![]() |
Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info
Sitat:
Faktisk sa kirurgen til meg at bukplastikk er en mye større operasjon enn GBP, med høyere komplikasjonsrate. Og sånt føltes det også, GBP-en var en blåbærtur i forhold. :eek: |
Sitat:
Dette er jo bare tull! Selvfølgelig vil en dyp venetrombose i låret kunne løsne og og føre til lungeemboli. Hvor i all verden har du denne feilaktige informasjonen fra? - |
Sitat:
Vet jo at DVT ikke er bra, men når den oppdages langt fra hvor den gjør mest skade, er det vel ikke noe å hyle for! Mange som overlever blodpropper både her og der hver eneste dag! "Dyp venetrombose forekommer hyppig. Forekomsten øker markant etter 50-årsalderen. Hvert år får omtrent 2 av 1000 mennesker over 50 år blodpropp i vener. Årlig behandles ca. 4.500 pasienter for dyp venøs trombose eller lungeemboli på norske sykehus. Menn har større risiko for gjentatte blodpropper enn kvinner." |
Sitat:
Jeg forstår at du ikke vet mye om blodpropper. Derfor er det muligens litt dumt å komme med uttalelser om emnet som gir inntrykk av at du vet hva du snakker om. Problemet med en DVT som sitter i f.eks. låret er at det er en høy risiko for at små biter løsner. Enten av seg selv eller pga medisinsk behandling med blodfortynnende medikamenter. Når disse små bitene løsner og føres gjennom venene vil de til slutt sette seg fast i karsystemet i lungene, fordi årene her blir tynnere og tynnere jo nærmere lungene man kommer. Dette kalles lungeemboli og er (ubehandlet) ofte dødelig fordi det hemmer oksygenopptaket. Med andre ord ikke noe man kan kalle "mindre farlig" - |
I rest my case!:rolleyes:
|
Sitat:
Med en slik påstand er det nok en god ide å reste casen din. - |
Uansett er poenget at det ikke er større fare for å dø ved gastric bypas enn ved andre operasjoner. |
Sitat:
|
:ja: Får si som ei venninne av meg som er lege sa til meg "Du, jeg er så glad for at du skal få denne livreddende operasjonen" :D
|
Sitat:
Jeg håper du går ned til øsnket vekt nå og at diabetesen forsvinner.. Jeg er redd fro narkose generelt og tør ikke be legen søke enda... |
Narkose er aldeles jævlig, jeg håper jeg noensinne slipper det igjen. Men jeg leste at det finnes forskjellige typer og at man kan gi beskjed om at man tåler narkose dårlig, da får man en "lettere" type. Jeg skal i hvert fall nevne det for lege/kirurg om operasjon noensinne skulle bli aktuelt igjen.
|
Sitat:
Jeg har gudkjelov ikke noe problem med narkose..kjennes bare ut som jeg har sovet hardt... |
Jeg klarer nesten ikke å våkne igjen etter narkosen, de sliter veldig med å få liv i meg, og jeg føler jeg er i en annen verden i flere timer etterpå. En blanding av sterk bakrus (med kvalme) og gudene vet hva. Og jeg puster så dårlig når jeg "svinner hen" at maskinen jeg er koblet opp til piper hele tiden. Jeg prøvde å spise litt da jeg våknet sist, men sovnet hele tiden med mat i munnen og ble nesten kvalt. :knegg: Huff nei, det er grusomt.
|
Ville bare si at jeg har fulgt med på denne tråden , da temaet interesserer meg. Synes det har värt mange gode innslag her. Jeg får nok ikke operasjon, selv om jeg sliter med å komme ned og er overvektg, er jeg nok ikke overvektg nok. Men vil bare si at dere som velger operasjon og dere som har tatt det- dere har min fulle stötte og forståelse!! Har ingen tro på at denne ioperasjonen er farligere enn mange andre og overvekt er jo absolutt kke bra for helsen, det er vel derfor vi er her inne, for å kjempe for å komme ned i en sunn vekt eller for å beholde en sunn kropp!!
Stå på alle sammen! |
Sitat:
Første gangen syntes jeg at de vekket meg for tidlig, hehe, jeg var litt trøtt fra før. Andre gangen var det bare helt greit og alt var veldig rolig rundt meg. Da følte jeg meg helt uthvilt og som et nytt menneske.:) |
Jeg har vært i narkose flere ganger og opplever det stikk motsatte av Iset. Jeg våkner nesten for lett og kommer til meg selv lenge før de har forventet.
