Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Mitt aller beste brød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25639)

MissChris 02-09-09 11:51

Sv: Mitt aller beste brød

Endelig et brød man kan spise! Skikkelig bra, baker et nytt hver helg.

Ang. varmluft kontra vanlig ovn.
Jeg har varmluft og har funnet ut at det er greit å sette ned temperaturen med 5-10 grader, slik at ikke brødet blir så innmari svart. Bruker like lang steketid som Karin har satt opp.

Carisma 02-09-09 11:53

Dette er faktisk bedre nå, etter 5 dager i kjøleskap enn de første par dagene :ja:

Moira 07-09-09 23:06

Mmmmmmmmmm!! Dette var supergodt!!

Hadde ikke valnøtter, så jeg brukte mandler i stede, også brukte jeg mer linfrø, som jeg malte opp, og hadde en liten neve i tillegg:) Smaker virkelig BRØD av dette!!

Jeg glemte kruskaklien jeg da (ammetåke på fullt her) Også hadde jeg visst litt mer salt enn jeg burde hatt, men det var kjempegodt allikevel!!

Dette kommer jeg til å lage mer av ja - HELT klart!

Afrodithe 10-09-09 21:52

Kan bare signere på at dette brødet er supert - har bakt det mange ganger nå etter orginaloppskriften til Karin! :D Brødet kan anbefales på det varmeste... tom sønnen på 17 synes det var veldig godt... og han visste ikke at det var et lavkarbobrød!;)

Takker deg Karin for superflott oppskrift og for at du delte den med oss!:);)

aslaug 10-09-09 22:28

Har kommet i en flott rutine med brødbaking: 2.hver uke baker jeg 4x orginaloppskriften, bruker varianten med valnøtt. :D:D Utrolig lett å bake da, ingen heving osv. utrolig greit

frøken 10-09-09 22:42

Dette må jeg prøve:)

Smulamor 10-09-09 22:56

baker BARE dette brødet jeg . Det er KJEMPEGODT!

andee 15-09-09 21:37

Noen som har et bilde av dette brødet? Var 1 som hadde postet, men fikk ikke opp bildene, og det så ikke ut som de beste bildene heller..

Furine 16-09-09 09:09

I går testa eg oppskrifta med mascarpone i staden for cottage cheese. Det var eit kompromiss for å få sambuaren min til å ete brødet. Han nektar å ete noko med cottage cheese i, nemlig. Han klir berre av lukta av det, dessverre. At brødet med cottage cheese ikkje smakar cottage cheese hjelper dessverre ikkje å seie.
Mascarpone funka forresten bra! Under steiking såg det ut til å piple ut fett (?) frå toppen av brødet, men det steikte fint, og brødet vart kjempegodt. Det syntes til og med han! Suksess! :D

Tiki 16-09-09 21:54

Får ikke tak i glutenmel jeg, har vært på flere helsekostbutikker. Hvor får jeg tak i soyamel som et evt. alternativ.?

muskatt 16-09-09 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 770994)
Får ikke tak i glutenmel jeg, har vært på flere helsekostbutikker. Hvor får jeg tak i soyamel som et evt. alternativ.?

Sandvika Storsenter, er det Helios det heter? I det nye bygget i 1- etg. Der kjøper jeg glutenmel. Finnes sikkert i Oslo, men jeg vet ikke hvor.

Furine 16-09-09 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 770994)

Har ikkje fått tak i glutenmjøl heller. Eg bakar utan, puttar i litt meir fiberhusk, og litt meir kruskakli, fungerer kjempefint!

annama 16-09-09 22:48

Helsekosten på Vinterbro har glutenmel! :ja:

aslaug 16-09-09 22:53

Helsekosten på Byporten har også glutenmel.

Tiki 17-09-09 09:53

Takk for mange gode tips om hvor de har Glutenmel :) Jeg skal kaste meg over neste gang jeg er i sentrum eller i Sandvika.
Her veldig lyst til å bake brødet i helga, men da spørs det om jeg får prøve meg på mer fiberhusk, og litt mer kruskakli, sånn inntil videre.

