![]() |
Sv: Fettfestivalen
Nå forlater jeg fettfestivalen for en stund. Har ikke merket særlig forskjell på 10 eller 30 karboer, bortsett fra at det er lettere å ligge på 30. kan variere mer i matveien. Så jeg holder meg på 20-30 nå tenker jeg.
Jeg har bestemt meg for å ta blodanalyse(ph-miraklet) for å sjekke om det er sopp/parasitter i blodet som gjør meg så kraftløs og trøtt. eller noe annet de finner ut av(alternativt, ikke hos legen). Lykke til til dere andre som fortsatt er med:) |
Da er jeg klar, i morgen starter jeg min fettfestival!!
Blir veldig spennende siden min kropp nekter å gi slipp på noe som helst, med unntak av litt i starten (september 2008) Jeg erklærer med dette, min krig mot kroppen, for åpnet!! Fett skal fett fordrive:D |
Lykke til Lillemor. Det er godt å være på fettfestival. Jeg vurderer å ta en ny runde når alle ferier er unnagjort.
|
Så bra, Lillemor! Jeg holder på å skrive et innlegg til Photobscura som jeg tror har noen gode (og kanskje nye) idéer i forhold forbrenning og langvarige platåer. Men det tar nok noen dager til før jeg er i mål. Sjefen i heimen dro nemlig frem en imponerende liste med arbeidsoppgaver til ferien min :(
I mellomtiden får du ha lykke til på festivalområdet! Det er et deilig sted å være :) |
Tusen takk, jeg gleder meg:)
Chuncy, kommer du til å poste innlegget ditt her? Er veldig spent:) Jeg har lest det meste av det du har skrevet her inne - og blir fasinert av din nyskjerrighet på temaet - samt Pål sine innlegg - og forskning.no:p Ja, det meste som skrives her inne faktisk.... Så fettfastivalen er godt planlagt - det eneste jeg kommer til å gjøre andelreldes enn deg, er å trene:) Så kan jo jeg forske på om trening i tillegg til fettfestival gir enda bedre resultater;) Venter i spenning på dit neste innlegg.... |
Jeg har forsåvidt en moderat fettfestival ute og går, spiser fettrik mat, men trykker ikke i meg mest mulig fett som jeg gjorde under festivalen.
Unngår meieriprodukter, søtstoffer, nøtter og spiser kun belgefrukt unntaksvis. Liberalt med grønnsker. Ellers blir det for mye å tenke på, ettersom jeg fortsatt sliter med mitt evige platå :rolleyes: .. :o Sitat:
Skal forresten til legen i morgen og tyde resultater av den siste glukosebelastninga mi, har nok en mistanke om at det heller ikke blir noe metformin denne gangen, ettersom resultatene var ganske identiske med sist gang, men jeg har en plan! Jeg skal få han til å skrive en henvisning til Wilhulmsens kvinneklinikk i Drammen, der har jeg nytte av å gå av flere årsaker også, så det blir mange fluer i en smekk :D Som sagt, Chunky, gleder meg til å lese hva du har kommet fram til :spent: |
Så spennende! Jeg gleder meg til å høre hvordan det gikk. Regner med at du har kjørt på med noe mer karber de siste dagene? Jeg har lest flere studier som viser at langvarig lavkarbokosthold øker glukoseintoleransen, og da er det kanskje ikke noe sjakktrekk å stille i ketose :)
De forrige resultatene dine var helt i grenseland, og peptid-c på 900 er litt for lavt for behandling. Beslutningsgrensen ligger gjerne på +/- 1400, men så vidt jeg har skjønt blir det heller ikke iverksatt behandling basert på peptid-c-verdier alene. Lykke til! |
Sitat:
De var faktisk over grenseland, de blodprøvene. Det er bare allmenleger som anser c-peptid på under 1400 som ubetydelig. Kvinneklinikken jeg snakker om opererer i likhet med f.eks Lindbergklinikken med de verdiene som var gjengs fram til 2001, altså <700. Samt mine blodsukkerverdier, samt at jeg har en midje på over 88 cm, samt at forrige gu jeg var på så kunne legen se rester av PCO. Det blir en ganske fet sum når man legger det sammen. Jeg tror uansett at dersom noen kan hjelpe meg med akkurat dette, så er det ikke fastlegen min :o. Enn hvor fantastisk han er, så tror jeg dette problemet går han langt over hodet ... |
Sitat:
Har lurt litt på fordelingen mellom fett/proteiner, karber holder eg på 8-20 alt ettersom. Spiser for lite fett ser jeg,hehe.... |
Ja, dette er i tillegg inkludert masse smør! Smør til å steke på. stekefett helt tilbake på maten, kryddersmør på nakkekoteletter etc.
