker kun om magen og den lille osv. Jeg skjønner at hun er forferdelig lykkelig altså, og det ser man på henne, but still...jeg føler ikke det samme behovet for å lese og studere alt om babyer og finne ut hvilke bleier som er best i test (skal forøvrig bruke tøybleier vi) Jojo, noe godt kommer av det, jeg hadde jo ikkje f.eks visst at nesespray er farlig for gravide kvinner uten henne:p |
Jada, total-oppheng i ungen er helt vanlig. Men mest for førstegangsmammaer kanskje. Flergangsmammaer har allerede ting å holde seg opptatt med...
Jeg har ikke klart å forsvinne helt inn i den boblen, men det er mulig det er noe med meg da... Jeg har liksom ikke anlegg for det. Og så er det veldig deilig å tenke at pappaen ordner det meste, og at ingen tar skade av at det ikke matcher, eller at bodyen sitter utenpå strømpebuksa, det er faktisk veldig praktisk:p Men jeg klarer ikke å lese eller se krim hvor offeret er barn, der sliter jeg. |
Sitat:
Og jeg hadde (og har) heller ikke det baby-genet :rolleyes: Forøvrig må jeg si jeg er imponert over de som orker tøybleier, etter et par total-skift inkl spyling av hele ungen i dusjen :o |
Joiner dere jeg :)
Når dere snakker om tøybleier..... hvordan fungerer det? Pakker man en bleie full av bæsj i vaskemaskinen? Dytter man det verste i do først, eventuelt skyller over med vann? |
I følge min mor som har jobbet i barnehage bruker man rispapir i bleiene som man i teorien bare skal kunne skylle av, eller helle av det som er på papiret. Men det er visst bare i teorien... :o
|
Bare husk når den tid kommer, at i enkelte tilfelle er det bedre å klippe av ned-bæsja body i stedet for å dra den gjennom håret til nurket, få det overalt, dusje alle de involverte, vaske badegulvet og stellekommode, dørhåndtak og skap, mammas klær, pappas klær, håndklær og nurkets klær og allikevel ende opp med flekker som ikke går av...
Og ja, respekt til tøybleie-folket, selv er jeg så gammel at jeg har brukt tøybleier selv og dette får jeg ikke lov av min egen mor å bringe over neste generasjon... |
Sitat:
|
Er det ikke slik at en-gangs-bleiene inneholder parabener, og at det ikke er helt gunstig?
|
Sitat:
Tøybleiene inneholder papir som suger opp væske og avføring. Når du skifter bleier på ungen så kaster du papiret i toalettet og legger bleien i en våtpose eller bøtte med vann til du har nok bleier å vaske en maskin med. Våtposen kan du vaske i maskinen sammen med bleiene. Det er ikke helt delikat etter min forstand, MEN...jeg er litt opptatt av helse, miljø og sånn der og ett barn produserer i gjennomsnitt 1 tonn engangbleier, bruker rundt 6000 stk i sin bleiekarriere og det tar 500 år før den er brutt ned i naturen. Man kan (om man bor i rett kommune) få stønad til å bruke tøybleier. Sjekk din kommune her. Det koster rundt 8000 tusen kroner for en bleieperiode med engangsbleier og 4000 kroner for tøybleier. |
Tusen takk Cherry, det var kjempenyttig info :)
Ser at mine barn ikke vil få tilskudd til bleier, men det må jo vurderes. |
Og så blir det jo bare vaskekostnader på barn nr 2, for da har man jo allerede bleiene ;) (hvis man ønsker seg flere barn, da)
Cherry - Hvilke bleier har papir som suger opp alt? De jeg har sett har innlegg av bomull, bambus etc som vaskes. Synes disse er veldig fine! |
Sitat:
Mamma var forøvrig sånn "herregud, du kan da ikke bruke tøybleier", også tenkte hun på 60-70tallets tøybleier =P |
Sitat:
He he, min mor så på meg med bekymring i blikket når jeg snakket om tøybleier, men ble positivt overrasket når jeg viste henne de nye variantene :D |
Jeg skulle bruke tøybleier, men det ble ikke noe av det. Brukte de sånn innimellom de første månedene , men så gikk det liksom over. Kanskje neste gang når jeg ikke har så mange andre nybegynnerproblemer.
|
Sitat:
Og joda, miljø og blabla, men når man står med en ned-driti unge på et kjøpesenter er det rimelig greit å droppe bleia i nærmeste søplekasse! |
Har hørt innmari mange forskjellige erfaringer fra tøybleieverden, og det kan virke som om det er ennå viktigere å finne en bleie med riktig passfor der enn med engangsbleier.
Høres ikke særlig greit ut å bli tisset ned, nei! Noen sier det går enklere enn forventet, og andre som trodde det skulle gå greit, synes det blir for strevsomt... Det er vel som det meste annet, bare å prøve og se hvordan det går. Ang. utvikling så må det jo være forskjell på de tradisjonelle brettebleiene og SIO-bleiene? Regner med at din mor har god oversikt, altså, bare tenker høyt :) |
Hvordan kjennes det egentlig ut når fødsel starter? Altså bortsett fra at vannet går, hva kan kjennes i kroppen? Smerter, stikkinger?
|
lykke til alle dere som er gravide, spontanaborterte selv for et par dager siden uten egentlig å vite at jeg var gravid.. :/
|
Klem til LiseSJ!!
