Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Mer enn 30 kg overvekt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=127)
-   -   Marsskravletråden til 30+ (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41307)

Kitsu 19-03-11 14:54

Sv: Marsskravletråden til 30+

Han er frisk som en fisk - uforskammet så. Han er bare veldig glad i mat og godis, har alltid vært det. Men skal ta rådet ditt til etterretning, Carisma - selv om jeg nok tror det bare er et "sweet tooth"-problem, ikke et medisinsk et.

Carisma 19-03-11 14:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1060657)
tror det bare er et "sweet tooth"-problem, ikke et medisinsk et.

Jeg tror mange med begynende blodsukkerproblemer skylder på dette. Desto mer grunn til å føloge med på det. Avhengighet av raske karbohydrater tyder jo uansett på at man har kraftige blodsukkerreaksjoner, at man merker veldig godt når det går ned. Over årene vil det bare bli værre, og insulinet vil bli utslitt. Så må kroppen produsere mer insulin for å kompensere, og man får enda større søtbehov. Tilslutt fungerer ikke systemet lenger og man har diabetes.
Trenger jo ikke skjer før om 15 år, men jeg vet selv hvor iriterende det er å vite at man kunne forhindret det bare man visste litt mer om sammenhengen. :o

Kitsu 19-03-11 15:12

Sant nok, er noe å tenke på for han. Har bedt han sjekke neste gang han er til legen. Men han blir aldri syk, så han kommer seg liksom aldri dit. Dette er fyren som ble høy av en smertestillende tablett han fikk etter en helg på fylla, fordi han ALDRI hadde tatt noe sånt før (Skal si jeg lo). Han hadde nok hatt godt av mindre sukker, men tror nok ikke jeg er den som kan få han til å spise mindre av det - han er tynn som ei flis og vokste opp med en mor som er konditor. Gammel vane er vond å vende, og alt det der.

Han klarer seg egentlig uten sukker da, jeg overdriver jo litt. Tingen er at han er fullt i stand til å spise en stor sjokoladeplate hver dag, men de kan og vare to-tre uker i slengen og noen ganger går det lang tid i mellom dem og. Det varierer veldig. Tror egentlig bare jeg synes han spiser mye sukker fordi jeg ikke gjør det selv. Liker ikke melkesjokolade noe særlig selv, synes det er ALTFOR søtt, gjorde det til og med før jeg begynte på ketolyse. Er salt snop som er min bane, ikke søtt. :p

ekenna 20-03-11 13:11

Å herre for en grusom drøm jeg hadde i natt!! Leste, og tenkte over dette innlegget i går vet du:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minni1 (Innlegg 1060529)
ÅÅÅÅ er det mulig da.
Laget meg en kotelett til frokost ( har vært så sulten disse dagene og da har jeg funnet ut at det er best å begynne dagen med en kotelett).
Ved siden av ovnene så lå det en åpen potetgullpose fra i går. Mannen hadde kjøpt den uten å tenke seg om. Jeg har ikke noe problem med at de spiser det uten meg. Problemet var at armen min av gammel vane tok en neve av innholdet i posen og puttet i munnen min. Trodde slike vaner var borte nå, men tydeligvis så er den på plass når jeg minst aner det.

Så da hadde jeg mareritt om at jeg havna på sukkervogna og la på meg alle avtatte kilo, pluss litt til. Det begynte med at jeg automatisk puttet en hånd potetgull i munnen. Uff, det skal aldrig skje! Hehe :o

vimsen85 20-03-11 13:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1061394)
Å herre for en grusom drøm jeg hadde i natt!! Leste, og tenkte over dette innlegget i går vet du:

Så da hadde jeg mareritt om at jeg havna på sukkervogna og la på meg alle avtatte kilo, pluss litt til. Det begynte med at jeg automatisk puttet en hånd potetgull i munnen. Uff, det skal aldrig skje! Hehe :o

