Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Andre dietter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kalorier (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41663)

knh 12-03-11 17:10

Sv: Kalorier

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1054312)
Jeg vet nok godt hva energi er - har ingeniørutdanning hvor dette var et bredt tema innen både kjemi og fysikk og også andre fag - så jeg har regnet min andel av avanserte likninger ;)

hehe, sorry ;) da er det ikke akkurat nødvendig med en wikipedia-link :p hehehe

Nerthus 12-03-11 17:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av knh (Innlegg 1054327)
hehe, sorry ;) da er det ikke akkurat nødvendig med en wikipedia-link :p hehehe

Det går fint - var ikke meningen å være smart-azz - glemte å takke for linken - det er alltid greit å få frisket opp litt basic kunnskap :)

knh 12-03-11 17:18

Kan jo hende noen andre kan ha glede av den ;) hehe...

Men trur vi kan konkludere med at vi egentlig er ganske enig :) og at kroppen er veldig komplisert og ikke minst SMART ;)

Nerthus 12-03-11 17:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av knh (Innlegg 1054336)
Kan jo hende noen andre kan ha glede av den ;) hehe...

Men trur vi kan konkludere med at vi egentlig er ganske enig :) og at kroppen er veldig komplisert og ikke minst SMART ;)

Helt klart - av og til FOR smart for MITT eget beste *ler*

Kanutten 12-03-11 17:34

Knh og Nerthus er begge kjempekoooos! :klem:

Kanutten 12-03-11 17:35

Khn og Nerthus er begge kjempekoooosflink! :klem:

nilmor 12-03-11 18:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1054217)
Lurer på hva "ubegrenset mett" er jeg ;) Det jeg TROR du mener er at flere ikke kan spise ubegrenset med mat. Noen har en naturlig instinktiv "nå er det nok" - mens andre kan spise en hel del selv om de strengt tatt er mette. Det er jo denne mekanismen jeg mener er avgjørende for de som sliter litt med å gå ned. Det gjelder faktisk andre veien også - en del er så mette at de har problemer med å få i seg særlig mat i det hele tatt - med det resultat at vekta stanser opp.

Poenget er vel at "mett" er en subjektiv følelse, det som oppleves for metthetsfølelse for en person, kan være noe ganske annet for en annen person osv. Altså en som er vant til å spise store mengder mat, vil ha ett annet mål for metthetsfølelse enn en som er vant til å konsumere "normale mengder" hva nå det enn måtte være..
Hele metthetsbegrepet klarer jeg ikke å forholde meg til på den måten.
Derfor har jeg problemer med å forholde meg til "spis til du er mett" rådgivningen.

Kanutten 12-03-11 18:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1054371)
Poenget er vel at "mett" er en subjektiv følelse, det som oppleves for metthetsfølelse for en person, kan være noe ganske annet for en annen person osv. Altså en som er vant til å spise store mengder mat, vil ha ett annet mål for metthetsfølelse enn en som er vant til å konsumere "normale mengder" hva nå det enn måtte være..
Derfor har jeg problemer med å forholde meg til "spis til du er mett" rådgivningen.

Du skal ikke spise til du er mett, du skal spise til du er ikke-sulten. Stor forskjell det!

Nerthus 12-03-11 18:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1054371)

Tror du det? Jeg tror de som spiser større mengder ikke "kjenner igjen" metthetsfølelsen på samme måte som de som spiser mindre :)

Jeg synes det er en større utfordring å spise til du er mett når du ikke er sulten i utgangspunktet - slik som jeg aldri her lengre... hvorfor spise da? ;)

Nerthus 12-03-11 18:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1054346)
Khn og Nerthus er begge kjempekoooosflink! :klem:

haha du er nå vel bare knuse-god selv ;)

nilmor 12-03-11 19:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1054386)
Tror du det? Jeg tror de som spiser større mengder ikke "kjenner igjen" metthetsfølelsen på samme måte som de som spiser mindre :)

Jeg synes det er en større utfordring å spise til du er mett når du ikke er sulten i utgangspunktet - slik som jeg aldri her lengre... hvorfor spise da? ;)

Det å kjenne seg mett etter et måltid er en kompleks mekanisme som de som forsker på området i dag ikke helt ut forstår. En viktig komponent er en mage – til –hjerne refleks som påvirkes av reseptorer i den øvre delen av magesekken. Vi må derfor fylle magesekken nesten helt for å sette i gang denne refleksen og kjenne at vi er mett.
Når en stadig spiser for mye (fyller magesekken for mye) har jeg lest at de glatte muskelfibrene i magesekken miste sin elastisitet. Da kreves det større og større mengder mat for å gi de samme reseptorsvar som sender beskjed til hjernen.

