![]() |
Sv: Tror du på engler?
Sitat:
Med all din viten og intelligens vil jeg tro at du har veldig mye i vente dersom du åpner opp for dette redskapet. For, det er det det er - et redskap. Enten tar du det i bruk, eller så lar du det være. Det er i grunn opp til hver enkelt person. Jeg tror du kunne fått mye ut av det. Det er bare et verktøy, bruk det om du vil. |
Sitat:
Altså, ikke sånne typiske vage "spåkone/horoskop"-ting som "Det kommer til å skje noe i dag, eller ikke!" også går den troende ut og får forutsigelsen bekreftet uansett hvordan, fordi de vil. Nei, helt dønn spesifikke ting, ned til navn på familiemedlemmer. Merk igjen: dette var en mann jeg aldri har møtt eller snakket med før, som familien aldri har hørt om eller snakket med. Alikevel.. Ingen vil lære meg noe som helst. Alle er enige om at denne typen evne (se auraer, flytte energier, osv.) er noe som er tilgjengelig for alle men ingen kan gi meg en eneste konkret pekepinn på hvilken vei jeg skal gå. Det mest konkrete jeg har fått så langt er "Les alt du kommer over av bøker om stort sett alt som på noen måte har med det overnaturlige å gjøre, så finner du det nok ut!". Timer på timer tilbragt med å se etter auraer, finne og åpne chakrablokkeringer, gjøre øvelser for å åpne det tredje øyet, og mer til, og det eneste resultatet er at jeg ser et vagt, gjennomsiktig skimmer rundt hud som strekker seg ca 1-4cm ut og "evnen" til å få hendene mine til å bli røde og prikkete (og etter det folk beskriver, evnen til å flytte energi internt i kroppen min). Hjelp? |
Plastbox:
Kanskje dette kan være til litt hjelp hvis du er villig til å investere litt tid. Meditasjon. Egentlig hvilken som helst, men gjerne en som involverer både aktiv bevegelse og passiv åpenhet. Russiske forskere fant for mange år siden ut at mennesker med såkalte "overnaturlige evner" spontant utskiller et hormon som vi mennesker vanligvis ikke gjør. Men, gjennom meditasjon - og en del andre øvelser - begynner dette hormonet å utskilles. Å "lese" aura er enormt lett. Jeg har ennå ikke tatt feil mht plager og sykdommer folk har de gangene jeg har kjent på auraen deres. Jeg har aldri lært meg å se den, men kan kjenne den uten problemer. ( Ikke at jeg gjør det så ofte ) Denne teknikken kan du lære deg ved å lese hvilken som helst bok om aura. Bruk meditasjonen først og fremst til å bli å bli kjent med deg selv. For "Her inne som der ute" Jeg har en høyst evidence based utdannelse og praktiserer i henhold til den. Men jeg tror på "engler", dvs høyere vesen. |
Ja, meditasjon er et tema som går igjen i stort sett alle former for okkultisme og overnaturlig tro. Den eneste typen jeg er kjent med er den japanske "tom tanke" (dårlig oversatt) typen, der man rett og slett setter seg ned, puster rolig og kontrollert og tier den konstante indre dialogen. Dette, kombinert med diverse visualisering av farger og denslags, men da beveger vi oss ut i et felt som varierer veldig fra praksis til praksis.
Er det dette du mener? Skal jeg bare bruke tid hver dag på å være rolig i et stille miljø og ikke ha noen indre dialog? Hvordan, rent konkret, skal dette hjelpe meg å manipulere/føle energi og se auraer? Må jeg "låse opp" chakraer (inkludert det 3. øyet), eller..? Ang. dette mystiske hormonet.. Har du noen faglitteratur på det? Dersom det faktisk var tilfelle og ble publisert ville jeg tro andre hadde testet det, da det å ha et håndfast bevis på at noe faktisk skjer når man mediterer ol. ville vært en av de største oppdagelsene i menneskets histore. Derfor jeg spør, stiller meg skeptisk til såkalte "bevis", da et slikt bevis fort ville blitt testet over hele verden og dersom det faktisk var réelt, blitt publisert med voldsomme overskrifter. |
Sitat:
|
Nå er det ikke bare i okkultisme at meditasjon er mye brukt, det er nyttig verktøy mot en rekke sykdommer også.