:lol:
Jeg har også hatt sånne marertitt. Det er fælt :p

Jeg har et spørsmål til dere. jeg bruker nemlig å si til mennesker i livet jeg er veldig gla i at jeg elsker dem. Syns dere at å elske er forbeholdt partner eller kan man elske familie og venner også?

ekenna 20-03-11 13:17

Selvfølgelig kan man elske både partnere, familie og venner, etter min mening! Det finnes mange måter å vise kjærlighet på :)

Kitsu 20-03-11 13:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1061400)
Jeg har et spørsmål til dere. jeg bruker nemlig å si til mennesker i livet jeg er veldig gla i at jeg elsker dem. Syns dere at å elske er forbeholdt partner eller kan man elske familie og venner også?

Jeg er motsatt, klarer ikke å si det til noen - her går det i "glad i deg" til alle kjære - inkludert sambo'n. Men man bruker da de ordene som passer en, meningen er jo det som teller.

ekenna 20-03-11 13:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1061423)
Jeg er motsatt, klarer ikke å si det til noen - her går det i "glad i deg" til alle kjære - inkludert sambo'n. Men man bruker da de ordene som passer en, meningen er jo det som teller.

Som sagt mener jeg at man kan elske både partnere, familie og venner, men jeg er ikke flink til å si det for det. Jeg klarer ikke en gang å si "glad i deg" til mine nærmeste. Med et anstrengt forhold til familie generelt, hadde det for meg følt ganske unaturlig å si noe slikt. Men jeg skulle ønske at det ikke var slik da. Men til min nærmeste venninne sier jeg det titt og ofte(at jeg er glad i henne). Til eksen kunne jeg si at jeg elsket han. Og til en jeg holder på med nå, sier jeg at jeg elsker ham fordi at jeg gjør jo det :)

vimsen85 20-03-11 14:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1061456)
Som sagt mener jeg at man kan elske både partnere, familie og venner, men jeg er ikke flink til å si det for det. Jeg klarer ikke en gang å si "glad i deg" til mine nærmeste. Med et anstrengt forhold til familie generelt, hadde det for meg følt ganske unaturlig å si noe slikt. Men jeg skulle ønske at det ikke var slik da. Men til min nærmeste venninne sier jeg det titt og ofte(at jeg er glad i henne). Til eksen kunne jeg si at jeg elsket han. Og til en jeg holder på med nå, sier jeg at jeg elsker ham fordi at jeg gjør jo det :)

Jeg sier det til mennesker som jeg virkelig føler jeg elsker. Men hjemme har de alltid sagt at de elsker meg, så derfor føles det vel naturlig for meg. Men mange synes det er litt sært og syns at ordet elske er forbeholdt partner. Men jeg føler ofte at jeg har like sterke bånd/følelser for andre mennesker enn noen jeg er forelsket i (men da uten kanskje de seksuelle følelsene, om man kan kalle dem det).

ekenna 20-03-11 14:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1061495)
Jeg sier det til mennesker som jeg virkelig føler jeg elsker. Men hjemme har de alltid sagt at de elsker meg, så derfor føles det vel naturlig for meg. Men mange synes det er litt sært og syns at ordet elske er forbeholdt partner. Men jeg føler ofte at jeg har like sterke bånd/følelser for andre mennesker enn noen jeg er forelsket i (men da uten kanskje de seksuelle følelsene, om man kan kalle dem det).

Hehe, ja det er jo stor forskjell på å elske noen man er forelsket i og noen som man er veldig glad i/elsker. Men jeg mener uansett at man kan si at man elsker noen, så lenge man skiller mellom de ulike formene for kjærlighet. Jeg kan si at jeg elsker hundene mine, feks. Hehe, uten dem hadde livet ikke vært verdt å leve. Og så kan jeg si at jeg elsker kaffe, og jeg kan si at jeg elsker *navnetpåhanjegelsker*. :) Jeg elsker alle disse, men på helt forskjellige måter ^^