Får ingen form for hangover, og er jeg godt smertestilt, blir jeg heller ikke kvalm i det hele tatt!:D Har sett mange som blir kvalme, men de har som regel fått for mye væske eller så er de ikke godt nok smertestilt. Den tunge narkosen som gjorde mange svært kvalme, er historie, og som Iset sier, det finnes mange former for narkose å velge mellom i dag! |
Sitat:
Jeg har ingen negative opplevelser med narkose selv, men jeg er skremt fordi mamma 3 ganger holdt på å dø under narkose, og hver gang valgte de med omhu pga allergi og hver gang falt hun i koma:( For å si det sånn, det ble med 3 keisersnitt og ikke flere. Og dette sitter i bakhodet på meg.. Og det hjelper ikke mye å ha ei jente som hver narkose er en fare( luftrøret kan klappe sammen lenge etter at man tror ting er OK..). |
Sitat:
|
Sitat:
Å se hele operasjonen høres heftig ut... Jeg tror jeg hadde svimt av om jeg så at noen skar i meg..:eek: |
Har lest hele tråden her nå, og det er mye interessant som kommer frem.
Jeg ble operert, gpb for 4,5 år siden. Først må jeg jo si at "liksom-legen" her ikke har noen peiling på det han skriver om. Jeg har ALDRI hatt noe ubehag med mat etter operasjonen. Det betyr jo at den er vellykket på papiret...men, jeg skulle noen gang ønske at jeg kunne fått noen reaksjoner på ulik mat. Høres vel ut som en martyr her nå..men grunnen til at jeg sier det, er at jeg nå har begynnt å gå opp i vekt igjen. Vil bare informere om at det faktisk er mulig..haha.. Jeg tror for mitt vedkommede at jeg "lente meg for mye på effekten". Og til å begynne med raser man jo ned uansett hva man spiser. Jeg prøvde å holde meg unna usunn mat, men etter å ha spist usunt raste jeg uansett ned... Derfor ble det noen av dem. da jeg ble operert veide jeg ca 138kg(er 1,75m høy). Laveste vekt etter operasjon var 79 kg..da fikk jeg kommentarer på at jeg så altfor tynn ut. Det gjorde ikke at jeg med vilje la på meg igjen, men det bare ble sånn. Jeg fant ut at ca 84 kg passet meg fint... I oktober i fjor ble jeg operert, ryggplastikk..og etter det har jeg lagt på meg ca 7 kg..så pr dags dato veier jeg ca 92 kg.. Når jeg tenker på at jeg jo fortsatt veier ca 50 kg mindre enn jeg gjorde da jeg ble operert, er jo det helt fantastisk..Men jeg kjenner at jeg er skuffet over meg selv at jeg har latt meg få lov til å komme over 90 kg igjen. Jeg hadde jo lovet meg selv at det aldri skulle skje igjen.. Men men, det viser bare at selv etter en gbp må man være påpasselig...for sjansen er tilstede for å legge på seg igjen!! MEN, når det er sagt, så er jeg veldig fornøyd med mitt nye liv..jeg veier jo tross alt "bare" 6-7 kg for mye.. Husker da jeg var på mitt tyngste, at jeg ble irritert på folk som klaget på KUN 7 kilo...hehe.. Prøver meg på ketose nå, og krysser fingrene for at det funker for meg :-) |
Lykke til med lavkarbo :heia::heia: Hørt om flere som har lagt på seg litt og så gått ned på lavkarbo :ja: Vet om flere som har lagt på seg også..det er i aller høyeste grad mulig ja. Har forstått at man må slåss for å holde vekta resten av livet. Man får hjelp av opersjonen til å ta kiloene av, så må man selv sørge for å holde seg der.. Spurte sykepleieren på sykehuset og hun sa at i snitt legger GBP opererte på seg 10 kg i løpet av livet. Men 10 kilo er mye mindre enn 30, 40 og 50 osv.. HÅPER jeg når målet mitt på 85 og at jeg klarer å holde vekta.. |
Og det er herved offisielt: jeg bytter fastlege svært snart!!!
Etter den utskjellingen:eek: jeg fikk i dag, går jeg nok ikke tilbake til den mannen, nei! :nei: I tillegg gjentok han at jeg aldri ville få noen henvisning til GBP av han, noen sinne ever!!! Vet jo ikke om en ny lege vil henvise meg heller, men kanskje vedkommende ikke vil skjelle meg ut som et forsøk på å hjelpe meg ned i vekt.:( "Jeg vil aldri ha tillatt meg selv å se ut sånn som deg!!" Høres det ut som noe en smart lege sier i et forsøk på å få pasienten til å ta ansvar for sin egen vekt og helse??? Jeg bytter lege og håper å få en henvisning til vurdering for GBP!!! Så det så!!!:p:cool:;) |
Huff, for en lege!
Sitat:
|
Vettu..jeg ville klaget denne legen inn for helsetilsyne :sint: MAKAN!! Bytt lege og KLAG..! :heia: |
Vet ikke hvordan jeg gjennom ord kan forklare akkurat HVOR SINT jeg ble da jeg leste dette KItt, det går ikke ann!!! Klag på ham!! :klem:
|
Sitat:
"Empati" , "menneskekunnskap" eller "høflighet" sto antagelig ikke i læreboka hans.:mad: Du har vel egentlig ikke vært helt fornøyd med ham tidligere heller? Eller husker jeg feil? Bytt fastlege du, Kitt:klem: |
Det er da helt uhørt at en lege oppfører seg på den måten. Helt enig med de andre her KLAG
|
Ja, Kitt, slik oppførsel av en lege bør faktisk klages inn videre:ja:
Fysjameg for en lege :mad: Stoooooor :klem: og :suss: |
Det høres helt utrolig ut!!
