Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27586)

Carisma 09-09-09 13:50

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 767441)
Blir det for lite jod på denne kosten? Det er ikke så bra å ta for mye jod heller så vidt jeg har forstått.

På vedlegget til Metformin står det at de ikke må tas om man skal ta kontrastvæske som inneholder jod. Må man da ligge unna tilskudd også?

Photobscura 09-09-09 16:16

Jeg begrenser det jo selv en del, i og med at jeg ikke spiser meieriprodukter, særdeles lite sjømat, og aldri bruker bordsalt ...

inel 11-09-09 12:00

Denne tråden fikk meg til å sjekke TSH og FT4 sist jeg skulle ta blodprøver, men ble da tatt hos nevrologen så jeg fikk bare vite svarene over telefon. Bestilte time hos fastlegen etter å ha lest meg litt opp her, og i dag fikk jeg resept på Levaxin og spørsmål om hvorfor i all huleste jeg ikke gikk på det fra før;) Men jeg har epilepsi og det er stort sett det alle prøver har handlet om, pluss at bivirkninger som muligens kom pga lavt stoffskifte har jeg alltid tenkt at er pga epilepsimedikamentene... De siste årene har jeg i tillegg vært ganske slank pga noe epilepsi medisiner som hadde som bivirkning at man gikk NED i vekt, så det var ikke før etter at jeg sluttet på de og raste opp i vekt at det begynte å demre litt for meg.

Så TUSEN TUSEN takk til alle smarte mennesker her inne, dere har hjulpet meg masse ved å dele visdommen deres:klem:

Homer Simpson 11-09-09 13:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av inel (Innlegg 768384)
Denne tråden fikk meg til å sjekke TSH og FT4 sist jeg skulle ta blodprøver, men ble da tatt hos nevrologen så jeg fikk bare vite svarene over telefon. Bestilte time hos fastlegen etter å ha lest meg litt opp her, og i dag fikk jeg resept på Levaxin og spørsmål om hvorfor i all huleste jeg ikke gikk på det fra før;)

Flott at du fikk resept. Kan jeg spørre hvilke verdier på TSH og FT4 du hadde?
Jeg skal selv ta prøver neste uke...

Photobscura 11-09-09 13:06

Er det noen som har merket noe vektnedgang siden de begynte med kelp?
Jeg står fortsatt på den samme vekta, men har som før nevnt utrolig mange hyggelige helseeffekter ellers :). Jeg har jo også i denne perioden slutta på minipiller (Cerazette), i tillegg til en kraftig forkjølelse. Generelt sett kan det være at kroppen har en del å fikse opp i før den kan begynne å konsentrere seg om fettforbrenning, hehe.
Ikke at det bare er vekta det handler om, men det hadde i alle fall vært fint å få kroppen under diabetesmarginen ;)

LilleM0r 11-09-09 16:12

Vanskelig å si. Jeg har gått ned 3,1 kg på fire uker - men jeg er jo på "festival" også, så det kan skyldes det eller eventuelt en kombi.
Jeg har tatt en pause fra kelp'en for å se om det er noen endring, har vært en uke uten og føler meg mer oppblåst - mer veske.
Tor dere det kan ha en sammenheng?

inel 11-09-09 17:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson (Innlegg 768401)
Flott at du fikk resept. Kan jeg spørre hvilke verdier på TSH og FT4 du hadde?
Jeg skal selv ta prøver neste uke...

Jeg hadde TSH på 6,7 og FT4 på 13. Dette er ikke fastende, men det hadde visst ikke noe å si sa legen. Og hun var ikke engang i tvil om at jeg trengte Levaxin.

Karbosara 11-09-09 18:38

Ligger på samme vekta...men går ikke opp eller...

Jabba 11-09-09 18:57

Har også spist Kelp en stund nå....vekta er sånoenlunde lik - mer opp enn ned....uheldigvis...