Kitsu 20-03-11 14:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1061504)
Hehe, ja det er jo stor forskjell på å elske noen man er forelsket i og noen som man er veldig glad i/elsker. Men jeg mener uansett at man kan si at man elsker noen, så lenge man skiller mellom de ulike formene for kjærlighet. Jeg kan si at jeg elsker hundene mine, feks. Hehe, uten dem hadde livet ikke vært verdt å leve. Og så kan jeg si at jeg elsker kaffe, og jeg kan si at jeg elsker *navnetpåhanjegelsker*. :) Jeg elsker alle disse, men på helt forskjellige måter ^^

Heh, var det jeg mente lenger oppe der. Om man klarer si at men elsker noe eller noen, si det. Jeg - jeg "elsker" bare materielle saker jeg. Personer er jeg glad i - fordi jeg er ukomfortabel med å bruke ordet "elsker" i den sammenheng. Men det er meg, og det er ingen problemer med at andre som ikke er like 'forknytte' som meg sier det til både venner og familie - og det kommer da frem av sammenhengen hvilken type "elsk" det er. :D

Anarko 20-03-11 16:28

Jeg elsker jo familien min, men vet at min familie mener at å si at man elsker en person, er noe man gjør til partner. Jeg sier det derfor ikke til familien, men sier at jeg er glad i de, selv om jeg i høyeste grad elsker de :) Det har litt med hva de aksepterer.
Jeg elsker sambo. Og sier det når jeg føler for det. Jeg er veldig glad i vennene mine. Kanskje jeg til og med elsker noen av dem? Syns det er litt vanskelig det siste der. For så visst er jeg utrolig glad i vennene mine, men de er ikke familie, eller kjæreste. Noen av mine næreste venner kunne like gjerne ha vært familie, så de vil jeg tørre påstå at jeg elsker. Men vil jo nødig såre noen ved å si at jeg "bare" er glad i resten :P Det skal egentlig litt til for at jeg blir glad i noen, men enkelte treffer meg rett i hjerterota, og jeg blir glad i de på 1-2-3.

Tidl. medlem 20-03-11 19:21

Fra jeg startet på lavkarbo har jeg hatt avtale med meg selv om at DENNE helga er fri. Oppdaget og lært mye om meg selv og om lavkarbo etter en slik helg. I motsetning til hva jeg skrev i forrige innlegg har jeg fråtset denne helga. Både i kaker, snop og mat.

Jeg merket at giddesløs-heten jeg tidligere har slitt med kom tilbake og at føttene hovnet opp. Kom akkurat hjem og selv om jeg kommer til å slite med søtsug de nærmeste dagene kommer det til å bli veldig godt å komme i gang med vanlig lavkarbomat!

sistegang 20-03-11 19:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1059847)
Jeg funderer på å starte med å trene litt. Jeg er ikke sånn turgåer type, og har dårlig kondis. Hva trener dere andre som drasser på 30-50 kilo extra?vet lissom ikke hva som er best å begynne med.

Jeg begynte med yoga og vannaerobic. Noe annet tålte ikke knea mine.

sistegang 20-03-11 19:43

Nå har jeg igjen vært helt ute å sklidd. Og det i ett siden torsdag. Var flink i 1 1/2 uke siden sist jeg gikk på tryne. Gemalen klarer seg, mens jeg kjøper og putter alt i munnen. Ikke smaker det så godt som jeg tror heller.:mad:

Kiro 20-03-11 21:56

Oi, hjelp. Jeg er blitt invitert på date til helgen av en fyr jeg har snakket litt med på nettet. Jeg har aldri vært på date før. Ble fryktelig nervøs nå.

vaskeklut 20-03-11 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kiro (Innlegg 1061870)
Oi, hjelp. Jeg er blitt invitert på date til helgen av en fyr jeg har snakket litt med på nettet. Jeg har aldri vært på date før. Ble fryktelig nervøs nå.