Jeg kjenner ikke meditasjonene du nevner, men Osho har noen dynamiske meditasjoner ( så får man litt trim også:) ) Til min egen store ergrelse kom disse artiklene - med henvisning til hormonet - bort i en flytting. Men inspirert av dine spørsmål skal jeg kontakte en russisk kollega som ga meg dem for mange år siden. Er du fortsatt intressert etter ferien, så skal jeg komme tilbake til det. Har du noengang tenkt på hvorfor store, sterke nasjoner bruker f.eks remote viewing som ledd i spionasje? Huff, husker ikke resten av spørsmålene dine:confused: |
Sitat:
Mer "håndfaste" ting som energipraksis (healing, lesing av auraer, osv) er jeg forholdsvis åpen for, jeg vet fra medisinske studier at meditasjon om ikke annet reduserer blodtrykk samt nivåene av stresshormon i kroppen. Alikevel er jeg nå engang en såpass cerebral person at jeg rett og slett ikke kan sluke alt folk påstår er sant rått, og det er det da enda godt jeg ikke gjør ellers hadde jeg trodd på voldsomme mengder totalt selvmotsigende, usammenhengende ting. Alikevel.. når noen kan demonstrere varme hender, energi-"press" eller auralesning til en slik grad at jeg i mitt logiske hode vet jeg ikke opplever det fordi jeg ønsker å oppleve det.. vel, da får jeg spørre og grave og forsøke og forstå. |
jeg er helt enig med deg, Plastbox. Man skal ikke sluke alt dette rått! Man skal faktisk være ganske så forsiktig med det og bruke det vettet man har fått utdelt!
Mht "varme hender" og aura: Hold håndflatene dine mot hverandre med ca 7-10 mellomrom. Etterhvert vil du kjenne varme mot håndflatene. beveg dem fra hverandre og så sammen igjen. På et punkt vil du kjenne motstand, det er der den fysiske auraen din går. Med litt øvelse kan du forsøke deg oppover langs armene etc |
Sitat:
Etter ca. 5 minutter med dette begynte jeg å skjelve og kaldsvette mens hele kroppen hurtig skiftet fra å føles kald til glovarm. I tillegg følte jeg noe jeg bare kan beskrive som et fysisk trykk bak ribbena. Denne energiballen skulle så kobles til hendene via "forgreninger", "rør", igjen hva enn man måtte føle var mest korrekt som sakte skulle ledes opp gjennom skuldrene, ned gjennom armene, ut til hendene. Igjen følte jeg på kroppen at denne "energien" beveget seg, og jeg følte varme/trykk mellom hendene. Men.. Man kan øve seg opp til å gi seg selv falske nerveimpulser. Man kan faktisk innbille seg at noen tar på deg og fysisk føle det dersom overbevisningen er stor nok (i.e. man lurer seg selv). Med visuell feedback fra en live fMRI-scan av smertesenteret i hjernen kan man til og med lære seg å dempe smerten sin, selv om smertekilden måtte være aldri så ekte. Så, skepsisen er der. Det var en veldig morsom opplevelse og jeg kan når som helst "flytte energi" rundt i kroppen min og "føle" det som om det var like ekte som en lett berøring. Problemet er at jeg ikke produserte noen effekt som var målbar eller observerbar fra utsiden, samtidig som symptomene har en helt naturlig, lett forståelig forklaring. Igjen, Occam's Razor. Den naturlige forklaringen er enklere og krever færre antagelser om det ukjente enn at jeg har "superkrefter", ergo er det mest fornuftig å anta en naturlig forklaring. =/ |
Det er morsomt å diskutere med deg, men kjenner jeg er litt trøtt nå.