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg tok ikke c-peptid den gangen for tre år siden da jeg fikk påvist insulinresistens, men jeg tør nesten ikke tenke på hvor høy den må ha vært. At Lindbergklinikken og enkelte andre legensentere jobber ut fra litt mer snevre verdier sier ganske mye om dem og deres ekspertise. Jeg forventer ikke at en allmenlege har den kunnskapen innenfor kosthold og følgesykdommer av et dårlig et ... Jeg tror ikke majoriteten tar seg tid eller bry med å tale WHO midt i mot :o. Nå har jeg fått time hos Dr Willumsen på Willlumsens kvinneklinikk i Drammen, det er ikke før oktober, men det er det verdt, for hun er den eneste der som ikke er privatpraktiserende. De har sogar S. Hexeberg der, som tidligere jobbet på Lindbergklinikken, og da jeg bestilte time i dag og kort beskrev problematikken fikk jeg faktisk tips av hun jeg snakket med på telefonen om å kutte ned på karbohydratene, hehe. Jeg fikk fort forklart at jeg har levd ketogent mer eller mindre i tre år, derfor er det ekstra mistenkelig at jeg ikke går ned i vekt, og at verdiene mine fortsatt er noe høye. Ser veldig fram til dette, ikke minst å møte en fagperson som tenker som jeg gjør kostholdsmessig :) |
Helt på siden dette her, men det er akkurat på samme måten de blir kvitt fattigdom i Norge. Ved å gå over til OECD-standard på 50% av medianinntekten i stedet for 60% som er EU-standard, slipper vi blant annet at alle minstepensjonister blir fattigdefinerte. Vips så var vi kvitt et stort problem. Fattigdomsgrensen gir signaler om hva politikerne mener er akseptable levekår i et gitt land. På samme måte gir gjennomsnittsverdier for det som så fantastisk blir kalt for livsstilssykdommer (diabetes inkludert) at terskelen for å bli akseptert som syk øker i takt med at disse sykdommene blir vanligere i befolkningen.
Det toppes av at pensjonene reduseres i takt med at levealderen øker. Men det er vel også selvforskyldt, eller hva? |
Åh, tell me about it! Minsteinntekt for stønad og såkalt fattigdomsgrense vet jeg smertelig mye om :(
|
Jeg er så utrolig glad!!!!:heia:
- 2 kilo siden forrige mandag!!!:heia: Fettfestival virker - også for meg!!:heia: Til tross for masse alkohol og to konfektkakebiter på lørdag... Men jeg får detkanskje igjen denne uken? |
Jeg hører vell antagelig hjemme i denne tråden, har spist kun kjøtt (bacon / biff / kjøttdeig osv) og drukket vann/grønn te / cola light i 8 dager nå. En god del majones til hører med, spesielt til baconet og eggene ;)
|
JEG VIL OGSÅ VÆRE MED!!! :D Er det sånn at karbene får jeg fra grønsakene?