Lillebille 18-09-09 17:44

Har vært byen (Kongsvinger) rundt for å få tak i glutenmel, og fikk endelig tak i den siste posen de hadde på en av helsekostbutikkene her. Brødet er bakt helt etter oppskriften og står i ovnen nå! Ferdig om 6 minutter...:)

Gleder meg til å smake..:)

Lillebille 18-09-09 20:33

Da har vi inntatt et bedre måltid med nybakt brød med meierismør, ferske reker, slangeagurk, dill, løpstikke, majones og noen dråper sitron. Drikke til maten var te.

Nydelig! :D

Tiki 18-09-09 21:30

Gleder meg..............skal bake det for første gang i helgen.

4me 18-09-09 21:49

Men glutenmel er det av hvete?

Tiki 19-09-09 22:51

Da har jeg bakt ett hver av dette brødet. Prøvesmakt med hjemmelaget aioli og reker på. Deilig brød. Tusen takk for flott oppskrift. :)

Imali 01-10-09 16:38

Jeg har vært på jakt etter glutenmel i hele Bergen Vest i dag, verken butikker med bra utvalg eller helsekost hadde det. Jeg har lyst å prøve brødet helt etter oppskriften, så da får jeg heller fortsette jakten min etter glutenmel. Var overrasket over at helsekosten prøvde og gi meg glutenfritt istedet.. skulle tro dette var stikk motsatt? :confused:

Carisma 01-10-09 16:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imali (Innlegg 777156)
Jeg har vært på jakt etter glutenmel i hele Bergen Vest i dag, verken butikker med bra utvalg eller helsekost hadde det. Jeg har lyst å prøve brødet helt etter oppskriften, så da får jeg heller fortsette jakten min etter glutenmel. Var overrasket over at helsekosten prøvde og gi meg glutenfritt istedet.. skulle tro dette var stikk motsatt? :confused:

Jeg ga også opp jakten på glutenmel, og lager det med soyamel. Som Karin tidligere har påpekt så blir det ikke eksakt dette brødet, men inntil videre fugerer den versjonen kjempefint for meg :ja:

andee 01-10-09 18:24

I Bergen får du tak i glutenmel på kinsarvik helsekost enten i byn ( Rett ved siden av søstrene hagelin) eller på kinsarvik på Åsane senter. begge har det

David 03-10-09 16:52

Fiberhusk - det var en ny vare for meg. Må jeg ha det for å få et ok resultat? Skjønner jo at i Karins originale brød skal det være med, men kan jeg heller ta litt ekstra JBKM f. eks.?

Kitt 03-10-09 17:54

Tror det går bra! Er jo ment som bindemiddel, begge deler!:)

Furine 03-10-09 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av David (Innlegg 778077)
Fiberhusk - det var en ny vare for meg. Må jeg ha det for å få et ok resultat? Skjønner jo at i Karins originale brød skal det være med, men kan jeg heller ta litt ekstra JBKM f. eks.?

Eg vil råde deg til å få tak i det, eg synes sjølv at brødet blir mykje betre med fiberhusk, det bitter brødet og lagar meir "BRØD" av det, enn berre med JBKM. Sjølvsagt det går utan også, men tykkjer resultatet blir betre med.
Når deiga får stå og godgjere seg litt før du har den i brødforma, så ser den verkeleg ut som deig, ikkje berre eggeglye med frø i ;-)

David 04-10-09 11:16

Takk for svar begge to! Tror jeg jeg venter, og forsøker å få tak i fiberhusk i morgen :-)

Kitt 04-10-09 11:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av David (Innlegg 778270)
Takk for svar begge to! Tror jeg jeg venter, og forsøker å få tak i fiberhusk i morgen :-)

Jeg kjøper på Meny, men vil tro også ICA og helsekostbutikker fører dette!