Ååååh, så gøy! :D Men det går så bra så! Bare vær deg selv og prøv å slappe av så går det helt fint :D

Anarko 20-03-11 23:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kiro (Innlegg 1061870)

Nemmen så spennende da! Litt nervøsitet er normalt. Har dere avtalt hva dere skal gjøre på daten?

Kiro 20-03-11 23:44

Blir middag, og muligens en film. Er ikke helt bestemt enda.

Nnem 21-03-11 00:48

Så spennende, Kiro.

Var i dåp i dag. Må innrømme at jeg ble skikkelig fristet av sjokoladekaken som var der, men jeg klarte å holde meg unna. Er til vanlig en kakoman så kjempe stolt av meg selv. Fristet å lage meg noe da jeg kom hjem, men lot det ligge. Lagde meg heller te med cocosa i. :D

Engledans 21-03-11 00:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nnem (Innlegg 1062008)
Så spennende, Kiro.

Var i dåp i dag. Må innrømme at jeg ble skikkelig fristet av sjokoladekaken som var der, men jeg klarte å holde meg unna. Er til vanlig en kakoman så kjempe stolt av meg selv. Fristet å lage meg noe da jeg kom hjem, men lot det ligge. Lagde meg heller te med cocosa i. :D

Kjempeflinka:):)

Anarko 21-03-11 02:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kiro (Innlegg 1061976)
Blir middag, og muligens en film. Er ikke helt bestemt enda.

Fin date det! Om du/han bor i nærheten av kino/bowling osv så er det også en idè.

Minni1 21-03-11 10:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nnem (Innlegg 1062008)

Så flink du var.
Vi skal feire bursdag til datteren her i dag og det blir ikke lett å holde seg unna kaker og div. Syns slike dager er like vanskelig som helgene.

Lykke til på date Kiro. Morro.

sjokolademomsen 21-03-11 11:33

Hei alle saman.

Da var eg tilbake etter 1 veke i syden. Hadde eitt par utskeielsar i løpet av veka (2 kuler med is, 3 stk kaffi og bailys og 2 irish cofee) Men er det ferie så er det ferie. Kvidde meg litt for å gå på vekta når eg kom heim da, men sidan forrige veging (14 dagar sidan) har eg tatt av 1 kilo. Så var nok ikkje den store utskeiinga :)
Ha ei super veke folkens :)

Nupsida 21-03-11 17:39

Jeg reiser til London med klassen imorgen, og fant ut idag av at de måltidene som er inkludert er så langt fra lavkarbo som mulig. Så derfor har jeg funnet ut at istedenfor å skeie ut i påska, så tar jeg heller å skeier ut disse 4 dagene. Er en bestemmelse tatt litt sånn halvhjerta, men merker det skal bli godt med en liten pause fra alt mat bestyr. Dessuten så er det jo enklere å holde seg til lavkarbo når en er hjemme hos seg selv i påska enn når man er borte i et annet land.

Kitsu 21-03-11 18:32

Har nettopp laget min første porsjon hjemmelaget sjokolade. Forholdsvis greit resultat, ble veldig mørk. Må ha litt mere stevia i neste gang, tror jeg. Men de går nedpå.

Noen forslag til saker jeg kan putte i sjokoladene? Smaker og teksturer liksom?

Anarko 21-03-11 19:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1062646)
Har nettopp laget min første porsjon hjemmelaget sjokolade. Forholdsvis greit resultat, ble veldig mørk. Må ha litt mere stevia i neste gang, tror jeg. Men de går nedpå.

Noen forslag til saker jeg kan putte i sjokoladene? Smaker og teksturer liksom?

Nøtter. Bringebær. Chili. Chilisjokolade er faktisk utrolig godt.

Anarko 21-03-11 19:08

Baff! Jeg er blitt syk og kan da ikke gå ut. Det er kjedelig det! MEN, skal lage meg squashcarbonara, og se film. I går trengte jeg noe varmt og lagde en litt kjapp tomatsuppe. Brukte vann, buljongterning, tacosaus fra first price (hadde bare litt igjen), tomatpure, litt fløte og pepper og persille. Ble ganske så godt faktisk til at det ble laget så kjapt.