Photobscura 11-09-09 19:22

Jabba, du har jo hatt en super vektnedgang!!

nattinatt 11-09-09 22:57

Jaha ja,kan det være derfor det er så vanskelig å få vekta mi videre ned pga at kroppen har no sidan juni måtte kjempe med infeksjoner i kroppen? Eg og bruker kelp,har tatt det i to veker iallefall. No skal eg prøve ny kur mot kronisk bihule bet,men gjerne blir det op på meg og. Men som de seier overfor her, så har vel kroppen nok å ordne opp i når den ikkje er frisk. Hjelper vel ikkje med trening i vilden vei heller då. Og klart formen ikkje er alldeles på topp akkurat no. Men kelp skal eg fortsette med tenker eg

Abbe 11-09-09 23:56

Ned og ned, 200gram ble det jo... :D

Karbosara 12-09-09 20:00

700g ned siste uka!:heia:

Kjenner meg helt fin! Ble litt bekymret etter på ha lest litt om Kelp og virkningene noen har opplevd, men jeg har nå tatt to Kelp hver dag i to uker og jeg merker ingen negative endringer. Tror jeg skal bruke opp boksen og så ta en pause og se om jeg merker endringer igjen. Skal dessuten til legen på min halvårige blodprøveraid...da får vi se om det merkes på prøvene...hehe...kanskje jeg kan gå ned på mengde Levaxin? Hadde vært gøy!:ja:

Homer Simpson 13-09-09 21:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av inel (Innlegg 768474)
Jeg hadde TSH på 6,7 og FT4 på 13. Dette er ikke fastende, men det hadde visst ikke noe å si sa legen. Og hun var ikke engang i tvil om at jeg trengte Levaxin.

Ok, spennende å se om du får mer fart i vektnedgangen nå...
Sist jeg tok prøver (nov 08) var TSH: 7,6 og FT4 15. Merkelig at ikke legen ga meg Levaxin den gang, men vi får se hva verdiene er nå.

En ting er sikkert, og det er at jeg har lagt på meg ca 7 kg siden november i fjor (etter "bare" 14 kg ned på 1 år lavkarbo", samtidig som jeg har levd etter Skaldemanns prinsipper. Jeg har riktig nok trent styrketrening i samme periode, men jeg trodde at "mere muskler - mere forbrenning" skulle få fart på tingene.

Jeg føler ikke selv at jeg har blitt "større" så det er kanskje muskel-kilo vi snakker om, men vomma er nå der likevel, så jeg tror/håper det vil hjelpe å få fart på stoffskiftet.

Skal til legen onsdag...

inel 13-09-09 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson (Innlegg 769436)
Ok, spennende å se om du får mer fart i vektnedgangen nå...
Sist jeg tok prøver (nov 08) var TSH: 7,6 og FT4 15. Merkelig at ikke legen ga meg Levaxin den gang, men vi får se hva verdiene er nå.

Du skulle absolutt hatt Levaxin! Legen min sa at FT4 helst skulle være oppmot 22, og referanseområdet på TSH ligger langt under 7,6 i hvert fall:eek: Håper du får gjort noe med det nå:)

Jeg har begynt på den vanlige startdosen på 25 microgram, legen regner med at dosen må økes igjen om seks uker. Så har ikke sånne kjempe forventninger for at jeg ser noe på vekten sånn med helt gang, men krysser jo fingrene for at det skal hjelpe etterhvert! Kanskje litt for høye forhåpninger..:rolleyes:

Lykke til! :goodluck:

Viclin 13-09-09 21:57

Du har en oppdatert lege, Inel, som ser på FT4 i stedet for å se seg blind på TSH.
Mange bør ligge høyt på FT4, jeg tror jeg er en av de. Men siden TSHen min er lav, får jeg ikke øke mer på Levaxinen.

Elizabethcita 13-09-09 22:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 768402)
Er det noen som har merket noe vektnedgang siden de begynte med kelp?