Du har jo tydeligvis svært godt innblikk i dette, kanskje det kan være en fordel å tenke litt over begrepsbruken? Erfaringer er ikke nødvendigvis overnaturlige selv om de er relativt ukjente. Jeg er gammel nok til å huske da bio-feedback skulle taes i bruk i behandling av bl.a høyt blodtrykk. Det var fra enkelte kretser enorm motstand, - og deres professorale meningsytringer lignet svært på dine:) Den hjerneforskning som nå pågår er uhyre spennende og jeg tror vi etterhvert vil kunne takke MRI for en utvidelse av normalitetsbegrepet. |
Jøss, jeg må si tråden fikk en interessant utvikling, for ikke å snakke om at jeg på en slags måte ender opp med å (til dels) kjenne meg mest igjen i det Plastbox sier (bortsett fra at jeg etter mye øving faktisk FIKK psyhjulet mitt til å gå rundt og snu og stoppe bare med tankekraft. Hehe ;)). Jeg har jo hatt en del "mystiske" opplevelser opp igjennom, men jeg har stort sett aldri fenomenisert dem, men godtatt at jeg opplevde dem sånn, det har ikke alltid vært særlig enkelt å forklare alt, og ofte ender jeg opp med å bare godta at jeg har opplevd det, om det så er et produkt av mitt fantasi, eller at det kunne ha vært noe helt annet. Uansett er jeg veldig opptatt av energi og helhet, og jeg tror heller ikke at energi kan forsvinne. Vi snakker jo hele tiden om "atmosfære" og "stemning", og jeg har en formening om at dette er noe som kan sitte igjen selv etter at det/den som startet stemingen har forsvunnet, eller før for den saks skyld. Har kan vi jo fort bevege oss inn i kvantefysikken, som jeg vet så alt for lite om.
Men jeg må jo si at det er deilig å være holist og i grunn også agnostiker, det er ingenting som står stille for meg i hvert fall, og det gjør det enklere for meg å se vedtatte "sannheter" løses opp. Noe så enkelt som det med lavkarbo kontra den allmenne oppfatningen av ting som mettet fett, kolesterol, karbohydrater f.eks. |
Sitat:
Hvis du ikke har sett seriene enda, anbefaler jeg deg til å følge Derren Brown en engelsk illusjonist som i de forskjellige programmene han gjør viser hvordan man manipulerer og skaper illusjoner som overbeviser subjektene at de opplever noe "overnaturlig" eller uforklarlig, Spesielt anbefaler jeg "Messias" en timeslang dokumentar hvor Darren drar til USA der han ikke er kjent, og viser i forskjellige episoder hvordan han bl.a. blir trodd på i miljøer og av publikum som driver eller oppsøker slike ting du nevner her i tråden (eksempel: http://fliiby.com/file/382364/rmche9cujt.html) Det man skal ta til seg er at på samme måte som det er mange som ikke skjønner eller blir særlig gode i matematikk, er det også mange som ikke klarer å lage seg en hel personlighet/virkelighetsforståelse kun basert på normal logikk. Kall det hormonenes eller følelsenes subjektive påvirkning av sanseinntrykk. Det som (kan) virke overfor slike er tålmodighet, enkel men klar argumentasjon uten tekniske detaljer og å bruke emosjonell logikk som verktøy for å overbevise at det beste er å forholde seg til det daglige liv på en praktisk måte. Bare noen tanker i natten :) BiSm |
Sitat:
Promoteringen av vegetardietter og å holde seg unna kjøtt og flesk (ikke være slem med dyrene - liberal emosjonell oppfatning av verden) mot den statiske virkelighet som er at biff, kjøtt, flesk er spist i 100.000 år (vi er kjøttetere - konservativ praktisk oppfatning av verden). Slik sett blir det et typisk eksempel på hva som skjer med vår helse hvis vi lar emosjonalisme bestemme kosthold og ikke tørre fakta om kjøtt og fett som tilslutt står tiden ut og bryter igjennom den politiske konsensus. BiSm |
Sitat:
BiSm: Godt å høre det er en rasjonalist til på forumet her! Som Carisma (noe ufint) påpekte er menn oftest "lukkede" eller rasjoneller (så tullete vi er!:rolleyes:), så da får en vel få lov til å si at kvinner ofte fremstår som litt vel åpne for mye rart (se: tulle-dietter, ukeblad-"fakta", kjendis-"nyheter", osv). Det er mange rare mekanismer svindlere bruker til å overbevise folk om alt mulig rart. Om jeg legger verdensreligionene til side et øyeblikk (snakker om svindel på stor skala!), kan jeg jo dra frem begrepet Confirmation bias. Blant annet er det for lengst bevist at anekdoter av typen "Jeg tenker ofte på venner rett før de ringer!" ikke er annet enn Confirmation bias. Man har konstant en indre dialog, hjernen er aldri i ro. Forsøk å forestille deg hvor mange ganger i løpet av et døgn et navn, bilde, minne, eller noe annet forbundet med hver eneste person du kjenner dukker opp i hodet ditt. Husker du alle disse tilfellene? Nei. Dersom du derimot får en telefon fra denne personen 5 minutter etter at du tenkte på noe som i et kort glimt dro opp et minne som inkluderer personen vil du huske det, som resulterer i en subjektiv opplevelse der det virker som om du fikk et lite glimt av fremtiden eller en telepatisk PLING fra vennen din, spesielt dersom du vektlegger slike ting i livet ditt. Det samme gjelder ofte ting som psi-hjulet. Man kan sitte og stirre, tankeskyve, visualisere i 20 minutter uten at noe skjer men så fort noe skjer i 2-3 sekunder omveltes hele opplevelsen. Man gjentar dette noen ganger og glemmer fort at man har forsøkt å bevege hjulet i 1200 sekunder og bare tilsynelatende oppnådd et resultat i noen få sekunder. Det er ikke sikkert hjulet gikk rett vei engang, men det avfeier man med ting som "Peh, jeg er jo nybegynner tross alt!". Alt fordi man ønsker at det skal være sant. Jeg har et brennende ønske om at dette med ephemerale energier ol. skal være sant, spesielt psychokinetiske/telekinetiske evner. Alikevel er ikke ønsket så stort at jeg setter meg ute og fokuserer på et blad i en halvtime, for så å gi meg selv et digert, mentalt klapp på skuldra når vinden endelig flytter på bladet. Sunn skepsis og vitenskapelig fremgangsmåte har sin plass, og den dagen jeg har eliminert de ukjente variablene (f.eks. kan flytte et ikke-metallisk psi-hjul plassert under en glassbolle uten å på noen måte påvirke det med varme fra hender, statisk elektrisitet, osv.) er dagen da jeg virkelig vet ovenfor meg selv (og kan demonstrere ovenfor andre) at det er realitet. |
Jeg for min del tror at en del av det som står i Bibelen er sant, uten at jeg nødvendigvis skal si om jeg er kristen eller ikke. Det er flere av tingene som står der som har skjedd, uten at det nødvendigvis trengs å tolkes som Guds vilje. Det er vel mere det at man har tatt historier som har skjedd, og utvidet dem mht betydningen. Jesus har for eksempel levd det er det mange ( også ikke -kristne som er skjønt enige om), om han var Guds sønn skal ikke jeg fastslå noe om - men at han levde og var en rebell som hadde mange gode tanker tror jeg så absolutt. Og det er flere historier, hendelser og mennesker i Bibelen som man finner bevis for at har funnet sted:
Sitat: " But a series of crucial discoveries suggests that some of the Bible's more ancient tales are also based firmly on real people and events" http://www.time.com/time/magazine/ar...3854-2,00.html http://news.nationalgeographic.com/n...igion-culture/ http://www.foxnews.com/scitech/2010/...turkey-ararat/ ( Legg forøvrig merke til denne i artikkelen over: View All Comments (666) ) I utgangspunktet tenker jeg at Bibelen kan leses som en slags selvhjelpsbok ala A New Earth og alle disse i den sjangeren. Den er jo full av veldig mange fine setninger om det å leve, som man fint kan ta til seg om man så er kristne eller ikke. |
BiggieSmall; Jeg vet ikke, men jeg føler litt at uttalelsene dine faller ut i kynisme, det går jo an å bry seg om omverden, være det seg dyr, mennesker eller natur uten å bli vegetarianer eller treklemmer, liksom. Hvorfor skal vi alltid være så rasjonelle? Jeg synes det skal være litt rom for galskap, uten galskap blir vi beregnende skapninger uten en ny idé i hodet, tror jeg. Vel, jeg er liksom kunstner, så jeg trenger litt galskap.