Kitsu 21-03-11 19:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1062676)
Nøtter. Bringebær. Chili. Chilisjokolade er faktisk utrolig godt.

Oh, jeg vet. Bruker lage chilisjokoladekake. Oi, det var litt av et ord.

Har på følelsen at ferske bringebær kanskje ikke helt er tingen i sjokolade. Men med sjokoladesaus, jepp! :D

vimsen85 21-03-11 19:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1062698)
Oh, jeg vet. Bruker lage chilisjokoladekake. Oi, det var litt av et ord.

Har på følelsen at ferske bringebær kanskje ikke helt er tingen i sjokolade. Men med sjokoladesaus, jepp! :D

Ingefær!

vimsen85 21-03-11 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1062681)
Baff! Jeg er blitt syk og kan da ikke gå ut. Det er kjedelig det! MEN, skal lage meg squashcarbonara, og se film. I går trengte jeg noe varmt og lagde en litt kjapp tomatsuppe. Brukte vann, buljongterning, tacosaus fra first price (hadde bare litt igjen), tomatpure, litt fløte og pepper og persille. Ble ganske så godt faktisk til at det ble laget så kjapt.

God bedring Anarko. Suppe er livets kilde når man eg syk!

Anarko 21-03-11 20:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1062706)
God bedring Anarko. Suppe er livets kilde når man eg syk!

Jeg skal lage mye mye mye carbonarasaus, så blir litt suppe det og ;)

Så ser jeg en film om svartedøden, og tenker at feber og sår hals ikke er så verst likevel :P

Tidl. medlem 21-03-11 21:04

Hadde planer om å lage sjokolade idag jeg og, men helsekosten hadde ikke kokosfett så da laget jeg meg en herlig lavkarbosalat istedet. Hadde skikkelig søtsug, og det forsvant heldigvis! Så får jeg heller prøve meg på sjokoladebaking i helga.

Jeg hadde tenkt å lage sjokolade etter en oppskrift her http://www.okosjokolade.no/oppskrifter.html og muligens noen bounty sjokolader etter denne oppskriften http://www.dagbladet.no/2011/03/19/t...tipsmsg=1#tips

Ellers er chili, ingefær og sitron godt i sjokolade. Bær kan dyppes i sjokolade. Jeg har og veldig lyst til å prøve med salte nøtter i.

Muligens røre sammen sjokolade og salte peanøtter og dekorere med chili eller kokos. :D

*Jeg elsker å lage og spise mat*

Kitsu 21-03-11 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kreative (Innlegg 1062820)
Hadde planer om å lage sjokolade idag jeg og, men helsekosten hadde ikke kokosfett så da laget jeg meg en herlig lavkarbosalat istedet. Hadde skikkelig søtsug, og det forsvant heldigvis! Så får jeg heller prøve meg på sjokoladebaking i helga.

Jeg hadde tenkt å lage sjokolade etter en oppskrift her http://www.okosjokolade.no/oppskrifter.html og muligens noen bounty sjokolader etter denne oppskriften http://www.dagbladet.no/2011/03/19/t...tipsmsg=1#tips

Ellers er chili, ingefær og sitron godt i sjokolade. Bær kan dyppes i sjokolade. Jeg har og veldig lyst til å prøve med salte nøtter i.

Muligens røre sammen sjokolade og salte peanøtter og dekorere med chili eller kokos. :D

*Jeg elsker å lage og spise mat*

For min del er peanøtter for mye karbo i, men ideen er god. Liker salte mandler, så lurer på om jeg skal prøve med det. Er bare noe med salt sjokolade, er kjempegodt.

Jeg laget med kakaopulver i stedet for masse, siden iHerb - som jeg kjøper fra - stort sett bare selger det. Funket det og, men sitter og lurer litt på hva som gir vanlig kjøpesjokolade den konsistensen det har - hjemmelaget blir ganske hard på en måtte.