Så ja, dette mener jeg så avgjort.

Nerthus 14-03-11 11:55

Jeg synes det er så viktig å dele disse forelesningene med Gary Taube om akkurat dette.

Blant annet legger han fram mange mange bevis på at i flere sammenhenger er større befolkningsgrupper gått fra slanke i perioder med overflod med mat til svært overvektige i perioder med matmangel.

Gary Taubes Science of weightloss and fat

10 deler a 10 minutter. Man må egentlig bare se de to første for å få et innblikk i hvilket fantastisk grunnlag (forskning til langt tilbake på 1800-tallet faktisk) som ligger til grunn for Taubes bok "good kalories - bad kalories" også. Anbefales for absolutt alle som er interessert i den vitenskapen som FINNES men som man ikke får tilgang til i media og fra myndighetenes side fordi det ikke stemmer overens med dagens ernæringsråd.

Jeg vet ikke om dette ligger andre steder på forumet - men her er det ihvertfall. Boka står på min shoppingliste ihvertfall :)

jvb 14-03-11 14:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1054428)
Det å kjenne seg mett etter et måltid er en kompleks mekanisme som de som forsker på området i dag ikke helt ut forstår. En viktig komponent er en mage – til –hjerne refleks som påvirkes av reseptorer i den øvre delen av magesekken. Vi må derfor fylle magesekken nesten helt for å sette i gang denne refleksen og kjenne at vi er mett.
Når en stadig spiser for mye (fyller magesekken for mye) har jeg lest at de glatte muskelfibrene i magesekken miste sin elastisitet. Da kreves det større og større mengder mat for å gi de samme reseptorsvar som sender beskjed til hjernen.

Så ja, dette mener jeg så avgjort.

"Full magesekk" er et kortidssignal - og bare en liten del av prosessen. Mer info her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1752065

Forøvrig må jeg legge til at etter jeg byttet spisemønster til å faktisk spise når jeg er sulten (ikke når magen er tom) så kan det gå så lenge som 48 timer mellom måltider når jeg er i ketose. Og fettprosenten daler, mens muskelmasse beholdes - selv med minimalt med trening.

Jeg vil vel egentlig anbefale _alle_ å hoppe over frokost og lunsj (og kanskje middagen også) - bare for å PRØVE hva det faktisk er å kjenne sult. Drikk vann hvis det romler, og prøv å skille de fysiske signalene fra de som kommer av gamle vaner... :)

jvb 14-03-11 15:58

...og apropos; jeg kommer ikke til å frekventere her fremover - jeg har sett lyset og vil heller leke i skogen enn å sitte her og dille :)

Kanutten 14-03-11 16:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jvb (Innlegg 1056108)
...og apropos; jeg kommer ikke til å frekventere her fremover - jeg har sett lyset og vil heller leke i skogen enn å sitte her og dille :)

:lol: Har sola kommet til deg også?? :eek:

Kos deg! :klem:

ada-emilie 14-03-11 19:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jvb (Innlegg 1056037)
"Full magesekk" er et kortidssignal - og bare en liten del av prosessen. Mer info her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1752065

Forøvrig må jeg legge til at etter jeg byttet spisemønster til å faktisk spise når jeg er sulten (ikke når magen er tom) så kan det gå så lenge som 48 timer mellom måltider når jeg er i ketose. Og fettprosenten daler, mens muskelmasse beholdes - selv med minimalt med trening.

Jeg vil vel egentlig anbefale _alle_ å hoppe over frokost og lunsj (og kanskje middagen også) - bare for å PRØVE hva det faktisk er å kjenne sult. Drikk vann hvis det romler, og prøv å skille de fysiske signalene fra de som kommer av gamle vaner... :)

Så bra du skriver dette. Det er så mange som bekymrer seg ved mangel på apetitt og sult. Du er rå!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.