Og, angående det psyhjulet, det var min daværende gærning av en kjæreste som satte i gang med det, og jeg måtte jo øve meg litt, hvorfor jeg til slutt fikk det til å gå den veien jeg ville, hvor lenge jeg ville, stoppe når jeg ville og snu når jeg ville, det aner jeg ikke, og ikke behøvde jeg å bruke hender i noen stor grad etterhvert heller. Men det gjorde nå det. Og jeg sørget for at alle vinduer og dører var stengte mens jeg holdt på, for å ha det utelukket. Jeg synes det var artig, bare egentlig, helt til jeg gjorde det samme med signalene på mobilen min, og ikke fikk de til å komme tilbake og måtte kjøpe ny. Det kan ha vært hva som helst, forsåvidt. Som sagt, jeg er like mye skeptisk som jeg er åpen, og kaster meg ikke over de mest fantastiske og overnaturlige forklaringene før jeg har gått gjennom det som er logisk. Men igjen, jeg synes det er litt tåpelig med å fortsette med en sånn nedlatende tone, det virker som om folk som er åpne for ting som ikke kan bevises (ennå) liksom skal være mindre begavede, og det er jo litt trist, da. Jeg får litt sånn Galileo Galilei-følelse av det hele. |
Sitat:
Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta Randi's challenge. $1.000.000 kan komme meget godt med for de aller fleste for ikke å snakke om hvor mange liv du kan totalt revolusjonere bare du klarer å spinne psi-hjulet under observasjon og kontrollerte omstendigheter. Desverre stiller jeg meg igjen skeptisk, for antageligvis har du en eller annen av de samme unnskyldningene alle andre selverklærte TK/PK'ere har alá "Jeg har ikke noe behov for anerkjennelse fra sånne som han!" eller "Verden er ikke klar for denslags, det hadde blitt missbrukt." osv.;) |
Sitat:
Gå tilbake til 50-60-70 tallet og les hva alle de store intellektene skrev om kristendommen i avisene. De MOSTE religionen uten blygsel og kjeppjaget den til den knapt er å finne igjen sin gamle form i små dalfører på sørlandet. Prøver en offentlig prest idag å snakke mot homofili (dvs. vær tro mot bibeltekst) kan han regne med å bli latterliggjort og må gå fra sin stilling. Ikke slik med andre religioner og trosretninger. Da skal man være høflig og respektfull (ekko fra hva gamle prester mente?) og helst ikke motsi eller sette spørsmålstegn ved hvordan en ellers rasjonell person gjerne med høy utdannelse som utmerket godt vet hva logikk er og ikke er, kan stå og forsvare sin overtro ved å bruke samme logikk-argumentasjon eller når det feiler svare med det generiske "det er mer mellom himmel og jord"..?! Og det er ikke snakk om å være mindre begavede, men at samme krav til rasjonalisme man bruker for å holde seg til Norges lover, eller et barns sykdom eller å ikke hoppe fra et fly uten fallskjerm, ikke har noen verdi når det kommer til å tro på ting som er uten repeterende målbar eksistens?! Galileo var nettopp som meg og Plastbox, han pekte på målingene og matematikken og postulerte at jorden gikk rundt solen og ikke omvendt. Han gikk ikke til Paven og sa, "jeg føler på meg i mitt indre at alle planetene egentlig har sjeler, og jeg vil kalle jorden for GAIA..!" nei han skrev en tørr bok som beviste at jorden og de andre planetene gikk i bane rundt sola. Fra Wikipedia: Sitat:
BiSm |
Sitat:
"La de sørmodige få vin å drikke så de ikke kommer sin møye i hu". Drikk deg snydens med andre ord! Det andre er: "Det er bedre at øse sin sæd i en skjøges buk enn at spille den på marken". Altså, ikke sitt hjemme å dra i snoppen, finn deg heller ei du kan ha ei hyggestund sammens med... Huske ikke nå hvor noen av dem stod, men har hatt mange gode diskusjoner! :lol: |
Eksemplet med Galielei handlet vel litt mer om de ekstisterende makteliters totale motsetning, enn at det var det samme ;).