Hmm, ingefær og salte mandler - ett eller annet med tanken tiltaler meg. Men må ingefæren kokes først, mon tro?

kthxbye 21-03-11 21:33

Jeg er skikkelig dårlig i magen i dag. Og det er min egen feil. Jeg spiste sånn 3 Atkins-barer tidligere i dag, mest for å teste ut hva som skjedde. Haha, jeg angrer selvsagt nå. Men, noen som har erfaring og kan svare meg på om det kommer til å gå over til i morgen? Det hadde liksom vært litt greit, for jeg skal avgårde, og på trening. Eventuelt noen tips til hvordan jeg kan hjelpe magen litt?

Tidl. medlem 21-03-11 22:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1062836)
For min del er peanøtter for mye karbo i, men ideen er god. Liker salte mandler, så lurer på om jeg skal prøve med det. Er bare noe med salt sjokolade, er kjempegodt.

Jeg laget med kakaopulver i stedet for masse, siden iHerb - som jeg kjøper fra - stort sett bare selger det. Funket det og, men sitter og lurer litt på hva som gir vanlig kjøpesjokolade den konsistensen det har - hjemmelaget blir ganske hard på en måtte.

Hmm, ingefær og salte mandler - ett eller annet med tanken tiltaler meg. Men må ingefæren kokes først, mon tro?

Salte mandler er sikkert digg! eller så kan en sikkert hakke paranøtter og riste de i stekovnen med litt smør og salt?

Jeg ville prøvd med råingefær, om det er "riktig" aner jeg ikke.

Vil tro en kan få mykere konsistens og en mildere smak om en blander inn fløte. Mulig det kan fungere å legge sjokoladen lagvis (slik som i freia 70%).

Har ikke prøvd å lage hjemmelaget sjokolade selv, men gleder meg til å prøve...

Anarko 21-03-11 22:49

Jeg har maulet på repsils i dag. Trodde de var sukkerfrie, men ser nå at det er de altså IKKE.

Kitsu 21-03-11 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kreative (Innlegg 1062919)
Salte mandler er sikkert digg! eller så kan en sikkert hakke paranøtter og riste de i stekovnen med litt smør og salt?

Jeg ville prøvd med råingefær, om det er "riktig" aner jeg ikke.

Vil tro en kan få mykere konsistens og en mildere smak om en blander inn fløte. Mulig det kan fungere å legge sjokoladen lagvis (slik som i freia 70%).

Har ikke prøvd å lage hjemmelaget sjokolade selv, men gleder meg til å prøve...

Det er egentlig en veldig grei ting å kunne gjøre, man kan lage seg noe "kos" og likevel ha kontroll på hva som er i sjokoladen.

Vet bare at når man lager kandisert ingefær, så kokes den først - er jo veldig trevlete i rå tilstand.

Heh, må jo ikke glemme kokos heller. Må ha meg en tur på Rema, Landlord sin revne kokos har greit med karbo. Lage Bounty i morgen kanskje?

Carisma 21-03-11 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1062933)
Jeg har maulet på repsils i dag. Trodde de var sukkerfrie, men ser nå at det er de altså IKKE.

Dekadin, som fås på apoteket er sukkerfrie. Jeg syns de funker bedre også.

Tidl. medlem 21-03-11 23:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1062934)
Det er egentlig en veldig grei ting å kunne gjøre, man kan lage seg noe "kos" og likevel ha kontroll på hva som er i sjokoladen.

Vet bare at når man lager kandisert ingefær, så kokes den først - er jo veldig trevlete i rå tilstand.

Heh, må jo ikke glemme kokos heller. Må ha meg en tur på Rema, Landlord sin revne kokos har greit med karbo. Lage Bounty i morgen kanskje?

Kan godt være en bør koke den, jeg aner ikke ;)

- Ikke sant også synes jeg det er litt kos å lage det også. Blir noe annet enn å plukke opp en sjokolade på butikken ;) Kjøpte noen søte konfektformer på rema idag.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.