Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Smoothies / drikke (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125)
-   -   Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548)

Fero 06-03-11 14:11

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

Prøvde Majusen sin versjon, men med Natreen i stedenfor Splenda, og ingen vaninjeessens (buuu), og den blei i grunn god. Ble ganske mye, så nå har jeg 2x 0,4 glass til frokost! :p

Nupsida 15-03-11 15:36

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

Så, denne her går altså ann å lage med blender? :)
Har såå lyst å prøve meg på oppskriften, siden alle skryter så av den, hihi :P

kattungen 04-05-11 16:29

Jeg var superskeptisk til denne (eggemelk, hva er DET liksom? :p ) men den ble jo supergod! :D

Zillah 04-05-11 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nupsida (Innlegg 1057092)
Så, denne her går altså ann å lage med blender? :)
Har såå lyst å prøve meg på oppskriften, siden alle skryter så av den, hihi :P

Du kan lage den med kva som helst som kan piske... Eg har brukt stavmiksar m/kniv, handmiksar m visp, og heilt vanleg håndholdt spiralvisp. Bra blir det uansett.

Nupsida 04-05-11 22:34

Fant ut at blender var mye enklere enn stavmikser ;) Denne oppskriften er virkelig min lavkarbofavoritt! Kjempebra frokost! :D <3

anonymen 07-05-11 23:18

Det er alltid små klumper på bunnen av "blandingen".
Koker opp 2 dl vann med 40g smør, samt 1 ss med cocosa.
Blander så 1 stk eggeplumme med noen dråper vaniljeessens.

Noen som vet hva de klumpene kommer av, det må jo være egget - og hvordan kan de fjernes? Det virker som plommen ikke er gått i oppløsning, og er litt slimete. Bruker håndmikser og det setter seg "tråder" fast i miksestavene.

Foksy 24-05-11 01:42

Nå måtte jeg bare prøve denne, selv om det er midt på natta...brukte 1 ts kakao i stedet for kaffe så jeg får sove etterpå :) Det var jo godt, deilig med noe varmt før sengetid også
Og det mettet ja! Skal kjøpe Cocosa i morgen og prøve med det, sliter nemlig med å få i meg nok fett ifht protein...

luftslott 24-05-11 20:43

Jeg bor i utlandet og kan dermed ikke spise eggene rå. Er det noen som har prøvd å "koke opp" eggemelken etter at den er ferdig, slik at man kan bli kvitt de skumle salmonellabakteriene?

Huldr 24-05-11 22:44

Det bør du for all del ikke gjøre :o - da koagulerer eggene. Jeg var tankeløs nok til å varme opp blandingen (litt) en gang, og det ble bare en eggegrøt :lol:

luftslott 25-05-11 00:15

Ja, det var vel i grunn det jeg var redd for :P Så da har man valget om å risikere slemme salmonellabakterier eller å la være å lage eggemelk til jeg kommer tilbake til Norge til høsten. What to do? :P

Foksy 25-05-11 00:50

Finnes det egg-erstattere som kan fungere da? Eller sånn eggepulver, det er sikkert bestrålt mot salmonella...(?) :confused:

Zillah 25-05-11 04:25

Salmonellabakterien døyr ved oppvarming over 60°C, og eggeplomme koagulerer ved 65-70°C (kvitene koagulerer ved ca 62°, og eggemjølk er best utan kviten, syns no eg) . I teorien vil det late seg gjere å varme opp eggemjølka akkurat nok til å hindre salmonellasmitte - men i praksis vil det nok bli temmeleg utfordrande. Lett oppvarming under omrøring vil tjukne eggeplommene, forøvrig, utan å lage "eggerøre", slik som når vi lager bearnaisesaus, vaniljekrem osv. Eg tenker det går an å lage ein god drikk av dette likevel, men det blir ikkje heilt eggemjølk da.

Tone-G 25-05-11 18:05

Lager denne nå :sikle: Gleder meg virkelig til å smake :heia:

luftslott 26-05-11 10:37

Jeg fikk til!! Jeg lagde eggemelken slik som i oppskriften, hadde i litt kakao, splenda og soyaprotein. Så tok jeg alt i en kjele og rørte rundt til det kokte. Og til slutt tilsatte jeg en shot med koffein-fri kaffe! Nam! (og håper at det er trygt siden det faktisk kokte :) )

roo0sa 06-06-11 14:57

Jeg får alltid små klumper på bunnen av "blandingen". Så når jeg blander det med kakao blir det ikke alltid så fristende å drikke når det flyter små klumper i hele drikken. Er det bare jeg som opplever det? Hva gjør jeg feil?

Gullokk 23-06-11 20:54

Kan man bruke vanlig olje? Jeg har hverken cocosa eller smør i hus, kun soft flora:confused:

Hva med å piske smør forsiktig inn i eggeplommene (sånn som med majones), og så blande inn vann og kakao/espresso?