Er det noen grønsaker man styrer unna? Kan en dag se sånn ut ; frokost 2 egg 3 striper bacon, majones lunch: 1 kyllinglår middag : hjemmelagde kjøttboller av kjøttdeig og egg med tacokrydder , et par sjampingjonger, et par cherrytomat kvelds: kyllinglår eller egg og bacon jeg er veldig forelska i kaffe med kremfløte, men jeg er absolutt villig til å kutte ut alle meieriprodukter... kan man bytte majonesen mot fløte? Huff, jeg er ikke inne i tellinga enda... |
Skjer visst ikke så mye i denne tråden...
|
Legger man på seg igjen hvis man etter en stund på Fettfestivalen begynner å spise ketolyse -ish (altså inkl. grønnsaker)???
|
Sitat:
|
Sitat:
På fettfestivalen så spiste jeg ingen grønnsaker annet enn litt agurk. Kylling er for magert, egg og bacon er finfint! Husk på å helle tilbake stekefettet over maten etterpå. Fløte er FYFY, majones er finfint! Les tråden på ny, så slipper du å stille så fundamentale spørsmål ;). Dessuten; Fettfestivalen var bare en idé jeg kom på inspirert av bl.a Chunky, Ciss og Skaldeman - eller for den saks skyld steinalderkvinnen/mannen, fullstendig blotta for karber (nesten), og så mye fett som man kunne spise. En platåknuser, altså. Jeg klarte ikke dette i lengden, enn om jeg føte meg fysisk sett bra, så kjeda jeg meg, på kjøkkenet og under måtltidene. Men, det var veldig bra på mange måter! Jeg fikk babyhud, svetta knapt en dråpe, skarp som en synål, i det hele tatt veldig bra. Og, sånn helt til slutt, jeg vet ikke hvor lang erfaring du har med lavkarbodietter, men fettfestivalen er for viderkommende, som kjenner kroppen sin godt. Håper du hadde noe nytte av dette, jeg har drukket fire glass rødivn og er kanskje ikke i mitt ess i skrivende stund. |
Sitat:
Dette var helt nytt for meg... |
Det står masse om det på forumet. Men 1-2 gram protein pr kg kroppsvekt er det vanlige å regne med. Nærmere to om du er aktiv, og ned mot en om du ikke er det. Overdrevent inntak av proteiner kan være uheldig for vektnedgang ettersom et eventuelt overskudd gjøres om til glukose.
|
Sitat:
|
Ikke så vidt jeg vet. Hjernen trenger jo litt glukose hver dag, og om det ikke kommer noe via kosten, så omgjør kroppen protein til glukose. Overskuddet må jo gå et eller annet sted. Dette er hva jeg har fått forklart flere ganger, og det er visst en typisk ting å begynne å passe på dersom man står stille på vekta.
|
Når man først tror man har taket på dette kostholdet så dukker det opp nye ting:p på tide å bruke mer tid på dette forumet slik som i begynnelsen:o
|
Vet ikke om denne tråden fortsatt er i live, men jeg prøver meg...
Har stått stille lenge nå, og kom over denne tråden, samt den til Chunky. Jeg lurte bare på om man kan ta Cocosa for å fylle på med fett? Jeg ser at denne fettfestivalen er virkelig verdt å prøve for min del :) Kan trolig ikke bli verre... |
Vel, vi har vel blitt litt eldre og klokere siden sist :)
Fett er supert for å få opp forbrenningen. Men det er viktig at det kombineres med tilnærmet null karbo. Samtidig må du være obs på å få i deg nok protein. Vet ikke om jeg vil anbefale cocosa-shots uten samtidig å følge med på at kaloriinntaket er under kontroll. Men et par uker med fettfestival er absolutt verdt å forsøke for å få fart på sakene. Lykke til! |
Sitat:
I forhold til protein, så er det nok ingen fare for at jeg ikke får i meg nok. Jeg tror jeg får i meg for mye... Dog er jeg litt dårlig på å sjekke hvor mye jeg faktisk får i meg. I forhold til Cocosa og kaloriinntak, så trodde jeg bare man kunne kjøre på så lenge kh nesten uteble? Vet du hvor mye Ketolyse-pølsene innholder i forhold til fett og protein? Synes forøvrig at festivalen skal settes i gang igjen. I hvert fall hvis fett+protein-karbohydrater=vektnedgang :) |
Sitat:
Regn litt på det, hvor mye kalorier det blir fra maten din. Kalorier betyr ikke alt, men spiser du FOR mye, så vil jo ikke kroppen gidde å bruke av kroppsfettet;) |
Sitat:
Dersom jeg ikke tilfører noe annet fett enn smør ved steking og spise kjøtt som det er fett på, så vil jeg trolig ikke gå over grensen. Eller? |
Sitat:
Ligger forøvrig en plass mellom 15 og 25g karbo pr dag, litt fra og til. |
Sitat:
Jeg gikk ned i starten, men nå går det veldig sakte, og litt opp og ned. Har liksom spist det samme hele tiden. Spiser salat til lunsj og oftes nakkekoteletter med brokkoli til middag. Noen som ser noe konkret feil ved det jeg spiser, eller ikke spiser? Svar mottas med takk. For jeg har noen flere kilo som skal bort fra denne kroppen... |
Min teori bak fettfestivalen, så vidt jeg husker, var å ligge på tilnærmet nullkarbo, akkurat nok protein til å opprettholde muskelmassen, og hovedsaklig bruke fett som energi.