Det er din fastleges jobb å henvise deg, han har ikke anledning til å si nei.. For det er ikke han som skal ta avgjørelsen om du kvalifiserer til operasjon eller ikke. Hans jobb er å henvise deg til de instanser som kan hjelpe deg(uansett hva det måtte være!!) også tar spesialistene over derfra.. Denne legen kan ikke være mye til medmenneske!! Klag, også bytter du fastlege! Jeg gjorde det selv for noen år siden og det er jo bare et par tastetrykk unna:-) Jeg gjorde det på nettet en kveld, og dagen etter ringte jeg mitt nye legekontor for å avtale time med min nye lege! |
Stor klem Kitt:klem:
Klag inn legen ja, og bytt fastlege. Det gjør du på nettet;) |
Herregud ... Jeg hadde absolutt klaget inn denne legen ja, det tar deg nok ikke så lang tid og er en god ting å gjøre med tanke på andre pasienter han har, for det kan umulig være kun deg han er sånn mot. Jævla idiot! Han bryter jo regler når han nekter deg henvisning, for det har han vel ikke lov til?? Jeg hadde ringt mitt nærmeste sykehus og fortalt ståa og spurt om man MÅ ha henvisning (gjort meg litt dum, rett og slett) og sagt at legen nekter å henvise meg og at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Kanskje de tar deg rett inn i systemet uten hans henvisning da? Prøv, det koster deg en liten telefonsamtale. :klem:
|
Tusen takk for all støtte, jenter!:suss::love:
Jeg byttet til denne legen for 2 år siden, da den forrige legen brått ikke ville at jeg skulle ha innsyn i mine egne papirer hos NAV.:eek: Etter 10 år som en flott lege, løy han for meg og gjorde dumme ting. Så jeg byttet til han jeg har nå. Hadde jobbet sammen med han og trodde han var ok. Tenk så feil man kan ta!:o Heldigvis, må jeg nesten si, vet jeg at det ikke bare er meg han oppfører seg ille mot! Da hadde jeg nok blitt lei meg istede for sint, men vet om minst 3 som heller ikke akkurat liker han!:p Har fått tips om en hyggelig, ung, kvinnelig lege rett nede i gata her, så bytter nok til henne asap. Legebyttene skjer 1. hver måned og legene får lister over nye pasienter ca 10. Er ikke noe hast for meg sånn sett, men bytter nok allerede i kveld, så er det gjort! Er jo så fort gjort!:) Kommer til å sende legen et brev, han har ikke jobb- mail faktisk. Kan jo sende kopi av det til kommunelegen med en lite forklaring på hvordan det føles å være pasient hos denne karen! Altså, jeg skjønner hvor han vil hen med å fortelle meg at jeg veier 20kg for mye og han har helt rett i mye av det han sier, men det føles helt feil å gå gråtende ut av legekontoret fordi jeg har fått kjeft som en liten unge. Jeg er snart 43 år gammel, han er bare 4 år eldre. Jeg vil ikke bli behandlet som et uvitende barn uten livserfaring! Jeg vil bli behandlet med respekt av en lege som faktisk tro på meg! Nemlig! |
Sitat:
Vet jeg evnt. må vente ganske lenge, men bare jeg får en ca tid, vet jeg hva jeg har å forholde meg til i hvert fall! |
Nå er det gjort, jeg har byttet fastlege for meg og snuppa!:heia:
Sønnen liker "dusten" så han kan fortsette der så lenge han gidder! :p |
Nå mangler bare KLAGEN :heia::heia: |
Bra, Kitt:heia:
Syns også du skal sende ham et brev (event med kopi til kommunelegen)og forklare, så han ser hva som skjer etter sånne utfall.:ja: Lykke til videre i prosessen:klem: |
Jeg har et lite spørsmål til dere som er vektoperert:
Hvor mange kcal sånn ca får dere beskjed om å spise etter operasjonen? Tenkte at det gikk an å prøve "operasjon uten kniv":D |
Sitat:
Lykke til med den nye legen :heia: |
Sitat:
Dårlig ide å prøve å leve på så lite uten å være operert. Hvis du klarer det komme du til å gå raskt opp igjen. Ville vel heller lagt meg på mellom 1500 og 2000 og tatt der derfra! Lykke til :) |
Sitat:
Jeg har aldri fått beskjed om antall kalorier fra Aleris, jeg har bare spist meg mett på den maten jeg har hatt lyst på (men man skal fokusere mye på proteiner). Jeg har ikke tatt denne operasjonen for å måtte telle kalorier altså, det hadde jeg virkelig ikke syntes var noe særlig. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39. |