Vil tro den blir llitt fyldigere da!

Løper ut på kjøkkenet for å teste litt!

Gullokk 23-06-11 21:21

Ble helt ok :) Lagde bare en liten porsjon, var litt skeptisk ja!

Smelta 20 g soft flora, kokte opp vann og hadde 1,5 dl i "smøret", manglet bakekakao, så jeg smeltet 18 g 70 % freia sjokolade oppi. Pisket dette opp med vispen på stavmikseren, ble ikke så veldig luftig, men litt skum, ja! Tilsatte en eggeplomme mens jeg vispet. Hadde også i 1 ts splenda underveis.

Ok på smak, litt vannete...

Skal teste denne i flere varianter. Sliter som mange andre her med å få i meg nok fett, ser jeg!

lucifine 23-06-11 21:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 701452)
Denne var god :D

Jeg brukte 25g smør, 1,5dl vann, 1 eggeplomme. Kaffe og 1 ts splenda.

Laget nesten lik, hadde litt 25g usaltet smør, 1,5 dlvann, espresso pulver (nescafe deilcate crema) og en halv tskje sukrin (sukrin er ok ikke sant?). Fantastisk mektig.... 1g karbo var ikke til å kimse av =)

vannhull 26-06-11 22:08

Jeg må som mange andre si at jeg var veeeeeldig skeptisk til dette her! Hehe.. For en blanding liksom :P Meen, jeg tok mot til meg og prøvde, første gangen hadde jeg oppi litt mye kakao og den ble en smule bitter, men jeg kjente potensiale så jeg våget meg en gang til. Denne gangen brukte jeg dette:
5 eggeplommer
3 dl vann
1 dl fløte (ja, denne kan man jo saktens sløyfe, men jeg liker fløte så godt og er overlykkelig at jeg med god samvittighet kan bruke en dæsj her og en der ;))
175g usalta meierismør
3 ts fruktose
3 ts kakao
1 ts JBK (da ble den litt tykkere, og nesten som sjokolade mousse etter en stund i kjøleskapet)

N Y D E L I G!!!!! ;)

lucifine 28-06-11 22:20

Åh mousse!! Nais!!

Hvor mange kh er det i det?

vannhull 01-07-11 11:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lucifine (Innlegg 1149462)
Åh mousse!! Nais!!

Hvor mange kh er det i det?

I den oppskriften jeg la ut er det totalt i underkant av 11 kh i hele.. For meg ble det ca 2 liter. Piska det i kjøkkenmaskina med ballongvisp i en "evighet" så det ble nesten bare skum og nesten ikke "melk" :)

Lulla84 16-08-11 22:09

Gammeltråd, men .. Går det ann å blande oppi vandlig kaffepulver oppi ? Altså så ikke filtermalt da, men kokmalt. Eller burde jeg blande det litt sterkt med vann først ?? JEg orker ikke lese gjennom tråden for å se om noen har skrevet noe om det. Og bakekako, er det ikke mye karbohydrater i det heller, kanskje ikke ?

Supera 17-08-11 07:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lulla84 (Innlegg 1185216)
Gammeltråd, men .. Går det ann å blande oppi vandlig kaffepulver oppi ? Altså så ikke filtermalt da, men kokmalt. Eller burde jeg blande det litt sterkt med vann først ?? JEg orker ikke lese gjennom tråden for å se om noen har skrevet noe om det. Og bakekako, er det ikke mye karbohydrater i det heller, kanskje ikke ?

Jeg liker ikke kaffe, men jeg har laget til andre med sånt kaffepulver. Og jeg bruker som regel kakao i, ja. Bakekakao er det litt karbohydrat i, men ikke så forferdelig mye. Så det bruker jeg som regel i eggemelken min.

Zillah 17-08-11 08:08

Du må naturlegvis koke kaffien først, da. Ikkje putte oppi kokmalt kaffe korn. Om det var det du spurde om.

Lulla84 17-08-11 12:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1185406)
Du må naturlegvis koke kaffien først, da. Ikkje putte oppi kokmalt kaffe korn. Om det var det du spurde om.

Ja, men da lager jeg bare en litt sterk kaffe av det pulveret. :)

Leste på bakekakoen min, at det er 12 gr garbohydrater av 100 gr. Da er det ikke mye krabohydrater for en skje :)

Lulla84 17-08-11 12:45

Denne var god, men litt mindre vann nesten gang :)

marjusen 17-08-11 13:53

Tipper denne er farlig god med stevia toffe ja. Nam nam

Supera 18-08-11 00:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1185406)

Er ikke kokemalt sånt som man bare rører inn i varmt vann? Eller er jeg helt på jordet? Jeg drikker ikke kaffe... :geip: Jeg puttet bare sånt kaffepulver som man skal ta i varmt vann oppi nylaget eggemelk. Den er jo varm nok til det.