Ja, jeg begynte med kelp på mandag, og har gått ned 1,4 kilo siden da faktisk. Og dette er etter at jeg har stått bom fast i et par måneder. Så jeg tror det er noe der... :)

Photobscura 13-09-09 22:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elizabethcita (Innlegg 769482)
Ja, jeg begynte med kelp på mandag, og har gått ned 1,4 kilo siden da faktisk. Og dette er etter at jeg har stått bom fast i et par måneder. Så jeg tror det er noe der... :)

Så bra Jeg har gått ned en halv kg etter en all time high på vekta, i alle fall innenfor hva jeg anser som min naturlige variabel. Håper det fortsetter!

Jabba 02-10-09 18:01

Lager litt liv i denne tråden igjen....
Hvordan synes dere Kelp funker etter å ha brukt det en tid?

Photobscura 02-10-09 18:07

Ingen virkning på vektnedgang i alle fall ...

Kitt 02-10-09 18:14

Etter 5 uker på 2 tabletter daglig har jeg kun merket en ting, og det er at anfallene med øresus faktisk er så og si fraværende!:)
Hadde et lite tilløp hvor jeg hørte det velkjente klikket og ventet at nå kommer det, men det sa bare svisj, og så var alt fint igjen!:D

Vurderer å øke med en pille til i de neste 5 ukene, for så å øke til maks dose om jeg enda ikke merker noen forskjell!

Alkazelters 02-10-09 18:24

Jeg ser at det flere steder anbefales å ikke ta kelp sammenhengende over lang tid, da man kan få for mye jod. Gjelder dette så lenge man samlet ikke overskrider anbefalt daglig inntak? Sagt på en annen måte: Hvis jeg tar to kelp daglig, og får cirka samme mengde gjennom kosten, er det noen grunn til å ta pause fra kelpen av og til? Jeg har tatt kelp i cirka to måneder, og har absolutt fått en oppsving i energinivået!

Jabba 02-10-09 18:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 777682)
Ingen virkning på vektnedgang i alle fall ...

Samme her......
Synes ikke jeg merker så mye på energien heller....
Vel, da har jeg iallefall prøvd.....

Photobscura 02-10-09 18:46

Jeg tør faktisk nesten ikke å slutte, for jeg er mye mer våken, og har ingen muskelsmerter etter at jeg begynte med kelp, bare et døgn uten kelp, og jeg får stikk i musklene igjen, og er merkbart mye trøttere i trynet om morgenen. Ikke minst så er det noe helt annet å bruke kontaktlinser med kelp :)

Abbe 03-10-09 01:18

Hadde et par dager der jeg følte meg svimmel og uvell, testa med å gå ned til 1 kelp tablett om dagen og det letta... Men om dette hadde noe med ei ukes vedvarende mildt migreneanfall eller noe annet å gjøre, det vet jeg ikke (var samtidig).

Rin 03-10-09 06:09

Jeg begynte med kelp ca samtidig som jeg kom i ketose, ikke på grunn av vektnedgang men fordi jeg også er en av dem som alltid har hatt "lavt, men ikke lavt nok" stoffskifte ifht medisinering. Det er følgelig litt vanskelig for meg å bedømme hva som er resultat av hva, men jeg opplever som Photobscura at øynene ikke er så innmari tørre hele tiden. :)

Alkazelters 31-10-09 00:43

Etter å ha tatt Kelp (to om dagen) i snart tre måneder har stoffskiftet gått opp en god del og grenser mot hyper. Ft4 hadde gått opp fra 17 til 22, mens TSh har gått fra 1.2 til 1.0. Legen anbefalte meg å droppe kelp. Men på den annen side har strumaet mitt nesten blitt borte i løpet av denne tiden. Muligens ikke så lurt å spise disse tablettene om man allerede får i seg mye jod gjennom kosten? Er det bare meg som har problemer med å finne ut hvor mye jod det er i diverse varer?