Fortsatt tilstreber jeg nullkarbo, i praksis 0-25 gram per dag. Karbohydratene kommer i all hovedsak fra grønnsaker, "uungåelige" tilsetninger som i sennep o.l., samt fra rømme og fløte. Men jeg har byttet ut en del av fettet med protein, ganske enkelt fordi det er mer tilfredsstillende i matveien. Kaloriinntaket er stort sett det samme eller litt over. Hvis jeg skulle få behov for å gå ned igjen, ville jeg nok tatt en ny runde med noe mer fett og mindre protein. Men jeg ville ikke økt kaloriinntaket totalt sett, heller tvert i mot. Du kan bruke lavkarbo til å tåle et noe høyere kaloriinntak, eller til å gå ned i vekt. Men du kan ikke gjøre begge deler samtidig. Det er i hvert fall hva jeg tror. Men jeg har helt sikkert ikke fasiten for alle :) |
Sitat:
|
Jeg er enig i det Chunky skriver - gjennom egen erfaring!
Jeg går ikke ned et gram dersom kaloriinntaket blir for stort, så dersom jeg skal ned, må jeg redusere på det totale inntaket av kalorier. Og det sliter jeg med, etter nesten to år på lavkarbo har jeg nesten ikke tatt av noe - men jeg har heller ikke lagt på meg. Noe jeg sikkert hadde gjort om jeg hadde fortsatt mitt opprinnelige kosthold! Så nå driver jeg et nytt prosjekt - tilnærmet 0 i karbo, spiser masse proteiner og naturlig fett. Det vil si at jeg er ikke redd for fettet - men tilsetter heller ikke unaturlig mye. Passer på porsjonene og småspising om kvelden....slikmat totalt kaloriinntak ikke overstiger 1800 pr. dag. Jeg er god og mett, men heller ikke mer. I tillegg så trener jeg hver dag - dvs akkurat nå er detJillian Michaels 30 Days Shred:p Håper dette gir meg resultater nå :rolleyes: |
Takker for svar :)
Jeg skal virkelig se på dette når jeg setter i gang. Jeg har funnet ut av at jeg trolig ikke kommer til å tape på og prøve. Har stått stille lenge, så noe må jeg jo gjøre for og komme i gang igjen :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Nå har jeg lest gjennom hele tråden her :-)
Funderer på å prøve fakir metoden, (men er usikker enda på om magen min tåler fettmengden, siden jeg er dårlig for tiden, så jeg skal se det an litt) Slik jeg forstår forskjellen på ketolysekuren og fakir, er at Fløte Rømme CF Ost er fy. Og at man spiser enten ingen - eller veldig lite grønnsaker. Nå er jo grensen min på ketolyse omtrent 15 g karbo. Men på fakir så er det minst mulig - ned mot null? Planen var å prøve dette et par uker for å se om jeg får vektnedgangen til å begynne igjen, siden jeg bare gikk ned de 2 - ukene, og ikke mer . Så jeg begynner å bli klar for å få fart på sakene igjen. Men det blir tøft altså, å kutte fløten, hehe, det er jo sååååå godt med litt fløte i steikepannen eller i kaffekoppen :rodme: Mener å ha lest her (eller i en annen tråd om fakir som jeg leser) at kokosmelk er ok? Hva tror dere, har jeg forstått tingene riktig her? |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04. |