Det skjedde meg også, men neste syklus satt, gitt. Hvis du orker er det ingenting i veien for å prøve rett på igjen, det vet du best selv. Lykke til! |
Sitat:
Smerter og stikninger har du nok kjent på en stund før fødsel. Hodet kan stange nedover feks, det gir en interessant enkemannsstøt-følelse nedover i beina... Men det står i mine papirer fra føden at det vanligvis begynner på en av tre måter: -Med rier, som er tiltagende i styrke og hyppighet, -med vannavgang, kan høres dramatisk ut, men har hodet festet seg så er resten av fostervannet blokkert inne, det skal meldes til fødeavd, for de vil sette igang fødsel hvis riene ikke starter av seg selv -Med at "proppen" går, såkalt tegningsblødning Selv hadde jeg kynnere i ukesvis, altså nesten-rier hvor magen blir helt hard, så når fødselen begynte brukte jeg lovlig lang tid på å skjønne at det ikke var enda en falsk alarm. Jeg hadde altså hverken vannavgang eller tegningsblødning før en knapp time før babyen kom. Ring føden tidligere enn jeg gjorde:o:D Men godt er det ikke, mange kaster opp -du får jo krampe i magen, og systemet klemmer ut alt som ligger i samme området, bare så du er forberedt på det. |
Sitat:
Først og fremst har det vært rier for min del, eller spørsmålet om det er bare kynnere. Så har jeg begynt å svette på hele kroppen, og kjenner det særlig godt i ansiktet, det er jo en kraftanstrengelse. Første gang jeg fødte kom alt kastet på meg synes jeg og det tok 16 timer allikevel, men nå sist tok alt tre timer, fra å våkne tissenødig med basketball-mage og til baby ute... Først og fremst er det veldig veldig fysisk arbeid. Etter noen uker med falsk alarm var jeg veldig glad for å kunne jobbe litt ordentlig. Oj baby sover, jegmå ut !! |
Sitat:
|
Nei, det er liksom ikke sånt damer snakker om, gitt:p
Når hodet til babyen skal gjennom bekkenet er det virkelig ikke plass til noe annet, og bæsjen går bare en vei. Og de nærmeste dagene etterpå kan det være like greit at det ikke er bommelom på vei... Hadde med en boks kokosolje på barselavdelingen og fikk ordnet et par store pappbegre til favorittteen, for å smøre tarmene maksimalt, maten på barsel ville gjort Drevon stolt og glad (om ikke mett)... |
Og jeg kjenner igjen at keisersnitt var helt greit! :D
Jeg ba om lavkarbo da jeg lå på barsel og fikk veldig god og bra mat. |
Vet ikke om jeg gjorde det, da jeg føda engang. Gjorde jeg det fikk det hvertfall null oppmerksomhet. :p
|
i gamle dager fikk man klyster for å unngå denslags ulykker. Men så har de tenkt at kanskje det er greit å beholde næringa lengst mulig, i tillegg til alle de som blir svake og dårlige av klyster, når man trenger å være sterk og opplagt.
Men jordmødre er virkelig flinke og diskré, men for å nyte godt av det må man nå frem til føden tidlig nok... |
Sitat:
Dessuten er jeg redd for at det skal kjennes ut som menssmerter, noe jeg også har total angst for. For ved menssmerter mister jeg kontroll over kroppen og blir svimmel, febersyk og utrolig kvalm. Vet igrunn ikke hvordan dette skal gå jeg :eek: |
Uff da, jeg kan si som jordmor sa til meg; det er for sent å angre nå...
Og jeg har det heller ikke så godt med menssmerter og oppkast, selv om jeg klarte meg uten å kaste opp denne gangen, takket være iskald farris. Men etter ni måneder og ikke minst ukesvis med kynnere var jeg veldig motivert for å jobbe litt ordentlig sålenge det betød at jeg kunne bli ferdig!! |
Er ikke så redd for smertene, bare redd for reaksjonen som kan komme på enkelt type smerter. Har bare født i uke 15 før, og jeg håper jo det blir noe helt annerledes noe når jeg får føde rundt termin (bank i bordet).
Fikk samme reaksjonen da vannet gikk, så jeg tror jeg skal ligge stille i sengen en god stund før termin og til etter vannet har gått! Hihi :p Det blir i alle fall en spennende opplevelse, på godt og vondt :) |
Sitat:
Håper og tror du kan få en god opplevelse denne gang! |
Sitat:
|
Kanskje dette er noe å snakke med jordmor om, Noenkiloformye? Høre om det er teknikker, medikamenter og annen hjelp du kan benytte, sånn at du slipper å grue deg så mye :klem:
|
Sitat:
men jeg ville testet ut yoga, det hjelper å få fokus og kontroll på kroppen. dessuten er det uansett veldig bra i graviditeten :ja: |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48. |