Rin 18-08-11 08:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1186131)
Er ikke kokemalt sånt som man bare rører inn i varmt vann? Eller er jeg helt på jordet? Jeg drikker ikke kaffe... :geip: Jeg puttet bare sånt kaffepulver som man skal ta i varmt vann oppi nylaget eggemelk. Den er jo varm nok til det.

Mjei, instant er sånn man bare rører inn i varmt vann - kokmalt kokes på kjele, presskannemalt brygges i presskanne, etc. :cool: Til eggemelk bruker jeg oftest instant espresso-pulver.

Brillz 15-11-11 02:56

Sitter her klokken halv 2 om natten og skal til å legge meg. Men etter å ha kommet over tråden her klarte jeg ikke å dy meg, jeg MÅTTE prøve! Selv om espresso er en veldig god idé når man skal sove:D

Jeg ble kjempefornøyd! Jeg har alltid elsket kaffedrikker med melk, og det er noe av det jeg virkelig har savnet. Det er noe med den kosen:)
Så jeg synes absolutt denne drikken går an, men neste gang tar jeg heller bare splenda eller sukrin istedet for stevia english toffee.

Takk for oppskrift:)

Charlott 09-02-12 13:14

Steike god etter tur-med-glade-hunder-i-minusgrader-og-solskinn altså! :sikle:

JanneLeah 19-03-12 20:40

Å kjære vene så godt med eggemelk! Har slitt lenge med at jeg tror fløte er en enorm partystopper for meg. Bruker det mest i kaffe, og klarer virkelig ikke drikke kaffe uten. Men dette var jo bedre å ha i kaffen! Eller prøv Chai latte med eggemelk og kanel! Yyuuuuumm!!! Men pleier ikke snør å også være en partystopper på lik linje med fløte?

arkine 30-03-12 18:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 930918)
Eggehvite skal helst varmebehandles før den spises :)

vi lager jo eggedosis av hele egg , da er jo ikke hviten varmebehandlet
så det kan nok spises som det er

Tiki 16-04-12 16:58

Re: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

Det var lenge siden jeg hadde laget dette, så da smakte det veldig godt, med cafe latte, med 4 dråper stevia med dark chocolate i. Det ble rett og slett caffe mocca. Anbefales.

Kanskje 01-06-12 14:46

Skal man tilsette ferdig kokt kaffe eller kaffepulver? Jeg drikker ikke kaffe, er det greit å bruke en eller annen sort med pulverkaffe, eller må den heter espresso?

FrkMarge 01-06-12 16:53

Denne er gooood :sikle:
Har blitt en slik ladning daglig her etter at jeg kuttet ut fløten :)
Men jeg får den ikke til å skumme stort da... hva gjør jeg feil?
Jeg har prøvd både stavmikser og visp, men det blir helt flytende...

Jeg bruker den til vanlig kaffe forresten, halvblandet omtrent :)

Imse 02-05-13 09:11

Denne tråden må frem i lyset!

Jeg lager av 2 hele egg for å få mere protein. 20-30g kokosolje, 1ts bakekakao, 2ts pulverkaffe, 6 dråper steviosa med vanilje og rundt 2dl kokende vann. Deilig mettende kaffe. Den er virkelig verdt å teste!

Kanskje 02-05-13 11:21

Re: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

Dumt spørsmål kanskje, men er det fryktelig mye kalorier i eggemelk? Jeg har hatt en sleeve operasjon, og skal da helst spise mager mat. Men jeg skal ha mye proteiner. Og i eggene er det jo proteiner. Men i smørret masse fett. Kan jeg lage eggemelk med kakao/kaffe som ikke inneholder for mange kalorier? (vet det blir litt rart her på lavkarboforumet hvor man skal ha fettet hehe).

Imse 02-05-13 11:30

Sv: Re: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1440655)
Dumt spørsmål kanskje, men er det fryktelig mye kalorier i eggemelk? Jeg har hatt en sleeve operasjon, og skal da helst spise mager mat. Men jeg skal ha mye proteiner. Og i eggene er det jo proteiner. Men i smørret masse fett. Kan jeg lage eggemelk med kakao/kaffe som ikke inneholder for mange kalorier? (vet det blir litt rart her på lavkarboforumet hvor man skal ha fettet hehe).

Om du lager slik jeg lager av 2 egg, 20g kokosolje, 1ts kakao og 2ts pulverkaffe(+vann da), så blir det i underkant av 400kalorier, men fortsatt er energiprosenten 80%fra fett. Du får bare prøve og se om det funker om du synes dette ikke høres så galt ut. Men det er jo ikke magert da med 20g tilsatt olje i tillegg til fettet i eggene. Det går nok helt fint å kutte oljen eller bruke mindre.

Carisma 02-05-13 20:37

Sv: Re: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1440655)

Det med mager mat er vel litt utdatert? Det er vel ikke så stor forskjell på det og gbp?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.