Dette er en veldig interessant diskusjon, så lenge man kan angripe den nøkternt. Jeg er, som jeg har sagt flere ganger, ikke kristen, jeg er ikke religiøs, jeg tror vel heller ikke på engler i noen tradisjonell forstand. Men hvor interessante mine opplevelser er for allmennnheten vet jeg ikke, jeg vet hva jeg har opplevd, eventuelt tror jeg har opplevd, og det har i hvert fall ikke ført til at jeg har mistet bakkekontakten foreløbig, men kanksje heller til at livet mitt har noen litt mer interessante dimensjoner -for meg. Om jeg får til det med psihjulet i dag, aner jeg ikke, men jeg kan saktens prøve. Det har helt klart noe med konsentrasjon å gjøre, og ettersom mennesket sånn ellers er veldig styrt av en mengde ufrivillige impulser og inntrykk og whatnot så kan vel ikke kontrollerte tester alltid være så innmari enkelt. Jeg har tatt en test tilsvarende mensatesten to ganger, og fikk ganske forskjellige resultater, og vet at min mentale tilstand var på to rimelig forskjellige steder ved anledningene. Noen ganger føler jeg meg fullstendig tallblind og mister rekkefølgen hele tiden, andre ganger kan jeg regne en mengde summer i hodet hvor lett som helst stående på en fot og med en finger i nesen. Og, tro meg. Det går an å være lovlydig og irrasjonell, det er på ingen måte noen motsigelser. Jeg holder fortsatt en knapp på litt konstruktiv galskap :cool:. Og, for the record: Angående religion o.l, så er det nok en grunn til at det heter tro og ikke viten ;) |
Jeg tror ikke på engler som noe annet enn noe estetisk vakkert å hvile øynene på i forskjellige utgaver. Jeg mener definitivt at Märtha er helt fjern fra noen som helst virkelighet, og jeg vil gå så langt som til å si at hun trenger omfattende psykiatrisk hjelp.
|
Sitat:
|
Kom til å tenke på denne diskusjonen da jeg så dette klippet (og de to tilhørende etter det). Fascinerende likhetstrekk mellom Jesus og solen! For ikke å snakke om likhetstrekk med egyptisk mytologi og andre mytologier som er eldre enn kristendommen.
25. desember er datoen sola begynner å stige igjen etter å ha vært "død" i tre dager. Og 25. desember peker Orions Belte (ett annet navn er De Tre Konger og dette var også ett navn de brukte før) mot Sirius (lyssterk stjerne mot øst), og videre frem der står sola opp. Fra kristendommen: De tre kongene fulgte stjernen i øst for å finne fødestedet til Jesus. Sammentreff? Og det er mer, bare se klippet. |
Zeitgeist er genial! Last ned hele filmen! Den konspirerer om mer enn religion. Uansett, da, det at jeg ikke er religiøs, jeg skjønner greia med symbolbruk, og dette får meg like mye til å tro at alle religioner egentlig bunner i det samme :).
|
Ja, jeg har tenkt å se hele. Fikk bare tid til å se første del nå. Det jeg har sett til nå har fått meg også til å tro at de fleste religioner bunner ut i det samme - altså soltilbedelse.
|
Jeg er også soltilbeder, men jeg bruker faktor 25, minst :p. Høhø, neida, fra spøk til Halvor. Jeg liker måten de tilnærmer seg 11/9 på. Den delen med finans/kapitalisme er ikke sånn egentlig close to home nok, i hver fall ikke i forhold til referansene de bruker, men fortsatt veldig interessant!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette var en laaaang og innholdsrik tråd. Tror jeg bare svarer på det opprinnelige spørsmålet jeg. NEI, jeg tror IKKE på engler. MEN jeg tror på mye annet, og disse andre tingene er ikke ting jeg har valgt å tro på, men mer noe jeg føler jeg vet. Føler imidlertid ingen trang til å gå inn på hva dette innebærer her. Ellers skjønner jeg ikke at det trenger å være noen motsetning å være tilhenger av logikk og "treklemmer" samtidig?
Ja, jeg kan godt karakteriseres som treklemmer, det er en hedersbetegnelse syns jeg. :D |
Sitat:
Det ER vanskelig å forklare dette for skeptikere, jeg forstår at man er skeptisk. Jeg var det jo selv, for svarte. Dette er en indre reise man ikke kan ta bilde av - så, hvordan forklare, liksom? |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46. |