Photobscura 31-10-09 02:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters (Innlegg 789399)
Etter å ha tatt Kelp (to om dagen) i snart tre måneder har stoffskiftet gått opp en god del og grenser mot hyper. Ft4 hadde gått opp fra 17 til 22, mens TSh har gått fra 1.2 til 1.0. Legen anbefalte meg å droppe kelp. Men på den annen side har strumaet mitt nesten blitt borte i løpet av denne tiden. Muligens ikke så lurt å spise disse tablettene om man allerede får i seg mye jod gjennom kosten? Er det bare meg som har problemer med å finne ut hvor mye jod det er i diverse varer?

Det er ikke så lett å si. Men det er jo anbefalt å gå to uker av og på Kelp. Jeg har ikke gått ned noe mer i vekt sånn jevnt over med kelp, men jeg har gått fri for muskelsmerter (som nålstikk på innsiden av musklene, særlig i brystet og mellomgulvet), våknere om morgenen, hakket mindre brainfog (glemmer så mye fra et sekund til et annet) etc.
Jeg merket nesten etter tjuefire timer at det kom tilbake, så jeg tør ikke å ta noen pauser. Er alt for digg å slippe den stikkinga f.eks.
Har ikke testet stoffskiftet etter jeg begynte med kelp.

Alkazelters 31-10-09 10:42

For min del er også alt annet enn høyt stoffskifte bedre. Særlig energinivået har blitt høyere. Får prøve å ha pauser regelmessig!

sma 03-02-10 15:12

Veldig interessant tråd dette! Jeg vurderer å kjøpe KELP i dag, eller alger i alle fall. Finner ingenting som heter KELP her jeg bor.

Noen som vil oppdatere hvordan det går?

Photobscura 03-02-10 15:21

Ingenting å si for vekta, men jeg har mindre symptomer i alle fall.

arnakristin 03-02-10 18:28

Hei,
Hjalp ikke noe på vektnedgang, men fikk bittelitt mer energi...

Photobscura 03-02-10 19:11

Jeg har faktisk blitt litt avhengig av de kelp-tablettene. Om jeg glemmer å ta dem så går det en dag så får jeg tilbake muskelsmertene og tåkehodet :o

Jabba 03-02-10 19:35

Hjalp ingenting på vekta, men jeg fikk også mer energi. Dette var når jeg brukte det første glasset med Kelp jeg kjøpte på nettet.
Jeg kjøpte min neste glass i helsekost. Etter kort tids bruk så skjedde det noe rart.....det føltes som om halsen ble "for trang", noen ganger følte jeg at jeg ikke fikk puste. Halsen føltes hoven. Da turte jeg ikke spise mer Kelp og kort tid etter jeg sluttet forsvant følelsen av å ha for liten hals. Har fremdeles 2/3 igjen av glasset - men tør ikke begynne igjen.
Hva skjedde mon tro?

Photobscura 03-02-10 20:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 826243)
Hjalp ingenting på vekta, men jeg fikk også mer energi. Dette var når jeg brukte det første glasset med Kelp jeg kjøpte på nettet.
Jeg kjøpte min neste glass i helsekost. Etter kort tids bruk så skjedde det noe rart.....det føltes som om halsen ble "for trang", noen ganger følte jeg at jeg ikke fikk puste. Halsen føltes hoven. Da turte jeg ikke spise mer Kelp og kort tid etter jeg sluttet forsvant følelsen av å ha for liten hals. Har fremdeles 2/3 igjen av glasset - men tør ikke begynne igjen.
Hva skjedde mon tro?

Høres ut som om skjoldbruskkjertelen din har blitt overstimulert. Det kan skje med overdrevent inntak av jod, så det var sikert like greit at du sluttet.

Karbosara 03-02-10 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 826243)
Hva skjedde mon tro?

Samme her. Alt var bra til å begynne med, men så begynte det å snøre seg sammen i halsen. Har tatt meg en pause nå...