Tiki 04-10-09 12:26

Jeg har kjøpt fiberhusk på ICA

leontina 04-10-09 13:50

:rolleyes:Takk for flott oppskrift, jeg og sønnen min skal spise nybakt brød i dag :-)
Takk takk

Chop 04-10-09 14:01

Fredag bakte jeg Karins lavkarbobrød. Jeg brukte soyamel i stedet for glutenmel, det fikk jeg ikke tak i. Det ble kjempegodt og kan trygt anbefales. Mitt brød ble litt for salt, men det er min egen feil, jeg blingsa på oppskrifta og tok tre teskjeer i stedet for to. Men altså, dette ble virkelig brød, godt brød.

Tusen takk til Karin for oppskriften.

http://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/g035.gif

David 05-10-09 11:16

Skal en tur innom både helsekost og Ica i dag, så jeg håper jeg får tak i det :-)

David 05-10-09 16:00

Og nå står brødet ovnen! :-)

David 06-10-09 11:04

Må nesten bare få skryte av brødet sånn til slutt i rekka av mine innlegg :-)
Brødet ser nydelig ut, og samboern min som ikke spiser LK syntes det var godt. Brødet uten noe på synes jeg smaker for mye frø, men sammen med et tykt lag meierismør, ett egg og en god bit agurk sto ikke dette brødet tilbake for noe annet brød jeg har smakt!
Jeg skal bake noen brød til denne uka og legge i fryseren, så jeg kan ha med meg ei skive eller to ved siden av salaten til lunsj når høstferien er over.

Forøvrig - jeg fikk 22 skiver, ikke 32 som Karin klarer. Skivene hennes må jo være usedvanlig tynne? Uansett blir ikke KH-mengden mer enn maks 1,5 g pr skive, så dette er ypperlig ketosebrød!

Furine 06-10-09 11:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av David (Innlegg 779132)
Må nesten bare få skryte av brødet sånn til slutt i rekka av mine innlegg :-)

Forøvrig - jeg fikk 22 skiver, ikke 32 som Karin klarer. Skivene hennes må jo være usedvanlig tynne? Uansett blir ikke KH-mengden mer enn maks 1,5 g pr skive, så dette er ypperlig ketosebrød!

Det er lettare å skjere tynne skiver når brødet har stått nokre dagar i kjøleskapet. Eg brukar beste kokkekniven min til å skjere det opp, det smular mindre enn med vanleg brødkniv.

annama 06-10-09 20:35

Jeg får 30 skiver og det når brødet er helt avkjølt.
Har tatt bildet av det, noen som ønsket det...legger ut i morgen...:)

fillifjonka 06-10-09 23:14

Tusen takk Karin.:) Dette brødet reddet hele ketolysekuren.Veldig godt.

Tiki 07-10-09 08:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annama (Innlegg 779393)
Jeg får 30 skiver og det når brødet er helt avkjølt.
Har tatt bildet av det, noen som ønsket det...legger ut i morgen...:)

Antall skiver kommer vel rett og slett bare ann på brødforma. Jeg har en lang brødform, som ikke blir fylt helt opp av brøddeien. Da blir det 30 brød. Hadde den derimot vært kortere, hadde det vel blitt færre men større skiver ;)

annama 07-10-09 08:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 779558)
Antall skiver kommer vel rett og slett bare ann på brødforma. Jeg har en lang brødform, som ikke blir fylt helt opp av brøddeien. Da blir det 30 brød. Hadde den derimot vært kortere, hadde det vel blitt færre men større skiver ;)

Jepp, det er sikkert! ;)
Mine brød blir ca 6 cm høye...holder fint med 3 slike per dag...

Momsemor 21-10-09 12:24

Har akkurat smakt på dette brødet - det var supergodt :)! Tusen takk for at du har eksperimentert for oss Karin.

Eg kutta søtstoffet, og likevel var brødet veldig godt på smak. Hadde ikkje linfrø, men brukte heile psyllium frø istaden (same frøa som fiber husk vert laga av), fungerte aldeles utmerka.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.