![]() |
Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
Jeg testet blodsukkeret etter inntak av en atkinsbar. Det steg 0,6 på to timer. Det vil jeg si er temmelig marginalt. Så, jeg vet ikke om dette er individuelt, men jeg får ikke så store utslag i alle fall, hvilket vel betyr at jeg ikke absorberer så innmari mye av maltitolen.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Her er ett søk, her er ett annet. Ikke bare smaksatt flytende stevia som kommer opp, men tror de fleste smakene er med på disse to søkene uten altfor mange andre treff. |
Hmmm.. Jeg fant en nettbutikk i Norge som selger det. Det selges kun som dyrefôr, for det er ikke godkjent som menneske at enda...
|
Sitat:
|
Men hvis maltitol er forbudt, kan jeg ikke spise den mørke Cavalier sjokoladen da?? :( Hvilken sjokolade kan jeg kose meg med på lørdager da?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har diabetes og spiser cavalier sin mørke sjokolade, mitt blodsukker stiger ikke av denne....
|
Jeg skjønner ikke helt disse greiene her jeg.
Sukrin tar meg ut av ketose, men det gjør ikke natreen. Bør jeg likevel velge sukrin framfor natreen da? Drikker 2-3 krus koffeinfri kaffe med litt fløte og sukketter daglig. Vil dette si at jeg ikke bør ha sukketter i kaffen min eller bruke sukrin? |
Sitat:
|
Nå har ikke jeg bruk sukrin så mye, men jeg har da hatt litt når jeg har laget iskrem med bringebær, og jeg laget en lavkarbobløtekake med sukrin i.
De gangene jeg har spist dette, så har jeg gått ut av ketose ja:confused: |
Sukrin skal liksom være det sikreste søtningsmiddelet (selvom det smaker dritt). Det kan jo være at resten av ingrediensene i kaken fikk deg ut av ketose. Bringebær, fløte, hva enn bunnen besto av. Hvis du testa med stick 2 timer etter siste måltid på dagen, da. Testa du utenom det så er det ikke noe reellt resultat.
|
Sitat:
|
Da har jeg brukt endel tid på å lese gjennom denne tråden som jeg ble anbefalt å lese etter en diskusjon ang. sukkeralkoholer.
Takk for linken, det er en bra tråd! Men jeg skjønner at det er stor uenighet i hva som er sunt og hva som gir blodsukkerstigning, og min egen konklusjon, (kun dokumentert på meg selv og ingen andre!) er at jeg ikke får noe betydelig blodsukkerstigning av maltitol heldigvis, (jeg kunne ikke levd ett liv uten godiser :rolleyes:) Det jeg ikke skjønner er at en som er så opptatt av f.eks maltitol og hvor uheldig den er likevel går ut og skriver at han drikker mye ColaZero som inneholder aspartam som egentlig er en effektiv maurgift, (dette er det Dr Annika Dahlqvist som skriver, ikke noe jeg har funnet ut av ;)). Jeg drikker ColaZero selv jeg altså :rolleyes: Min konklusjon er: jeg skal leve resten av livet på lavkarbo, (ikke ketogent da jeg ikke slanker meg), og kan ikke klare å leve helt optimalt og kun på sunne matvarer, jeg må leve på en måte som gjør at jeg synes lavkarbo er ett godt og fullverdig kosthold for meg. Og jeg må ha litt sjokolade, kaker, ColaZero innimellom for å kunne ha det bra. Jeg lever en gang og da vil jeg leve bra, men så helsemessig bra som jeg klarer. Vi er alle forskjellige og vi har forskjellige behov, vi lever på lavkarbo av forskjellige årsaker og må selv finne frem til hvordan vi vil leve og hvilke grenser vi skal sette for hva vi får i oss. Fint med opplysninger om hva som inneholder hva! Jeg leser det og er uenig i mye og enig i mye, og så bruker jeg dette til mitt eget beste ;) PS: jeg savnet vel egentlig at mr mucle sine påstander ble dokumentert ordentlig. Hvor kommer disse opplysningene fra? Jeg sier ikke at de ikke er riktige! Ikke misforstå, men det er alltid godt å høre hvor infoen kommer fra, om den er dokumentert og forsket frem eller om det bare er ens egen mening :) |
Sitat:
:) |
Hei! Hvilken søtningserstatning skal jeg bruke da? :confused:
Kjøpte Splenda men det inneholder jo Maltodekstrin.. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Mener ikke å kritisere det du skriver, synes det er interessant:) Samtidig har jeg lest flere steder at de lærde strides om hvordan kroppen vår reagerer på malitol, er det helt sikkert dette du skriver? Lite hjertesukk fra meg da, som har spist mye som er søtet med nettopp det. Samtidig har ikke det ødelagt noe for min vekt, blir derfor ekstra nysgjerrig på om vi helt sikkert vet at det du skriver stemmer. I så fall, vet du om noen alternativer til feks sjokolade som ikke er søtet med det? For meg er det viktig å kunne kose meg i matveien også, selv om jeg spiser lavkarbo, men vil jo helst velge de beste produktene :)
|
Sitat:
Regner med at vann med "vanilla toffee" ikke ville være spesielt godt. :D |
Sitat:
Nesten alle egner seg faktisk. Toffee eller sjokolade var ikke suksess for å smaksette vann, men f.eks. vaniljekrem eller hasselnøtt var overraskende godt og er av mine favoritter. Jeg har også lagt merke til at stevita sine ikke blir like bitre, men de er også mindre søte så flaska varer ikke like lenge. Wisdom Natural sine gir mer for pengene. Stevita har bare plastklemmeflaske med bittelite hull mens Wisdom Natural har glassflaske med dråpeteller. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
leste på sukrin - 100% karbohydrat sto det.. å så sto det hvorav sukkerarter 100%..
skjønner ikke det der helt.. man skal jo unngå karbs.. hmm.. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
takk:D
|
Sitat:
Hei. Jeg vet dette er et par måneder siden nå. Men etter å ha begynt på lavkarbo igjen. Og denne gangen for å endre kostholdet til en livsstil. Og dermed sagt ikke være i Ketose hele livet. Derfor enig i at disse ketose sticksene egentlig blir helt unødvendig og irrellevant for min del også. Har blitt fryktelig forvirret av alt dette søtnings styret og hvor alle sier forskjellige ting om disse sukkeralkoholene. Men må bare si. Veldig veldig enig med 'bevaremegvel' her. At dette er jo noe som kommer ann på person til person. Hva en tåler av sukkeralkoholer og hva man får blodsukkerstigning av. Noe man bare må finne ut av selv. Og jeg regner med alle som går på lavkarbo vil leve et mest mulig sunt liv men og kunne kose seg innimellom. Og derfor blir dette ofte med sukkeralkoholer. Greit at folk har forskjellige meninger om disse. Men for å kunne finne ut selv hva man får blodsukkerstigning av og ikke, så er vel da egentlig disse ketosesticksene helt ubrukelige da eller? Altså først og fremst måtte jeg jo prøvd meg i ketose for en stund for å finne ut av det selv. Det skjønner jeg. Men når jeg ser det dere skriver her. Så er det vel egentlig ganske vanskelig og finne det ut med disse :confused: mtp at det har mye og si med et måltid med mye fett eller ikke. Mye vann i kroppen eller ikke. Osv hmm. Spørsmålet mitt er egentlig (kanksje et dumt spørsmål). Men om det beste må vel da være og sjekke det med et blodsukkerapparat? og om man får kjøpt noe salg av dette på apoteket? :p |
Sitat:
|
Sitat:
Var faktisk og kjøpte det på apoteket i dag. :D Fulgte jo da bare med 10 stk prøver. Så tusen takk for tipset :) Det skal jeg gjøre. Ja, jeg har jo ikke Diabetes. Blir jo da for å sjekke om jeg reagerer på Maltitol osv :) Vet du forresten om jeg kan teste meg med en gang nesten etter jeg har spist da sjokolade med maltitol i f.eks? :) Eller må jeg vente en stund? Takk for svar :) |
Hmm, når jeg trykker på linken for å bestille teststripes så kommer det bare at "siden kan ikke vises" :-/ Men får vel kjøpt løse på apoteket også. Eller vet du om en annen side? :) :)
|
Sitat:
Sitat:
|
Det er jo helt umulig å vite, når jeg ikke vet hvilket merke du har kjøpt. :p[/quote]
Hehe :rolleyes:. Ja, altså. Det var da Freestyle Lite :). Og var inne på Abbott.no. Men det gikk visst ikke. Så kjøper bare flere på apoteket, om det går ;) |
Noen som har prøvd seg på tagatose?
Volvojenta |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43. |