Hjalp ikke for vekta.:)

Siriliss 15-02-10 13:11

Hei!

Dette er en veldig interessant diskusjon. Jeg har ikke orket å lese alt siden det var så mye, men jeg merket meg at dere snakket om å ta jod sammen med Levaxin. Jeg leste også noen som anbefalte å kutte ned og etterhvert slutte med Levaxin. Jeg har selv lavt stoffskifte, og jeg vil på d sterkeste IKKE anbefale noen om å slutte med Levaxin. Har du den autoimune varianten av lavt stoffskifte (de fleste har denne) så brytes kjertelen sakte men sikkert ned av ditt eget imunforsvar. Siden skjoldbruskkjertelen er det eneste organet som trenger jod, er det ikke anbefalt å spise jod-tilskudd av personer med lavt stoffskifte. Det er mulig at personer med delvis fungerende kjertel kan oppleve en lindring i symptomene, men jeg vil råde dere til å høre med lege om akkurat dette. Slutt ikke med Levaxin uten å ha snakket med legen. Man kan også ha en forbigående betennelse i skjolbruskkjertelen. Har man hatt denne varianten, kan kjertelen bli helt frisk etter en tid, og man trenger kanskje ikke Levaxin lengre. Men nok en gang: Hør med legen din!! For mer info om stoffskifteplager: www.stoffskifte.org

Photobscura 15-02-10 13:58

Nå stemmer vel ikke det at skjoldbruskkjertelen brytes ned fordi man har lavt stoffskifte, men bare blir mindre aktiv.
Jeg hadde selv en veldig lindring av kelp, men, og det var egentlig litt komisk, for bare en uke eller to etter at Jabba skrev om sine symptomer med trykk i strupehodet, så begynte jeg å kjenne noe lignende. Først trodde jeg det 'bare' var noe slags panikkangstsymptomer (som kvelningsfornemmelse), men det føltes i grun annerledes, og jeg kjente det mer og mer.
Jeg har nå tatt en pause fra kelp, og trykket har letnet. Jeg har faktisk mindre muskestikk nå enn før jeg begynte med kelp, men de er delvis tilbake. Er nok trøttere om morgenen enn uten kelp.
Jeg skal på oppfølging hos spesialisten jeg går til snart, og forhåpentligvis få tatt noen prøver for å sjekke ståa, for deretter vurdere medisinering. Håper jeg slipper!

Elizabethcita 15-02-10 16:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 832330)
Nå stemmer vel ikke det at skjoldbruskkjertelen brytes ned fordi man har lavt stoffskifte, men bare blir mindre aktiv.

Ved den autoimmune varianten så er det nok sånn at kjertelen over tid brytes helt ned dessverre.

Jeg har den autoimmune varianten, og har også prøvd meg på kelp i noen måneder nå. Jeg sjekker verdiene mine jevnlig, og de har ikke bedret seg etter at jeg begynte med kelp. Hos meg minker kjertelen fortsatt, og er nok snart borte. Men det jeg derimot opplever med kelp, er at muskelsmertene mine har minsket litt. i tillegg ga det meg en liten kickstart på vekta igjen den gangen jeg starta med det, så da holder jeg trofast på ei stund til:p

Photobscura 15-02-10 16:30

Jeg har hørt at det ikke nødvendigvis stemmer, og at det finnes de med den autoimmune varianten som har kunnet slutte med medisin, og at kjertelen siden har kommet seg. Jeg vet ikke nok til å kunne henvise til kilder, men når jeg vet om at det finnes de som har hatt dette i årevis, og opplevd å bli mer eller mindre friske av det, så setter jeg spørsmål til om dette faktisk stemmer. Jeg har også hørt at medisineringen i tilfelle kan være skyld i ødeleggelsen av skjoldbruskkjertelen, og ikke sykdomsstilstanden i seg selv.
Men jeg skal ikke krangle på dette her, altså. Dette er bare hva jeg har hørt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.